946 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Overvejelse af ny killing Overvejelse af ny killing

Hej alle!

Jeg har brug for lidt hjælp fra nogen men erfaring omkring det at få en ny kat når man allerede har en.

Jeg har Fabian på 1.5 år. Han keder sig helt utroligt meget herhjemme, han gider ikke at lege med sit legetøj og han gider ikke rigtig ud. Jeg synes vi har svært ved at aktivere ham så derfor har vi overvejet at få en lille legekammerat til ham. Men ligesom alle andre katte har Fabian en meget speciel personlighed, og nu har han været vant til at være alene i al den tid vi har haft ham.
Men ville det være en god idé at få endnu en kat? Igen der må være bogen med erfaring omkring dette smiley
Og hvad ville være bedst, en han eller hun? Fabian er forresten kastreret smiley

Tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejelse af ny killing
  • Pantera
    Pantera Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Svar: 10
    #1   8. feb 2015 Den var svær.......
    Hvordan ved du den keder sig?
    Katte er et solitært dyr ikke flok dyr som hunde og kan sagtens leve alene
    Mener kun det ses i løve flokke en han og resten hunner
    Og at tro det vil hjælp med en hun vil vel bare sætte din kat i forlegenhed da den jo er kasterat,tilmed vil han nok også af åre blive undertrykt af hunnen
    Flere katte sammen vil nok kræve de er søskende og opvokset sammen
    Har du tænkt hund da de kan have meget glæde af hinanden det har jeg meget erfaring med
    Håber du kan bruge dette jeg har min viden/erfaring efter 65år med katte/hunde og ikke mindst faglitteratur

• #2   8. feb 2015 Når han keder sig løber han rundt i hele huset og rundt om benene på en, han krummer ryg og angriber ens ben ved at bide. Altså det kan da godt være at det ikke er kedsomhed, men jeg mener ikke at der er nogen tvivl om at det er fordi han gerne vil lege. Den gang vi fik ham fik vi ikke lært ham at han ikke må bide, så han bider meget efter en.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #4   8. feb 2015 Jeg er helt enig med Lotte S... Jeg har 3 katte og skal snart til at præsenterer min lille nye hankat på 12 uger til de andre katte, men det plejer at gå såå fint. smiley Jeg vil også anbefale dig at købe en hankat, de tumler og slåsser på en anden måde en hunkatte. smiley

• #5   8. feb 2015 Også enig med Lotte S smiley

• #6   8. feb 2015 Ja spring du på hovedet ud i det, bare du har tid og råd.

Jeg har endnu ikke oplevet, at det ikke er lykkedes med en ny kat, bare de passer lidt sammen og passer til dig, og du acceptere, at det kan tage tid.

Jeg sider lige nu og venter på at min datters nye kat kommer, han er knapt 2år og skal bo sammen med en hunkat ( også kastrat) på 5år, mit barne barn på 4 og min datter, det er altid spændende ??
    Fabian blev valgt fordi han kunne klare støjnivoet med Emma i huset smiley og han har samme rolige sind som Angel som de har nu.
    Held og lykke med jagten på din næste kat.

profilbillede
  • #7   8. feb 2015 Min erfaring er, at 2 hanner fungerer bedst - altså kastrater. Hunkatte kan godt blive lidt "sippede".
    Men når den ikke er ældre, ja så vil en stor killing være perfekt. Du skal være forberedt på, at Fabian lige skal sætte tingene på plads, men så bliver de sikkert også perlevenner.
    Aldersforskellen på Elvis og Freddie er ca 1,5 år, så det kan godt lade sig gøre med en killing når han er legesyg smiley Men husk at få den kastreret i tide, ellers bliver der ballade smiley

• #8   8. feb 2015 Fabian er Kurillian bobtail, jeg har selv en, og de er utroligt gode til, at leve i flok.

På kurillerne lever, jager og opfostre de killinger i flok og hannerne hjælper til, min Røde kom hos mig til 2 ældre katte, en på 4 og en på 7 og han gjorde alt for, at det skulle fungere, og da Manne desværre måtte aflives købte jeg Mitti og her gik der næsten ingen tid før de var venner smiley
    Her i huset er det bimsen som er bissen smiley

profilbillede
  • #9   8. feb 2015 Jeg er enig og så alligevel ikke enig med de andre smiley

De andre her i tråden har været heldige og opleve sammenføringer der gig forholdsvis godt, jeg har desværre oplevet det modsatte, både i eget hus men også i min omgangskreds..

Jeg syntes at hvis du selv har lysten, økonomien og overskuddet til kat nr 2 så spring ud i det og håb på det bedste..
    Men og ja der er et men, inden du gør det så lad være med at tro at alt bliver fryd og gammen fra dag 1, hvis du med tiden får 2 bedste venner ud af det så er du heldig, for du kan lige så godt ende med 2 meget selvstændige katte og blot lærere at acceptere hinanden og lever i fordragelighed med hinanden under samme tag..
    Det er super at hvis de bliver legekammerater og får glæde af hinanden, og derfor er det også vigtigt at du nok vælger en hankat - kastrat, at du ikke vælger en helt lille killing men en der er over 6 mdr. og en der har ca samme sind og aktivitetsniveau som ham du har nu, der er den bedste måde hvorpå du får chancen for succes smiley
    Held og lykke, men husk at det skal være dit ønske at få kat nr 2, for din kat ønsker det helt sikkert ikke lige nu, muligvis keder han sig, men han er ikke et flokdyr så han tænker ikke en legekammerat, han tænker adspredelse og aktivering..

Forresten kommer han ud??? Hvis han er indekat har han så altid været det??

• #10   8. feb 2015 Mange tak for alle jeres svar! Det har helt sikkert givet stof til eftertanke smiley

Vi har en kattelem som Fabian kan bruge som han vil smiley og han har altid være ude kat smiley Men om dagen er han ikke så meget ude, nogle dage aldrig. Ved selvfølgelig ikke hvor meget han er ude om natten smiley

• #11   8. feb 2015 Som udekat ville jeg egentligt mene at det ikke er kedsomhed der giver hans adfærd, for han burde jo få adspredelse nok ude, men selvfølgelig hvis han ikke rigtig gider udelivet, så kan han jo godt komme til at kede sig lidt..

Måske er det blot her om vinteren han ikke rigtig gider at være ude i kulden..
    Men en kammerat skal stadig være dit ønske, for det er ikke Fabians ønske, dette betyder ikke at han ikke vil kunne blive bedste venner med en katteven, for det vil han da sikkert, men det er ikke noget han går og savner, han vil blot have noget adspredelse og nogle oplevelser..

• #12   8. feb 2015 Maja, jeg tror ikke du behøver, at tænke i flere katte når din kat kan komme og gå som han vil, han kan jo møde andre katte hvis han ønsker, og i din situation ville jeg lade tingene være som de er smiley

• #14   8. feb 2015 Det ved jeg godt, men har så også set flere have problemer med indføring af ny kat, når den ene er udekat, og den nye skal være inde den første tid, og en kat som kan komme ud burde ikke kede sig smiley

• #15   10. feb 2015 Mange tak for jeres input alle sammen smiley vi er nået frem til en beslutning om at vi ikke skal have en til kat. For som mange også nævner så får Fabian adspredelse udenfor, og nu når vejret bliver bedre ved jeg også han begynder at være mere ude smiley så han forbliver en forkælet ene kat smiley

Kommentér på:
Overvejelse af ny killing

Annonce