{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
905 visninger | Oprettet:

Vilde katte i storbyen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg bor i København og for noget tid siden opdagede jeg en vild mormis med hendes to killinger. De lever under et tag, hvor de kravler ned gennem et lille hul - jeg kan følge med fra mit soveværelse vindue. Jeg har nu observeret over længere tid og de ser ud til at trives ok og killingerne er blevet store teenagere. Her i dag ser jeg så en lille killing på ca 6-8 uger der sidder nede på min parkeringsplads foran gården hvor kattene bor på taget. Lidt tid efter ser jeg en KV bil køre fra stedet og min kæreste overhører en kvinde der brokker sig over "at der er katte overalt".

Mit spørgsmål er nu: hvad hvis killingen enten tilhører de andre vildkatte fra taget? Den kunne godt ligne kattemor en del. Må KV så bare fjerne den lille killing fordi en kvinde ringer og brokker sig over vilde katte? Kan jeg gøre noget? Har tænkt over at gøre dem der har firmaet i huset hvor de bor på taget opmærksomme på kattene, men er bange for at de ikke har hjertet på samme sted. Kan man prøve og fange dem alle ind og slippe dem fri på landet - evt hvis nogen kunne tænke sig at få dem som staldkatte?

Heldigvis observerede min kæreste at buret var tomt, så killingen var smuttet. Er dog bare bekymret og vil så gerne gøre noget - helst uden at de skal aflives.

Tak for jeres hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vilde katte i storbyen
  • #1   19. okt 2015 hvad vil du med dem ?

    og hvorfor skulle de være synd hvis de bliver aflivet?
    tænk på hvor mange herreløse katte der findes. Og hvor mange killinger disse katte producere hvert år. disse katte lever oftes et meget kummerligt liv med skader og sygdomme. de har ingen steder at være om vinteren - der går rigtig mange herreløse katte til, hvis der kommer en hård vinter - hvilket jeg syntes er mere synd.

    HVIS man virkelig syntes at det er synd, så kontakter man KV og får genudsat disse katte - og det giver man så en pris for. Men det kræver så at man er interessert i at foder katten/kattene i hele deres levetid. Og man skal holde opsyn med dem
    så det forslag du kommer med, skal du jo stadig få kattene neu, for ellers kommer der jo bare en f.. masse katte. Og hvem skal betale dette?

    det med killingen. Hvis du viste hvor mange killinger som kommer ind alene, så ville du slet ikke spørger om det. rigtig mange killinger kommer væk fra deres mor/flok og så ender de med at gå rundt alene - uden nogen real change for at få mad/drikke. Oftes ender disse killinger - også selvom at de er vildkatte, med at få et nyt hjem. Fordi de oftes kan gøres tamme når de ikke er større. Nemmest når de så kommer alene ind da de ikke er knyttet til den anden/andre killinger.
    så den killing du så er ikke heldig - selvom at du syntes at det er synd at at den vil blive indfanget


    vildkatte ejes jo ikke af nogen.

    så vil du virkelig gøre noget, ja så skal de katte neu. det gøres billigst via genudsætning (kv).


  • #3   20. okt 2015 "Kan man prøve og fange dem alle ind og slippe dem fri på landet"

    NEJ for hulan da! smiley Udover at problemet så bare bliver tørret af på andre behjertede mennesker, der bor på landet, og problemet med at kattene formerer sig, så der bliver endnu flere katte ... der får killinger .... som får killinger... osv, så er det også rigtig dårligt for kattene at blive læsset af et fremmed sted, ikke bare pga. sult og kulde, men også pga. at der sikkert allerede er andre katte, der har territorie der. Så altså: på alle måder en MEGET dårlig ide!

    Hvis I (altså beboerne i den ejendom du bor i) kunne enes om at få nogle af kattene neutraliseret og genudsat - og selvfølgelig tager ansvar for fodring resten af kattenes levetid - så ville de katte "optage" jeres gård og hjælpe med at holde andre vildkatte væk. Så hende damen, der er så træt af katte overalt, ville også få noget ud af det. (Men det er nok sjældent at naboer kan enes om sådan noget. Desværre).

    Det lyder da heldigvis til at KV er involveret, så jeg synes da det vil være ok, hvis du kontakter dem for at høre nærmere om, hvad der er aftalt. Sandsynligvis er det indfangning og aflivning, og det er simpelthen så trist smiley men der er desværre ikke gode muligheder for alternativer.


  • #4   21. okt 2015 Det er da meget trist. Der er kun den løsning som Tinka nævner og som er lavet få steder. Jeg har selv set sådan nogle hjemløse by katte også med killinger om vinteren. Der gik folk også og sagde vil i ikke godt lade være med at ringe til KV for så bliver de aflivet. De fik også mad. Og der lå mad smidt alle vegne. Problemet var jo bare at ingen af dem kom til dyrlæge eller blev steriliseret. Der var faktisk over 20 katte og de små killinger kravlede ind under bilerne for at varme sig i vinter kulden. En af dem fik faktisk et hjem fordi den endte med at sidde fast oppe ved motoren og efter den havde kørt med en mand rund en halv dag blev den heldigvis fundet i live. Kattens Værn er sikkert slet ikke blevet tilkaldt af hende der brokkede sig. For hvis kommunen har en ordning plejer det at være grundejeren der beder om at kattene bliver indfanget.

  • #5   21. okt 2015 Tak for svar alle sammen - jeg er blevet meget klogere så tak for det.
    Jeg kan sagtens se problematikken i, at det er mere synd at de evt. dør af kulde til vinter og at det er noget rigtig rod at de ikke bliver neu.
    Havde selv ikke tænkt så langt, jeg ville bare sørge for at de ikke blev aflivet hvilket jeg godt kan se nu ikke er den rette tankegang.
    Stødte på KV i morges og de har fanget en killing og en ung hankat ind - en tredje er blevet fanget i løbet af i dag. De skal screenes og så evt formidles videre hvis de ikke er for vilde eller den tragiske skæbne - aflivning.
    Jeg flytter selv i næste måned, så en fælles aftale er desværre ikke en mulighed. Som i selv nævner vil det nok også være en halv umulig opgave smiley
    Jeg vælger at have tillid til KV, lytte til jer mht hvor trist det andet alternativ er og håbe det bedste for de skønne vilde katte.

    God dag til jer alle smiley


Kommentér på:
Vilde katte i storbyen

Annonce