2.978 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 82 Svar

Killing under de 12 uger Killing under de 12 uger

Lad mig starte med at at tilføje at jeg mener en kat først skal bortformidles
når den er 12 uger.

Men vil alligevel lige opstille en hypotese som lyder.

Jeg opdager en stakkels killing der tydeligvis er fortvivlet , sulten og ene
og klart under de 12 uger

Næste dag er killingens situation den samme.

Så ringer jeg til diverse organisationer for at få den afhændet, men nej ingen hjælp derfra smiley
Et par dage efter er killingen døden nær ...( kan ikke skaffe en amme )

Men desværre jeg kender loven og går ind i varmen og lader killingen gå en langsom død i møde.

For jeg har læst diverse paragraffer der er besluttet på Christiansborg
Paragraffer der ikke ikke tilgodeser katten ,da den nu er død.

Desværre !

Eller gør jeg ??????

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Killing under de 12 uger
  • #1   7. nov 2014 I den opstillede situation, med alle de parametre du nævner, ville jeg ikke bare gå fra den. Jeg ville nok nærmere sørge for, at få den aflivet humant.

• #2   7. nov 2014 Under de givne omstændigheder ville jeg bringe katten til dyrlæge, få tjekket om den er sund og rask og fastslået en alder. Hvis jeg har en voksen kat der kan give den stimuli - en ung kat måske og den kan spise selv, ja så blev jeg lovbryder, for så ville jeg handle med hjertet.
    Folkens jeg beklager, jeg går ikke ind for formidling under 12 uger, men hvis jeg stod i den givne situation og i virkeligheden var i stand til at hjælpe, så lod jeg hjertet tale.
    For jeg ved, at skræmmekampagnen med at de FÅR adforstyrrelser langtfra altid er sikkert.

• #3   7. nov 2014 Jeg ville ringe til dyrlægen og forklare situationen. At jeg har fundet en killing der virkelig ikke har det godt og om de vil hjælpe med aflivningen UB. Hvis det ikke går, vil jeg ringe til et internat og stille samme spørgsmål.
    Hvis alt andet glipper, ville jeg lade naturen gå sin gang. Ja det er hårdt, men jeg ville ikke stole nok på mine egne evner til at give en udsat killing det, den havde brug for, samtidig med at den vil blive til en god kat, der ville kunne leve et værdigt liv. Jeg har ingen chance for at vide, om den har fået det, den skal fra sin mor igennem modermælk, til at have på opbygget et immunforsvar. Derudover kan den være syg med så mange andre ting, der vil kræve mange dyrlægebesøg

• #4   7. nov 2014 Hvis ingen af de dertil indrettede steder kunne have den, ville jeg få den aflivet..

• #5   7. nov 2014 Sorry mit katte elskende hjerte ville ikke kunne lade en lille killing sulte ihjel..

Hvad jeg ville gøre ville klart afhænge af hvor gammel killingen var, hvis den var under 4 uger så ville jeg få den aflivet humant, hvis den var over 6 uger, ja så ville jeg blive lovbryder og tage killingen til mig og lære den op, men jeg ville aldrig videreformidle den, jeg ville beholde den og hvis den udviklede adfærdsproblemer grundet sin opvækst, så var det mit problem og ikke andres, men i første omgang ville jeg forsøge at redde killingen og hvis den ikke kunne fungere så ville jeg betale en aflivning, men forsøget ville jeg gøre, mit hjerte kunne ikke bære andet, der er jeg for stor en dyreelsker..

• #6   7. nov 2014 Nu har jeg en god stak katte i forvejen, så skulle sådan et lille pus dukke op foran min dør - eller foran fakta, hvor jeg engang fandt en 8-ugers killing, så ville jeg tage den med hjem.

Var den meget lille ville jeg sætte himmel og hav i bevægelse for at finde en amme. Skulle det mod forventning ikke lykkedes, så har jeg nogle skønne katte, som altid er klar til at opdrage og tage imod en lille ny.

Den 8-ugers kat havde jeg iøvrigt boende i næsten 3 måneder, inden ejer indfandt sig.

• #7   7. nov 2014 nu har jeg haft hittekillinger fra 11 dage, så jeg er lidt både for og imod de regler
    men jeg har så også været på internat. Og man har bare ikke ammemøder til alle de killinger som kommer ind. det kan simpelhen ikke lade sig gøre. det vi gjorde var at sætte killingerne sammen i samme alderesklasse, så de havde hinanden.

for endelig skulle loven beskytte de killinger som kommer hjemmefra for tidligt - de div forskellige var jo med til at få loven lavet.
    grunden til at de skulle være 12 uger var at så var deres sociale adfærd udvilket. Og det er noget de får sammen med andre killinger fra de er ca 8 uger til 12 uger. ja de har behov for deres møder i den alder også, men de kan klare sig selv såfrem der ikke er en mor, eller at missemor ikke gider dem - vi havde rigtig mange missemødere som virkedelig hadede deres killinger fra den alder. Og man kan ikke tvinge dem til at skulle tilbringe tiden sammen med dem

ærlig talt så ville jeg nok bare tage den ind. jeg har nemlig selv katte som gerne vil lege mor. så opdragelsen er sikkeret her i huset

jeg har ud over dem fra 11 dage, også haft flere fra 7 og 8 uger af. Men igen jeg har andre katte som tager sig af de små. selv Birger, den ene af mine hankatte er en hammer dygtigt fadermodel.

jeg kan dog så godt forstå at alle ikke kan gøre det samme. Men her er loven for firkantet.den siger bare enden eller...
    man skal være lavet af noget specialt stof når man påtager en rolle som mor for små killinger. de skal have mad ret tit, og der er virkelig noget at passe

• #9   8. nov 2014 Hvis situationen er som du beskriver, ville jeg tage katten ind.
    Hvis nogen skulle anmelde mig, ville jeg mene at jeg har handlet i h.t. Nødværgeparagraffen.

• #10   8. nov 2014 Du skal da tage killinger ind, give den mad , kærlighed og varme. Jeg har opfostret killinger i nød. Fik for mange år siden en killing der lige havde fået øjne, det var en vildkat min mormor fodrede i haven hun lå i skuret med en killing, men en dag blev hun kørt over og der lå bette mis, jeg tog hende ind og begyndte med sutteflaske, hun er nok den skønneste kat jeg nogensinde har haft. Det er forkert at bortgive/sælge killinger under 12 uger, det har det bedst ved deres mor, men er en lille killing under 12 uger ladt alene skal den da hjælpes amme eller ej, har aldrig haft amme til de små killinger jeg har taget til mig og de er alle blevet store velfungerende , sociale katte. Så ud og hente det bette pus, den har brug for dig.

• #11   8. nov 2014 Skal lige tilføje at jeg altid har haft en voksen kat de kunne være sammen med, eller min hund som også kan bidrage til at præge, pleje og lege med dem.

• #13   8. nov 2014 Kirsten P - Det kan aldrig være nødværge at tage en killing ind.. Nødværge er når man fx slår på en der er ved at banke en..

http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dv%C3%A6rge

• #14   8. nov 2014 Lotte:
    Du har sikkert taget chancen og er kørt for stærkt en gang eller 2 smiley
    Det er en lovovertrædelse.

• #16   8. nov 2014 Nej Lotte S

Men lige netop i denne situation vil jeg vægte killingen højere end en paragraf smiley
    Hører af og til P 1 smiley

Igår jeg kørte hjem var emnet netop at samfundet sætter paragrafrytteri højere end at tage hensyn til folk i nød.

Blá de uacceptabel ventetider systemet byder dig hvis du bliver ramt af sygdom.

Et menneskesyn kan ikke lade paragraffer være paragraffer, hvis et menneske eller dyr er i nød .
    Ikke i min verden.

• #17   8. nov 2014 Beltane - nødværgeparagraffen kan bruges flere steder.
    Hvis man ikke hjælper killingen mener jeg man bryder dyreværnsloven paragraf 1.

• #18   8. nov 2014 Undskyld jeg mente nødretsparagraffen
    Straffelovens § 14, nødretsparagraffen,
    En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning”.

• #20   8. nov 2014 Nej man bryder ikke loven ved at finde en amme eller en dertil godkendt plejefamilie eller får killingen aflivet..

• #21   8. nov 2014 Hvis man som der skrives i indlægget går ind i varmen og lader killingen dø en langsom død. Så mener jeg man bryder loven.

• #22   9. nov 2014 Og jeg vil være så ligefrem og påstå, at man er følelsesmæssigt afstumpet, hvis man går fra en hjælpeløs killing vel vidende, at den vil dø af tørst og sult.

• #23   9. nov 2014 Kirsten p: hvilken lov bryder man?

Mega: er man følelsesmæssigt afstumpet fordi man ikke vil tage ansvar for et tilfældigt dyr på gaden? Hvis man ikke har mulighed for at tage ansvar for det?
    Det var dog snæversynet

• #24   9. nov 2014 Dyreværnsloven paragraf 1
    § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

• #25   9. nov 2014 Hvis man ikke selv har mulighed for at hjælpe, så ringer man til en dyreværnsorganisation.

• #26   9. nov 2014 Og hvis de ikke kan hjælpe? (Hvis de eks. Er overfyldte og ikke vil/kan bruge midlerne på en chanceløs killing)

• #27   9. nov 2014 Enig Kirsten P og Mega

Lov eller ej .......
    Jeg vil aldrig kunne gå fra en nødstedt , det må man heldigvis ikke.
    Det er strafbart at gå fra en person i nød med en kat ved jeg ikke.

Jeg oplevede en trafik ulykke hvor jeg som den eneste var i stand til at give første hjælp, jeg havde lyst til at rende skrigende væk ,men min samvittighed forbød mig det..

Men Heidi J

Hvis du beslutter dig ikke at handle er du ikke et hak bedre end alle de der
    efterlader et dyr eller kører en killilng ud i en skov ! ( har været oppe at vende )

Så snæversynet ?

Nej,og jeg fatter ikke hvis du bare kan lukke øjnene og fortsætte sin egen lille verden smiley

• #28   9. nov 2014 Wauw... Snak lige personligt angreb. Det gør mig sku egentlig harm.

Nej, jeg kunne aldrig drømme om at tage en killing med mig, der sidder et sted og lider. Jeg ville ikke risikere at slæbe lopper, sygdomme og andet uhumsk med hjem til mine katte.

Hvis jeg havde mulighed for at køre killingen til internatet eller til dyrlæge, så gjorde jeg selvfølgelig det. Men hvis begge steder afviser mig og jeg ikke kan finde en amme (uden at skulle tage den til mig) så må naturen gå sin gang.

Jeg kan og vil ALDRIG risikere mine egne kattes helbred, ALDRIG

og så må i sku kalde mig hvad i vil herfra

• #29   9. nov 2014 Jeg forstår ikke det her. Nogen skriver at hvis killingen er under 4 uger så skal den aflives, hvorfor ? Da jeg var 15 år opflaskede jeg en killing som kun var 14 dage da dens mor blev kørt over, hun var sammen med mig og min voksne kat hele døgnet rundt. Hun blev en super dejlig kat, jeg forstår jer ikke, en lille killing skal da hjælpes uanset alder.

• #31   9. nov 2014 Min mening, er situationen som du skriver, ville jeg få den aflivet. Der er et hav af katte der trods gode opvækster mangler et hjem, Jeg ser ingen grund til at forsætte en svær start på livet til et svært liv. Og ja der findes altid succes historier, men der findes godt nok også mange stakkels katte, som skal både det ene og andet igennem fordi vi som mennesker ikke vil aflive de små skravl...
    Og ja jeg syntes også det er trist at aflive et ungt liv, men det ændre ikke på at det ville være min løsning.

• #32   9. nov 2014 Den får ikke adfærd problemer hvis man stimulere den og måske har en hund eller kat mere.

• #33   9. nov 2014 Benedikte

Din succeshistorie er desværre ikke det generelle resultat.

• #35   9. nov 2014 Benedikte desværre viser statistikken at killinger taget meget tidligt fra deres mor at de vil udvikle adfærdsproblemer senere i livet..

Der vil altid opstå undtagelser, men ingen kan jo forudse dem..

Og så vil jeg give dig ret har man ældre katte der måske vil lege opdragere så er chancerne bedre, men har man ikke det så er aflivning bedste mulighed for killingen..
    Og sorry men en hund kan ikke lære en killing at være kat..

• #36   9. nov 2014 Egentligt kunne jeg godt tænke mig et link til alle de undersøgelser der dokumenterer at katte får adfærdsproblemer pga. en "alternativ" opvækst.

Indtil da vil min påstand være, at det ofte bruges som skræmmekampagne.
    Mange andre faktorer kan give adfærdsproblemer.

• #37   9. nov 2014 De tre tosser, jeg har haft 2 "gode" eksempler på adfærdsskadede katte i mit hjem. smiley

Iøvrigt hvis man støder på en møgsyg kat, så må dyrlægen ikke afvise en. Bare til orientering.

• #38   9. nov 2014 De tre tosser - Skræmmekampanger? Nej, det kaldes erfaring..

• #39   9. nov 2014 Heidi J skriver:

"Nej, jeg kunne aldrig drømme om at tage en killing med mig, der sidder et sted og lider. Jeg ville ikke risikere at slæbe lopper, sygdomme og andet uhumsk med hjem til mine katte. "
    smiley :'( smiley
    For engangs skyld er jeg mundlam,
    At efterlade en lidende killing smiley

• #40   9. nov 2014 Jeg tager aldrig fremmede dyr med ukendt sundhedsstatus ind i mit hus. Jeg er først og fremmest ansvarlig for mine egne dyr og deres velfærd.

Jeg har da haft et par "lidende" siddende i en transportkasse i min løbegård indtil et internat afhentede dem. Ingen af dem fik et langt liv

• #41   9. nov 2014 Du læser jo ikke alt hvad jeg skriver, Tine!!!!!!!

Selfølgelig vil jeg hjælpe enhver kat der sidder i en situation hvor den har brug for hjælp. Men aldrig på mine egne kattes bekostning. Så hvis en dyrlæge eller et internat ikke kan hjælpe mig, er du så sød at give mig et alternativ????!!! Hva!

Jeg har ingen rum jeg kan lukke af til en fremmed killing, sidder i en toværelses lejlighed og vil aldrig udsætte mine katte for det stress og den risiko.
    Jeg er ked at at høre at dine katte ikke betyder ligeså meget for dig, som mine katte betyder for mig, men sådan ligger landet nu engang.

Læs alt hvad jeg skriver tak

• #42   9. nov 2014 Erfaring?
    Hmmm...... 41 år med katte...
    20 år med *"egne" katte. 1 med adfærdsproblemer grundet vold og 4 hjem bag sig.
    Overtog en på 8 uger for mange år siden som opvoksede med en kastrat der var 1½ år ældre... ingen adfærdsproblemer.
    Har været med til at opfostre en killing på 10 dage siden for over 14 år siden... ingen adfærdsproblemer...
    Så jeg vil mene at jeg også har erfaring på dét punkt smiley

Så facts på bordet smiley

• #43   11. nov 2014 Hvis ens egne katte er vaccineret, sker der ikke noget ved at tagen en lidende Kat/killing ind og du skal jo til dyrlægen med den med det samme for at få den tjækket, så du kan jo lige holde dem adskildt til efter dyrlæge besøget. Syntes det er vagt at bruge det som argument for ikke at hjælpe katten.

• #45   11. nov 2014 Benedikte

Det er en risiko man stadig løber og ens kat kan stadig blive smittet. At vaccinere imod nogle sygdomme, udelukker ikke alle sygdomme. Dertil skal man huske lus, lopper og orm.

At du vil løbe en risiko med dine katte er mig en gåde.

• #47   11. nov 2014 Heidi J
    Ingen siger dine katte skal udsættes for risici .

Men de fleste katteejere har en transportkasse.

Så afsted til dyrlægen der ikke må afvise en nødlidende kat.
    Transportkassen kan efterfølgende rengøres smiley

• #48   11. nov 2014 Og hvad nu hvis man bruger seler istedet for transportkasser?:)

• #49   11. nov 2014 smiley

• #50   11. nov 2014 ... Det var ikke engang for sjov, har ikke brugt en transportkasse i halvandet år smiley har altid mine katte i sele når de skal til dyrlæge.

Nogle gange har man bare ikke mulighed for at handle, uanset hvor gerne man vil. det synes jeg du skal huske på inden du sammenligner en med de, der virkelig er hjerteløse (som efterlader dyr i skoven). For det er rigtig uretfærdigt!

• #51   11. nov 2014 Jeg har MANGE gange taget små killinger ind til mine katte (Maine Coon) - også nogle kun et par dage gamle. Jeg har stolet på mine kattes immunforsvar og vaccinestatus. Jeg har aldrig fået problemer, ikke engang dengang jeg tog lillebitte Zulu med hjem. Hans øjne var to klumper af gul betændelse.

Selvfølgelig er killingerne først blevet tjekket og evt. behandlet for lopper og øremider. Det ville være dumt andet.

Mine katte går ude i en indhegnet have, og de hilser af og til på strejfere, der ikke altid er lige sunde at se på, men igen: Jeg tror på, at et godt immunforsvar og en god kondition hos en ikke-stresset kat er det bedste forsvar.

Tror i øvrigt også på, at man kan "pakke sine katte for meget ind i vat og bomuld", lidt i stil med børn, hvor forældrene nærmest spritter hænderne af, før de rører ved dem (overdrivelse fremmer forståelsen).

Da jeg forresten engang spurgte min dyrlæge om nytteværdien af at vaccinere genudsætningskatte, når de i sagens natur ikke kan revaccineres, svarede han, at de revaccineres ved møde med andre katte.

• #52   11. nov 2014 Så kan man bruge en papkasse en vasketøjskurv eller lign.
    Hvis man ikke selv har en papkasse så er der sikkert en nabo der gerne vil hjælpe.
    Jeg har hentet dyr i nød der blev opbevaret i alt muligt. (Spand med stof over, skotøjsæske, vasketøjskurve, papkasser mm.)
    Det vigtigste er bare man handler og dyret ikke lider nød.

• #53   11. nov 2014 Netop Kirsten P
    Så enkelt kan det siges. smiley

Heidi J
    jeg ved godt du ikke kan sammenlignes med disse typer du hentyder til , jeg er sikker på du er en ansvarlig katteejer , så jeg indrømmer jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren. smiley

• #54   12. nov 2014 Mega ! Du har da den rigtigt opfattelse af tingene, en kat der regelmæssig bliver vaccineret bliver somregel ikke smittet, hvis det var så farligt ville mange ude katte jo også komme hjem og være smittet, de kan jo snildt møde en syg kat når de render rundt. Men en vaccineret kat kan godt få katteinfluenza, for 2 år siden da mine var i pension i sommerferien, fik min misse pige influenza og var rigtig syg, heldigvis passes de et ansvarligt sted, hun blev tilset af en dyrlæge og kom på penicilin, så hun havde det fint da jeg kom hjem, men godt snottet. Skal lige sige at mine bliver vaccineret hvert år i maj. Jeg forstår slet ikke at man kan lade være med at tage en lille forladt killing med hjem uanset alder, hvis den er efterladt så er det da lige meget om Denver 2 eller 12 uger den skal da have hjælp, jeg har haft nogle stykker som klarer sig godt og er blevet store sociale katte og gode hjem ved min familie og venner. Så kom igang hjælp de små killinger og de store som er efterladt.

• #55   12. nov 2014 Heidi J : så bruger du bare din sele, eller finder noget andet at putte katten i, du har sikkert en sportstaske, vasketøjskurv, gammel kasse er andet den kan være i. Jeg syntes det er et tamt argument at du ikke har en transportkasse, hvis du vil hjælpe den så finder du sikkert også noget den kan være i.

• #56   12. nov 2014 Heidi J : lus, lopper og orm er lette at behandle for, hvis du er så bange for lus og lopper så skal du ikke lade dine katte komme ud, hvis der er pindsvin i kvarteret så er der også lopper, din katte får vel ormekur en gang imellem. Hvis de er vaccineret og bliver revaccineret årligt er ricikoen meget meget lille for at de bliver syg. Så de kan du ikke bruge som undskyldning for ikke at hjælpe en kat i nød.

• Anette P
    Anette P Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #57   12. nov 2014 Hvis den killing findes, så håber jeg du allerede har taget den ind, lovbrud eller ej,
    jeg ville aldrig betænke mig på "bryde" loven i sådan et tilfælde, tager da gerne straffen bagefter, hvis en sådan skulle komme smiley smiley

• #58   12. nov 2014 Annette
    Det er en hypotese smiley
    Den findes helt sikkert bare ikke pt i mit univers smiley
    Ellers enig . smiley smiley

• #59   12. nov 2014 unskyld er der en killing en killing eller ej ?er det en debat om folks holding om hvor vidt de vil hjælpe en killing eller ej ?og klart hente min box og tage til dyrelægen som så må gøre hvad der er relavant da jeg ikke må have to katte er der kun en udvej ikke?

profilbillede
  • #60   12. nov 2014 Stadig en hypotese der er opstillet. smiley
    Marianne N

• #62   13. nov 2014 Lige til orientering:

Pindsvin har deres egne lopper, og de kan ikke leve eller formere sig på katte.

• #63   13. nov 2014 selvfølgelig gør du ikke det.,...det var dog et usædvanlig ubehageligt scenarie du sætter op....selvfølgelig SKAL man hjælpe...
    .
    ............. først og fremmest er det næsten umuligt at se om en vild killing er 12 eller 14 uger........og lige gyldigt hvad, så må man hjælpe og ikke bare lade killingen dø af sult.......Det er vores pligt at hjælpe dyr i nød , og ikkebare vende ryggen til......
    reglen om 12 uger er lavet for at killingerne IKKE bliver taget fra deres mødre for tidligt, med efterfølgende adfærdsproblemer til følge............................reglen gælder ikke for vilde killinger fundet uden mor....
    her skal man selvfølgelig gribe ind og ikke bare lade killingen dø af sut...............................................hvis man ikke vil flaske den op, er det vores pligt at sørge for, at den kommer herfra på en human måde..........................og det betyder en aflivning hos dyrlægen....ikke alle de vanvittige ondskabsfulde måder mange kan finde påat bruge, for at slippe for at skulle betale

• #64   13. nov 2014 Birgitte B
    Ubehageligt ja ,men desværre ser man gang på gang folk ikke hjælper netop på grund af en paragraf.
    Dette indlæg er skrevet ud fra et lignende emne i anden tråd.
    Ellers helt enig smiley

• #65   13. nov 2014 Der er ingen af de killinger i nød jeg har taget til mig der har haft adfærdsproblemer, de er alle blevet skønne, selvsikre og velfungerende katte.
    Ja jeg ved godt en hund ikke kan lære katten at være kat, det må vi så lære den, men hunden kan være med til at give den selvtillid og socialisere den i forhold til andre dyr, det kan sagtens fungere hvis man gør det rigtigt og præger katten i den rigtige retning, det er et stort arbejde, men det er besværet værd når man ser dyret vokse op. Jeg ville aldrig gå forbi en killing, voksen kat som havde brug for hjælp, hvis jeg gjorde det ville jeg ikke føle mig værdig til at kalde mig for katte elsker.

• #66   13. nov 2014 Benedikte, du skal ikke bilde mig ind, at en killing der vokser op uden anden kat til selskab lærer at tale kattesprog.

Jeg har selv haft to katte med adfærdsproblemer, fordi de var taget for tidligt fra.

• #68   13. nov 2014 Jeg har lige været ved at læse de forskellige love, jeg kan ikke finde nogen lov der forbyder at man hjælper en killing i nød. Jeg kan kun finde at det er forbudt at sælge/vidreformidle en killing under 12 uger, hvis du tager en lille killing under 12 uger ind fordi den er efterladt, er det jo ikke handel/overdragelse, men hjælp til en killing i nød og det kan jeg ikke finde noget der siger man ikke må.

• #70   13. nov 2014 "Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber <b>eller på anden måde erhverver kattekillinger,</b> "

(link fjernet)

• #71   13. nov 2014 Birgitte B
    Beltane understreger med den paragraf issensen af hovedproblemet

Følger loven eller hjælpe den hypotetiske killing.
    Jeg selv ser højt og flot igenem paragraffer hvis nogen er i nød ...

• #72   13. nov 2014 Den dyreværnslov der foreskriver at killinger skal være 12 uger osv. er jo grundlæggende syg.

Alene al denne skriveri der tydeligt viser at de fleste af os heldigvis handler på følelser som kærlighed og omsorg viser, at det er en absurd lov der får alle til at føle sig i bedste fald usikre i værste fald bare være ligeglade eller undlade at hjælpe fordi det er uoverskueligt.

Og er det til dyrenes gavn? De, der vil en killing noget ondt er nok ret ligeglade med diverse love. Og de, der gerne vil have f.eks. en killing, der bliver tæt knyttet til familien, må vente en måned mere. Og det er da muligt, at killingen bliver vildt meget mere kat i den måned.

Men min personlige erfaring siger mig, at en killing, der først kommer til sin nye familie efter 12 uger, har bevidsthed nok til at blive vældig trist og reelt savne sine søskende i den første tid. Inden loven var det almindeligt at få en killing når den var 8 uger gammel. Og det fungerede glimrende nogle hundrede år.

Men da ingen ved bedre end vores politikere, kan vi være trygge i forvisning om, at også her ved de bedst hvad der er bedst for alle og enhver. Og bedre bliver det vel ikke?

• #73   13. nov 2014 Det har i mange år ikke været alm. at få en killing på 8 uger.. Det er hundehvalpe

• #75   13. nov 2014 Hanne her er jeg absolut ikke enig.
    Flere undersøgelser har vist at en killing har behov for den læring en morkat giver indtil de 12 uger.
    Jeg er tilhænger af loven, der mest henvender sig til avlere, der før loven solgte killinger helt ned til 5 uger fordi så blev de jo lidt besværlige.

Denne tråd handler om en killing der er i nød og der er forsøgt at finde amme og internatsplads.

• #76   13. nov 2014 Jovist handler denne tråd om en hypotetisk situation - som måske ikke er så hypotetisk endda..

Men nu har jeg set lovteksten for 12 ugers reglen - men jeg efterlyser stadig "alle" de undersøgelser der viser at en kat får adfærdsvanskeligheder er der ikke nogen der kan finde et link???

Og jo Beltane. Engang var det meget almindelig at få en kat på 8 uger. Så var grænsen 10 uger og nu 12........

• #77   13. nov 2014 Tine:
    Jeg selv ser højt og flot igenem paragraffer hvis nogen er i nød ...

Altså jeg tror at der er flere herinde der handler både med hjerte men også med hjerne, for der er stadig noget der hedder sund fornuft - men det står der vist ikke noget om i "retsinformation"

• #78   13. nov 2014 De tre tosser, jeg tror desværre ikke, at jeg længere kan få dokumenteret fra dyrlægen, at min blev urenlig, pga. at hun var taget for tidligt fra. Men nogen fysisk grund blev der ikke fundet.

• #79   13. nov 2014 En gang ja, men ikke for få år tilbage smiley

De sidste 14 år har det været 12 uger

• #80   14. nov 2014 beltane....citatet ..taget ud af sin sammenhæng siger jo ,at man ikke må købe eller sælge killinger..der mangler vist en del af sætningen...mht alderen på killingerne.........men super skønt at du har gjort dig det besvær at søge i loven....skønt med ansvarlighed.......

bethane....skønt med ansvarlighed, og at du har gjort dig det besvær at søge i loven....mangler dog en del af sætningen, mht. killingernes alder...nu står der jo egntlig at man ikke må købe og sælge killinger, og det var nok ikke meningen....ss

• #82   14. nov 2014 sorry ...roder i mit svar..problemer med comp.

• #83   14. nov 2014 Pindsvine lopper kan godt hoppe på din kat/hund, men de vil ikke formere sig, så de er nemme at komme af med igen.
    Man kan godt høre at mange har inde katte som aldrig er i kontakt med andre katte. Det lyder som om lopper og lus er direkte farlige for kattene, slap nu lidt af, de kommer over det igen, det er da ikke sjovt at få lopper på dyrene, men de er altså nemme at komme af med igen, os med ude kat, os med ude katte får da lopper en gang imellem, når vores katte leger med andre katte de møder på deres ture, det er da bare at give dem en pipette i nakken en gang imellem og så lige sprøjte/vaske deres tæpper og kurv, så er det problem løst. Jer der er så bange for at hjælpe en lille kat i nød fordi den kunne have lopper skal lige huske at næste gang i besøger venner/familie at spørge om deres dyr har lopper for I kan godt have dem med hjem til jeres katte hvis I har været et sted hvor dyret har lopper, I kan også få dem næste gang I er ved dyrlægen hvis nogle af de andre dyr i venteværelset har lopper. Så stop, det er vel ikke tanken om lopper/lus der skal afgøre om I vil hjælpe et dyr i nød.

• #84   14. nov 2014 Ang. lopper som jo sådan set intet har med start indlægget at gøre..

Så nej lopper er på ingen måde farlige for katte, om de er nemme at komme af med vil jeg nu ikke give dig ret i Benedikte, det kan være en lang og sej kamp at komme af med lopper hvis de først har invaderet huset..

Og så vil jeg sige at grunden til jeg er hysterisk med lopper er fordi jeg totalt bliver spist af lopper blot en enkelt forvilder sig ind i mit hjem, så mine ben på ingen tid nærmest liver et stort kløende sår, fordi jeg fuldstændig flår min hud i klaser af kløe, så nej det er bestemt ikke en rar oplevelse og en oplevelse jeg på ingen måde ønsker at udsætte mig selv for, så at negligere lopper er latterligt i mine øjne, for de kan for nogle mennesker være et stort problem, og de kan være et helvede at komme totalt af med..

• #85   14. nov 2014 Nu er det jo et hypotetisk spørgsmål og de kan være svære at svare på.
    Jeg ville aldrig gå fra en killing eller kat der tydeligvis var forladt og i nød uanset hvilken alder den havde . Jeg ville dog heller aldrig give mig i kast med at flaske killinger op. Det kan godt være erfarne opdrættere eller andre dygtige katte folk har blandede erfaringer med det på både på godt og ondt. Der er nok heller ikke nogen statistik over hvor mange killinger der falder i ukyndige hænder og dør. Jeg ville rette mig efter loven og anse mig selv for ukyndig i sådan et tilfælde . Jeg har aldrig flasket en killing op og det ville jeg ikke føle at jeg kunne magte . Jeg ville godt nok være meget ulykkelig over at skulle gøre mig selv til dommer over liv og død for en så lille killing men var der ikke andre udveje ville jeg bringe den til dyrlæge så den kunne sove ind...
    Jeg har heldigvis aldrig fundet så små killinger men kun ældre og voksne bortkomne og det er mit indtryk at folk mange gange bare går forbi dem fordi de ikke vil rodes ind i en masse besvær desværre. Jeg har taget en ældre killing ind til ejeren blev fundet men det synes jeg er en helt anden ting .

• #86   14. nov 2014 At flaske en killing op er også et kæmpe arbejde - og jeg tror ikke at jeg ville gøre det igen.

• #87   14. nov 2014 Lopper kan så bære andet med sig.

• #89   15. nov 2014 Jeg har ingen fast mening om den rette alder for en killing når den skal hjemmefra og forholdene har været optimale.

Men jeg har en mening om at der lovgives om alt muligt ned til mindste detalje. Hvis min nye killing er 12 uger på en mandag så kan jeg ifølge loven ikke hente den fredagen inden. For så er den IKKE 12 uger endnu. Og love kan principielt ikke gradbøjes.

Men når lovgivning ligger et stykke fra sund fornuft - som i det oprindelige og hypotetiske eksempel, så mister man respekten for loven. Og det er et dårligt resultat.

Og hvorfor kan hunde hentes allerede efter 8 uger? Er de meget bedre til at blive hunde?

Og mon ikke de fleste opdrættere af katte har erfaret at de sidste uger er killingerne balstyriske og den arme kattemor ret nedslidt? Det er ikke ualmindeligt at hun afviser killingerne de sidste par uger inden de må hentes.

• #90   16. nov 2014 nogle gange er de ikke modne (sutter)å en trøje eller andre ting ved 12uger er det ikke rigtigt?

profilbillede
  • #91   17. nov 2014 Hanne U

At en missemor afviser en killing de sidste 2-4 uger er en DEL af opdragelsen, derfor må denne del ikke bare fjernes.

Man kan desuden ikke sammenligne hunde og katte, to vidt forskellige dyr.

• #92   17. nov 2014 Fedt debat.
    Bare kald mig aktivist.
    Jeg synes spørgsmålet også handler om:
    Er dyr bare dyr, og skal nok tage mig af mine egne, men dyr jeg ikke har noget at gøre med, er jeg egentlig ligeglad med.

Dyr er levende og sanselige væsner, på ligefod med mennesker. Så hvis et dyr er i nød skal det hjælpes.

For mig skal dyr selvfølgelig behandles som dyr, men de er liges¨levende og sanselig som mig. Et dyr der sulter ihjel, er det samme for mig, som et barn der sulter ihjel.

Som sagt, kald mig hvad I vil. Men kan afsløre at Mini har det fint.
    BTW. Jeg ringede til dyrlægen, efter den meget dårlige oplevelse herinde. Dyrlægen sagde konkret: Det er kun ulovligt, hvis man BEVIDST tager en killing fra sin mor. Man kan ikke tage en killing fra moren, når der ingen er.

• #93   17. nov 2014 Ja Heidi H

Derfor denne tråd smiley smiley
    Dejligt Mini har det godt smiley
    Kig igennem fingrene med folk der har det bedst med fordømmelser ,det er absolut de få herinde.

• #94   17. nov 2014 Da han kom til mig, var han 5 uger, og vejede 350 g.
    Nu er han 8 uger, og vejer 800 g. og han er blevet dobbelt så stor i længde og højde.
    Samtidig tager Helmuth på 4 år, sig godt af ham. også i forhold til leg. Det går nogle gange over gevind, hvor jeg griber ind.
    Når Helmuth og Bølle skal hjem til deres ejere igen, her i december, tager jeg på internat, og køber en 12 ugers killing, så Mini stadig har en legekammerat.

• #95   18. nov 2014 Hanne U : jeg går ind for de 12 uger, også for hunde, men når det så er sagt, så ville jeg altid tage en forladt killing under 12 ind, hvis den mor var væk.
    Du siger at katten afviser killingerne de sidste uger, det er netop der de bliver præget i den rigtige retning til at blive rigtige katte, det er det mange katte mangler når de bliver taget fortidig fra, men det kan vi også lære dem når vi har taget en lille killing ind.
    Jeg fik ny hund for 6 år siden, desværre skulle vi til Italien en uge efter at hvalpen var 8 uger, så vi aftalte at han skulle blive ved sin mor til vi kom hjem, han var 11,5 uger da vi hentede ham, han var en meget mere selvsikker hvalp at tage med ud i livet end en 8 ugers, så jeg håber virkelig at loven også kommer til at gælde hunde, kender flere og flere hundefolk, som er begyndt først at sælge deres hvalpe når de er 11-12 uger, du får en meget bedre hvalp.
    Men alt i alt jeg vil til en hver tid trodse loven hvis jeg finder en forlade killing under 12 uger.

• #96   18. nov 2014 Hanne U : jeg går ind for de 12 uger, også for hunde, men når det så er sagt, så ville jeg altid tage en forladt killing under 12 ind, hvis den mor var væk.
    Du siger at katten afviser killingerne de sidste uger, det er netop der de bliver præget i den rigtige retning til at blive rigtige katte, det er det mange katte mangler når de bliver taget fortidig fra, men det kan vi også lære dem når vi har taget en lille killing ind.
    Jeg fik ny hund for 6 år siden, desværre skulle vi til Italien en uge efter at hvalpen var 8 uger, så vi aftalte at han skulle blive ved sin mor til vi kom hjem, han var 11,5 uger da vi hentede ham, han var en meget mere selvsikker hvalp at tage med ud i livet end en 8 ugers, så jeg håber virkelig at loven også kommer til at gælde hunde, kender flere og flere hundefolk, som er begyndt først at sælge deres hvalpe når de er 11-12 uger, du får en meget bedre hvalp.
    Men alt i alt jeg vil til en hver tid trodse loven hvis jeg finder en forlade killing under 12 uger.

Kommentér på:
Killing under de 12 uger

Annonce