1.640 visninger
|
Oprettet:
Min hankat er for tyk {{forumTopicSubject}}
Hej folk
Min kastreret Maine coon er for tyk. Har han taget ret meget på på det sidste og er blever mindre aktiv end han har været før (han er indekat). Min steriliseret hun er bestemt ikke for tyk, og er derfor OPS på at hun får nok mad.
Ved ikke helt hvordan jeg skal håndtre det og hvordan jeg nemmest får ham til at tabe sig. Jeg giver dem mad morgen og aften inden og efter arbejde. Nogle godt råd
?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det er helt normalt, at katte (og andre dyr, incl. os selv) æder sig op til vinteren.
Dette er instinktivt, og de "hjælpes" af naturen, som også nedsætter deres stofskifte. (Gælder også for indekatte). Samtidig nedsættes aktivitetsniveauet.
Både stofskiftet og aktivitetsniveauet stiger igen til foråret.
Mine katte, heraf 6 Maine Coon, er i dag alle kastrater, og de har FRI adgang til deres foder døgnet rundt uden at veje for meget. Det er som bekendt kattes natur at småspise, nogle gange op til 15 gange i døgnet. På den måde udnyttes foderet bedre, og maven skal ikke have så store portioner for at opnå mæthedsfølelse.
Hvilket foder bruger du til dine katte?
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Hvordan vurderer du at han er for tyk? Og at hun er for tynd? Vægt og udseende er ofte meget misvisende, det er følelsen af dem der tæller. Knoglerne (rygrad og ribben) skal ikke være tydelige når man aer dem, de skal kunne mærkes ved et let tryk...
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 67 Katte: 4 Emner: 75 Svar: 9.174
Mine drenge får vådfoder morgen og aften, og de gider ikke ekstra vand
maj 2012
Mine har også lagt ekstra vægt på her i efteråret.
Min tidligere Kat, MCO, kunne svinge med 1- 1 1/2kg hen over året.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
maj 2013
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 12
Jeg lavede for noget tid siden et indlæg ang. min tynde kat og blev anbefalet at få hende steriliseret og ham kastreret, og det gjorde jeg så
Ang. ham sagde dyrelægen til mig at jeg skulle passe på han ikke tog mere på da jeg fik ham kastreret og det har han gjort. Jeg har ikke vejet ham, men jeg kan se og mærke det på ham. Han er tyk, det er nok blot et dårligt billede jeg har fundet.
De dele ca. en skål vand hver dag og så får de main coon - royal canin tørfodder hver dag som står til dem så de bare kan spise og en gang imellem får de vådfodder. Dog sjældent.
maj 2012
Måske vil hun hellere have et foder med mindre bidder, du kan se om du kan få nogle prøveposer, så du kan finde noget hun særligt godt kan lide.
Og giv endeligt vådfoder og nok i hver sin skål så hun spiser nok.
Jeg har valgt, at give det meste af kattenes foder som kornfrit, det syntes jeg de får en mere stabil vægt af ( +det våde)
jan 2012
Jeg syntes du måske skulle begynde at give dem en god stor portion vådfoder 2 gange om dagen, vådfoder har den evne at stabilisere vægten meget godt, de katte der er overvægtige kan spise sig mættede på kort tid og mætheden varer længere så de ikke går og småspiser konstant og de katte der er til den tynde side kan få et godt og mættede måltid, jeg ved ikke hvorfor det virker begge veje men det gør det, sørg blot for at det er et vådfoder med højt kødindhold og uden korn og sukker.
Jeg kan anbefale LUX, Select gold og Real nature, men der er mange andre mærker det er blot dem jeg selv bruger
maj 2013
Jeg vil helt sikkert tage jeres råd om vådkost til mig. Jeg var ikke klar over at katte er mindre aktive om vinteren, så de giver jo meget mening.
jeg her lige vedhæftet et billede så i kan se ham .
maj 2013
maj 2007
Hvis du med "for tyk" mener den delle, han muligvis har hængende under maven, så kan du ikke regne med det, for mange katte - også de, der er for tynde - kan have den.
Han ser også ud til at have en kraftig knoglebygning. Det tæller jo også med vægtmæssigt.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
maj 2013
Måske jeg ikke skal være så bekymret. selvom jeg nu mener at han er lidt til den gode side ..
jan 2012
maj 2007
Vilde dyr har den også, f.eks. denne løve
maj 2013
Min hankat er for tyk