Væskemangel ved intro til tørfoder? Væskemangel ved intro til tørfoder?
Nova, den lille huskatte killing jeg hentede i Århus, skal jo på et eller andet tidspunkt introduceres til tørfoder.
Hun er nu 4 uger og meget interesseret i mad i skål serverer lidt forskelligt for hende. Bla. Torskerogn rørt op med lidt fløde og modermælkserstatning. Hun har også smagt Fiskehavregrød. Begge dele var hun vild med.
Men så er det jo at jeg er bekymret for om hun får væske nok, hvis hun nu begynder at spise tørfoder.. for hun fatter ikke helt vandskålsprincippet endnu... Har været nede i dyrhandlen og købt RC Babycat 34, da det killingefoder Røskva får ikke virker egnet til en så lille størrelse.
Så hvordan tilvænner jeg hende til tørfoderet og sørger for at hun får nok væske? Skal jeg supplere med lidt vand i en pipette ved siden af? eller hvordan funker det?
Luca får vel nok væske når hun stadig kun er på modermælkserstatning, ikke? men hun kan jo ikke undgå at smage på tingene som Nova spiser, så skal hun igså have lidt vand i en pipette?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan svare mig For det er første gang at jeg passer killinger uden deres mor...
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
Sarabimor: Ja det vil jeg fortsætte med. Synes stadig at det er bedst at hun får lidt der, for så har jeg styr på at hun overhovedet spiser noget...
Men mht. den lille på 2 uger, kan det så skade at den allerede spiser "fast" føde? Det er jo meningen at de først begynder på det ved 3-4 ugers alderen...
apr 2006
De får allerede begge to modermælkserstatning hver 2. time døgnet rundt i en lille sutteflaske, som dyrlægen sagde var til katte. Ud over det får de tilbudt lidt kræs og guf i kravlegården (Fort Knox som vi kalder det). Vil omgående bløde lidt tørfoder op og sætte det derned også...
apr 2006
apr 2006
Så Luca har nok været lidt undervægtig da vi fik hende over... Hun går altså også meget rundt, i forhold til en 2 uger killing... hun er rimeligt god til at løbe, men ikke så hurtigt og det er på bambi ben...
Killingerne og Røskva og Oliver har også lige været til dyrlægen idag og Luca fik konstateret orm (det vidste jeg nu godt) og øremider. Så alle 4 er blevet behandlet for begge dele...
apr 2006
Væskemangel ved intro til tørfoder?