5.562 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Stephanie B
Stephanie B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Langhåret vs korthåret Langhåret vs korthåret

Hej alle sammen,
Står i et lille dilemma - har sagt ja til en killing som opdrætter siger bliver langhåret, men må indrømme at jeg har en tvivl. De er 7 uger gamle, de pjuskede er hunner og de to andre er hanner.

Nogen som kan hjælpe mig på vej? Det er en han som vi har valgt indtil videre. Ved at moren er en hvid langhåret Maine Coon - men har stadig ikke hørt nærmere omkring faren.

På forhånd tak ! ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Langhåret vs korthåret
  • Stephanie B
    Stephanie B Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   28. jul 2015 Jo, gjorde min egen kat, den var var også semi korthåret som killing og nu har han meget lang pels, men der kendte jeg også til faren og moren, gør jeg ikke denne gang, indtil videre.

Vil gerne have mere konstruktive kommentar, tak smiley

• #3   28. jul 2015 Neutru's er da konstruktivt?

En kat er enten født med genet eller ej. Hvis en killing ikke viser tegn på lang pels som killing, får de det heller ikke senere.

Killingen helt ude til højre, kunne godt ligne At have nogle kinder som en langhåret killing. Det er svært at se

De andre er korthåret

• #4   28. jul 2015 Poster nu to billeder af killinger fra samme kuld.

Den ene er kort, den anden er lang. Forskellen er ret nem at se, hvis man har to killinger, med hver sit gen

profilbillede
  • #5   28. jul 2015 Den korte

profilbillede
  • #6   28. jul 2015 Altså
    Selvfølgelig fødes en killing ikke med den fulde længe pels. Det kommer senere i livet, men enten er katten født langhåret (i forskellige længer) eller korthåret

• #7   28. jul 2015 De ser ikke specielt langhåret ud, og i bedste fald bliver de en smule pjuskede som voksne. Mine ser sådan cirka sådan ud i den alder.

profilbillede
  • #9   28. jul 2015 Det er ret linie bestemt nogle linier ligger forst sent pels- Se f.eks tsarina her som 10 uger er i bedste fald pjusket.

og ca halv år gammel
    http://billeder.bazoom.dk/katte/galleri/126/m/629236/selkirk-rex-ch-lykken-curly-tsarina-of-tzari.jpg

Hendes farmor var forst 1½ år for der var lang pels på hende.

MEN når du kober en blanding kat har du ingen ide om hvorvidt katten bliver kh eller langhår pånær hvis den ER langhåret når du får den hjem. Så vil du gerne have en langhåret så gå efter en hvor begge forældre er langhårede.

profilbillede
  • #12   28. jul 2015 Syntes ikke de ser ud til at blive specielt langhårede, det kan godt være de bliver lidt mere pjuskede end helt gængse korthårskatte.
    En killing bliver kun langhåret hvis både mor og farkat har langhårsgenet, det betyder ikke at begge forældre katte nødvendigvis er langhårede, men blot at de er bærere af genet, dvs at der et sted ude i deres arvepulje er en langhåret forfader..

• #13   28. jul 2015 Den her lille piberenser kat, havde jeg ikke købt, hvis han ikke var med tavle fra en opdrætter jeg stoler på smiley for der var sørme ikke meget plys på ham, men det er der kommet.
    Hvis der ingen tavle er, så må du regne med, at få hvad du ser, og der er ikke garanti på noget.
    Killingerne er søde, og du kan vel få oplyst om det er et hovsa, hvor far ikke er kendt, eller hvis han er kendt, så sig du gerne vil se et billede hvis han ikke bor der.

profilbillede
  • #14   28. jul 2015 Lige netop med Maine Coon kan man som regel altid se på dem, at de er langhårskillinger. Især hvis man ser på halen. For ja de kan også have perioder i livet, hvor de ser lidt korthårede ud. Min Dot Com var knap så pelset som Damon, men man kan stadig se, at han er langhår.

profilbillede
  • #15   28. jul 2015 Og især hvis man ser billeder af ham som blot lidt yngre.

profilbillede
  • #17   29. jul 2015 Det er svært at sige med sikkerhed om de kunne blive lidt semilanghårede fordi billedet er så dårlig kvalitet at man ikke kan se pelsstrukturen, som er den der kan give et hint i forhold til f.eks. killinger som den Jette viser, især halen og hårene omkring ørerne er det vigtigt at se på.

Men nej, som alle de andre så synes jeg også at killingerne ser korthårede ud. De ser ikke mere pjuskede ud end mine europékillinger plejer at gøre, og den race er jo per definition korthåret.

Her et eksempel på en pjuske killing der er fint korthåret nu om dage smiley

profilbillede
  • #18   29. jul 2015 Min kat har en langhåret Main Coon mor og en korthåret gårdkat far. Ud af kuldet var alle korthårede på nær min - og hun er i dag ”ægte” langhåret, men en flot busket fjerhale. Så det er åbentbart lidt forskelligt hvordan de falder ud smiley

• #19   29. jul 2015 Begge katte er nød til at have et gen for langhår, for at der kan komme langhårede killinger ud af det. smiley

• #20   29. jul 2015 Marianne - Det er fordi korthår er dominant over langhår. Min May er også efter en korthåret mor og en langhåret far. Hun blev langhåret fordi moderen bar det langhårede gen (skjult under det korthårede). Alle katte har to udgaver af et gen, og behøver kun at have én udgave (men kan have to) af et dominant gen for at det er sådan katten ser ud, et recessivt (også kaldet vigende) gen skal den have to udgaver af for at man kan se det i kattens udseende smiley

To langhårede katte kan derfor ikke få andet end langhårede killinger.
    To korthårede katte kan få langhårede killinger hvis de begge bærer langhårsgen. Hvis ikke de begge gør vil alle killinger blevet korthårede.
    En langhåret og en korthåret kat vil kun få langhårede killinger hvis den korthårede bærer langhårsgenet, ellers vil alle blive korthårede smiley

• #21   30. jul 2015 Det lyder som det samme som med øjenfarve smiley Jeg har aldrig set faren til Miffi - men kan forstå af dem jeg fik hende af, at det var en af naboernes kat smiley Nu er Miffi steriliseret, men det ville have været spændende at se hvor mange korthåret vs. langhåret der ville være kommet ud af et møde med en langhåret casanova smiley

Kommentér på:
Langhåret vs korthåret

Annonce