{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.765 visninger | Oprettet:

nicoline R
nicoline R
Tilmeldt:
8. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

Hjælp! Tynd muskelfattig kat {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle mennesker,
Nu er jeg endelig hjemme efter 7 mrd i Australien, men jeg er desværre kommet hjem til en kat som er meget tynd og svag. Han er blevet påkørt, men efter scanning og flere dyrlægebesøg har der intet været at finde på katten af skader. Han fik et slag på nervebalancen som gjorde at han ikke kunne bruge bagparten optimalt i en lang periode. Han er fin nu med hensyn til bagparten, dog har han ikke så mange muskler.
Min mor har forsøgt sig med hensyn til opfedning med fløde (max 1dl pr over flere måltider), tun i olie, serano skinke, rødt oksekød (egen avl, steaks), laks og leverpostej. Det sidst nævnte er det han pt gider at æde udover sin tørkost som er wiskas (bliver ej skiftet!! De fortsætter med dette tørkost!!).
Jeg har en af hans brødre også, som dog for det første er anderledes bygget men som dog lader til aldrig at blive tynd. Han får dog kun tørkost, så han ikke bliver for fed.
Begge katte er kastret og halvt staldkatte (nyder at sove ud om natten, jager meget, dog er de inde om dagen med adgang til kattebakke dog beder de altid om at komme ud og tisse og så ind igen).
Hvad kan jeg fodrer den tynde kat med? Det er et kosttilskud jeg søger, dog er katten meget kræsen.
Alle gode råd modtages


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Tynd muskelfattig kat
  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #2   2. maj 2015 Jeg skifter ikke tørkost da han simpelthen ikke gider spise andet, så for mig at se vil jeg begynde at smide en masse penge ud som jeg ikke får igen.
    Jeg prøvet mange forskellige foder og han gider det ikke, trods jeg prøver dem i 2 uger og presser ham til kun at få det, så spiser han det ikke smiley
    Den anden kat kan så ikke få samme tørkost, da han vil blive for fed.


  • #4   2. maj 2015 drop fløden helt, katte kan ikke tåle laktose og 1 dl om dagen er rigtig meget, selvom det er delt op på flere måltider - det kan sagtens give ham dårlig mave og gavner bestemt ikke maven/foderoptagelsen.

    Hvis du endelig skal give ham noget olie som han får glæde af, så brug noget animalsk olie - fx lakseolie.
    Hvis han kan lide æg(gerne rå) så giv ham det. Kylling/and og andre smådyr er også at foretrække, husk at katte er fra naturen designet til at spise små dyr, så kødet fra store dyr kan være lidt svære for dem at fordøje. Mange katte kan sagtens spise det, men nu snakker vi jo om en kat med fordøjelsesproblemer.

    Som tilskud kan du evt også prøve med andre fede fisk, som fx så sild. Derudover, så spørg dyrlægen efter noget zoolac (mælkesyrebaktier til kattemaver) da det kan være at hans egne mavebakterier er slået i stykker efter han sandsynligvis har fået medicin - dette kan også give både mennesker og dyr en forringet optagelse af føden.

    Selvom du godt nok ikke vil det, så tror jeg bestemt også det kan være gavnligt for begge katte at få tørkost af bedre kvalitet. Whiskas tørkost er junkfood for katte.


  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #5   2. maj 2015 Jeg har prøvet Royal canin (flere slags) samt kingsmoor og et andet produkt dyrlægen havde hjemme (kan ikke huske navnet lige nu), dog uden held. Han er meget kræsen, mens hans bror æder alt han kan få fingrene i.

    Vi stoppede med fløde efter 4 dage, jeg mistænkte nemlig også at mavebakterierne var slået i stykker. Vil ringe til dyrlægen mandag og bede zoolac, tusind tak for det råd ????

    Jeg vil tage forbi fiskehandleren og købe en sildefillet, for at se om det virker.

    Rå æg er hermed prøvet, dog uden succes, men vi prøver igen i morgen.

    Han kan bedre lide kokød end kylling, men jeg må bare finde ud af hvordan hans kylling skal være så han kan lide den.



  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #7   2. maj 2015 Hvad er det?

  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #9   2. maj 2015 Nu ved jeg at min kat tidligere fint har kunnet leve på wiskas og nej det var bestemt heller ikke mit førstevalg af foder dengang, men sådan er det. Jeg bad om hjælp til at finde et tilskudsfoder og ikke tørkost. Så du vælger ikke at hjælpe, men blot at komme med din mening om at jeg ikke passer ordentligt på min kat når jeg lader den få wiskas som tørkost.
    Magen til folk man skal finde sig i!
    Jeg skrev specifikt at der IKKE blev ændret på tørkost og så mener jeg det også. Jeg har skam prøvet mange andre produkter, ja blot fordi man ikke skriver dem alle, betyder det jo ikke man ikke har forsøgt med andre?
    Desuden linker du til Royal canin, trods jeg har fortalt dig at katten ikke æder det.
    Penge er ikke noget problem for mig og jeg vil hellere være i stor gæld samt sulte end lade mine dyr lide!
    Jeg bad om hjælp, fordi jeg ikke selv har prøvet at stå i en situation som denne før.
    Kat er først blevet tynd efter sit møde med en bil og den har trods alt levet 5 år på wiskas...


  • #10   2. maj 2015 Har han fået tjekket sine tænder og mundhule nogensinde?

  • #11   2. maj 2015 Husk!! Katte må gerne få rå æggeblomme - men ikke rå æggehvide. Hviden skal være kogt:)

  • #13   2. maj 2015 Foder med hvad du vil.

    Faktum er at din kat har et behov som wiskas ikke kan dække. Måske har den levet fint af det tidligere. Mange mennesker lever også fint af junk Food i flere år, men når de så først får mangel sygdomme, og forsætter med at æde junk Food bliver de ikke raske. Der er ingen der bliver raske af at forsætte med at spise en elendig kost fordi de tilfører fx en vitaminpille. Hvis børn kunne, ville de leve af slik. De ville vokse, Ja og udvikle sig, men på et tidspunkt er de så fejlernæret at det ikke bare lige retter sig igen, de vil også være 'afhængige" af det sukker og salt der er tilført deres kost at det vil tage tid at vende dem til en ernærings rigtig kost...

    Du bestemmer, det er din kat. Var det min kat, der så ud og opførte sig som din, blandede Jeg fx 40 g af dens nuværende foder med 5 g af et nyt foder som jeg fandt næringsrigtigt og berigende for katten. En uge efter ville jeg øge Til 10 g af det nye og sætte det gamle ned til 35g. Sådan ville jeg forsætte til min kat spiste det som den havde godt af... Og så ville jeg øge dagsdosis til han så ud som han skulle.

    Tallene er fiktive, er dagsdosis fx 100g af vanlig foder ville jeg stadig kun fjerne 5 g pr uge og af det nye kun øge med 5 g pr uge. Så tager det bare længere tid....

    Mange katte får for øvrigt mave problemer ved pludselige foderskift, specielt hvis der skiftes mellem de billige foder typer og kvalitetsfoder...

    God fornøjelse med at få ham fedet op smiley


  • #15   3. maj 2015 det link jeg har sat ind er med tilskudsprodukter til katte som har været igennem sygdom mm. noget man kan bruge sammen med foderet

    personlig vil jeg ikke bruge whiskas MEN igen så er det katten som er den vigtigste i det spil. Og vil den ikke spise andet, ja så bliver det jo så bare sådan.
    da jeg var på kv, havde vi rigtig mange pensionskunder hvor kattene fik hvad de ville have. og der var mange som var på whiskas/kittekat/mm. Og kattene trives da fint på det. man vil kunne se forskel på pelsen hvis katten kom på noget bedre. Men det hjælper bare ikke når kræet ikke vil spise andet.
    vi havde på kv en kat som var 15 år og havde aldrig fået andet. fint kat uden nogle problemer.
    vi har selv et vennepar som dog for flere år mistede deres kat. Han blev 23 år og sov bare stille ind. han ville ikke have andet end brugsens eget foder - altså I ved det billigeste man kan få i brugsen. vådfoderet var også fra brugsen. det var de der kødbolder som ligner noget......

    jeg vil sige at så lang tid at han faktisk trives på det, ja så prøv nogle forskellige tilskudsprodukter.
    får du så et problem med dårlig mave, opkastninger mm ja så bør du nok overveje at skifte. start langsomt.

    hvad siger han til whiskas mmm ? det er lige så godt som fx lux.

    har du mulighed for at træne lidt med ham? sådan at han får sat muskler igen. lidt ligesom hos mennesker.det kan være ved hjælp af leg eller måske gåture.


  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #16   3. maj 2015 Anja: tusind tak! Kunne ikke rigtig se hvad det var for nogle produkter?
    Ja forstår helt udemærket hvad du siger og ja du har ret, han vil ikke spise andet. Med hensyn til træning, hvad ville så være godt? Jeg kan træne ham så længe jeg har de der kødstænger, husker ikke mærket. Men uden dem gider han ikke lave noget.
    Han er halvt udekat så han går selv rundt om natten og jager mus, så den vej rundt burde han få motion nok? Men kan du ikke give mig nogle øvelser som vi kan arbejde på?
    Jeg får lige købt noget wiskas mmm når butikkerne er åbne, så må vi se om han gider det. Han har førhen spiser gladeligt hundens foder (dog ikke tørkost). Min hund bliver fodret med lever, mave og kød fra vores eget kvæg som er blevet kogt og skåret i tern sammen med noget fedt/ skyr efter kogningen.

    Fruen på godset:
    Okay, ingen hurtig opfedning er hermed noteret! Og det med æg er også forstået. Han får bare hele ægget igen i morgen.
    Han vil bare ikke spise andet, dyrt eller billigt foder. Den anden kat æder alt.
    Kan du give nogle eksempler på godt råfoder? Hvorfor må vandet ikke stå ved foderet? Kattens vand står dog et bette stykke fra maden (3m). Er det fint nok? Jeg vil ikke have katten på bordet og jeg har desværre ingen hylder til det hvor det kan stå.

    Anette: der bliver ikke skiftet tørkost. Forstå nu at det intet hjælper når katten ikke vil have det og ja har skam prøvet at blande det med det alm foder. Han vælger nogle gange at slet ikke spise eller sorterer i det og så bliver kvalitetsfoderet ikke spist før den anden kat får lov at komme til.

    Dkkorat: Jebs, han får tjek hvert år. Intet at komme efter der. Det er kun 3mrd siden han blev ramt af bilen og har siden hen været til dyrlæge 4 gange. Der er han blevet undersøgt over alt og ved 2 forskellige dyrlæger (vil gerne have forskellige meninger).

    Berit: vi prøver med lidt killingefoder blandet i det alm fra nu af, tak.



  • #17   3. maj 2015 Hvor er det jeg skriver du SKAL skifte tørkost ? Forstå nu, det er din kat og du fodre med det du vil og jeg ønsker dig held og lykke med at få ham fedet op og med at få ham til at trives.

    Når dyr har været trafik skadet ødelægger det en masse muskelceller og det kræver en masse protein at bygge det op igen. Jeg forklarer dig blot at du skal blande dit nye foder i form af div tilskud stille og roligt i kattens mad og så øge fx rå kylling, dagsgamle kyllinger osv stille og roligt i for fx at undgå mave problemer og så skære i tørkosten, og også at det også er måden at få kørt et evt foderskift på.

    Lever kan være giftigt for katte, de kan få akut A-vitamin forgiftning, hvis de spiser bare lidt for meget... Jeg kender ikke grænsen for hvor meget der skal til. Men jeg har set flere med forgiftnings symptomer, så det ville jeg være forsigtig med at give som tilskud...


  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #18   3. maj 2015 Super, så må vi få ham til at spise mere protein. Han har aldrig været meget tyk, altid normal vægtig og fine muskler/træk. Hvor meget lever han spise ved jeg ikke, men det hele er blandet sammen så hunden får lidt af hvert. Jeg fodrer ikke kattene med det, men de stjæler da lidt fra ham (her i huset er det kattene som bestemmer over jagthunden).

  • #22   3. maj 2015 flere dyrlæger tilbyder faktisk fysioterapi til katte


    jeg har selv prøvet at miste en kat pga foderskifte. så er der noget jeg har lært så er det at lytte til mine katte fremfor folk/dyrlæger/mm
    så lad ham få sin whiskas og se om der er noget af de tilskudsprodukter som du kan bruge.
    det kunne jo være dette
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/opdraet_rekonvalescens/rekonvalescens/181413

    det fåes også på den tyske side - den plejer at være billigere end den dk (jeg bruger begge sider - dk til at læse om tingene, og så finder jeg dem på den tyske og handler der)


  • nicoline R
    nicoline R Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #23   3. maj 2015 Vi startede morgenen ud lidt rå svinemørbrad, det var sagen. Han fik dog kun 10g, da jeg helst ikke vil have at han får for meget på en gang så hellere 5-6 måltider henover dagen. Til frokost fik han en hel pose med wiskas mmm, dog kunne han ikke spise det hele så vi prøver med det halve i morgen. Til aften fik han leverpostej som jeg selv har lavet med kød og indmad fra egne køer, det er opblødt i lidt vand som en slags suppe. Det kan han godt lide. Der er ikke noget salt eller andet tilsat, der er kun kød og fedt. Han får lidt tørkost imellem disse tre måltider, så han altid har noget hvis han bliver sulten.

    I morgen tager jeg op til dyrlægen og får noget zoolac, for at se om det kan hjælpe.

    Jeg har desuden købt godbidder og vi er i gang med at træne spring over et lille spring samt op på en kasse og ned fra den. Evt andre øvelser I kan foreslå?


Kommentér på:
Hjælp! Tynd muskelfattig kat

Annonce