Stofskiftesygdom Stofskiftesygdom
Min forældres kat, som er en ældre herre på 14 år, fik for en uge siden konstateret stofskiftesygdom.
Vi fik at vide at vi havde 2 muligheder.
Den ene var fodring af special foder fra Hills
Og den anden løsning var medicin.
Dyrlægen var selvfølgelig mest til medicinen fordi den er mere sikker fremfor fodret.
Vi startede ud med at give ham foderet men måtte opgive, fordi den har svært ved at spise patéen fra Hills. (Dårlige tænder)
Så nu er vi så gået over til medicinen, som han skal have 1 gang dagligt resten af hans liv.
Hvad er jeres erfaringer med stofskiftesygdom hos katte, og hvad gør i med dem i forhold til foder?
maj 2015
Følger: 2 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 15 Svar: 60
- hans stofskiftesygdom ligger på 146 hvor det normalt skal ligge mellem 40-60. Altså taber han sig fuldstændig vildt. Det kan også mærkes ved at han er vildt stresset, fordi forbrændingen jo kører på fuld fart.
Ved hjælp af medicinen stabiliserer du det så. Hvorimod special foderet er svære at forbrænde og derfor ikke forsvinder så hurtigt som andet foder.
maj 2015
dec 2004
Følger: 253 Følgere: 209 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.133
Du siger, katten også har dårlige tænder? Så burde han være glad for a/d, da det er blød paté.
maj 2015
Ja hans stofskifte er for højt, som skrevet. Men som sagt er han under behandling nu.
Han fik Hills y/d special foder til katte med stofskiftesygdom.
Og han kan bestemt ikke spise den bløde paté!
Det er netop det vi har problemer med.
Han for det galt i halsen, fordi han endnu ikke tygger på maden, men bare sluger.
I mandags fik han hevet 2 tænder ud og ordnet resten af bisserne for tandsten.
Så det går stille og roligt fremad.
Dyrlægen mener at han sagtens kan holde stofskiftet stabilt med medicinen.
Mit spørgsmål er hvad andre med katte som har stofskiftesygdom har af erfaringer? - hvad er deres forløb? Hvordan har katten det nu?
maj 2015
jun 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
Jeg skal lige høre hvad mine forældre valgte af behandling. Det må jeg vende tilbage på.
Begge katte døde på en grim måde, og jeg ville ønske, at de havde givet dem fred tidligt i forløbet, men nogle gange er det svært at se hvor slemt det står til, når man står midt i det.
jun 2015
Og eventuel forklaring på stofskiftesygdom
"Katte, som regelmæssigt er udsat for loppespray, loppehalsbånd og samtidig kun opholder sig indendørs, har en større risiko end andre katte for at få forhøjet stofskifte. Katte, som har været i forbindelse med sprøjtemidler, er også mere udsatte.
Katte, som udelukkende lever af dåsemad, har 3-4 gange større risiko for at få sygdommen."
maj 2015
Ham her virker ikke til at have mistet appetitten og trives gør han også.
Så vi ser an.
Dyrlægen lød også som om han kunne leve længe og pænt på det, så vi må da håbe at der er blevet gjort fremskridt på markedet i forhold til stofskiftesygdomme..
jun 2015
Men for højt stofskifte slider på hjertet, så det afkorter jo desværre deres liv. Jeg ved fra min mor, som selv har stofskiftesygdom, hvor utrolig svært det er, at finde den rette dosis, og man har det jo ikke godt, når det ikke er normaliseret, så det skal man også tage med.
Jeg krydser fingre for dine forældres kat! :)God bedring til ham.
maj 2015
Dyrlægen nævnte til at starte med at han skulle have 2 om dagen. Men på det vi har fået, står der han kun kan skal have en..
jun 2015
maj 2015
Hmm vi må bare se tiden an.
okt 2019
Følger: 13 Svar: 1
Stofskiftesygdom