{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.560 visninger | Oprettet:

Spædbarn og katte {{forumTopicSubject}}

Ja (: Kæresten og jeg venter barn til Marts, og vi har jo vores 2 katte Misling og Mitte. Nu er jeg så begyndt at tænke lidt over hvordan kattene egentlig kommer til at tage det, med sådan en bette en.
Hvad er jeres erfaringer med katte og spædbørn? Er det en dårlig kombi? Der er jo allerede et par venner/familie som har fortalt om diverse skræmme historier, som at katte lægger sig på spædbørn osv.
Hvilke forbehold skal vi tage? Hvordan får katte og baby den bedste start sammen? Osv.
Nu er jeg særlig bekymret i forhold til Misling. Hun håndterer forandre utrolig dårlig og bliver nemt stresset ved forandringer, så sådan en bette baby kommer nok til at være noget af en omvæltning. Og så har hun indtil videre vist sig at være ikke særlig glad for børn smiley Hun har faktisk være pisse bange for de børn der har være på besøg. Mest fordi det er lidt højrystede og larmer...
Nu vil jeg lige pointere at vi selvfølgelig ikke bare går af med misserne på forhånd! Det er bare nogle tanker og bekymringer jeg har gjort mig.
Selvom mange fra familien faktisk har taget det lidt som en selvfølge at nu skal i vel af med kattene? Det kan man jo så undre sig over.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spædbarn og katte
  • #1   12. nov 2014 Nu har jeg så ikke børn så kan kun tale ud fra omkredsens erfaringer..
    Men det er vist lidt en skrøne det der med at katte skulle lægge sig på en baby, det er vist i yderste sjældne tilfælde at en kat vil lægge sig op ved siden af en baby, og hvis de skulle lægge sig på hovedet af baby, så ville de jo også gøre det ved en voksen, så ligger dine katte ikke på hovedet af dig, så tvivler jeg på at de vil gøre det ved baby, men ellers er der jo visse muligheder for at forhindre dette:
    1. På barnevogn og vugge akn man sætte et insektnet op, så vil katten sandsynligvis ikke hoppe op i barnevogn eller seng
    2. lad være med at lade kattene have adgang til de rum som baby sover i, hvilket jeg om alle omstændigheder syntes er en god ide.
    Og i dagtimerne så lad være med at lade kat og baby være uden opsyn, hvilket man jo heller ikke gør alligevel med sin baby..

    Jeg er glad for at høre at du ikke har planer om at bortskaffe kattene pga baby, jeg må indrømme at jeg bliver så ked af det på kattene vegne når jeg gentagne gange på FB læser, "skal af med min kat fordi der er ikke tid til den da vi har fået baby" smiley Øv hvor er det trist, jeg kan ikke se det ikke skulle være muligt at have begge dele, min søster, min kusine, min veninde og mange andre har uden problemer klaret at have kat og nyfødt på samme tid, uden de store problemer, faktisk syntes de alle at det var skønt at barn voksede op med dyr i huset, de lærer meget hurtigt at respektere hinanden, og børn lære i en tidlig alder at omgås dyr uden for megen mystik..

    Jeg tror ikke du skal være så nervøs for din misling, at der kommer et barn i ny og næ er ikke det samme som at barnet er der hele tiden, selvfølgelig vil det medføre en del stress fra kattene når der kommer en baby i huset, det er så vigtigt for dig at du stadig giver opmærksomhed til katten, feks kæle katten samtidig med at du ammer osv. det vil selvfølgelig være på en anden måde, men du finder nok nogle rutiner som alle kan leve med..

    Jeg syntes det er fint du søger info på forhånd, for det bliver klart en stor omvæltning for alle parter..


  • #2   13. nov 2014 tak for dit svar (: Altså soveværelset er i forvejen kattefri, og da vi kun bor i en 2 værelses indtil videre vil det være der baby skal sove.
    Ja det er trist med de der, fordi vi har fået baby. Selvfølgelig vil miserne stadig være en del af familien. Selvfølgelig skal mine børn/barn vokse op med dyr, det tror jeg faktisk er meget sundt. Så lærer de at omgås dyr, tage sig af et andet væsen mm.


  • Lise K
    Lise K Tilmeldt:
    apr 2013

    Svar: 32
    #3   13. nov 2014 Jeg har begge dele - og fik i øvrigt min første kat fordi hans ejere synes det var farligt at have kat med et spædbarn. Som Heidi N siger - insektnet over barnevogn, så hopper de ikke op i den - og der er ingen katte, som lægger sig på ansigtet af et barn. Jeg må jo erkende, at vi ikke engang forhindrede kat og barn i at være alene, for der opstod aldrig bare optakt til problemer. Katten synes det var så dejligt når jeg ammede, for sad jeg jo ligespm fast i sofaen og have en kælearm ledig smiley
    Jeg bliver også meget ked af det når jeg ser at folk - ligesåsnart der er to streger på prøven - fravælger katten. Det er helt unødvendigt.
    Jeg kendte faktisk en kat som hentede sin mor, når barnet græd smiley


  • #4   13. nov 2014 Lise k (: Tak for dit svar.
    Hvordan reagereret dit kat i starten når baby græd? Blev den bange ex. eller var den bare ligeglad??


  • #5   13. nov 2014 Det kommer meget an på katten..

    Nogle katte gider dem ikke..

    Nogle ser dem som underlige killinger

    og nogle igen ser dem som en generel underlig tingest smiley

    http://billeder.kattegalleri.dk/galleri/45/628/471/224601-huskat-rottweiler - Min første kat havde ikke noget imod min datter.. Jeg har også et billede hvor de begge ligger på sofaen og min datter putter sig ind til katten smiley


  • Lise K
    Lise K Tilmeldt:
    apr 2013

    Svar: 32
    #6   13. nov 2014 Liv: Han var faktisk ligeglad - så længe jeg ikke havde ham på skødet og måtte dumpe ham, vel at mærke smiley Og det var en stor omvæltning for ham - han var 8, tror jeg, da barnet blev født og var da vant til at have verden for sig selv, men vi var nok lidt mere opmærskomme på ham, så han ikke følte sig "udenfor"

  • #7   13. nov 2014 Jeg ved ikke om man kan vænne dem lidt til de nye lyde på forhånd. Jeg tænker ligesom der er cd- er med fyrværkeri brag for angste katte og hunde er der måske nogle med lidt stille barnegråd og babylyde. Bare en ide . Jeg aner ikke om man kan få det eller om det virker.
    Det er så lang tid siden jeg havde småbørn men jeg husker aldrig der har været nogen problemer .


  • #8   13. nov 2014 Mine piger har også katte og børn, og det har gået fint alle gange smiley kattene skal nok holde afstand indtil de er trykke ved situationen, og de har også haft kattefrit soveværelse.
    Det eneste problem har været den ene af min yngste datters katte, den var sutte tyv smiley
    En kravlegård i stuen er rar, at have, så har du et sted barnet kan ligge, men hvis der ikke er net over bliver det hurtigt kattenes ynglings plads smiley


  • #9   13. nov 2014 Jeg havde ingen kravlegård smiley

  • Lise K
    Lise K Tilmeldt:
    apr 2013

    Svar: 32
    #11   14. nov 2014 Berit - vi må have haft den samme sundhedsplejerske - ikke alene mente hun at katten ville lægge sig på barnet og kvæle det - men netop også at barnet naturnødvendigt ville udvikle allergi. Min søn er i dag det sundeste, mest "uallergiske" barn som har haft fornøjelsen af at have katte om sig hele sit liv.
    Liv: bare ignorer alle skrækhistorierne - det kan næsten kun være positivt at vokse op med dyr omkring sig smiley


  • #12   14. nov 2014 Min veninde havde en kat der godt kunne lide at ligge sig på hendes babys hals.. Det er også den eneste kat jeg har hørt gøre det.. Den syntes åbenbart det var hyggeligt..

    Min veninde valgte at bortgive den kat smiley

    Datteren har det iøvrigt fint smiley


  • #13   14. nov 2014 Cody er en stor kat, og han var omkring 5 år da Emil blev født, og de putter stadig i sofaen smiley katten er omkring 11 og Emil er 6.

    profilbillede
  • #14   14. nov 2014 Tak for alle jeres svar smiley nu er jeg lidt mere rolig. Vi har bare fået fortalt så mange skræmme historier at jeg blev lidt urolig.
    Angående kravlegård så tænker jeg ikke vi skal have sådan en, netop fordi jeg ved kattene vil lægge sig i den.


Kommentér på:
Spædbarn og katte

Annonce