{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Cathrine K N
Cathrine K N
Tilmeldt:
21. feb 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23

Kattesammenføring - hvor længe? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg håber I kan hjælpe...
Jeg står i den lidt uheldige situation at vores 2 katte ikke rigtig fungerer sammen...

Vores forhistorie er lidt atypisk - vi er flyttet ind på et nedlagt landbrug som vi har overtaget efter nogle bekendte. I den forbindelse valgte vi at sige ja tak til at overtage deres hankat som har boet på gården altid (især i betragtning af at den er rigtig god til at fange både mus og rotter). Da vi flyttede ind medbragte vi så den kat vi havde i forvejen (hunnen).

Men sammenføringen er ikke gået efter planen - de 2 accepterer ikke hinanden og især hunnen er top hysterisk hver gang hun ser den anden (som virker lidt mere ligeglad og blot kigger den anden vej når hun ter sig)... Vi har daglige slagsmål og katte der jagter hinanden... Især hannen er flere gange kommet med sår og skrammer, og har fået øret flænset mm...
Kampene foregår hovedsageligt udendørs da vi forsøger at undgå at de er inde sammen - i starten prøvede vi at de skulle være inde begge men det endte også i slåskampe og kattetis over det hele (de er ellers begge helt renlige). Nu er det sådan at hun - når hannen kommer ind - skaber sig og miaver og bræger indtil han vender om og går ud igen.
Slåskampene opstår hvis de fx mødes i kælderen (hvor der er kattelem) eller i døråbningen eller som beskrevet før når de begge er ude...

Vi har nu boet her siden starten af august - og er begyndt at overveje om de mon finder ud af det?
Hvad er jeres erfaring?
Kan vi gøre noget?


Jeg ved ikke om det at den ene er vores og den anden er stedets er med til at optrappe konflikten - der er jo på den måde ingen af dem som er den "nye"...

Til info er de begge neutraliserede...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kattesammenføring - hvor længe?
  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #2   5. nov 2014 Jeg tror de er lige gode om det.
    Jeg ser jo tit ikke slagsmålene da de netop foregår ude - men min fornemmelse er faktisk at det er hunnen - den vi medbragte som er den vanskelige. det er i hvert fald hende som skaber sig når de mødes inde... og det er oftest hannen der kommer med skrammerne (til trods for at han er ca dobbelt størrelse af hende)...

    Men jeg har set hunnen jagte hannen og jeg har set hannen jagte hunnen....



  • #3   5. nov 2014 De er utrygge begge to og territoriale. Det er en svær situation i står i, og det kommer til at kræve noget arbejde.

    Den nemme løsning, i holder dem fra hinanden. Dermed flytter han fx i stalden og hun kommer ikke ud længere. Det er synd for hende, men det vil give ro for slås kampe og den stress der følger med dette.

    2 - i prøver med div feromoner i stikkontakterne osv og skifter til et fodder som RC calm. I sørger for at aktiverer begge katte med leg og udfordringer. Dette kan kræve i får besøg af en professionel med noget speciale i katten adfærd til at hjælpe jer. Og Det kan tage lang tid at løse.

    3 - i tager en beslutning om at denne her situation er uholdbar og alt for stressende for begge katte og jer, og kommer af med den ene. Om i afliver eller omplaceret er op til jer, men informerer om at i gør det pga adfærden mellem de to katte, så en ny familie ikke taget katten i vælger fra, hjem til en ny katte flok da der er stor risiko for at det vil gå galt igen med slås kæmpe.

    Til ren information, så er det langt fra alle katte der kan leve i flok. Det er noget vi mennesker tvinger dem til, og der er bare nogle der ikke kan fungerer i dette.

    Held og lykke.


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #4   5. nov 2014 Tak fir input... det er også de tanker vi selv går med...

    I forhold til 1eren er det jo lidt der vi er endt nu - bortset fra at vi ikke holder hunnen inde... Jeg kan sagtens følge tanken, men dels er det synd for hunnen hun ikke kommer ud - og synd for hannen med den menneskekontakt han ikke kommer til at få... og samtidig er det praktisk talt umuligt da vi ikke kan holde alle døre og vinduer lukkede...

    Til nr. 2 har vi forsøgt med sådan noget feliway spray - og det har i hvert fald ikke afhjulpet problemet... men måske dispenser i stikkontakten virker mere overordnet - problemet er bare igen at det jo ikke virker ude... fås det også som halsbånd ligesom til hunde? men tjae... har heller ikke lyst til at smide halsbånd på katte som færdes ude... De bliver i forvejen stimuleret med forskellige opgaver der skal løses og legetøj (eller det er indrømmet nok mest hunnen da hun er mest inde)... men måske der skal endnu mere til...

    Til nr. 3. Af de 2 ville jeg til hver en tid forsøge med omplacering, men selvfølgelig være ærlig omkring grunden... men jeg håber stadig på at de kan finde ud af det så det ikke bliver nødvendigt...

    Så jeg synes det er svært... og kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt at vi nu holder dem mere eller mindre adskilt... for på den ene side vil jeg gerne passe på dem og undgå stressen, men på den anden side finde de nok aldrig ud af det hvis de heller aldrig mødes....

    De har for resten begge tidligere levet med anden kat uden problemer...


  • #5   5. nov 2014 For det første vil jeg sige at en sammenføring kan tage rigtig lang tid, så at du har forsøgt i 2 mdr betyder ikke at i skal give op allerede, for særligt med voksne katte kan det tagemange måneder..

    Jeg tror at der hvor dit problem ligger så er det at da i flyttede ind så holdt i hunkatten inde et stykke tid for at hun skulle lære hvor hun nu boede (det formoder jeg i gjore da det er den normale procedure) hankatten har i jo så blot ladet være ude i den tid (igen det formoder jeg) så nu ser hankatten udepladsen som sit territorium og hunkatten betragter huset inde som sit territorium, så derfor så vil hun have ham ud af huset og hun vil sådan set have ham væk fra grunden for hun vil have det hele, sådan er naturen jo..

    Måske kan i prøve at holde begge katte inde sammen i en måned og se om det ændre noget, altså sådan set starte forfra, men jeg tvivler på at det bliver den gode løsning for nu har i alligevel boet der så længe så duftmærker er afsat..

    Jeg tror såmænd blot i skal lade tiden gå vinteren over og se hvad der sker, bliver det helt galt så må du tage næste skridt..

    Dog vil jeg nok anbefale at du fodre med Royal Canin Calm, for det kan hjælpe dig et langt stykke hen af vejen, så sænker du stressniveauet hos dem og måske er det nok til at de finder ud af at dele territoriet..


  • #6   5. nov 2014 Enig med Heidi og også meget af det som Anette skrev.

    Jeg har så et foreslag mere, som kan bruges for altid eller en periode ( lang) hvis de nu hver især har deres rum indenfor gerne med en netdør imellemog huskatten kunne komme ud i løbegård, så kan de snuse uden, at slås.
    Så kan de vende sig til hinanden, og de kan ikke gå ind på den andens territorium, måske kan de en dag dele område?


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #7   5. nov 2014 Heidi - tak for dit svar.

    Ikke at det gør den store forskel, men det er lidt over 3 måneder vi har boet her smiley ...
    Men derudover er dine antagelser ret korrekte - bortset fra at vi lukkede hankatten ind i starten (dog ikke første uge) - (han var altså både inde og ude... Men der var det normale forventelige uenighed ml. dem. Det er som om slåskampene er taget til - det er i hvert fald betydeligt værre nu end i starten... og vi oplevede også dengang at de kunne være inde begge - her var hankatten den der lå roligt og kiggede væk, men hunkatten bare hvæsede og hvæsede - og miavede og skabte sig... men de sloges dog ikke... det er først kommet til senere...

    Duftene er afsat og det er også sådan nu at hannen kommer ind når hunnen er ude - så jeg formoder her lugter af dem begge...

    Jeg afprøver RC foderet og ser om det evt kan afhjælpe lidt...



  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #8   5. nov 2014 Jette

    også tak for dit svar.

    Jeg er ikke sikker på at netdørsløsningen ville fungerer her. Primært fordi vi har små børn som færdes frit i huset og jeg er ikke sikker på at de ville kunne administrere dels at skulle lukke en dør hver gang de passerede og dels at sørge for at kattene ikke løb med igennem...


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #9   5. nov 2014 Nårh ja - og jeg tænker også at give dem mere tid. Jeg er bare i tvivl om hvor lang tid man kan forvente det tager - og lidt bekymret fordi det tiltager i stedet for at aftage...

  • #10   5. nov 2014 Når ja du skrev starten af august, jeg så blot august smiley men det gør ingen forskel..

    Hvor længe du skal forsøge kan jo være svært at sige, jeg har haft min 2 rødder sammen i over 2 år og den store hvæser og knurre stadig af den lille, de slås dog ikke som sådan og er begge indekatte og dermed noget nemmere at have med at gøre, det jeg ville sige var blot at nogle gange er 2 år stadig ikke nok til at give total harmoni smiley

    Det der måske så alarmere mig er at du skriver at det har tiltaget, altså at de faktisk gik bedre i starten og det nu er værre, er det måske fordi det er blevet køligere og hankatten oftere søger ind?? Eller er det fordi at i blander jer når de toppes??

    Når de støder sammen og i ser det, altså inde, hvad sker der så, knurre og hvæser de eller farer de i hovedet på hinanden og pelstotter flyver rundt eller hvad??
    Det at de løber efter hinanden syntes jeg ikke der skal lægges det store i, og jeg tror at med tiden vil de finde ud af at dele grunden op mellem dem, så det der sker ude syntes jeg ikke der skal lægges de store kræfter i, for hvis det kan fungere inde så burde det også komme til at fungere ude..


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #11   5. nov 2014 Det er længe siden de har været inde samme, udover et enkelt møde i kælderen en nat... Så tror ikke det er fordi han oftere søger ind. ..

    Forstå mig ret, de kommer begge ind, men i hvert sit hus - og hannen altså der hvor vi ikke bor..
    vi har aldrig blandet os, netop fordi vi tænker de finder ud af det selv..

    Der er selvfølgelig mange forskellige situationer, men det der oftest sker når de ser hinanden er at hunnen hvæser, knurren, brummer og skriger en hel del... larmer så hele familien vågner hvis de mødes om natten - altså udenfor - hvis hannen så ikke trækker sig ryger de på hinanden - og hvis han går er hun meget obs på hvor han går hen... hvad der præcis sker når de begynder ved jeg ikke...


  • Cathrine K N
    Cathrine K N Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 23
    #12   5. nov 2014 vi holdt op med at have dem inde sammen da vi blev trætte af kattetis alle vegne ..

  • #13   5. nov 2014 Ok med den beskrivelse så er det klart en magt kamp, det er ikke fordi de som sådan hader hinanden, de vil blot begge have magten og ingen af dem vil give sig..

    Så tror jeg blot du skal give dem meget længere tid, hvor længe kan jeg ikke svare dig på, det er noget du må vurdere hen af vejen..


Kommentér på:
Kattesammenføring - hvor længe?

Annonce