{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.993 visninger | Oprettet:

Trækker store totter ud {{forumTopicSubject}}

Det er åben art ikke det rigtige at give Berte råt kød og adgang til en skål NOW!

Indenfor de sidste 10 dage er hun begyndt at trække totter ud af sig selv. Nu begynder man efterhånden at kunne se det, nogen steder. Det er nåde i siden og bagpå. Jeg har klippet hende næsten ned på maven og omkring de sårskorper hun har i lysken. De er ikke så slemme for tiden.

Siden i går har hun fået Zylkéne. Det skulle gerne virke inden for et par dage. Så håner jeg at kunne stoppe hendes plukkeri.

Huden er pæn, ellers men dievorterne er lidt skrammet, fordi hun slikker sig meget på maven.

Jeg tænker at det hun trækker totter, også kan være en mental ting, så derfor ville jeg prøve med Zylkéne. Hvis det gør noget godt vil jeg udvide med Felliway til stikkontaktet.

Hvis intet af det virker skal jeg nok have fat i dyrlægen igen, eller skifte til deres foder for allergi.

Hvad ville i gøre og har i selv en kløekat, en kat der hiver totter ud, en kat der har været stresset. Hvor i kan se det samme jeg kan på Berte? smiley

Det gør ondt på migration jeg ikke ved hvad det er og se hende trækker hår ud. Jeg så hendes største flip i dag, hvor i ret hidsig form trak den ene tot ud, efter den anden i en rasende fart smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trækker store totter ud
  • #1   26. aug 2015 Jeg ved jo ikke hvad Berte evt. fejler men så hun var en blanding af racer. Min Silke er en også blanding af racer og polykat . Hun har ikke lang pels og jeg har altid tænkt på hende som korthåret. Hun har dog en underlig problematisk underpels og en almindelig kam og børste glider af i overfladen og når den slet ikke . Hun bed også af og til totter ud og kløede og var irriteret. Det startede her i en periode med fældning. Der opdagede jeg så lidt sammen med dyrlægen at hun ikke fælder sin pels normalt eller kan klare alt underulden selv mere. Jeg var lidt målløs da hun jo ikke er langhåret og jeg har jo altid redt hende hver dag men underulden skal nærmest trækkes ud gennem meget grundigt frisering med en speciel kam ellers laver den problemer og hun bidder så totter ud. Der lå også ofte totter rundt omkring. Det er ikke sikkert det er det samme hos din kat men prøv at lægge mærke til om hun fælder sin underuld. Det har hjulpet Silke så der ikke mere er totter der bliver bidt af. Hun blev testet og fik allergikost . Det hjalp hende dog først virkelig meget da jeg fandt ud det med hendes underuld begyndte at rede helt i bund også selv om hun protesterede i starten med en speciel kam . Hun er altid blevet børstet og redt men fleste børster og kamme tog ikke underulden med som nærmest skal trækkes ud. Jeg starter ved hovedet og ender ved halen med nogle ordentlige totter. Det er bare et forslag.

  • #2   26. aug 2015 Pyyyyh det er sørme ikke let og var det min kat sad jeg nok i venteværelset ho dyrlægen hver dag smiley
    Men lige nu ville jeg da skynde mig tilbage på allergikost og se om det gør en forskel ???
    Jeg ved, at det med hudproblemer hos kat, hvor man ikke kan finde en grund, kan ende med aflivning, fordi man absolut ikke kan hjælpe katten godt nok, men før det ville jeg give prednisolon selvom det ikke er godt i længden, kan det måske give din kat et bedre liv mens den er her,,, for det lyder ikke rosenrødt lige nu smiley det er synd for dig og det er synd for din kat.


  • #3   26. aug 2015 prøv at give hende et bad, brug
    http://www.petworld.dk/pelspleje--trimning-319-ple/kw-medicinshampoo

    og så retur på allergi foder


  • #4   26. aug 2015 Den shampoo ville jeg ikke røre med en ildtang smiley det kostede min kat en akut tur til dyrlægen.

  • #5   26. aug 2015 Jeg ville gå til dyrlægen. Jeg ville bede om at få taget en stor blodprøve, hvor organernes funktion måles. Jeg ville også få undersøgt huden for evt problemer.
    Er adfærden startet i forbindelse med foderskifte? Hvis ja, prøv at gå tilbage til det gamle foder - adfærden skulle gerne gå væk igen...


  • #6   27. aug 2015 jeg har da brugt det i flere år - på forskellige katte. uden problemer, man skal dog huske at blande det op med vand inden man bruger det

    man kan også skylde katten i kamiliethe - det lindre og tager kløen. MEN det er jo kun en behandling, som virker her og nu.

    man skal gøre noget ved allergien før man virkelig får en ordenlig kat ud af det.



  • #7   27. aug 2015 Er det afklaret hvad der er årsag og virkning her? Jeg mener, hiver hun totter ud pga. kløende sår? eller får hun sår af at hive totter ud? (stress-soignere).

    Hvad hun kan tåle af foder, burde en udelukkelsesdiæt vel efterhånden have afklaret, når hudproblemerne har stået på så længe….

    Man kan gøre alt muligt med specialfoder og medikamenter og (hvad kan gøre ondt endnu værre) halskraver i ugevis, og afskærme fra jord osv. Men al den fokus på behandling af det fysiske nytter ikke, hvis problemet har sin rod i psyken.

    Var hun min kat, ville jeg, udover allergidiæt, åbne havelågen eller lave et hul i hegnet.


  • #8   28. aug 2015 Beklager at jeg først er her nu.

    Da hun havde fået taget biopsi og jeg havde fået svar at der var tale om en allergi, kom hun straks på Hill's allergenic. Både tørkosten og dåsefoder. Jeg havde stort set kun fodret med vådkost. Hun fik alle mulige mærker men kun dem uden sukker, korn, farvestoffer osv. Måske der har sneget sig en enkelt synder ind, før jeg fik sorteret grimmerne fra igen. Hun havde adgang til tørkost hvis hun ville men det spiste hun kun, hvis hun mente der var gået meget længe . Hun fik 3 gange om dagen.

    Jeg hader at se på en sulten klagemis, så jeg kunne ikke bære at hun skulle tvingens til det ækle dåsemad fra dyrlægen. Hun spiste dog nogenlunde af tørkosten. Jeg fik dog den ide at sætte hende på råt og tørkosten NOW. Efter en uge gik det bedre med de to sår, som sidder i lysken på begge sider. Det var inden hun begyndte at hive totter ud. Det er hun først begyndt på for to uger siden.

    Hun vil kun spise kalkunkød, måske fordi det ikke smager af så meget. Kylling kan bruges ind i mellem.

    Prednisolon har hun stort set fået fast over hele sommeren, med få pauser. Lige nu får hun 5 mg 1 gang dagligt. Bortset fra de to lyskeområder,mder pt. igen er pæne, er hendes hud rigtig flot. Da det var varmest og sårene var våde, klippede vi hendes mave og lyske helt bar, så huden kunne ånde og få luft. Jeg kan se at det dog har kostet skorpede dievorter, pga. hendes tunge.

    Siden mandag har jeg givet hende Zylkéne, for at se om jeg kunne stoppe hendes slikkeadfærd. Jeg giver det weekenden over, for at se en virkning.

    Vi ved ikke hvilken allergiform der er tale om. Blodprøve har hun ikke fået taget,,da hun skal have en prednisolonfri periode på 3 uger. Det vil jeg lige vende med dyrlægen i morgen i tlf.

    Hun er mere ae/rede/nusselysten end hun har været før. Der må være noget i hendes hud som driller. Hun "rynker" meget huden når jeg aer og kradser hende over ryggen.

    Det hele startede som et hotspot lige før påske og derfra er det gået slag i slag. Da jeg ikke selv kan tage hende op og putte piller i hende, kommer min nabo og gør det for mig. Berte er ikke glad for gående mennesker og derfor er det jo lidt stressende at hun skal "fanges" Min nabo gør det dog på en hurtig og god måde og det hele tager et par min. Det må dog alligevel bære til bålet, når det har stået på i så lang tid.

    En kort periode så det ud som om det var overstået men i løbet af 14 dage, var hun gået i gang igen. Det var inden hun fik taget biopsier.

    Tinka.,hvad skulle det hjælpe at åbne havelågen/ lave hul i hegnet? Det kan jo hellere ikke, for vi må ikke have udekatte her. Halskrave har hun haft på af flere omgange i op til 14 dage. Det var den tid det tog for sårene i lysken til at hele. Efter en uges tid var hun dog igang igen. Ud over de to sårområder (hun havde et på maven, som er helt væk) har hun ikke nogen sår. Hendes dievorter, er som sagt lidt medtaget af slikkeriet.

    Puha. Jeg håber alle fik svar mm. smiley


  • #9   28. aug 2015 Hul i hækken skulle være en løsning på en frustreret indekat smiley det mener mange er løsningen,,, men det er absolut ikke noget du kan bruge til en kat med allergi, for så har du 0% chance for, at kontrollere hvad hun spiser.

    Min kat var ikke allergisk over for de gængse ting som kunne testes i blodprøver, men ting som, at grave i jord ( eneste kat jeg har oplevet gravede som en hund) pafume, folk der røg skulle vaske hænder hvis de ville røre ham, ellers slog han ud, lakseolie, og et par ting mere, men det var nemmest, at finde ud af de store synder, altså det han reagerede på lynhurtigt og så slemt, at han måtte akut til dyrlæge ??
    Det er *** ikke nemt med en kat med allergi.
    Jeg er bange for, at du må have din kat på specialfoder. For at få styr på det, og så vil det gå galt alligevel.
    I andre lande bruger de antihistamin tabeletter til katte hvor det er slemt med allergi, men det må dyrlæger i dk ikke give, fordi det ikke er godkendt smiley


  • #10   29. aug 2015 Og hvis jeg skulle lukke hende ud, får hun lopper, som hun så får allergi af. smiley

    Her til aften, var hendes synkronsår i lyskeområderne rigtig fin. Lidt tøre småskorper men ikke andet.

    Hun har vasket sig en del men jeg har ikke set nogen totter. Noget af pelsen bliver dog ædt, så det kan jeg ikke helt styre men de foregående dage har de ligget over det hele. Det kan være Zylkénen er begyndt at gøre gavn. Det ville være dejligt men men, hvis hun skal være på piller resten af sine dage, får jeg dog et problem! Jeg kan ikke selv putte dem i hende. smiley

    Jeg har tænkt på at det kunne være fordi hun ikke kan komme ud af haven men jeg tror det ikke. Hun har været havemis i over et år. Så mener jeg det skulle have startet før. Hun har kun en gang forsøgt at hoppe ud og da det ikke gik, var det slut. Hun graver kun lidt, hvis hun mener der skal tisses uden for bakkerne.

    Jeg kan dog tænke syntes at det er lidt synd, hun ikke må komme ud. Hun blev fundet ude og det er ikke til at vide om det passer mere til hende, end det liv hun har nu. Jeg får helt dårlig samvittighed. Hun skulle nok have været hos nogen som udemis og keg skulle have haft en, der ikke har prøvet at være ude, bortset fra en kattegård/have.

    Det kan være at det ender med hun skal på allergifoder igen. Jeg vil dog lige holde fast i det program jeg kører nu, ellers duer igen af de ændringer jeg laver, til noget overhovedet.

    Bliver områderne ved at være pæne, vil jeg trappe hende ud af Prednisolon, så hun evt, kan få taget den blodprøve, hvis dyrlægen mener det nytter at tage den.

    Jeg har endu til gode at have et dyr, uden noget der kræver dyrlæge i tide og utide. Jeg må finde en at blive gift med smiley


  • #11   29. aug 2015 Zylklene kan drysses over maden, gerne vådmad.
    Du gør jo alt du kan for hende, og allergi forsvinder ikke bare ved, at blive lukket ud, måske kan zylklene hjælpe en del.
    Jeg kender godt det med syge katte smiley dem jeg har nu er raske og har aldrig haft en sygedag, men men men det har FORL og skal af med alle tænderne, det er godt nok dyrt, men ikke så stressende som, at have katte som igen og igen er syge smiley og som trods det man gør hvad man kan ender med, at blive aflivet, fordi de ikke kan få en god hverdag uden smerte og andre gener smiley


  • #12   29. aug 2015 Ps. Den måde jeg skal trappe op og ned i prednisone, er
    Hverdag til symptomerne er væk
    Hver anden dag i en uge.
    2 gange i ugen i en uge, eller fortsætte med 2 gange i ugen hvis det blusser op når der stoppes.
    Det var den måde jeg fik, at vide på Marselisborghospitals hudafdeling og det til mig som menneske.
    For hurtig udtrapning kan få det hele til, at blusse op, uden der er andre grunde.
    Jeg håber du får klaret det, for det er ulideligt når ens kat ikke har det godt.


  • #13   29. aug 2015 Jeg troede ikke, at det var muligt at konstatere foderallergi, uden at det samtidig blev konstateret HVAD der er allergi overfor. Men det lyder det så til, at man kan...

    Baseret på hele historikken omkring Berthe tænker jeg, at plukken totter af kan skyldes stress (som det ofte er tilfældet). Og jeg tænker såmænd også, at opstået allergi kan have rod i noget psykisk/trivselsmæssigt. Derfor foreslår jeg at åbne havelågen. Men eftersom dette afvises som en absolut umulighed, så håber jeg da, at det ER foderallergi der er årsagen. Og, ikke mindst, at der bliver fundet frem til, hvad det er, hun ikke kan tåle.

    Jeg har ikke en dyt forstand på allergi hos katte, men bl.a. fra en bruger herinde, der har meget stor erfaring med foderallergi, ved jeg, at kylling, oftere end man skulle tro, er 'synderen'. Desværre er brugeren ikke aktiv herinde længere.

    Og så kan jeg tilfældigvis huske, at en variant af foderet James Wellbeloved (måske med lam) er blevet anbefalet til allergikatte. Vist nok fordi, der er kylling i de fleste allergifodertyper - og det jo ikke dur til kyllingeallergikere.

    Men prøv evt. at google, eller søg på kattegale-forummet (som man ikke må linke til).


  • #14   29. aug 2015 Du har ret, man plejer, at vælge foder uden de samme grund ingredienser som er i det foder de plejer at få.
    Eller et allergifoder, tit med kylling, men det bliver behandlet, så proteinerne bliver så smadrede, at kroppen ikke kan genkende det som noget den skal reagere på.
    Normalt giver man en kat der mistænkes for foderallergi, dette allergifoder, eller hjemmelavet mad, uden det man tror er skyld i symptomerne ( som regel korn eller kød)
    Diæten skal normalt gennemføres i 8 uger, og har man gættet rigtigt bør katten være symptomfri, er den det så provokere man med det foder katten fik før den kom på allergifoder, og slår den ud inden for 14 dage ( som regel efter få dage) så er der noget i det foder som katten ikke tåler, altså den har allergi.

    Faktisk fik jeg, at vide, at de ikke havde test som rettede sig nok mod foderallergi, så derfor den anden metode.
    Desværre er det tit man ikke finder grunden til allergien smiley

    Stress kan ikke give allergi, men det kan forværre en allergi som er aktiv.


  • #15   30. aug 2015 Øj. Det at drysse Zylkéne over maden, har jeg slet ikke tænkt. Dog skulle det ikke undre mig at damen straks rynker på næsen og drejer rundt på hælen! smiley

    Man kan ikke teste for foderallergi, desværre men det er den mindst stressfyldt for katten. Jeg ved faktisk ikke hvordan man ellers finder en allergi, på en kat. Priktest laves ikke. Biopsien viser kun at der er noget. Blodprøve skal tages uden at katten har været på Prednisolon i 3 uger. Så længe har vi ikke prøvet endnu. Jeg sætter hende ned på en 1/2 fra i morgen, så hver anden dag osv. Hvis jeg skulle være heldig at få 3 uger uden, vil jeg få lavet den blodprøve, så vi kan se om der er noget der. Vi er på 3 dag uden at hun trækker totter ud smiley

    Kylling er desværre blevet en stor allergikilde. En dame i Dyr i Centrum, sagde at flere og flere hunde får problemer med kylling, så hvorfor ikke også katte.

    Hun er glad for kalkunkød og NOW. Hun får lidt tilskud fra NDS da der jo ikke er inulin i kalkunen og hun spiser ikke nok tørkost, til jeg er sikker på hun får nok. Måske de mange forskellige typer foder og mærker, jeg har givet hende, har været med,til at starte det. Hun har en sej mave og kan rende fra det ene foder over på det andet.

    Jeg har hørt og læst at James Welbeloved, skulle være god. Jeg vil have det baghovedet. Lige nu krydser jeg fingre for at jeg har fået stoppet hendes totudtrækningslyster. smiley

    Det er nemlig møgirriterende at famle lidt rundt i blinde. Desværre har jeg altid været "heldig" med mine dyr. Hvilket godt kan sætte tanker i gang om, hvorvidt jeg bidrager til dårligdom smiley

    Ja udekat kan hun ikke blive, vi har rigtigt vrøvl med andre folks katte og jeg vil ikke bidrage til nabostrid og brud på husorden. Det kunne dog have været en af løsningerne.

    Tak for jeres bidrag smiley



  • #16   30. aug 2015 Jette, hvorfor skal den har trukket alle tænder ud?

  • #17   30. aug 2015 Begge mine katte har FORL/TR og det kan kun behandles ved, at fjerne tænderne.

    Nu ved jeg ikke hvor tit og hvor mange gange du har skiftet foder? Og over hvor lang tid skiftet har været.
    Men det burde ikke give allergi, det kan lang tids ensformig fodring, men allergi tendensen skal være tilstede.
    Men nu har du en allergikat, og så er det vigtigt, at vide at skal du se en effekt af et foder, skal du fodre med det og intet andet i mindst 8 uger, og først derefter prøve en ting ad gangen, feks en slags kød og igen over længere tid, ellers ved du jo ikke hvad der reageres på, du kan få dåsemad med kun en proteinkilde og intet andet, du kan finde dem på zoopluds bla.
    En kat kan godt blive priktestet, jeg har ikke hørt det bliver brugt ret meget her hjemme, katten skal i narkose, have barberet maven og så kan der testes, men det er meget bekosteligt, og jeg ved ikke hvor mange dyrlæger som er udstyret til det? Men det er nok de færreste.
    Det er vigtigt du holder kontakten til dyrlægen og i hjælpes ad med dette projekt, og du kan også spørge dyrlægen hvad han ville gøre hvis det var hans kat, og hvormeget det er rimeligt du gør, i forhold til hvad din kat får ud af det og hvordan dens livskvalitet er/ vil være, det kan han bedre vurdere fordi han ser den, det gør vi ikke.


  • #18   30. aug 2015 http://racekatten.dk/filer/materialer/allergi2013.pdf
    Her kan du læse en masse om allergi, hvis ikke du har været igennem den del.


  • #19   30. aug 2015 Det er en fin og overskuelig gennemgang smiley
    Manne lignede en vaskebjørn, og kun få gange var der noget andre steder, og det var i forbindelse med konkrete ting som gav akutte problemer smiley så jeg vidste hvad det var, bla parfume.
    Antihistamin hjalp Manne de sidste par år.


  • #20   31. aug 2015 Hvilken sygdom er det en forkortelse for?

    Jeg fik drysset Zylkéne i hendes mad og damen hoppede på den smiley

    Hun sad i eftermiddags ude på måtten i køkkenet og vente pludselig hovedet vildt hurtigt om og trak meget hurtigt en bunke hår ud fra ryggen! Hun løb derefter ud i haven.

    Min nabo tænker at alle de dræbersnegle i haven, kunne have skylden. Altså det slim de efterlader, sætter sig i pelsen. Hun er jo langhåret men kan det alligevel komme ind på huden og genere?

    Jeg vil kigge på det foder på zooplus. For i længden går det nok ikke at hun kun får kalkun. Det er mest kød men også lidt indvolde. Hun spiser dog ikke hjerte. Det er også noget dyre i forhold til "færdig" foder.


Kommentér på:
Trækker store totter ud

Annonce