{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.401 visninger | Oprettet:

ole a
ole a
Tilmeldt:
15. jun 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21

Skal katten aflives?? (tandproblemer) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står i den meget trælse og kedelige situation at min dyrelæge har haft ringet og sagt at vores kat skal have rykket 9+ tænder ud! smiley

Vi havde den til sundhedstjek her d 9-01-15 og der sagde de at den skulle have en tandrensning og vi fik en tid (idag)

Den har en sygdom (måske Neck-lesions, så vidt jeg kan google mig til) som gør at tandrødderne rådner væk.

Nu står vi og skal hente ham her kl 16.00 idag og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Det er 3 hjørnetænder og alle kindtænder som skal ud. Prisen er ca 5000 kr.

Det er en døv hvid norsk skovkat på 6 år.

Vi er MEGET glade for ham, men syntes det virker som et sølle liv han vil få, hvis han ikke kan tygge maden? Plus hvis det er en sygdom vil jeg tror at de andre (hvis der er flere tilbage) skal rykkes ud indenfor 1 år måske?

Så håber virkelig der er nogle som kan hjælpe med hvad vi skal gøre? Pengene er som sådan ikke et problem, problemet ligger mere i om man gør det for en selv, eller for kattens skyld? Hvis det var mig, som stod til ikke at kunne tygge min egen mad(mennesker kan så få gebbis, men det kan katte jo ikke) ja så ved jeg ikke om jeg ville leve ?

Hilsen en meget nedtrykt mand ! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal katten aflives?? (tandproblemer)
  • #1   21. jan 2015 Katte kan sagtens tygge deres mad uden tænder, deres gummer bliver helt hårde smiley
    Jeg er ikke i tvivl om at katten får et bedre liv uden tænder = ingen smerte og var det min kat ville jeg operere med det samme smiley

    Der kommer naturligvis en periode efter operationen hvor han kun må få vådmad, til sårene er helet, men ellers ser jeg ingen problemer smiley

    Jeg ville i hvertfald ikke aflive pga det smiley



  • #2   21. jan 2015 Der er nogen stykker herinde der har katte der mere eller mindre ingen tænder har i munden, pga sygdom også. (Jette L , Røde og Mitti ) Hun har en kat, jeg tro kun den har max 5 tænder tilbage i munden, og den spiser altså sin tørkost, vådfodre og den spiser selv råt kød, dog har hun skrået det ud i mindre stykke så det er nemmere.

    Så ja din kat skal nok inden for et par år have rykket de sidste tænder ud pga sygdommen. Men den kan nemt leve videre i bedste velgående uden problemer med at spise tørkost eller andet.

    Så jeg ville nok se tiden af, de første par dage efter tand udtrækning så kan det godt ske han ikke vil spise sin mad, men er sikker på det nok skal komme smiley


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #3   21. jan 2015 Okay fedt !:)

    Nu er vi på vej op til dyrlægen , så kan jeg da lige få deres mening også smiley så tager vi den derfra !


  • #4   21. jan 2015 Da vi fik Sissi lå hendes tænder i ruiner, vi valgt og få de fleste fjernet , hun var
    1 1/2 år på det tidspunkt, nu er damen over 8 år og har et skønt liv.
    Vi har aldrig fortrudt at vi tog den beslutning når vi ser hende tumle rundt og endda gumle vel fornøjet på de kæmpe bider kingsmoor laver deres foder i .


  • #5   21. jan 2015 Røde har 11 tænder tilbage, han er indekat med have adgang, og sidst han fik fjernet tænder spiste han en fugl 5 dage efter, og han vil have sin tørkost og ikke " nøjes" med vådkost, men det får han 2 gange om dagen altså det våde smiley
    Røde er kun godt 3 år og skal have tjekket tænder igen i næste månede, og så må vi se hvor mange tænder han så har?
    Mitti er ikke 2 år og har tabt flere af de små fortænder, han skal i rønken for, at vurdere om han også hat TR, eller om der er andre årsager til de manglende tænder.
    Røde har kun et problem, han syntes det er svært, at bide græs af, så det plukker jeg til ham og giver 1 strå ad gangen, så går det fint, og han tikker vildt hvis jeg ikke lige fatter, at det er græs han vil have smiley
    Så har du råd så behold du din tandløse kat, de klare sig helt fint.


  • #6   21. jan 2015 jeg har to som fik fjernet stort set alle tænderne. efter en uge kunne begge katte spise tørkost uden problemer.
    så jeg kan kun anbefalde at den får fjernet tænderne


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #8   21. jan 2015 Må man så høre jer hvad i har givet for disse operationer, lyder 5000 kr som en fair pris ?:)

    Og er der nogle steder (i Østjylland) i gerne vil anbefale ?:)


  • #9   21. jan 2015 nu er mit så et par år gammelt, men jeg gav ca 8000 kr for to katte på en gang

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #11   21. jan 2015 ole a

    Jeg vil anbefale dig at ringe til Specialdyrlæge Jens Ruhnau som er Danmarks første europæisk godkendte tanddyrlæge. Han uddanner andre dyrlæger i hele landet. Du kunne eventuel ringe og høre ham om hvor der er en uddannet dyrlæge i nærheden af hvor du bor. Så du får en dyrlæge der ved mere om det. smiley

    http://www.tanddyreklinikken.dk/


  • #12   21. jan 2015 Min dyrlæge er næsten færdig med sin uddannelse til tanddyrlæge og har udstyret i orden smiley og min har så fået tænderne fjernet af flere omgange, sidst blev det ca 3500kr med flere rønken billeder og de tænder der blev fjernet.
    Så for mit vedkommende er det noget mere fordi alle ikke bare bliver taget på en gang, men hun siger det er bedst for Røde og det er vigtigst smiley


  • #16   22. jan 2015 Du skal bestemt lade katten operere, den kan nemt leve uden tænder og få et godt liv.
    Syntes prisen lyder ok fair.


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #17   25. jan 2015 Så fik vi ordnet ham i fredags smiley

    Han endte med at få rykket 8 tænder ud, det vi mest kan se er dens 2 nederste hjørnetænder smiley Så nu savler han lidt mere end han plejer smiley

    Regningen lød på 3500 sådan ca, men tror det var fordi vi jo fik lavet ryntgen billeder i onsdags da han fik tandresningen, så vi var positiv overrasket da de sagde hvad vi skulle betale ! smiley Så den del var jo rigtig rar, at se katten var noget helt andet!

    Det er jo somsagt en hvid norsk skovkat, og han var jo meget rød/brun rundt på hele manken fordi der jo nok var kommet blod og måske jod eller lign på ham under operationen. Plus han havde en forbinding på venstre ben/pote da han havde fået drop eller lign der.

    Men nu er det søndag, og 2 dage efter han fik fjernet tænderne og han har så nogenlunde fået vasket sig, og ser ret fin ud (dog lidt sjov ud uden sine nederste hjørnetænder, hehe) Og han klare sig rigtig fint.

    Før miavede han rigtigt meget og ville altid have opmærksomhed, uden at ville snakkes med (sikkert fordi det gjorde ondt i bisserne), nu ligger han ved os om natten og sover og er rigtig sød missekat igen smiley Så vi er MEGET glade for at vi valgte at få det fikset

    MANGE tak for jeres meninger, det gjorde helt sikkert at jeg troede på det ikke var "tortur" at fjerne største delen af kattens tænder (jeg troede ikke den ville kunne leve ordentligt uden)


  • #18   25. jan 2015 Hvor dejligt at høre at det hele gik godt og at du endte med et positivt blik på det hele..

    Nu har du fået en dejlig social kat tilbage som ingen smerter har og som jo nok helt sikkert vil leve et dejligt og rigt katteliv sammen med dig smiley :D smiley smiley


  • #19   26. jan 2015 Dejligt det er overstået nu, og at det gik godt.

    Mine skal tjekkes sidst i februar, og jeg syntes ikke det bliver nemmere smiley selvom det er gået godt de sidste 2 gange med Røde, men det skal jo gøres.


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #21   1. feb 2015 Hej

    Nu er det en 9 dage siden han fik fjernet 8 tænder, og han gider ikke rigtig spise ting som skal tygges endnu? smiley Syntes de sagde at efter 1 uge burde han kunne spise tørfoder?

    Han har spist tun, ægge suffle (premier små dåser fra maxizoo) og når vi giver ham dåse mad, slikker han sådan set kun væsken/gele/det snaskede af, og lader kødstykker ligge? :|

    Hvad skal vi gøre? Bare vente lidt eller gøre så han kun har adgang til tørfoder? (jeg har prøvet at bløde det op, men det gider han ikke røre hehe)


  • #22   1. feb 2015 prøv at bland vådfoder og en smule tørkost sammen. start med bare nogle få stykker.
    det med at han lader bidderne liggende kender jeg godt. jeg gør så det at jeg masser bidderne med en gaffel. så ryder der noget mere ned


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #23   1. feb 2015 Vi har prøvet at mose det sammen med en gaffel nu, men han slikker det bare nu, i stedet for at spise hehe.. Men nu ser vi lige om han ikke spiser det smiley kan det være fordi han er træt af tørfoderen ?? Royal canin norsk skovkatte mad, han har fået det i lang tid nu, tror vi har købt 2 x 10 kg sække mens vi har haft ham.. Skal vi ændre til noget andet tørfoder ?

  • #24   1. feb 2015 Hvis han ikke spiser de bløde bidder og ikke tørkost, så må dyrlægen jo lige tjekke ham igen, har du ikke en tid til efterkontrol? Det har jeg haft 10 dage efter hver gang.

    Hvis munden er i orden, kan du prøve, at skære lidt ned for det våde, så han kun får 2-3 gange om dagen,,, jeg tror han har fået smag for slikke mad smiley hvad siger han til pate ?


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #25   1. feb 2015 Han var til tjek 5 dage efter, og det så det fint ud. Men ikke helet , han kan godt spise paté smiley men ved vådkost slikker han bare det våde af og lader resten ligge, men de der slik stænger kan han godt spise..

  • #26   1. feb 2015 Så tror jeg det er kræsenhed ??

    Det var da tidligt, at komme til tjek??? De er bedre helet efter 10 dage, ikke en gang efter 10 dage er suturen helt væk.



  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #27   2. feb 2015 Tror måske også det er kræsenhed, for hvis jeg tager en whiskas godbid (også en form for tørkost) så vil han gerne spise den! smiley

    http://www.essentialfoods.dk/shop/til-katten?___store=dansk vi bestiller noget herfra nu, også må vi se om det er fordi han er træt af royal canins foder.. Han har jo heller ikke fået andet i 2 år snart smiley


  • #28   2. feb 2015 Jeg har ikke prøvet det foder, men det ser jo lovende ud, og det er kornfrit.

    Husk du ikke skal skifte for hurtigt, og når du går til kornfrit er min erfaring, at overgangen skal være længere end hvis du bare skifter til er andet foder med korn, de ensymer der skal bruges i maven er forskellige og er katten vandt til foder uden ret meget protein, bliver der ikke produkseret nok af de ensymer katten skal bruge til, at nedbryde det med, men det vil der ske over tid og ved, at trappe langsomt op, undgår du dårlig mave.


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #29   3. feb 2015 Så vi skal blande det sammen? Men han er SUPER god til at sortere sin mad smiley Så tror desværre ikke det hjælper.

    Her til aften har vi prøvet at kaste maden rundt inde i stuen så han skal "fange" det og det hjælper, men han har MEGET svært ved at samle det op, og beholde det inde i munden smiley Han mangler sine nederste hjørnetænder smiley

    Men det går da, kan dog godt tage 1 min at spise bare en "pille" hehe.


  • #30   3. feb 2015 Det er god aktivitet smiley Røde er heller ikke så hurtig som før.

    Når du blander vil de næsten altid sortere noget i det, men så længe der altid er noget i skålen, sulter han ikke, så er der noget tilbage af den ene slags, venter du jo bare lidt længere med, at hælde nyt op smiley så bliver det hele spist, og katten bliver ikke fed.


  • ole a
    ole a Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 21
    #31   3. feb 2015 Han spiser ikke op, han går og beklager sig indtil vi bliver træt af det, også vivgiver ham det han vil have smiley lige nu får han tun i vand, det kan så nogenlunde lide, men han brokker sig igen fordi han vil have noget andet.. Håber de prøve poser vi har købt fra essentials er noget han kan lide smiley

  • #32   3. feb 2015 Ps, hvis han nu er meget glad for det foder han får nu, så skal du vide, at blander du lidt af gangen i en bøtte, så tager det duft og smag af hinanden.

    Jeg vil helst ikke fodre med RC, fordi der er korn i, men mine har også strejket over for nyt foder, og da blandede jeg det i en periode med RC, og jeg har da stadig af og til noget RC hjemme, her er det de bedste godbidder ( godbidder er altid et andet foder i små tilbudsprisen eller prøver) jeg tror RC er behandlet med noget for smag/ duft for alt RC lugter enst og mine er lige glad hvilken slags, hvor ander foder mærker dufter anderledes på godt og ondt.
    Det er det samme med vådfoder, noget kan du faktisk dufte hvad der er i og det foretrækker mine katte, andet dufter som leverpostej ( mine gider ikke leverpostej smiley ) og noget dufter direkte dårligt,, igen dufter alt RC faktisk enst.


  • #33   3. feb 2015 Ok så er du rigtigt gået i fælden smiley for tun kan de ikke stå for, men. De har heller ikke godt af, at få de for tit.
    Her får de højest tun en gang i ugen ( husk det helst ikke skal være det til os mennesker, der er salt i) men er der noget de skal spise og ikke vil, kan en smugle vand fra tun få det til, at glide ned smiley


  • #34   3. feb 2015 Øv havde lige skrevet et langt svar igen, og så går der ged i opslaget smiley
    Du er virkelig hoppet i en fælde med det tun, katte må ikke få det hverdag, og når de får det må det ikke være tun til mennesker, for der er salt i.

    Hvis din kat ikke er tynd, må du gøre dig hård, og sige, at er der mad i skålen sulter din kat ikke, og det gælder også når du giver vådfoder, når du ved det du giver er af god kvalitet, så må du sige til dig selv, at vil katten ikke have det er det bare ærgerligt, for menuen er den samme imorgen smiley


Kommentér på:
Skal katten aflives?? (tandproblemer)

Annonce