{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.446 visninger | Oprettet:

Hjælp hjælp! Jeg har brug for gode råd !!!! {{forumTopicSubject}}

Hej fellow kattevenner! smiley

Jeg har en stor, dejlig Maine Coon blanding, som er en meget speciel herre.

Carlos er 2-et-halvt år gammel, og har det sådan set rigtig godt. Han leger, jager fluer og vatpinde, er kælen og puttesyg når han gider, spiser godt og slapper af hvor det passer ham. Han er uden tvivl kongen i hjemmet!

For at gøre det kort, så er han ikke en typisk kælekat over for andre mennesker (end mig). Han kan godt have en ret “aggressiv” adfærd når han leger, og specielt hvis jeg har gæster. Indimellem angriber han folk helt umotiveret, som om han var en tiger i junglen.. Det er tydeligt for mig, at han leger - men det kan godt virke rigtig voldsomt på andre mennesker, at der pludselig kommer en 8-9 kilos kat springende efter dem.

Det er sådan set ikke dér min udfordring ligger, for jeg sørger altid for at forberede folk på, at hvis de begiver sig ud i leg med ham, må de forvente et par ‘battle scars’ hist og hér. Og skulle han ligge på lur uden grund, så behøver jeg som regel kun vise ham vandforstøveren, og så lunter han væk igen..

Dér hvor min udfordring ligger er, at jeg tror han keder sig, og mangler at få brændt noget energi af, når jeg er i skole eller på job.. Jeg har googlet og undersøgt en masse, i løbet af de sidste par måneder. Og mit spørgsmål falder på:

Skal jeg anskaffe mig en kat mere?

Umiddelbart virker det som en rigtig god idé, men jeg må indrømme, at jeg er rigtig nervøs for, hvordan Carlos vil tage det. Vil han angribe den nye kat, og vil de slås til døde? Vil det eventuelt være bedre at anskaffe mig en killing, så Carlos måske bedre vil kunne acceptere den, frem for en voksen? Skal det være en hun eller en han? Og hvad med race?? HJÆLP!

Er der mon nogen af alle jer kattemennesker, der har erfaring med sammenføring af katte, når den ene er en dominerende Maine Coon?

(Det skal nævnes, at Carlos er kastreret og en eventuel ny kat vil også blive neutraliseret med det samme.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp hjælp! Jeg har brug for gode råd !!!!
  • #1   6. aug 2015 i stedet for at bruge vandforstøveren, så udlevere nogle drillepinde til dine gæster, og så lad dem lege lidt med ham først, sådan at han bliver træt

    du skal kun anskaffe dig en ekstra kat, hvis DU vil have en. For man kan ikke bare at sige at de skal være bedste-venner. det er lidt et sats hver gang man prøver det.
    har selv 14 og pt har jeg en som på tidspunkter keder sig rigtig meget. han har godt nok en hankat som er 2 år ældre som han plejer at lege med om aftenen/natten, men den anden kat er ret sky og bryder sikke ikke om opmærksomhed fra os. så han vil helst bare ligge og hygge i min seng, når han endelig burde lege med Krumme.

    man skal se på om han keder sig. kan han lege selv? ligner han en som ville opsøge evt katte udenfor?
    det er ikke alle katte som er helt enige med deres ejere om det er nødvendigt med en ekstra. Oftes så er det mere det at man kan lave om på nogle ting, som får hverdagen til at fungere bedre.

    hvis du vælger at få en mere, så find en ung hankat (neu selvfølgelig). det må ikke være en som bliver bange for noget, men hellere ikke en som tror at han ejere det hele.
    lad være med at tage en hunkat. Især når han er sådan mere voldsom i sin leg. Hunkatte er mere sippet.
    en killing ville jeg slet ikke vælge. den bliver bare jorderet. Ikke fordi han er ond, men fordi han nu er en stor kat hvor der skal ske noget

    mit bedste råd: tag på internat, sæt dig ned og snak med en masse forskellige katte. Find en som ville kunne passe sammen med din kat. Deres temperman bør være meget ens.


  • #2   7. aug 2015 Helt enig med Anja

    Det lyder lidt som playaggression, særligt fordi han kan finde på at angribe uden grund, ofte afhjælpes det ved at få kat nr 2 eller give katten ude adgang, men man skal kun få kat nr 2 hvis man selv har et ønske om endnu en kat, for man kan aldrig spå om hvordan det vil gå..


  • #3   7. aug 2015 Hvor er det et skønt billede af jer smiley
    De andre har fint sagt Hvad jeg mener smiley


  • #4   8. aug 2015 Hvis du ender med at vælge at få en kat mere, synes jeg for det første du skal skaffe dig en killing. for det første, så er killingen van til andre katte omkring sig, så derfor vil det ikke være svært eller mærkeligt for killingen at skulle blive venner med en anden kat. For det andet, hjælper det meget hvis det er en killing, fordi så føler din kat sig ikke lige så truet som hvis du kom hjem med en voksen kat. Jeg stod i præcis samme situation som dig, fordi jeg var bange for at min kat kedede sig. Men jeg havde også selv lyst til at få mig endnu en kat. Jeg var meget nervøs, og jeg kan godt fortælle dig at den nye killing fik nogen tæv og blev hvæset af, men efter en lille uge, var de allerede bedstevenner, og gør alt sammen nu, spiser, sover, leger, you name it. Bedste beslutning jeg har taget, men som de andre skriver kan man aldrig forudse hvordan kattene får det med hinanden, og man skal huske at give dem tid, for det kan tage rigtig lang tid før de vil begynde at omgås med hinanden. Og sidste ting, så ville jeg klart anbefale at du får en hankan mere. Har hørt det er det bedste, men hvis de er kastreret er de vel alligevel "intetkøn" så hvor stor en rolle det spiller, ved jeg ikke. Håber du kunne bruge mit råd smiley

  • #5   8. aug 2015 Jeg har en af hver og kan se at der er forskel på kønnene selvom de er ordnet.
    Drenge leger helst slås leg og piger leger helst fangeleg.
    Det har jeg også kunne læse mig til herinde.
    Mine har det ok, den største udfordring er at Sofus ikke altid hører efter når Sofie siger nej...


  • #6   9. aug 2015 Tusind tak for jeres brugbare råd! smiley

    Det er klart, at jeg også gerne selv vil have en kat mere, og ikke bare anskaffer den for Carlos' skyld, bare rolig smiley

    Jeg har besluttet mig for at det skal være en han. Hvor ung han bliver, kommer helt an på katten, som jeg selvfølgelig skal møde først. Jeg kan både se fordele og ulemper ved at få en "voksen" kat, da Carlos måske vil se ham som en trussel.. Samtidig er det også svært at vide hvor nænsom han vil være ved en killing på 12 - 15 uger.. Så det må blive en vurderingssag, målt ud fra den nye kats sind.

    Jeg har så et lille tillægsspørgsmål:

    Min mor har tilbudt at jeg kan være hos hende i en uges tid, når kattene skal sammenføres, for at de på den måde kan være på neutral grund, så Carlos ikke føler sig truet på samme måde, når de to skal lære hinanden at kende.

    Er det en god eller dårlig idé?

    Håber I kan høste op med et råd eller to smiley


  • #7   9. aug 2015 Det er en dårlig ide..

  • #8   9. aug 2015 Bliv hjemme! Din nuværende kat skal have hjemmebane fordel!

  • #9   9. aug 2015 bliv hjemme.

  • #10   9. aug 2015 og så et godt råd når du kommer hjem med ny kat
    lad den være i transportkassen. sæt den på gulvet. lad carlos kigge på kassen/slå kassen mm. lad være med at blande dig med mindre han lige kan få fat i den nye kat (hvilket ikke bør ske hvis man har en stor god transportkasse)
    Når Carlos siger "nu gider jeg ikke mere" og går fra kassen, så må du lukke den nye ud.
    for så har han fortalt at det er hans plads - uden at skade den nye.

    selvfølgelig kan de stadig ikke enenes. der kan gå fra 1 dag til 1 mdr inden de bare kan være i stue sammen. Det kommer an på mange ting.

    denne måde at gøre det på, er hurtig og nem. man tager tingene her og nu.
    har selv brugt den mange gange, alle gange med voksne katte, og har ikke haft nogle problemer. Det er samme råd vi gav på kv.

    det vigtigste er at man selv er rolig, så er kattene det også


  • Theresa B
    Theresa B Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 54
    #11   11. aug 2015 Vi har en gammel hankat Felix som lyder meget som din. Vi har både prøvet at få en ny voksen kat og en killing. (Ikke på samme tid) Det var helt tydeligt at han følte sig mest truet af den voksne. Han pustede sig op, var sur og knugede. Med killingen pustede han sig også op, men det var som om han godt kunne mærke at det ikke var en helt så stor trussel. Felix kom pludselig en aften med en mus til killingen, det havde han ikke gjort i 7 år.
    Jeg ville helt sikkert vælge en killing smiley


Kommentér på:
Hjælp hjælp! Jeg har brug for gode råd !!!!

Annonce