1.166 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Masse spørgsmål fra ny katteejer :) Masse spørgsmål fra ny katteejer :)
Hej alle
Jeg er så heldig at have adopteret den dejligste kat fra dyreværnet. Det er min første kat, så har lige en del spørgsmål, som jeg håber i kan svare på
- Hvornår er en kat (huskat) udvokset?
- Giver i vådfoder, hvor meget og hvor tit?
- Hvilken slags tørkost fodrer i med?
- Hvilke slags godbidder giver i? (Ved godt det kun gives i små mængder)
- Har i ellers nogen gode råd til en ny katteejer?
3 synes godt om
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.354
Og så har de tørfoder stående døgnet rundt. Der giver vi dem Kingsmoor, Porta 21, Sanabelle, Iams og Josera.
Som godbidder giver vi dem primært tørfoder af andre mærker, end de normalt får, da vi har så mange katte, at det ellers ville blive for dyrt. Dog får de også dreamies. Og det får de hver morgen.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Tørfoder er en blanding af applaws, taste of the Wild og vidst nok sanabelle. Skifter blanding hvert halve/hele år, for at variere i deres foder.
Men som udgangspunkt fodre jeg kornfrit.
Godbidder bruger jeg whiskas eller dreamies. De elsker dem men får dem sjældent
En kat er ca udvokset omkring de 1,5 år.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Ca 200 gram (mest Lux fra Aldi) pr. kat dagligt, fordelt over flere gange i løbet af dagen.
Jeg blander og skifter mellem forskellige slags. Pt. Kingsmoor og RC.
Samme som Susanne - og af og til Chrisco gærtabletter.
Hvis du bor i lejlighed, så sørg for kattesikkert net til altan/vinduer.
Ellers bare spørg efterhånden, som der opstår spørgsmål.
Og tillykke med katten, han er rigtig fin
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
vådfoder får de fast om aftenen - 2 ds a 400g Smilla eller bozita
og så får dem som vil have det, 1-3 gange om dagen: 100g poser eller 85 g ds - her er det lidt forskelligt - køber alt foder på zooplus.de
men bruger bla cosma natur, miamor, goument,
godbidder: bruger whiskas godbidder, blandet med 1 rc exient tørfoder 400g. laver altid en blandet kasse.
nu har jeg så 14 katte, så bruger lidt mere end de fleste
et godt råd: hvis du vil have et godt stort udvalg til billige penge, så kig på zooplus.de eller zooplus.dk hvis du ikke er så stærk til tysk - der er også en engelsk side.
grus: har du fundet et godt produkt ? ellers kan jeg klart anbefalde golden grey (billigt på zooplus) og så er der superklump fra petworld
en god hjemmeside: jekas.dk, de har noget natur legetøj som de fleste katte bare elsker. mine er til mink haler, kaninører og kaninhaler.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det er den når den er ca. 1,5 år
Ja de får vådfoder hver dag 2 gange om dagen morgen og aftensmad, de får så meget som jeg ved de kan spise, 2 katte deler ca. 50 gram år måltid.
Den ene får Virbac Uroligy fordi hun har tilbagevendende urinvejsproblemer, den anden får Royal canin en blanding mellem steriliced og hairball, nogle gange også en tredje variant.
Godbidder er som regel tørfoder af en anden slags end de får dagligt, i øjeblikket Royal canin Maine Coon eller dental, de får også Whiskas godbidder enten hairball eller dental, men det variere lidt.
Hvis det er en indekat så sørg for aktivering, et tolv til loft kradsetræ og sikre dig mod at den ikke kommer ud, sådan som Tinka beskriver med net for vinduer og hvis du har altan så net for altanen så både du og katten kan nyde den. Sørg for at der ikke er for mange no-go steder, fint man ikke vil have kat på bordet, men vindueskarme er kattens TV.
Forvent at en kat i lømmelalderen 6- 18 måneders alderen ikke rigtig kan høre og huske, lidt lige som børn, de har en masse energi der skal brændes af og har man indekat så er der ligesom kun et sted at brænde det af, det kan være en god idé at have 2 katte samtidig, da de så kan krudtet af med hinanden og ikke keder sig så meget og dermed laver ulykker, ikke at 2 katte sammen ikke kan lave ulykker for det kan de skam
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 6
Han vejer 4,9 kg nu, kan jeg forvente at han vokser mere? Han er lige under 11 måneder
Angående vådfoder, er simpelthen så forvirret... De katte jeg har kendt har altid fået vådfoder minimum en gang om dagen. Kan også læse mig frem til her, at mange giver det flere gange om dagen. Jeg blev dog rådet til kun at gøre det som 'godbid' engang imellem, da hvor jeg købte ham, da det kan give tandsten... Hvad er jeres erfaring med det?
Endnu engang mange tak for svar!
jun 2015
jul 2008
ja der er nogle som emner som at det kan give tandsten, men derfor bør man også vælge at have tørkost stående frit fremme. katte spiser jo helst rigtig mange små måltidere om dagen.
nu har du en hankat så du skal være meget obs på at han får nok at drikke og at foderet ikke indeholder for meget magnesium i. det er en af de ting som på virker kattens urinveje.
jun 2015
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
min kat får mange godbidder - men det er - som mange andre her - bare alm. tørfodder (næsten i hvert fald) så det er jo ok. Derudover cosma frysetørret kød/fisk... det er lidt dyrt, men enormt populært. Så er hun lige pludselig velopdragen hvis der venter sådan en belønning!
Tillykke med din flotte kat!
jun 2015
Ville meget gerne have en ven til ham, men vi må desværre kun have en kat her i bebyggelsen
Det er altså bare så dejligt, at i kommer med så mange gode råd
jul 2008
når du skal skifte foder skal du gøre det langsomt. kender ikke det produkt du vil have at han skal have, men man starter med at give lidt af det nye foder i det gamle, og sådan gør man så i en periode, og så langsomt giver mere og mere, for så til sidst at den kun får det nye foder.
hvis det nye er kornfrit, så skal du regne med længere overgangsperiode. For meget kød, for hurtigt giver nemlig dårlig mave.
var lige inde og tjekke: du skal nok bruge 3 uger mindst for en god overgang.
syntes dog at fosforen ligger lidt højt i forhold til hvad den burde gøre. fosforen er ikke godt for nyrerne
du kan læse mere omkring foder her
http://siamis.com/Helse/foder.html
det er vigtigt at der er mest kød i foderet.
prøv fx at se på indholdet af den hills han får nu
Majs, fjerkrækødmel (min. kylling 32%), majsgluten, animalsk fedt, fiskeolie, proteinhydrolysat, kaliumklorid, salt, kalciumkarbonat.
den består mest af majs, og så er det fjærkrækødmel (personligt bryder jeg mig ikke om noget hvor ordet MEL indgår - mel bliver lavet af alt fra dyret)
nu kender jeg pågældende produkt fra da jeg var på kv. alle mine 5 katte derfra var på det, inden de kom hjem til mig. Og alle har fået en mega fin pels i forhold til dengang.
aug 2014
Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 52
nov 2013
aug 2014
nov 2013
aug 2014
nov 2013
apr 2013
Følger: 15 Følgere: 26 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 576
http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/108469-lux_vaadfoder_i_portionsposer
Så er det lig "milady"
Det er nu også enormt populært her i huset
nov 2013
Masse spørgsmål fra ny katteejer :)