{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.921 visninger | Oprettet:

kat med gigt {{forumTopicSubject}}

Min kat har desværre lige fået konstateret gigt i ryg og hofter.
Det blev opdaget ved at den mijavede, når den sad på bakken. Den kom til dyrlægen og blev røntgenfotograferet og fik taget en blodprøve.
Nu er den så kommet på Metacam og har været det i knap en uge. Men der bliver stadig mijavet på bakken - dog ikke hver gang. Der kommer så også mere lort ud smiley
Andre forslag til hvad man gør ved en kat med gigt? Det er en indekat på knap 6 år. Den er ikke overvægtig og hopper lige så meget på bordet som den plejer. Den får metacam i en lille smule vådfoder, da "vi" ikke er så gode til det med medicin - kun belønningsdelen smiley Dyrlægen nævnte både noget med guld og kiropraktik. Forslag ? Erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat med gigt
  • #1   19. maj 2015 jeg har faktisk hele to styks med gigt - begge har i ryggen (de er sjovt nok søskende)
    først startede vi med at give dem lakseolie. det hjalp lidt men lige pludselig gad de ikke at spise det mere
    så er de så på RC mobiliti (fåes hos dyrlægen) og det hjælper faktisk rigtig godt. Og begge katte er helt vilde med det. det tager dog ca 6 uger inden der er fuld virkning


  • #2   19. maj 2015 husk at bakken bør være sådan at katten bare lige kan gå ind og ud
    jeg oplevede faktisk at den ene af mine lige pludselig begyndte at tisse i min seng. han gik godt nok på bakken når han skulle stort. Men ikke lige når han skulle tisse.
    faktisk var det så slemt til sidst jeg at overvejede aflivning.
    men så kom jeg i tanke om et afsnit af min umulige kat, hvor katten netop var blevet urenlig, og jackson anbefaldede dem nye bakker
    så jeg satte faktisk en åben bakke op (har ellers kun lukket bakker da jeg har to kant-tisser). og det er så vel 3 mdr siden og han har kun gjort det 1 gang siden.

    man skal huske på at det kan gøre ondt at komme over en høj kant.

    sad lige og kiggede på zooplus, og her kan man få
    http://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_ergaenzung/gelenke_knochen/bayer/11821
    har faktisk overvejet at prøve det.


  • #3   20. maj 2015 Gigtsymptomer kan mildnes med glucosamin, MSM og chondroitin - enten som tilskud eller specialfoder - fx Hills j/d, Royal Canin Mobility eller Royal Canin ageing.

    Blev der også taget urinprøve?
    At katten har gigt forhindrer jo desværre ikke, at der også kan være andet i vejen. Ved mjaven på bakken bør undersøges for urinvejslidelse. Om ikke andet så for at udelukke det.

    Hvis katten har træg afføring, så giv mere vådfoder - og evt. lidt kattemalt et par gange om ugen.


  • #4   21. maj 2015 det skal lige siges at min den ene, det sidste ca ½ år ikke har ville gå på trapperne (derfor har han mere eller mindre boet på 1 sal). I dag har han to gange selv gået ned. Og han er kun på mobiliti og har fast været på det i1½ mdr nu
    i de sidste 14 dage er han tilmed begyndt at lege


  • #5   21. maj 2015 Tak for svarene. Jeg kan se, at jeg skal have skiftet kattebakke - har en uden låg til at stå i kælderen. Vil også prøve nyt foder, katten spiser i forvejen royal canin. Undrer mig bare over at dyrlægen ikke nævnte det. Fik en pjece med canosan cat.
    Kender I det?
    Der blev ikke taget en urinprøve. Kun en blodprøve. For at tjekke bl.a. nyrer, da metacam kan være hård ved nyrerne så vidt jeg forstod. Men den har lige mjavet på bakket og det var kun urin, så nok en god ide at få det tjekket også.
    Kattemalt gider katten ikke.



  • #6   22. maj 2015 Canosan er værd at prøve, ellers er der de førnævnte fodertyper, der også indeholder bl.a. glucosamin.

    Kiropraktik på katte har jeg ingen erfaring med, men har hørt godt om det.

    Giv gerne en opdatering, når der er nyt smiley


  • #7   26. maj 2015 Der er skiftet til Hills Mobility - katten kan nu bedre lide det gamle foder, tror jeg. Jeg har blandet og royal canin bliver spist først smiley
    Har prøvet at ringe til dyrlægen, da der stadig bliver mjavet. Hun ringer tilbage.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #8   26. maj 2015 Jeg ved at glucosamin og chondroitin sulfat virker på gigt smerterne.

    Så jeg vil anbefale dig at prøve Cosequin til katte. smiley

    ""Cosequin hjælper med at reducere symptomer på ledsmerter og gigt. Gigt er inflammation (og er normalt ledsaget af hævelse) inde i leddet. Cosequin hjælper med at berolige inflammation og genopbygge brusk, der er nødvendig for at skabe stabilitet inde i leddet. Væsken omkring den ramte leddet kan også drage fordel af at bruge Cosequin, som væske niveau kan stige, hvilket giver mere af en buffer inde i leddet.
    Cosequin til katte er samtidig også god mod blæreproblemer.""

    Det kan bla. købes her: http://www.medpets.nl/cosequin/


  • #9   29. maj 2015 Så har vi været ved dyrlægen for at få taget en urinprøve, Mitzi har også blærebetændelse - nu behøver der ikke at dukke mere op.


  • #10   29. maj 2015 Nårhhhh, stakkels mis, der har mjavet, fordi det har gjort ondt at tisse. Godt I fik urinen undersøgt.
    Nu fortæller du ikke hvilken behandling katten får, men udover antibiotika og urin-special-foder, så vil det være godt fremover også at give vådfoder (pga. væskeindhold).

    Rigtig god bedring til Mitzi!


  • #11   29. maj 2015 god bedring til det bette pus smiley

  • #12   29. maj 2015 Har kun fået anti-biotika med hjem. Den er lige startet på gigt-foder, så tænker den skal fortsætte på det? Normalt får katten kun vådfoder i weekenden - det er den vant til, fra der hvor jeg købte den, men metacam blandes i lidt vådfoder - det er nemmest for alle smiley

  • #13   30. maj 2015 Ja, den kan sagtens fortsætte på gigt foder nu her. Men jeg vil virkelig anbefale at begynde at give vådfoder dagligt. Katte er rigtig dårlige til at drikke nok, og mange af os med katte med gentagne urinvejsinfektioner ser stor forskel på om vi fodre med vådfoder eller ej smiley
    LUX fra Aldi til 5 kr for en 400 grams dåse er et rigtig fint supermarkeds foder, da det hverken indeholder korn eller sukker. Så hvis Mis vil spise det, så vil jeg klart anbefale at begynde at give en portion dagligt (trap op over en periode, så det ikke lige pludselig bliver meget forskelligt nyt mad som maven ikke er vant til)



  • #14   11. jun 2015 Selvom det går bedre, mjaver Mitzi stadig på bakken smiley , det sker dog ikke hver gang. Dyrlægen mener, vi skal se det an en 3 - 4 uger og evt. Overveje behandling med guld til den tid. Nogle enkelte gange har den mjavet mens den gravede, men ikke når varen blev leveret. Den har skiftet foder og får nu også lidt vådfoder hver dag. Kan det have nogen betydning? Skal jeg virkelig bare vente?

  • #15   12. jun 2015 mobiliti skal katten have i min 6-8 uger inden man kan se en virkning.

    jeg tænker lidt på om han har for hård afføring, og derfor måske det kan presse lidt. det skulle vådfoderet gerne hjælpe på. jo mere væske jo bedre.


  • #16   12. jun 2015 OK så er jeg mere rolig smiley Har lige prøvet Canosan - Mitzi slikkede på det og gik. Hun er ikke nem at narre. Tror ikke det er godbidder, hvis ikke det er Whiskas e.l. smiley medmindre der er flydende kan medicin gemt i maden sagtens sorteres fra

  • #17   12. jun 2015 Synes det lyder mærkeligt med det mjaveri. Måske er blærebetændelsen ikke helt ovre endnu... og hvis det var fordi det gjorde ondt at grave, så skulle man tro at katten ville grave noget mindre....

    Bruger du krystalgrus?

    " Den har skiftet foder og får nu også lidt vådfoder hver dag. Kan det have nogen betydning?"
    Betydning for hvad?


  • #18   12. jun 2015 Jeg bruger ever clean. Tænkte det kunne være lidt hårdt for kattens mave at skifte kost?
    Ang. Blærebetændelse. Fik at vide at det var meget lidt. Prøven var OK, men der var mange bakterier, så måske kunne der være en blærebetændelse på vej. Da jeg var ved dyrlægen hørte jeg det som om der 100 % var blærebetændelse, men fik altså en lidt anden forklaring efterfølgende.


  • #19   12. jun 2015 Får katten dagligt smertestillende? F.eks. metacam/loxicom, eller evt onsior? Eller evt. smertestillende ved behov. Det lyder nemlig som om den har brug for det.

    Vådfoder hver dag er kun godt for katten især hvis den har tendens/ligger på vippen til en blærebetændelse. Den antibiotika I fik med hjem var vel for at tage blærebetændelsen? Og så er I startet på special diæt til gigt katte, som lige skal have tid til at hjælpe (det er nu ikke altid en mirakel kur, selvom det kan hjælpe)


  • #20   13. jun 2015 Den får metacam hver dag blandet i en smule vådfoder - er ikke sikker på hvor meget jeg kan give den. Ja antibiotikaen var mod blærebetændelse.
    Og så nævnte dyrlægen behandling med guld som en mulighed?


  • #21   13. jun 2015 Min gamle hun kat er på gigt medicin det er så godt nok Locicom 0,5 mg/ml. Der følger en doserings sprøjte med, hvor det er en streg pr kilo. Ellers kan du da ringe til dyrlægen og spørge ind til dosis. Min fik det som en kur med stor dosis efter vægt i 14 dage og så derefter pause og er nu på en meget mindre dosis en gang om ugen. Det er da underligt du ikke har fået en doserings plan for dens medicin når den har smerter ?

  • #22   13. jun 2015 Hvad har din dyrlæge sagt ang. hvor meget katten bør få?

    Metacam og Loxicom er samme produkt, Loxicom er den billigere "kopi"-udgave. Men effekten er ens smiley

    Mht hvor meget du max kan give, så bør hun få til sin optimale vægt (dvs. hvis hun er overvægtig skal hun have til den vægt hun bør have). De fleste katte er i øvrigt så glade for det at man kan sprøjte direkte i munden (min kommer selv når hun hører jeg ryster flasken). Men det bør ganske rigtig gives sammen med mad.

    Min gigt kat har jeg prøvet (i samråd med dyrlægen) at give dosis 1 gang daglig og give ½ dosis 2 gange dagligt. Det første fungerer klart bedst. Dertil har jeg prøvet at trappe ned, det kan jeg se får hende til at have flere smerter, så hun får fuld dosis og har fået det i knap 1½ år nu.


  • #23   13. jun 2015 #18 - ja, ved kostændring er det bedst med langsom tilvænning. Men hvis katten skulle have fået tynd mave, så opdager du det jo.

    Har du evt. et videoklip af mjaven på bakken?


  • #24   13. jun 2015 Ved godt hvor meget metacam den må få - det var vådfoder jeg mente smiley
    Har desværre ingen video, men det kan da være jeg kan få det. Katten har så ikke tynd mave.


  • #25   13. jun 2015 Vådfoder kan du give så meget den har lyst til at spise, men giver du smertestillende i vådfoderet så sørg for ikke at give mere end den kan spise af en gang, så kan du altid give mere når det med smertestillende er spist op..

  • #26   13. jun 2015 Enig med Heidi ang. vådfoder. Og hvis den ikke har været vant til det tidligere, så er det en god idé at trappe langsomt op, så maven gradvist vænner sig til det. Der findes katte der stort set kun lever af vådfoder, og det er kun sundt for dem (det skal selvfølgelig være godt vådfoder, og fuldfoder hvis den fået rigtig meget af det).

  • #27   13. jun 2015 Hvis katten ikke er vant til vådfoder, så synes jeg nu, det er bedst at øge mængden gradvis, så man ikke risikerer tyndskid. Men det har den jo så heldigvis ikke fået, og så kan man sagtens øge mængden.

  • #28   13. jun 2015 Nå, Eva var hurtigere end mig smiley

  • #29   13. jun 2015 Tinka - Hurtig som en Ninja, det er mig smiley

  • #30   18. jul 2015 Øv smiley Har lige været på ferie i en uge, hvor katten har været passet i kattepension. Nu mijaver den så igen til stort og småt - især småt faktisk smiley Så skal have ringet til dyrlægen igen mandag. Tænker om det kan være andet end gigt? Den får stadig metacam og hills, og er bestemt ikke færdig med at komme i højden. Nogle forslag til hvad det ellers kan være? Synes ellers gigt er nok.

  • #31   18. jul 2015 Har den fået taget røntgen, ellers skal det gøres.
    Har en med HD - ikke helt det samme, men han bliver også behandlet med Metacam.
    Herudover vil jeg foreslå laserbehandling (aftal en fast pris) og så evt. en tur til en kiropraktor.
    Det gav virkelig Freddie noget da hun løsnede spændte muskler smiley


  • #32   18. jul 2015 Den har fået taget røntgenbilleder, hvor der blev konstateret gigt i ryg og hofter. Dyrlægen har så også snakket om laser, kiropraktik og guld-behandling. Håber godt nok det "kun" er gigt..

  • #33   19. jul 2015 Når du ikke har fået andet at vide, så er det sikkert det.
    Jeg synes at du skal overveje laser og kiropraktik. Nogle katte får laser op til flere gange om ugen
    Kiropraktikken gør umiddelbart, at smertetærsklen øges og derfor skal der bruges mindre Metacam.
    Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at jeg fortsætter smiley


  • #34   20. jul 2015 "... og er bestemt ikke færdig med at komme i højden"

    Forstår ikke helt hvad du mener - er det at katten uden besvær hopper/klatrer i højden?

    Synes det er underligt, hvis eneste (?) symptom på gigt skulle være mjaven ved bakkebesøg. Jeg kan ikke lade være med at tænke, om det (også) kan være noget stressbetinget blærebetændelse...


  • #35   20. jul 2015 Det gør hun faktisk. Har lige erobret en ny - og højere hylde i skabet. Så jeg undrer mig også smiley Men røntgenbillederne viste altså gigt. Og kan også se en slags sitren når hun bliver kælet på ryggen.

  • #36   20. jul 2015 Freddie hopper og springer også, men "sitrer" når man rører lænden.
    Det eneste symptom han havde var, at han var blevet en sur sok smiley

    Så det kan skam godt være smerter smiley


  • #37   20. jul 2015 Det er det.

  • #38   23. jul 2015 Nu er Mitzi kommet på Lactulose 3 gange dagligt - dyrlægen mener det kan være forstoppelse på grund af smerter. Og så nævner hun guldkur som mulig behandling på sigt. Nogle der har erfaring med denne behandling?
    Jeg har selv prøvet at nævne laser og kiropraktik, men det "skal" åbenbart være guld smiley


  • #39   23. jul 2015 Nå!
    Jamen det er da et mindre indgreb end guldakupunktur og som jeg har læst mig til, så forelægger der ingen dokumentation for at det hjælper...
    Det handler vel ikke om, at hun ikke har laserudstyr ej heller kender en der har efteruddannet sig som kiropraktor???
    Nå, men nu må vi jo se hvad røntgen siger...


  • #40   23. jul 2015 Der er taget røntgenbilleder som viser gigt. Dyrlægen - der er flere - har skam alt - laser, praktik og guldbehandling. Har fået at vide at guld hjælper på 85%. Til 10.000 vil jeg egentlig gerne have 100% garanti smiley Men selvfølgelig skal katten ikke have smerter, hvis det kan lindres.

  • #41   23. jul 2015 praktik = kiropraktik naturligvis.

  • #43   23. jul 2015 Hvorfor så ikke starte med laser og Cartrophen (tror jeg at det staves)? Sidstnævnte er et NSAID ligesom Metacam.
    Men okay.
    Når de nu så gerne vil tjene en masse penge uden at kunne garantere at det virker såå....
    Er det meget fremskredet?
    Er den ikke kommet på leddiæt? Canosan er altså direkte til gigt. Jeg kan altså mærke en forbedring med Freddie - på trods af at det er HD.


  • #44   23. jul 2015 Altså.. en kiropraktor kan jo løsne belastningsskader......

  • #45   23. jul 2015 Den får Hills Mobility og metacam. Canosan gider den ikke.

  • #46   23. jul 2015 Så e det jo godt at der er Glucosamin i foderet smiley

Kommentér på:
kat med gigt

Annonce