3.510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Trine
Trine
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 26

Råd søges, kat kradser på hoveddøren! Råd søges, kat kradser på hoveddøren!

Hej. smiley
Jeg søger et par råd.
Vi har kat ¨på 5 år, indekat, men har gået turer med den i snor om aftenen, som hun er blevet glad for.
Nu har vi så mistanke om at hun har vænnet sig ret meget til det, at hun vil kunne fungere som udemis, om natten, da hun bliver nemt bange udenfor om dagen.
Det der så er problemet er at sent om natten, begynder hun at mjave og kradse på døren.
Vi løfter hende væk og siger at vi ikke vil have det, så går der få sek. så gør hun det samme igen. Sådan kan vi forsætte 7-8 gange før hun stopper.
Har prøvet at sætte ting foran døren, dette hjælper ikke da hun springer op på dem og kradser/mjaver videre.
Hvad kan vi gøre for at hun lader vær med dette?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd søges, kat kradser på hoveddøren!
  • #1   29. apr 2015 Intet. Katten er lært, at der er rart på den anden side af døren og det kan i ikke tage fra den nu.

Så i har to valg: lev med det eller luk katten ud smiley

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#2   29. apr 2015 vi kan ikke lukke katten ud af døren, da vi bor på 2 sal, og lukker vi hoveddøren op, så skal hun ned af 2 etager inden hun kommer til døren der fører udenfor, der kan risikere at være lukket smiley
    Og syns det er en anelse træls at katten står og kradser på døren, selvom hun ved at hun kommer ud senere om dagen...

• #3   29. apr 2015 Er hun i løbetid?

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#4   29. apr 2015 det var da et godt spørgsmål, hun er neutralisteret, men om det har nogen betydning ved jeg dog ikke, men har ingen ide om hun er i løbetid smiley
    - søger bare en måde på at hun stopper med at kradse på døren

• #5   29. apr 2015 Enten skal i give hende, hendes daglige aften-gå-tur, ellers skal i stoppe med det.

Når hun begynder ved hoveddøren, skal i ignorere hende.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#6   29. apr 2015 hun kommer ud at gå hver anden dag,
    kan man godt bare stoppe med det? syns at have læst et sted at katten kan få adfærdsproblemer ...
    ja okay, det vil ikke hjælpe med en vandforstøver?

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#7   29. apr 2015 Vil man kunne bruge vanforstøveren for ligesom at sige man ikke vil have at hun kradser på døren?
    for hun skal nok komme ud, og det er selvom at hun har været ude at hun nogle timer senere så begynder at kradse igen, og det er en anelse træls...

• #14   29. apr 2015 Jackson Galaxy viste engang et super godt fif i en af hans 'my cat from hell', når katten ikke kan holde poterne fra døren - Sæt dobbeltklæbende tape op (evt. på et stykke pap du så kan montere på døren) det kan de ikke lide at få poterne på og så bryder man den vane katten er ved at opbygge.

Selv afprøvet her i huset da alle vores misser kradser på døre når de er i løb - og det har virket uden at skræmme katten fra vid og sans med alle mulige smarte dimser der kan skyde luft, lyde osv. Og det er en meget lang kamp at få katten til at stoppe ved blot at ignorere den. Især når i desværre selv har lært at det er sjovt på den anden side af den dør.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#15   29. apr 2015 ja okay, det kan det det skulle prøves.
    Hun har været vant til at komme ud ved tideligere ejer også, så vi har vel vedligeholdt det hvis man kan sige det på den måde.
    Hun skal nok komme ud, men at hun står midt om natten og kradser på døren er lidt frustrerende

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#17   29. apr 2015 Vi går skam ture med hende, det er hændt 2 gange at det er blevet rykket til dagen efter.
    Og vi kunne ikke drømme om at lukke hende ud da vi bor på anden sal.
    Jeg er klar over at turene skal vedlige holdes og det bliver de også, vil bare gerne at hun stopper med at kradse på døren, selvom at hun har været ude.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#19   29. apr 2015 Sikke et godt billede!
    Vores kat har været ude at gå om dagen, men hun er højst ude i 5 min, da hun bliver skræmt over et eller andet, og går man tur omkring kl 21 er der ingenting

• #20   29. apr 2015 Bryder mig ikke om denne sætning *Hun har været vant til at komme ud ved tideligere ejer også* det vil sige katten har været udekat? og er nu indekat med lidt ture i ny og næ ude... Uf det kan kun føre til problemer det er no go at gøre det sådan man kan gøre indekat til udekat men aldrig omvendt.

Så vil jeg godt nok passe på med at gøre noget da katten jo bliver meget fustreret det er jo en helt anden problem stilling hvis den har været fast udekat. Så er det altså ikke en vane der er ved at blive opbygget som kunne brydes. Men et liv som udekat man er igang med at fratage katten...

Det råd jeg kommer med er for at bryde en vane som jeg forstod var kommet efter i var begyndt at gå med jeres kat - men nu tager det en helt anden drejning i kan ende med at katten begynder at kradse alle steder på ruder, møbler osv. hvis i fratager den døren da det ligger i den at den VIL UD. smiley

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#21   29. apr 2015 hun er indekat, men ved tideligere ejer var der en lille terrasse hvor hun kunne rende ud, hvor længe eller hvor mange gange hun har været ude, ved hun har været ude omkring en 10 min ved gamle ejer ved terrassen, hvor døren stod åben så hun altid kunne rende igen.
    Men hun er indekat, der godt kan lide at være ude,så derfor begyndte vi at gå ture med hende, som hun godt kan lide.
    Vi vil bare ikke hun kradser på døren, og tideligere bemærkede vi at hun var ved at springe op ad dørkarmen som ville hun bestige den, hvorfra det stunt kom, aner vi ikke.
    Men har fået af vide hun er indekat, her er hun indekat, der er ude at gå tur om aftenen smiley

• #22   29. apr 2015 en indekat er en kat som ALDRIG har været udenfor - overhovedet.

problemet er bare at man ikke bare kan lave om på katten. den har lært at den kommer ud.
    så i mine øjne har du to valg:
    forsæt med at gå ture med den
    eller find et nyt hjem til katten

jeg har desværre oplevet sådanne sager mange gange da jeg arbejdede på kv. desværre endte nogle af sagerne med aflivning af katten fordi den valgte at overfalde ejeren når den ikke fik lov til at kommer ud.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#23   29. apr 2015 okay.. så katten er åbenbart et mix, hvis jeg kan kalde den det, altså en ude - og indekat?
    Vi forsætter med at gå turer med hende, men hvis vi skal finde andet hjem, er det nødsaget grunden at min kæreste er på allergi piller, og vi har ikke vidst at han kunne være allergisk overfor katte.. smiley
    Hun vil ikke blive aflivet, hun er en skøn snakkende mis på 5, så hun har mange år endnu

• #25   29. apr 2015 **men ved tideligere ejer var der en lille terrasse hvor hun kunne rende ud**

Årh, en terrasse er jo næsten som en lille have. Jeg forstår godt hvis din kat kradser på døren for at komme ud, nu hvor hun har mistet den mulighed. Det svarer nærmest til, hvis mine katte, der er vant til en lille indhegnet have, skulle blive indekatte. Dét ville være synd. smiley

Har I en altan?

Hvis det ender med at hun skal til nyt hjem, så bør det være et sted, hvor der er lidt uderum - fx en voliere i forbindelse med huset.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#26   29. apr 2015 vi har ingen altan desværre smiley
    det er derfor at vi tager hende ud i snor og sele
    - nemlig, det bliver det også, hvis hun skal have nyt hjem..
    Vi ønsker det bedste for hende.

• #27   29. apr 2015 I har vist ikke haft hende så længe - hvorfor skulle tidligere ejer af med hende? Tænker at det kunne være en ide at snakke med hende, og få afklaret hvor meget katten egentlig er vant til at være ude.

Men ellers så synes jeg altså det synd med straf for at hun kradser på den dør. Hun gør det jo kun for at fortælle hvad hun gerne vil.

Et åbent vindue med kattesikkert gitter vil hun måske være glad for...
    Måske kan det lykkes at få indført en fast tid til tur i sele hver aften. Om det overhovedet er en god ide ved jeg ikke ...

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#28   29. apr 2015 Vi har ikke haft hende i særlig lang tid nej,
    tidl. ejer skulle af med hende da hun fik en hvalp, og missen kan ikke med hunde.
    der er børnesikring på vores vinduer, så de er sat i klem når vi ikke er hjemme, de er åbne, men ikke nok til at hun kan smutte ud den vej igennem.
    kl. 21 har pt været vores faste tidspunkt for at gå tur med hende
    Jeg kan godt følge dig i at hun viser hvad hun vil med at kradse på døren, men det er bare ikke nemt at sove hvis det foregår kl 01:00 eller 03:00 om natten

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#30   29. apr 2015 hun er indekat, og har altid været det har jeg fået af vide

• #31   29. apr 2015 én indekat er en kat som aldrig nogen sinde har sat sin pote uden for huset 4 væge - så nej. Hun er ikke en indekat men udekat som er van til at mærke vinden i pelsen og kan gå ind og ud som det passer hende...

Så ja der er jeg altså helt enig at der er kun to muligheder 1 gå med katten eller 2 find et nyt hjem. Der skal overhoved ikke straffes i form af hun ikke kan vise hun gerne vil ud som hun har været van til stort set hele sit liv hun er jo 5år.

Som skrevet før så er der altså meget stor forskel på om katten er ved at opbygge en van eller man er ved at fratage dens liv udenfor - det kan katten jo ikke forstå at den nu pludselig ikke kan komme ud når det passer hende.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#32   29. apr 2015 Vi har taget den beslutning at det er bedst at finde et nyt hjem til hende, da kæresten har katte-allergi

• #33   29. apr 2015 Så gør katten den bedste tjeneste og sørg for den kommer til et hjem hvor den har mulighed for at komme ud -evt. i løbegård eller ligende. Så den ikke igen skal finde nyt hjem...

Alt held og lykke

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#34   30. apr 2015 Det er også planen, da vi ikke vil have hun ender som kastebold
    tak for rådene alle sammen

• #35   30. apr 2015 Gå dog en aften tur med katten inden i går i seng. Det gjorde jeg i mange år med Silke og vi går stadigvæk af og til en lille tur. Så sover hun fredeligt hele natten. Jeg har så aldrig brugt snor men når i bor sådan kan i jo ikke bare lukke katten frit ud. Selvfølgelig kan man også sende katten videre men i kunne da prøve, hvis den hidtil kun har været ude i snor.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#36   30. apr 2015 Vi går aftentur med hende hver aften
    Men grundet min kæreste har fået katte-allergi, er vi nød til at finde et nyt hjem til hede

• #37   30. apr 2015 # 28) **tidl. ejer skulle af med hende da hun fik en hvalp, og missen kan ikke med hunde**. Ak ak smiley , så vil jeg undlade at foreslå, at katten kommer retur til hende.

Det kan desværre tage mange måneder at finde det rette hjem. Så jeg håber at kæresten er indstillet på at tage allergimedicin, indtil der viser sig et godt og varigt hjem til katten.
    Er han forresten blevet testet for om det er katteallergi har har? Årstiden passer jo lige med diverse pollen...

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#38   30. apr 2015 Vi beholder hende til vi finder rette hjem.
    han reagere på bare han er henne for at nusse hende, eller hvis der er kattehår på hans dyne, idet karla kan lide at putte i sengen, og hans øjne begynder at klø når han træder ind i lejligheden idet der jo er en atmosfære af kat, så vi er ret sikre på det.

i sundhedsbogen står at katten har haft en anden ejer end hende vi fik katten af.
    Om hun har lært at være udekat derfra, vides ikke, men vi har fået afvide hun var indekat.
    Og vi bor i lejlighed, hvor vi kun må have indekat, men vi ser os nødsaget til at gå tur med hende..

• #39   1. maj 2015 altså du skriver at den har fået lov til at gå på terassen hos tidligere ejere, og bare det gør altså at man ikke bare kan burer den inde i en lejlighed. Mere skal der faktisk ikke til.
    så hun har aldrig været indekat, tidligere ejere har endelig i bund og grund snydt jer. det kan godt være at hun ikke har mente det som værende snyd men det er det.
    så jeg håber at du finder et hjem til hende hvor hun har muligheden for at komme ud.

• Trine
    Trine Tilmeldt:
    apr 2015

#40   1. maj 2015 ja okay, det kan jeg så godt se, for vi har jo gået ud fra at hun var indekat der bare godt kunne lide at komme ud
    så vi håber at finde et hjem hvor hun kan komme ud også

• #41   1. maj 2015 Jeg kiggede med og tog rådet til mig med dobbeltklæbende tape på hoveddøren - og det virker *YES!

Kommentér på:
Råd søges, kat kradser på hoveddøren!

Annonce