{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.607 visninger | Oprettet:

Undervægtig killing vil ikke have killingefoder {{forumTopicSubject}}

Hej
Min killing har været undervægtig fra dag 1. Efter dyrlægebesøg fik han modermælkserstatning, killingefoder både tør og våd. Det gik fint i starten, han tog fint på, og gik fra at veje halvt så meget som han skulle, til "kun" at være 100 g. undervægtig. Nu har jeg været i kontakt med dyrlæge igen, grundet vaccine, hvor jeg nævner at han på 10. uge vejer lige over 1 kg. Vi snakker frem og tilbage, og kommer frem til, at det er foderet. For sagen er den, at han hader killingefoder, har prøvet med 2 forskellige mærker, tør og vådfoder, men han spiser det kun i yderste nødstilfælde. Han venter simpelthen til de store skal have mad, og spiser deres foder i stedet. Det er dyrlægen ikke helt tilfreds med. Det hjælper lidt på hans spiselyst i forhold til killingefoder, at ham og jeg går ud på badeværelset, og jeg kæler ham imens han spiser, og han får madskålen tæt på, så han faktisk kun skal strække halsen, for at spise. Han tager 2 mundfulde, holder pause, og 2 mundfulde igen. Når vi så går ud igen, styrter han hen til de voksenes madskål og fortsætter med deres mad. Hvad gør jeg?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervægtig killing vil ikke have killingefoder
  • #2   3. dec 2014 Jeg ville nu også se igennem fingre med at han absolut skal have killing foder. Kan han lide de stores og vil spise det, så lad ham. Så stor forskel er der nu ikke på voksen og killing foder. Og ja, endelig bare lad dem have mad fremme 24/7, så skal de nok selv spise når de er sultne (:

  • #3   3. dec 2014 Tak for svar. :)Jeg sikre også, så vidt muligt, at der er mad til dem hele tiden. Har en voksen hankat der pt har ædeflip, det har han altid på denne tid af året. Så når de lige har spist en masse, så går der måske en halv time, så har jeg fyldt op igen. En nat hvor det kun var killingen der var inde, de 2 andre er både inde og ude katte, der havde jeg givet ham en spiseske vådkost og tørkost ved siden af. Begge killingefoder. Han spiste noget af det om aftenen, inden vi gik i seng, men havde slet ikke rørt det, i løbet af natten.
    Da de voksne så kommer ind, hælder jeg voksenfoder op, og killingen hopper næsten oppe på dem, fordi han er så ivrig efter at få deres mad.
    Jeg ved ikke om han er kræsen, eller om det er konsistensen eller hvad. For det er ligemeget hvilket voksenfoder der er, så står han i kø.


  • #7   3. dec 2014 Spiser din kat lidt for meget kan jeg anbefale en aktivitets board/ skål, hvor de skal arbejde lidt for maden. Det har hjulpet her. Er maden nem at komme til hygge spiser min den ene lidt for meget.
    Jeg har sådan en her: http://dyrenepaatorvet.dk/produkter/38-green-aktivitets-skaal/1686-catch-til-kat/
    Det kan godt tage dem lidt tid at finde fidusen. (: Jeg startede med at give godbidder i den indtil de fandt fidusen.


  • #8   3. dec 2014 Af killingefoder har den stået på Royal Canin og nu Select Gold og de store får Perfect fit (kræsenhed, så vil ikke have andet, bortset fra killingens mad)

  • #11   3. dec 2014 Jeg synes jeg læser at du hælder foder op her og der - lad være og sæt det frem, så der hele tiden er noget fremme. Den en af de voksne spiser nok ekstra fordi det er ved at blive koldt og så skal den samle lidt til huld til vinteren.

    Det vigtigste er at den bette tager på og ikke om han spiser killige foder - oftest er der blot mere fedt i killinge foderet i henhold til normal foderet.

    Og når du giver vådfoder 2-3 gange dagligt, skal det være mere en 1 spiseske af gangen.


  • #12   3. dec 2014 Tak for svar.
    Kan se der er misforståelser. De har 2 skåle, som står ved siden af hinanden. og fylder selvfølgelig kun i, når de er tomme eller ved at være det. smiley
    I forhold til spiseskeen, er fordi jeg vil have ham til at spise det først, inden jeg hælder mere i. Han må få alt det killingefoder han vil, men det skal helst være så frisk som muligt. Hvis det nu var væk lige med det samme, så ville han også få noget mere. smiley synes bare ikke det skal ligge i en skål en hel dag, og bare ligge.
    Jeg prøver så vidt muligt, at de voksne ikke får killingefoder, de skulle jo gerne kunne bevæge sig.


  • #13   3. dec 2014 Ok, synes nu bare du skal lade være med at give det killinge foder i det hele taget, når han nu ikke gider have det.

    Sælg det eller forær det væk og giv ham så de de andre spiser smiley


  • #14   3. dec 2014 De fleste gange jeg har fået killing, har jeg blandet voksen og killingefodret, så får de da noget til dem alle smiley denne gang valgte jeg et foder som er til alle aldre og kornfrit, Orijen, det har jeg stadig i min blanding, men jeg blander 3-4 slags kornfrit nu og så et enkelt med korn.

    10 uger og et kg lyder nu fint, da jeg fik min tændstik hjem, vejede han ca 1300g og var ca 16 uger gammel, du får lige et billede af Mitti smiley


    profilbillede
  • #15   3. dec 2014 Hvor er det dejlige kommentarer. Vil jo bare gøre det bedste. Og gøre dyrlægeb

  • #16   3. dec 2014 Og dyrlægen tilfreds. smiley


  • #17   3. dec 2014 vægten er nu ikke for lav, ja han ligger i den lave ende men ikke noget alvorligt

    min pyrus ville hellere ikke have killingfoder, da jeg fik ham. fandt ham da han var 7 uger, og han fik så voksenfoder og killingvådfoder. og i dag er han en stor hankat på ca 6,5 kg

    men find noget andet foder. perfect fit er det samme som whiskas, bare en tand bedre, men stadig ikke ngoet godt foder


  • #20   4. dec 2014 Lotte s og panthera, som jeg ser det er killingen 10 uger. Ts oprettede for noget tid siden en debat om sammen killing hvor hun fandt den og tog den til sig. Så det aspekt er vist diskuteret rigelig og ts ved godt at det er imod loven.

  • #21   4. dec 2014 Jeg forstår ikke hvorfor din dyrlæge ikke er til mere hjælp når han råder dig til at tage en ikke gammel nok killing ind.

    De fleste dyrlæger sælger AD som er et vådfoder som din killing burde have haft tilbudt dagligt siden du fik ham. Som erstatning for den modermælk han er gået glip ad. Div erstatninger er ikke lige så gode som rigtig mor mælk. Havde han fået det, havde han også kunnet holde vægten. Men du kan da starte på det nu..


  • #22   4. dec 2014 da jeg var på kv fik en 10 uger gammel killing somregle bare tørkost.
    jeg har selv haft Pyrus siden han var 7 uger, og han fik whiskas vådfoder til killinger - ja måske ikke det bedste men det var hvad han ville have - og så tog han for sig af rc sterilsed tørkost.

    til annette

    ad er altså ikke killingfoder. har man en killing så vælger man at give en killingfoder. kun hvis den ikke vil spise overhovedet bør man overveje ad

    men ellers skal en killing i den størrelse endelig bare have det foder den vil have - 24 timer i døgnet.
    vægten skal nok stige.

    der er jo forskel på killinger. og deres vægt. nogle bruger meget energi på leg, og de er lidt sværre at foder på. Men samtidig bør killinger altså hellere ikke være små fede propper. det er hellere ikke sundt. og når din dyrlæge er tilfreds, ja så tag det roligt


    Men prøv evt at sæt et billede ind af ham.


  • #25   5. dec 2014 Hej igen. Jeg havde lidt travlt igår, havde sidste undervisning på universitetet.
    Som der rigtig nok blev skrevet, så er han hittekilling, og jeg fik ham da han var 5-6 uger, og vejede 355 g. og nu er han 10 uger.
    I starten fik han også modermælkserstatning, dog gik der ikke lang tid, så ville han ikke have det mere. Jeg googlede i forhold til det, hvor der stod stort set alle steder, at de begyndte på fast føde i uge 4, og han begyndte i uge 7. Han fik derefter killingefoder fra dyrlæge (Royal Canin) både tør og våd, han spiste fint, men ikke ligefrem hofretten. Da de 2 store, som desværre skal hjem til deres ejer i morgen, havde accepteret ham 100 %, sov de sammen, og der har absolut ikke været nogle problemer i det. Han fik dog øje på deres mad, og har fået totalt smag for det, så Royal Canin babycat foderet kunne jeg få lov at spise selv. Ikke at jeg gjorde det. Prøver nu Select Gold babycat foder, men med samme resultat, som sagt.


  • #26   5. dec 2014 Han kan vist godt få andet end babykat, med det der select gold kender jeg ikke, måske fordi det er med korn smiley men du kan blande det babykat du har med nyt foder, jeg ville jo vælge kornfrit, men de skal jo have en overgang til nyt, og jeg mener kun babykat er til små killinger? Så et killingefoder ville nok være bedre eller et foder som går til alle aldre.
    Jeg tror du får problemer hvis du gør ham til ene kat i en alder af 10 uger, han er ikke færdig præget, han bør som minimum have en killing, at lege med.


  • #27   5. dec 2014 Bortset fra det, så trives han rigtig fint. Han er meget aktiv, specielt når onkel Helmut er inde. Styrter hen til ham og vil lege. Det eneste som vi skal øve meget på, er når der er gæster. Så gemmer han sig, jeg lokker ham frem, beder gæsterne om at give ham lov til snuse til dem, og så vil Mini bare lege med dem.
    Han går fint på bakke, er kælen, leger som sagt rigtig meget, har respekt for Alfahannen Bølle og elsker (lege)onkel Helmut. Han bider faktisk ikke i andet end sit legetøj, og så under leg napper han. Han er kontaktsøgende, men det ved jeg, at der også er mange andre katte, som har haft mor eller ammemor, også sagtens kan være.


  • #28   5. dec 2014 Jeg er også på udkig efter en legekammerat. Har set en ved Kattens Værn, men så skal han være alene frem til onsdag. Det tror jeg bliver for lang tid. Så er på udkig efter en legekammerat, som kunne flytte ind enten søndag eller mandag.

  • #30   5. dec 2014 Da han kom

    profilbillede
  • #31   5. dec 2014 nu

    profilbillede
  • #32   5. dec 2014 Har jeg også tænkt på. Der er bare så pokkers langt. Men hvis vi ikke har fundet en ny beboer inden søndag, så har dyrenes beskyttelse åbent på søndag, så tager vi selvfølgelig afsted smiley

  • #33   5. dec 2014 Jeg tror ikke at det gør noget, at du venter til onsdag med at der kommer en ny kat i hjemmet, når nu du har set en du gerne ville have smiley
    Et par dage uden selskab gør ingen forskel, bare han ikke skal være ene kat fremover smiley


  • #34   5. dec 2014 A.P: Okay. Jeg har haft kat i mange år, men på mirakuløs vis, har de sagt farvel næsten samtidig. Tænkte at måske ville kalde på Helmut, hvis han ikke har en anden at lege med? Tanken om det, skær mig helt ind i hjertet. Jeg ved jeg er pyldret omkring det. Men han har aldrig kaldt på sin mor, ikke når jeg har hørt det i hvert fald. Jeg ved ikke om jeg er helt gal på den, i forhold til det?

  • #35   5. dec 2014 Til Anja N
    AD er til kritisk syge, nyoperede, undervægtige, killinger og hvalpe uden mødre, både mens de får mælke erstatning og når de stopper med dette, for at sikre en næringsrig kost. Men ring selv og snak med Hils. Jeg har været på et hav af der kurser i sygdoms diæterne og deres almene foderlinie og bestået deres prøver, man kan lære meget af det. De anbefaler også AD i andre situationer.

    Din killing er utryg ved gæster fordi den ikke har en mor og læne sig op ad og ser hvordan hun tager gæste besøg. En lege onkel er ikke godt nok. Havde den set en mor kat fx være lige glad eller gå i mod og sige hej, havde din killing kopiret adfærden. Det gør den ikke via en onkel, da det intime forhold er IKKE eksisterende.


  • #36   5. dec 2014 Jette: Mig bekendt er select gold altså kornfrit??

  • #37   5. dec 2014 Ok som jeg sagde kender jeg der ikke smiley

  • #39   5. dec 2014 Ah okay smiley den variant mine fil var bare kornfri så troede de alle var.
    Men om det er kornfri eller ej, så længe katten trives kan det nu ikke mim verden være lige meget.


  • #40   8. dec 2014 Så er der en lille update.
    De voksne er designet kommet hjem, det var sgu lidt hårdt at sige farvel.
    Nu har jeg købt almindelig killingefoder som jeg blander med babycat. Han har nu fået det i1,5 dag, og han har den blødeste pels.
    I går, som var første og sidste dag som alenekat, har han været meget træt og kontaktsøgende. Men han forstår jo heller ikke, hvor de 2 andre er, samtidig med at nu når han er alene, så tror jeg også at han kan mærke træthed bedre.
    I dag skal jeg finde en legekammerat til ham ved kattens værn


  • #41   8. dec 2014 Der skal stå desværre. Det er lige min mobil der driller

  • #42   8. dec 2014 Jeg håber det bedste smiley

Kommentér på:
Undervægtig killing vil ikke have killingefoder

Annonce