{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Min hankat er for tyk {{forumTopicSubject}}

Hej folk smiley

Min kastreret Maine coon er for tyk. Har han taget ret meget på på det sidste og er blever mindre aktiv end han har været før (han er indekat). Min steriliseret hun er bestemt ikke for tyk, og er derfor OPS på at hun får nok mad.

Ved ikke helt hvordan jeg skal håndtre det og hvordan jeg nemmest får ham til at tabe sig. Jeg giver dem mad morgen og aften inden og efter arbejde. Nogle godt råd smiley ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hankat er for tyk
  • #1   30. nov 2014 Ud fra billedet at dømme er din hankat IKKE for tyk. Han er FLOT, men din hunkat er alt for tynd.

Det er helt normalt, at katte (og andre dyr, incl. os selv) æder sig op til vinteren.
    Dette er instinktivt, og de "hjælpes" af naturen, som også nedsætter deres stofskifte. (Gælder også for indekatte). Samtidig nedsættes aktivitetsniveauet.

Både stofskiftet og aktivitetsniveauet stiger igen til foråret.

Mine katte, heraf 6 Maine Coon, er i dag alle kastrater, og de har FRI adgang til deres foder døgnet rundt uden at veje for meget. Det er som bekendt kattes natur at småspise, nogle gange op til 15 gange i døgnet. På den måde udnyttes foderet bedre, og maven skal ikke have så store portioner for at opnå mæthedsfølelse.

Hvilket foder bruger du til dine katte?

• #2   30. nov 2014 Masser at vådfoder. Det mætter bedre og hurtigere end tørfoder og hvis du tilsætter vand, får de også ekstra væske = bonus! Det er også godt til tynde katte, de kan bedre justere vægten på vådfoder smiley win win
    Hvordan vurderer du at han er for tyk? Og at hun er for tynd? Vægt og udseende er ofte meget misvisende, det er følelsen af dem der tæller. Knoglerne (rygrad og ribben) skal ikke være tydelige når man aer dem, de skal kunne mærkes ved et let tryk...

• #3   30. nov 2014 Jeg er enig med Mega og N9nna , men vil sige du ikke skal putte ekstra vand i til en tynd kat, eller hvis katten udelukkende spiser vådfoder.

Mine drenge får vådfoder morgen og aften, og de gider ikke ekstra vand smiley kun lige de dråber jeg bruger for, at få det sidste gode ud af posen smiley

• #4   30. nov 2014 Ps jeg vil ikke foreslå funbord mm, når du har en tynd kat, Jooo men så skal der samtidig være en skål fremme altid samtidig.

Mine har også lagt ekstra vægt på her i efteråret.
    Min tidligere Kat, MCO, kunne svinge med 1- 1 1/2kg hen over året.

• #5   30. nov 2014 Enig med Mega

• #6   12. dec 2014 Hej

Jeg lavede for noget tid siden et indlæg ang. min tynde kat og blev anbefalet at få hende steriliseret og ham kastreret, og det gjorde jeg så smiley der er kommet meget mere ro på og mere harmoni mellem dem. Men hun har desværre ikke taget meget på.. Jeg kan mærke hendes knogler når jeg aer hende, og sådan har det altid været. Hun har dog fedt under maven.

Ang. ham sagde dyrelægen til mig at jeg skulle passe på han ikke tog mere på da jeg fik ham kastreret og det har han gjort. Jeg har ikke vejet ham, men jeg kan se og mærke det på ham. Han er tyk, det er nok blot et dårligt billede jeg har fundet.

De dele ca. en skål vand hver dag og så får de main coon - royal canin tørfodder hver dag som står til dem så de bare kan spise og en gang imellem får de vådfodder. Dog sjældent.

• #7   13. dec 2014 Det kan tage tid, at få ekstra vægt på din hunkat, pas på og læg mærke til, om hun går fra maden når han kommer og vil spise, hvis det er sådan så sæt en ekstra skål et andet sted.
    Måske vil hun hellere have et foder med mindre bidder, du kan se om du kan få nogle prøveposer, så du kan finde noget hun særligt godt kan lide.
    Og giv endeligt vådfoder og nok i hver sin skål så hun spiser nok.
    Jeg har valgt, at give det meste af kattenes foder som kornfrit, det syntes jeg de får en mere stabil vægt af ( +det våde)

• #8   14. dec 2014 Der kan godt gå noget tid før du kan se din hunkat begynder at tage på, og at din hankat har taget på er jo ikke unormalt, det kan delvist Være pga neutraliseringen men også pga årstiden, mange katte tager på om vinteren både fordi det er et instinkt de har om at have et fedtlag at stå imod med, men også fordi de er mere inaktive om vinteren.
    Jeg syntes du måske skulle begynde at give dem en god stor portion vådfoder 2 gange om dagen, vådfoder har den evne at stabilisere vægten meget godt, de katte der er overvægtige kan spise sig mættede på kort tid og mætheden varer længere så de ikke går og småspiser konstant og de katte der er til den tynde side kan få et godt og mættede måltid, jeg ved ikke hvorfor det virker begge veje men det gør det, sørg blot for at det er et vådfoder med højt kødindhold og uden korn og sukker.
    Jeg kan anbefale LUX, Select gold og Real nature, men der er mange andre mærker det er blot dem jeg selv bruger smiley

• #9   15. dec 2014 Det er ved at være et års tid siden jeg fik dem begge ordnet, og hun har uden tvivl fået det meget bedre. Hendes pels er blevet lang og fin igen, og han er ikke efter hende hele tiden.

Jeg vil helt sikkert tage jeres råd om vådkost til mig. Jeg var ikke klar over at katte er mindre aktive om vinteren, så de giver jo meget mening.

jeg her lige vedhæftet et billede så i kan se ham .

profilbillede
  • #10   15. dec 2014 han vejer omkring 8-9kg

profilbillede
  • #11   16. dec 2014 Jeg synes altså, at han er flot smiley

Hvis du med "for tyk" mener den delle, han muligvis har hængende under maven, så kan du ikke regne med det, for mange katte - også de, der er for tynde - kan have den.

Han ser også ud til at have en kraftig knoglebygning. Det tæller jo også med vægtmæssigt.

• #12   16. dec 2014 Det er ikke de bedste billeder at bedømme ud fra, men jeg synes han ser fin ud...

• #13   16. dec 2014 Jeg har lige oprettet ham som kat og der er lidt flere. Men i har nok ret i at han ikke er tyk men meget alm. Han har en stor delle under maven, og det er primært den jeg hentyder til smiley

Måske jeg ikke skal være så bekymret. selvom jeg nu mener at han er lidt til den gode side ..

• #14   16. dec 2014 Dellen under maven vil han aldrig komme af med, det er det man kalde en kastratdelle og kan ikke slanke væk, det er blot en charme smiley

• #15   16. dec 2014 Mavedellen, også kaldet Madpakke, Springmuskel o.a., er ikke noget, kastrater har patent på. Den er også genetisk bestemt. Hos mine Maine Coon havde flere generationer den, selv killingerne.

Vilde dyr har den også, f.eks. denne løve

profilbillede
  • #16   16. dec 2014 Tusind tak for alle jeres indlæg. Jeg er mindre bekymret nu, og jeg har allerede været ude at købe vådfoder smiley

Kommentér på:
Min hankat er for tyk

Annonce