Ringorm - hvordan undgår jeg smittespredning Ringorm - hvordan undgår jeg smittespredning
Plejekillingerne har ringorm. De er afleveret tilbage til internatet nu, hvor deres endelige skæbne vil blive afgjort i dag. Jeg synes selvfølgelig det er lidt trist at lade dem rejse over regnbuebroen, så jeg har tilbudt at jeg godt kan beholde dem til behandlingen er overstået. Om og hvis det er muligt, vides ikke endnu. Men uanset hvad har jeg ringorm i mit hjem nu.
Hvad skal jeg gøre for at mindske smitten mest muligt til mine egne katte?
Hvad og hvor meget skal jeg gøre rent?
Hvad med al mit tøj? Forsvinder sporerne i alm. tøjvask?
Mine killinger har brugt mine uldtrøjer til at patte på, så de har helt sikkert sporer over det hele, og de kan kun håndvaskes. Men det er vel ikke nok? Kan sporerne mon dø, hvis uldtrøjerne hænger ude i solen?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
vi havde ringorm et par gange på kv. de første endte altid med at blive aflivet, men når det først var kommet ind, ja så kom vi i karentæne og alle kattene kom i behandling
det skulle klares med en almindelig vask og rengøring
du kan læse mere her
http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/r/ringorm.aspx
jun 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
Jeg fik af vide på internatet at alm. rengøring langt fra er nok. Og når jeg læser på nettet, kan jeg også se, at folk har gang i meget kradsige rengøringsmidler.
Jeg overvejer at købe en damprenser, men jeg er i tvivl om den virker til formålet.
Jeg har læst den her, og den har slået mig lidt ud: http://www.orionvet.dk/files/animalhealth/Materiale/Ringorm_i_katterier.pdf
jun 2015
Er der andre gode råd derude? Jeg gambler jo lidt med mine egne katte, fordi jeg ikke nænner at lade mine plejekillinger aflive
jul 2008
der var ingen af os ansatte som fik ringorm med hjem, og det eneste vi gjorde var bare at vaske hænder og skifte bluse/evt bukser.
nemt? at rengøre hos os? det vil jeg ikke lige sige. vi havde rigtig mange ting, over alt. Havde også en del katteting som var lidt sværre at komme i vaskemaskinen.
jeg må sige at første gang vi havde det, var jeg nervøs. anden gang, havde jeg lige fået en kat med hjem derfra. hans værste fjende var den første som fik ringorm, så jeg var da godt nok lidt nervøs. det var godt nok lige efter at jeg havde fået Birger med hjem, så gik der vel 1 uges tid hvor så den første fik det. Men jeg havde det hellere ikke med hjem.
det er selvfølgelig noget l.. af få, men det er jo ikke noget som man dør af. Kender mange indenfor hestebranchen som arbejder med ungheste, og som har haft det. det er oftes ungdyr/børn som starter med at få det.
det som gør at internatterne vælger at aflive, er at man skal i karantæne i en længere periode, og her må man ikke sælge katte, og når man ikke kan det, ja så tjenere man ikke penge. så i de tilfælde er det mest fra den økonomiske side at man vælger at aflive.
men som hos os, så er man først ramt med flere, ja så er det bare karantæne.
jun 2015
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Min eneste erfaring med ringorm er fra jeg var barn og selv havde en på indersiden af håndleddet. Den blev bare penslet med rød jod
jul 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Gammel artikel - bedre medicin til kattene - men ellers skulle den være ok
http://www.sundisk.dk/ringorm.pdf
God arbejdslyst
jun 2015
Der står 1-2 uger på netdyredoktor, men dyrlægen sagde, at der var mange ting, der var forkerte i den artikel, så jeg tænker, at jeg ikke kan bruge det til noget. Nogen, der ved noget?
nov 2008
Kan du ikke få internatet til at købe nogle agar så du selv kan teste?
den ser sådan ud - det er ikke ringorm men en svampespore fra majs - hvordan de er kommet på katten ...
jun 2015
Men når du nu siger sådan, så slår det mig, at de lyste op i den der fluroscerende test, så jeg kan da bare selv lyse på dem og tjekke på den måde.
nov 2008
At lyse med den lampe viser mange ting - også usynligt kattep** det er en helt krimi at lyse med den:-)
Tror ikke du kan finde agaren og købe i DK (mener at have set den i USA) - min altid flinke dyrlæge solgte mig.
Man skal tænke sig om inden man tager hittekillinger ind - det kan blive både besværligt og dyrt - og så den manglende support - øv ...
Ringorm - hvordan undgår jeg smittespredning