2.765 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Stofskiftesygdom Stofskiftesygdom

Min forældres kat, som er en ældre herre på 14 år, fik for en uge siden konstateret stofskiftesygdom.

Vi fik at vide at vi havde 2 muligheder.
Den ene var fodring af special foder fra Hills
Og den anden løsning var medicin.
Dyrlægen var selvfølgelig mest til medicinen fordi den er mere sikker fremfor fodret.

Vi startede ud med at give ham foderet men måtte opgive, fordi den har svært ved at spise patéen fra Hills. (Dårlige tænder)

Så nu er vi så gået over til medicinen, som han skal have 1 gang dagligt resten af hans liv.

Hvad er jeres erfaringer med stofskiftesygdom hos katte, og hvad gør i med dem i forhold til foder? smiley

En kvinde i Guilin smed ved et uheld et guldarmbånd til over 4.000 dollars ud sammen med affaldet. Overvågningsoptagelser afslørede senere, at hendes kæledyr havde gemt smykket i skraldet, før hun kunne nå at opdage det.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Lys virker ikke 1.000 kr.
  • Tilskæring af lille flise fra 15x15 cm til 6x 10 cm 250 kr.
  • Fugning af vinduer 3.500 kr.
  • Vibrere sandpude 400 kr.
  • handyman 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stofskiftesygdom
  • #2   3. sep 2015 Så vidt jeg har forstået det er det kun en ting?

- hans stofskiftesygdom ligger på 146 hvor det normalt skal ligge mellem 40-60. Altså taber han sig fuldstændig vildt. Det kan også mærkes ved at han er vildt stresset, fordi forbrændingen jo kører på fuld fart.

Ved hjælp af medicinen stabiliserer du det så. Hvorimod special foderet er svære at forbrænde og derfor ikke forsvinder så hurtigt som andet foder.

• #3   3. sep 2015 Altså det kan jo selvfølgelig også gå den anden vej. Hvor katten har et lavt stofskifte og derfor næsten intet forbrænder.

• #4   3. sep 2015 Det lyder som for højt stofskifte. Her er medicinen kombineret med uanede mængder højproteinfoder fx Hill's a/d og killingefoder det eneste at gøre i et forsøg på at forhindre, at katten taber sig mere. Jeg siger et forsøg, for det er ikke altid så nemt at styre på de ældre katte.
    Du siger, katten også har dårlige tænder? Så burde han være glad for a/d, da det er blød paté.

• #5   3. sep 2015 Han får medicin mod det nu.
    Ja hans stofskifte er for højt, som skrevet. Men som sagt er han under behandling nu.
    Han fik Hills y/d special foder til katte med stofskiftesygdom.
    Og han kan bestemt ikke spise den bløde paté!
    Det er netop det vi har problemer med.

Han for det galt i halsen, fordi han endnu ikke tygger på maden, men bare sluger.
    I mandags fik han hevet 2 tænder ud og ordnet resten af bisserne for tandsten.

Så det går stille og roligt fremad.
    Dyrlægen mener at han sagtens kan holde stofskiftet stabilt med medicinen.

Mit spørgsmål er hvad andre med katte som har stofskiftesygdom har af erfaringer? - hvad er deres forløb? Hvordan har katten det nu?

• #6   3. sep 2015 Og i og med medicinen går ind og stabilisere var planen at finde et ordentlig fuldfoder som kan give ham lidt mere sul på kroppen igen..

• Hittemis
    Hittemis Tilmeldt:
    jun 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 29
    #7   3. sep 2015 Mine forældres to gamle katte havde begge stofskiftesygdom. Blev vist konstateret, da de var omkring 10 år. Dyrlægen mente, at det var følge af loppemidler.

Jeg skal lige høre hvad mine forældre valgte af behandling. Det må jeg vende tilbage på.
    Begge katte døde på en grim måde, og jeg ville ønske, at de havde givet dem fred tidligt i forløbet, men nogle gange er det svært at se hvor slemt det står til, når man står midt i det.

• Hittemis
    Hittemis Tilmeldt:
    jun 2015

#8   3. sep 2015 Kattene fik piller. De fik to om dagen, men de virkede ikke. De stoppede med pillerne, da de tog appetiten. Den første kat, der blev diagnoseret, blev aflivet for sent - hun blev tynd, kastede op, havde diarre og led i det hele taget. Men mine forældre holdt af hende og troede på det til det sidste, desværre. Hun skulle have fået fred meget tidligere. Den anden kat var kun i behandling i 2 uger, men selvom han tog på i vægt, havde han ikke appetit og han virkede ikke til at trives - derfor blev han aflivet inden han nåede at blive dårlig som hunkatten.

Og eventuel forklaring på stofskiftesygdom
    "Katte, som regelmæssigt er udsat for loppespray, loppehalsbånd og samtidig kun opholder sig indendørs, har en større risiko end andre katte for at få forhøjet stofskifte. Katte, som har været i forbindelse med sprøjtemidler, er også mere udsatte.
    Katte, som udelukkende lever af dåsemad, har 3-4 gange større risiko for at få sygdommen."

• #9   3. sep 2015 Tak fordi du ville dele det smiley

Ham her virker ikke til at have mistet appetitten og trives gør han også.
    Så vi ser an.

Dyrlægen lød også som om han kunne leve længe og pænt på det, så vi må da håbe at der er blevet gjort fremskridt på markedet i forhold til stofskiftesygdomme.. smiley

• Hittemis
    Hittemis Tilmeldt:
    jun 2015

#10   3. sep 2015 Ja, det kan man håbe på! Det her er for 2 år siden. Og der må da være sket noget med pillerne, siden dine forældre kun skal give én pille om dagen.

Men for højt stofskifte slider på hjertet, så det afkorter jo desværre deres liv. Jeg ved fra min mor, som selv har stofskiftesygdom, hvor utrolig svært det er, at finde den rette dosis, og man har det jo ikke godt, når det ikke er normaliseret, så det skal man også tage med.

Jeg krydser fingre for dine forældres kat! :)God bedring til ham.

• #11   3. sep 2015 Han er jo som sagt 14 år og har haft et langt og godt liv. Så at hans liv bliver afkortet er ikke noget jeg ville være ked af. Så længe han bare har det godt smiley

Dyrlægen nævnte til at starte med at han skulle have 2 om dagen. Men på det vi har fået, står der han kun kan skal have en.. smiley

• Hittemis
    Hittemis Tilmeldt:
    jun 2015

#12   4. sep 2015 Jeg ved, at mine forældre har besluttet, at aflive, hvis de får en kat igen, der får stofskiftesygdom. De vil ikke gå igennem behandlingen igen, da medicinen ikke virkede optimalt på deres to katte, og det er "en meget kras behandling", som dyrlægen også advarede dem om, og det gjorde mere skade end gavn i sidste ende.

• #13   5. sep 2015 Sjovt min dyrlæge var helt anderledes omkring det. Han virkede meget positiv, og fik det til at lyde som om at han kunne leve et helt normalt liv, så længe det var medicinen han fik. Han ville ikke garantere noget i forhold til fodret.

Hmm vi må bare se tiden an.

• Karin E
    Karin E Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 13 Svar: 1
    #14   15. okt 2019 hvordan gik det med din kat? Vores kat på 16 har lige fået samme diagnose.....

Kommentér på:
Stofskiftesygdom

Annonce