{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.963 visninger | Oprettet:

Hvornår er det bedst at anskaffe sig en killing? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Vil lige høre om der er nogen der ved hvornår på årstiden det er bedst at anskaffe sig en killing? Min mor siger at de killinger der bliver født i foråret er stærkes og sundnets passer dette eller er det bare vrøvl? På for hånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det bedst at anskaffe sig en killing?
  • #1   26. dec 2014 Jeg vil nok til dels give din mor ret.
    Jeg har haft plejekillinger hele sommeren, de første var der ingen problemer med, stærke og sunde. smiley
    Dem jeg har nu døjer med lidt snue mv. Men de klarer den fint alligevel.
    Min søster har også haft flere plejekuld i år og det er også de sidste der er lidt i den tynde ende.
    Dog tror jeg ikke at det har nogen betydning på sigt, hvis de bare bliver vaccineret osv.


  • #2   26. dec 2014 Det har nok været sandt engang(og er nok stadig nogen steder)
    Men hvis killingerne ellers er opvokset i gode kattevenlige omgivelser, så er de altså lige sunde uanset hvornår på året de er født.

    At killinger født i foråret skulle være stærkest, stammer fra dengang hvor kattene mere eller mindre levede vildt på gårde. Der var de killinger der blev født tidligt nok til at vokse sig store og stærke i løbet af sommeren, mens der var masser af bytte, selvfølgelig foran de killinger der blev født i efteråret, som jo så ikke nåede at få glæde af alle de byttedyr. De sene killinger skulle så gå vinteren i møde langt tidligere i deres udvikling og havde derfor ikke så meget at stå i mod med.

    Så der har været noget om snakken, men hvis du ellers sørger for at anskaffe dig en killing der er vokset op under ordentlige forhold, så kan du undgå dette, samt sikkert også undgå alverden andre sygdomme som ofte er at finde blandt uplejede katte.
    Men der bliver stadig ikke født killinger om vinteren, så efterårets sidste hold killinger er vel klar til salg nu. ellers må du vente igen til forsommeren når killingesæsonen starter igen


  • #3   26. dec 2014 Helt enig med Betina..

    Hvis vi snakker om gårdkatte og killinger i den dur, så er det korrekt at forårskillinger er de stærkeste og mest velnærede..

    Men snakker vi killinger der vokser op indendøre eller hos mennesker som tager sig godt af killingerne, giver dem kvalitetsfoder og ellers opdrætter katte og killinger som størstedelen af dem der får killinger af lyst gør, så er et underordnet hvilken årstid killingen kommer fra..


  • #4   26. dec 2014 Ude killinger om efteråret kan jo også være født som 2 kuld på samme hunkat og så er resurserne jo ikke hvad de var om foråret, endnu en god grund til neutralisering smiley

    Og som de andre siger, når der bliver valgt killing fra en fornuftig opdrætter, som giver killinger og mor det bedste, så betyder årstiden ikke noget.

    Det vigtigste er, at vælge killing er sted hvor de har det godt, og vil du have en indekat så vælg en killing som aldrig har været ude smiley


  • #5   26. dec 2014 Mange tak for alle jeres svar! smiley

  • #6   27. dec 2014 Ham her er født i December, og han har endnu aldrig været syg. Han er 6 år gammel. smiley



    profilbillede
  • #7   27. dec 2014 Hvor er han sød Susanne!! smiley

  • #8   27. dec 2014 Mange tak, "lille" Garfield vejer knap 7 kg. smiley

Kommentér på:
Hvornår er det bedst at anskaffe sig en killing?

Annonce