Forkølet mis :( Forkølet mis :(
Hej alle.
Nu vil jeg lige prøve at skrive herinde, da det har hjulpet med bekymringer før.
Min kat Trunte på 3 år (4 til februar, en blanding mellem norsk skovskat og perser er blevet forkølet.
Det startede for omkring en måned siden hvor hun startede med at nyse.. undrede mig over hende nyseanfald, men kontakte dyrlægen og hun sagde jeg ikke skulle være bekymret medmindre det fortsatte.
Pludselig stoppede hun med at nyse og det varede ved i en uges tid. En dag jeg kommer hjem fra arbejde kan jeg dog høre den er helt gal. Trunte lyder hammer forkølet og det lyder som om hun har hele næsen fyldt med snot. Der kommer dog intet snot ud, hun nyser ikke og hoster heller ikke. Spiser, drikker og går på toilet som hun plejer og er ellers frisk og nysgerrig som normalt. Jeg ringer til dyrlægen og får at vide at jeg skal give det lidt tid. Jeg giver det 2 uger hvor der nogle dage slet ikke er noget at høre på hende, altså hun virker 100% rask, men nogle dage kommer snotten igen.
En dag jeg kommer hjem fra arbejde er den gal igen og jeg kan høre hun er meget generet af den. Hun har en snorkende vejrtrækning og ellers lyder det som om at hun har snot i hele næsen. Stadig intet snot, nys eller hosten og normal adfærd.
Jeg tager hende til min dyrlæge hvor hun bliver undersøgt, lyttet på og alt er fint. Dyrlægen mener det sidder i hendes næse og det er jeg jo helt enig i. Trunte kommer på 10 dages antibiotikakur og er færdig med kuren på mandag. I løbet af de uge har der været 1 dag hvor jeg kunne høre hun var lidt forkølet, men det forsvandt igen. Nu er forkølelsen dog kommet igen og jeg tænker at antibiotikaen ikke virker. Dyrlægen sagde at hvis det ikke virkede skulle hun på Binyrebarkhormon. Det forestiller jeg mig så at det ender ud med og det forhåbentlig hjælper!!!
Jeg vil nu høre om der er andre der har haft lignende erfaringer ?
Umiddelbart tænker jeg at forkølelse kan forekomme hos katte og er normalt, men det undrer mig at der hverken er synlig snot, hoste, nysen eller andet.. Man kan som sagt kun høre det når hun trækker vejret, og det gør hun jo igennem næsen.
Det undrer mig også at det kommer og går..?
Det skal siges at Trunte er indekat og det eneste der faktisk er nyt herhjemme, det er at jeg er begyndt at have nogle andre blomster herhjemme, heriblandt også et oliventræ. Jeg har altid haft orkidéer, men selvfølgelig har tanken om allergi eller lign, overfor disse blomster strejfet mig.
Håber at nogen kan uddele lidt erfaringer
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Du skriver at hun er en blanding af Perser og NFO.
Har dyrlægen tænkt på at hendes næse kan være "for kort" så det lyder som om hun er snottet? Hun kan jo også have allergi..
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 29
Jeg har ikke så meget erfaring inden for allergi, men det er helt klart noget jeg vil spørge dyrlægen om..
nov 2011
Nu virker hun heller ikke forkølet, hun er bare mega snottet
Kan allergi godt komme så "sent" i livet ?
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 426 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
De kan godt ende med at få fodre allergi selvom man har fodret dem med det samme fodre gennem hele deres liv.
nov 2011
MEN nu hvor du nævnte foder, så har jeg aldrig nogensinde givet hende så mange rejer som hun får i øjeblikket.. Hun får cirka 3 store rejer hver anden dag.. Måske jeg skulle stoppe og se om det var dét??
nov 2011
Jeg har prøvet mange forskellige typer.. Lige nu er hun på den der hedder noget med digest.. Til sensitive mave..
Jeg troede hun havde sensitiv mave, men hun havde tendens til at overæde og kastede derfor maden op. Nu får hun mad i portioner og kaster ikke længere op..
nov 2011
nov 2011
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men sådan som du beskriver symptomerne så lyer det nærmere som om slimhinderne i næsen er generede, måske sidder der noget i næsen som genere (det er blot længe sååå) men det kan også være allergi hvilket jeg nok vil hælde mest til, hvis jeg var dig ville jeg prøve at fjerne de nye blomster og oliventræet så hun ikke kommer i kontakt med dem, og se om det ændre noget, forsvinder symptomerne så prøv at tage en blomst/ træ ind af gangen hvad dem inde 14 dage, hvis ingen symptomer så tag en mere ind, og fortsæt til der enten kommer symptomer eller alle blomster er inde, afhængigt af om det gør en forskel..
Til sagen om rejer og tun på dåse.. Så er rejer fint fra tid til anden, men hver anden dag er ikke sundt for katten, der er alt for meget magnesium i både rejer og tun..
Tun på dåse indeholder også alt for meget salt som katte på ingen måde har godt af, der findes dog dåsekattemad med tun, og en jeg kan anbefale at variere med (ikke give dagligt eller for ofte) det er Bilkas budget med tunfiks, en dåse med 400 gram koster 5,5 kr, og den giver jeg mine fra tid til anden, det er næsten ren tunfiks i gele, og sådan en dåse hos mig holder ca 2-3 dage, men jeg har jo også 2 katte som får dåsemad 2 gange om dagen, men ellers kan man gøre det at man fryser det ned i små portioner og så tør op til katten..
Men prøv at undersøge det med allergien og du kan kun finde ud af det ved udelukkelsesmetoden, altså fjerne de ting der er nyt fra hun begyndte at nyse af..
nov 2011
Rigtig rart at vide det med rejerne.. Få gange okay, men ikke hver anden dag, tjek!
Jeg har også tænkt om der sidder noget i næsen på hende, men så tror jeg bare ikke det ville komme og gå, så ville det nok være konstant.. Så jeg tænker også om det er noget allergi.. Jeg skal jo så måske til at notere ned hvornår hun bliver forkølet og hvornår hun ikke er.. Det vigtigste er at hun spiser og drikker! Jeg vil helt klart hoppe i Bilka efter sådan en dåse med tunfisk i
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det er en tidskrævende proces, for alt nyt skal det testes på..
Hvad med vaskemidler, rengøringsmidler, grus eller andet, har du skifte ud i det i perioden??
Du skal virkeligt minutiøst gennemgå hvad nyt der er kommet..
nov 2011
Jeg har svært ved at se hvad der kunne sætte gang i det, men jeg må jo holde øje..
Først troede jeg det var fordi jeg åbnede vinduer og at hun sætter sig i vinduer og derved får træk.. Men en halv time om morgenen i vinduet starter da ikke så slem snot?
nov 2011
Kan dog ikke huske hvornår jeg er begyndt at købe fra Rema, men hvert fald over en måned siden..
Jeg kan da prøve at gå ned og købe det jeg plejer fra Føtex og se om der skulle være en ændring !!
Tænk hvis det bare er dét.. Ö man kunne da håbe..
aug 2010
Når binyrebarkhormon er i spil kunne det også tyde på allergi er i tankerne.
Udredning gøres ved en blodprøve hvor der stort set testes for et samme som hos mennesker.
Det kan faktisk være husstøvmider og hvis du ryger, så gør det udenfor.
nov 2011
Jeg må ringe og snakke med dyrlægen på mandag.. Der er ikke andet for
Men jeg siger hvert fald tak for svarene fra jer allesammen !
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 66
Min venindes katte blev smittet af en virus præcist som du beskriver, der Nysted de så meget at små kår bristede i deres slimhinder, så de endte med ar nyde med blod. Alle hendes 10 katte blev syge, efter tre havde været indlagt til tandrensning.
Alle endte ud på antibiotika og prednisolon. Og en enkelt, som var en hittebarn som havde herpes, smittet som killing og den havde ikke haft nogen sygdoms gennembrud i adskellige år, kom sig ikke over det og måtte aflives 5 mdr efter. Han blev ved med at være syg, nyseriet udviklede sig til luftvejsudvidende problemer med fx hoste anfald og given efter vejret. Til sidst spise, kastede op og sov han kun. Så han blev rigtig tynd selv på ad.
Efter jeg har set det forløb, samt forløbet med de andre vil jeg ikke vente mange dage med at søge hjælp ved den slags problematikker.
Skal lige nævnes at min veninde gjorde alt for katten der døde, han blev kigget med kikkert i lungerne og øvre luftveje, scannet, hjerte undersøgt osv osv.
De andre katte kom sig løbende over en lille måned.
nov 2011
Jeg vil ringe til dyrlægen i morgen og høre hendes vurdering.. Der ender nok med en kur på binyrebarkhormon og så må vi se om det skulle hjælpe..
aug 2010
Det koster at have dyr.
God bedring med hende
Forkølet mis :(