2.366 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Janne.*
Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368

Antibiotika, allergisk reaktion ? Antibiotika, allergisk reaktion ?

Lukas er jo begyndt for 3 dage siden at få antibiotika for halsbetændelse, opdagede det da han ikke ville spise.

Nå men så her for 2 dage siden opdagede jeg at han ofte slikkede sig bag i, så jeg kikkede og så at håret var slikket væk og synes det så lidt hævede ud.

Kan det være en allergisk reaktion over for det antibiotika han får.?

Jeg ved ikke om jeg skal forsætte med hans antibiotika, som han nu har fået i 3 dage plus også hos dyrlægen da han var indlagt der. Han spiser og er fuldstændigt sig selv, han fik det allerede bedre samme dag vi kom hjem, hvor han fik sin antibiotika morgen og aften.

Men jeg vil høre om nogen af jeg har prøvet om en af jeres katte har fået en allergisk reaktion af noget antibiotika.?

For jeg har på fornemmelsen at det er antibiotikaen og skal jeg forsætte med antibiotikaen eller vil det bliver værre hvis jeg forsætter.? Vil jo ikke have at det bliver så slemt at det bliver svært at komme af med, da han slikker sig tit der nu. Jeg har duppe med noget klorhexidin, 1 gang.

Synes det er så synd for han, først halsbetændelse og så det her. smiley

Ligger lige et billede med, så I kan se det.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Antibiotika, allergisk reaktion ?
  • #1   16. nov 2014 Kan han være blevet forstoppet? Enten med lort eller analkirtlerne? Bare en tanke, jeg ved absolut intet!

• Janne.*

#2   16. nov 2014 N9nna..nej han har ikke forstoppelse og analkirtlerne er blevet tjekket hos dyrlægen da jeg bad om det. smiley

• #3   16. nov 2014 Hmm den er svær Janne...

Syntes blot at ved en allergisk reaktion at det ikke skulle være endetarmes åbningen der skulle blive påvirket, men ved det ikke..

Hvor længe skulle han have antibiotika mere???

Det er ikke sådan at han har fået mere fast mave??? Har du lagt mærke til det???

Jeg tænker blot at hvis han har fået lidt hård mave så kan det jo godt svie lidt ved åbningen og det er derfor han slikker overdrevent..

• Janne.*

#4   16. nov 2014 Heidi..Han skal have det i 2 dage endnu. Jeg synes ikke jeg har observeret at han skulle have hård mave. Men pudsigt at det skulle komme efter et par dage, da han påbegyndte antibiotikaen smiley

• Janne.*

#5   16. nov 2014 Det er så synd for han, at når jeg ser han slikker sig , siger jeg nej Lukas og så gør han det heller ikke, men brokker sig lidt, men det må jo klø a h til. smiley

• #6   16. nov 2014 Ja det har jo nok noget med antibiotikaen at gøre, grunden til at jeg slår lidt på den hårde mave er fordi jeg selv når jeg har fået pencillin eller spiser kodimagnyl i flere dage i træk, får hård mave, så tænkte at han kunne have det på samme måde..

Det er sååå synd for ham, og jeg er i vildrede om du skal fortsætte, om de 2 dage mere har en stor betydning når nu du siger at han spiser og drikker normalt igen altså at han ikke har gener fra halsbetændelse mere..

Ærligt så tror jeg at hvis jeg var dig så ville jeg ringe til vagtdyrlægen og forklare situationen og høre hvad h*n sagde, de skal jo ikke se katten men blot give deres vurdering om hvad der er bedst for katten..

• Janne.*

#7   16. nov 2014 Ja det er svært, jeg har Google på livet løs, med forskellige sætninger og også mærket på antibiotikaen.

Så fandt jeg lige på et andet forum at en persons kat får også en bar plet af antibiotika, hvor den har kløet sig, og i det hele taget klør og kløestillende medicin er ikke godt, da det er binyrebarkhormon og Binyrebarkhormon sætter kattens immunforsvar ud af drift smiley

Jeg ringer til dyrlægen i morgen og mailer billedet til hende, så må vi se hvad hun siger. smiley

• #8   16. nov 2014 Ja der er nok ikke andet for..

Og ja det klør eller svier nok..

Stakkels Lukas, men håber han får det bedre og om ikke andet burde kløen jo stoppe efter et par dage når han er stoppet med medicin..

• Janne.*

#9   16. nov 2014 Det håber jeg også, men kan ikke lide at stoppe før tid, men kan heller ikke lide hvis det bliver værre og han ikke kan lade være med at gøre det, hvis det bliver en vane. Måske bare mig der er lidt pylret smiley

• #10   16. nov 2014 Nej det er jo netop det, Janne, for hvis man stopper hvad så kommer halsbetændelsen så retur og man skal begynde forfra, og fortsætter man hvad så tager det så længere tid at blive problemet kvit smiley

De er skisme lidt pest eller kolera smiley
    Jeg tror nu han vil stoppe når kløen stopper..

• Janne.*

#11   16. nov 2014 Heidi jeg tror jeg tager chansen og håber de 3 dage med antibiotika hos mig og de 2 dage hos dyrlægen hvor han også fik det, i alt 5 gange nu, at det er ok og han ikke begynder at få halsbetændelse. Jeg må skrive op hvad antibiotikaen hedder han ikke kan tåle, hvis han skal have det en anden gang, som man selvfølgelig ikke håber.

Men jeg kontakter selvfølgelig dyrlægen i morgen og sender billedet til hende. smiley

• #12   16. nov 2014 Tror det er en god plan Janne smiley

• #13   16. nov 2014 Jeg ville ikke stoppe før tid. Tror mere det skyldes antibiotikaen giver dårlig mave

• Janne.*

#14   16. nov 2014 Ok tak Lis. men Lukas har ikke haft dårlig mave, puha det er svært. Han opfører sig helt som han plejer, spiser tit og er alle de sjove steder som han ikke var før han havde "halsbetændelse" smiley

Jeg kommer også hos de dyrlæger du har. Lis smiley De er rigtige dygtige og søde

• #15   16. nov 2014 Det der ligner ikke en allergisk reaktion. Jeg ville bestemt gøre antibiotika behandlingen færdig.
    Jeg tillægger det 100 procent at tarmfloraen er blevet ændret af behandlingen med antibiotika. Måske har der været en enkelt tynd eller hård afføring. Eller også er det en reaktion på at dyrlægen har trykket analkirtlerne ud da katten var der. Det er hvert fald analkirtlerne der er betændte, derfor slikker han også i dem.
    Den antibiotika du giver ham nu, virker ikke på bakterierne dernede. Behandlingen af betændte analkirtler er både antibiotika og steroid, som fx binyrebarkhormon.

Så gør du behandlingen mod halsbetændelse helt færdig, så du er sikker på den ikke kommer igen når missen skal have steroid. Jeg ville ringe og snakke med dyrlægen på mandag, så kirtlerne også kan blive tømt for betændelse. Det kan gøre ret ondt på katten, både at have dem, derfor slikker den, men også at få dem tømt og nogen gange er det nødvendigt at give dem noget medicin så de lige slapper lidt af imens ( eller sover)

Pøj pøj.

• #16   16. nov 2014 Enig med Lis, du skal endelig ikke stoppe, han vasker sig nok grundigt fordi han har blød mave, det kan vi alle få af antibiotika, du kan give ZooLac eller noget i den dur, som han vil spise.

Allergi over for antibiotika giver som regel udslet på store områder af kroppen.

• Janne.*

#17   16. nov 2014 Hej Anette

Tak for dit svar.:-)

Dyrlægen sagde til mig at Lukas ikke havde nogen problemer med analkirtlerne, dem tjekkede hun. Så det forstår jeg ikke. Jeg så da hun undersøgte ham for om han havde problemer med analkirtlerne,, men det sagde dyrlægen nej til.

Jeg har stadig en fornemmelsen af at det er en allergisk reaktion, men kan da tage fejl.

• Janne.*

#19   17. nov 2014 En skøn opdatering.:-)

Da jeg her til morgen igen kikkede på Lukas, var det slet ikke rødt og hævede mere, men mere lyserødt, man kunne heller ikke som i går se en fordybning ned til anus, det er mere plan nu og slet ikke rødt på samme måde mere. smiley

Så han kan åbenbart ikke tåle den type antibiotika som han har fået, så jeg er glad for at jeg stoppede og lyttede til min intuition, så det ikke blev værre.. Men Lukas fik da 5 dage med antibiotika og spiser nu og er som han plejer at være. smiley
    Det er bare så dejligt at der var en så hurtig bedring, siden i går. smiley

I får lige et nyt billede taget her ca ved 10 tiden. smiley

profilbillede
  • Janne.*

#20   17. nov 2014 Jeg ringer alligevel lige til min dyrlæge her ved 13 tiden og høre hvad hun siger og sender billederne til hende, hvis hun vil se på det. smiley

• #21   17. nov 2014 Fint du ringer, for så skal han jo også i fremtiden have en anden behandling og dyrlægen kan afgøre om der er givet nok behandling i denne omgang smiley

• #22   17. nov 2014 Århh hvor godt Janne..

Hvad sagde dyrlægen var det ok at du stoppede, eller hvad??

• Janne.*

#23   17. nov 2014 Hej Jette

Det tror jeg næsten at det er helt fint nu med de 5 dage på antibiotika.
    Ja som jeg skrev længere oppe, må jeg nu skrive det mærke af antibiotikaen han har fået ned, så jeg ved det til en anden gang. Man kan jo desværre risikerer at det er en weekend og så skal den dyrlæge man får jo vide besked.:-)

Min dyrlæge gik desværre kl 13 i dag, hvor der var tlf tid, så må snakke med hende i morgen.

• #24   17. nov 2014 Ok så må du lige opdatere..

Jeg tror nu det er fint med de 5 dage..

• Janne.*

#25   17. nov 2014 Hej Heidi.. Dyrlægen var gået for i dag, så må ringe i morgen. Vil jo gerne vide en del om det der er sket, det skal vel også skrives ned i journalen at det mærke får han en allergisk reaktion på mm. smiley

Har tænkt en del på dig i dag på din første dag på nyt job, gik det godt? og tror du at du vil trives med det.? For det håber jeg virkelig du vil. smiley

• #26   17. nov 2014 Det gik helt fint, og jo jeg tror nu nok jeg kan trives med det, i dag var ikke helt en rigtig arbejdsdag, da jeg mest blev vist rundt og gik til hånde så jeg ligesom kunne lære stedet at kende..

Men de er rigtig søde og tror næppe jeg får stress, alle er gode til at hjælpe hinanden og der er et rigtig fint arbejdsklima.

Jeg fik denne smukke buket som velkommen til teamet, det har jeg skisme aldrig prøvet før smiley

profilbillede
  • #27   17. nov 2014 Tillykke med jobbet Heidi smiley og sikke en buket smiley

• #28   17. nov 2014 Tak og ja jeg blev noget overrasket og den velkomst smiley

• Janne.*

#29   17. nov 2014 Nøøøjj hvor er den flot og sikke søde kollegaer du får. smiley

Ej det lyder som et rigtig godt job du har fået, for har læst du tit tager slæbet hvis det brænder på ved dit forhenværende job, det skal du nok ikke i dette job på den måde. Stort Tillykke med jobbet Heidi. smiley Jeg er glad på dine vegne. smiley

• Janne.*

#30   21. nov 2014 Så har min dyrlæge set billederne og har skrevet:

"Det ser ud til, at han havde fået en let hudbetændelse rundt om anus – måske fordi han har slikket sig meget. Men jeg er enig med dig i, at det ser meget bedre ud på det sidste billede. Så hvis hævelsen og rødmen fortsat er væk, ville jeg ikke være urolig""

Men kan katte få hudbetændelse når de er på antibiotika ? Troede at antibiotikaen ville tage det også. Det er jo for betændelse antibiotikaen skulle hjælpe.

• #31   21. nov 2014 Mon ikke antibiotikaen er specifik ligesom vores er? Hvis du får noget for blærebetændelse kan du sagtens beholde din halsbetændelse alligevel. Det er specifikt efter hvad det skal fjerne...

• #32   21. nov 2014 Bakterierne der lever og gør en syge i halsen er ikke de samme som dem der lever i bagen og forårsager bakterier. Der er mange flere tarmbakterier i enden fx. Bakterier der er fuldstændige uskadelige i den ene ende kan gøre de bliver dødssyge i den anden ende hvis de bliver inficeret... Afhængigt af navnet og dermed typen af bakterier skal der forskellige typer af antibiotika til for at slå Dem ihjel.

• Janne.*

#33   22. nov 2014 Hej N9nna og Annette. Tak for jeres svar.

Men Antibiotikaen Lukas har fået er bredspektret, der udøver en baktericid effekt over for mange såvel grampositive som gramnegative bakterier. Derfor kan jeg ikke forstå det ikke tog hudbetændelsen også.

Hvis det var øjne betændelse, ville antibiotikaen så heller ikke hjælpe på det.?

• #34   22. nov 2014 Højst sandsynligt ikke. Jeg får også bredspektret når jeg har underlivsbetændelse og den tager stadig kun det i underlivet. Bredspektret betyder bare at den tager flere forskellige baktusser i det område den skal...

• #35   22. nov 2014 En gang jeg havde lungebetændelse, måtte jeg have 3 forskellige taber af antibiotika før det hjalp smiley men har også før været hellige, at det jeg fik virkede på andre ting også.

• #36   22. nov 2014 Der findes simpelthen så mange typer bakterier, fx dem du nævner, nogle lever steder hvor der er ilt tilstede og nogen lever uden ilt. Alt afhængig af hvad type det er skal der vælges antibiotikum. Bredspektrede betyder som skrevet kun, at de får flere typer til at blive ustabile i deres cellemembran og derved springes og går til grunde. Det er det betændelses afløb der fx kommer sammen med andre ting.

Nej antibiotikaen havde formentlig ikke kunnet fjerne en øjenbetændelse, med mindre det var samme bakterier som i halsen.... Ikke sandsynligt pga andre vækstbetingelser.

Kommentér på:
Antibiotika, allergisk reaktion ?

Annonce