Kat tisser efter flytning Kat tisser efter flytning
Hej
Jeg er i den trælse situation at vores søn muligvis er allergisk overfor vores superfantastiske 6 måneder gamle kastrerede hankat ( mainecoon-blanding)
Vi har derfor sendt den på ferie i 14 dage hos nogle venner.
Den har altid været fuldstændig renlig (bortset fra at den tisser på plastikposer hvis de ligger- hvilket de ikke gør)
Men første nat ude ved vennerne kom de til at lukke den ud i huset, og så tissede den på en trøje - og nu (to dage senere) tisser den på håndklæder og selv dens egen kurv med stof i.
Mit spørgsmål er, om I tror det er noget der stopper igen - eller er løbet kørt ? Det er jo svært at sprøjte alt stof med feliway - eller hvad det nu hedder - (vil sige at den får beroligende halløjsa på foderet og er glad for at være hos dem - og er generelt en glad kat)
Mvh
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 2 Emner: 118 Svar: 7.386
jun 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19
om løbet er kørt, er ment på den måde at en kat der tisser på noget så generelt som stof, kan ingen jo have - altså det er jo alt fra dyner til måtter, tøj sofaer - tror I den stopper igen når den falder til i flytningssituationen?
nov 2013
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.566
Ja, det er typisk! Hører en læge at der er dyr i hjemmet, så er det straks det!!!
Og helt rolig, allergi kan behandles
Nej, jeg tror næppe at den vænner sig til "ferien" den er jo superstresset og selvom du kombinerer Zylkene og Feliway virker det ikke her og nu.
Har den overhovedet vænnet sig til babyen? Den kan jo være stresset i forvejen?
aug 2010
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.084
har selv haft allergi og astma i 39 år. fik lavet testen da jeg var 7 år, og det viste sig at jeg ikke kunne tåle hund. men vi havde ikke lyst til at undvære vores hund - og faktisk fik vi en mere. så vi havde hund indtil jeg var 20 år.
det var så den værste del : fordi vi så valgte at komme af med hunden, så gik der nogle mdr og så kunne jeg SLET ikke tåle hund mere. før kunne jeg da tåle og være i hjemmet uden problemer.
i dag kan jeg ikke engang være i et hjem hvor der har været hund.
så det er slet ikke en god ide at fjerne alt, for så ender det med at man får det meget værre
det viser ny forskning også.
man skal bare lave regler om at dyret ikke kommer i sengen/værelset
til katten
få ham tjekket for blærebetændelse.
har selv en som får det hvis han bliver stresset - og flytning er noget som stresser meget.
aug 2010
Det var forbudt område for katten at komme ind på mit værelse og min mor gjorde rent som sindssyg, men jeg skal lige sige, at jeg slog mere ud på husstøvmider og denne tid på året hvor det er fugtigt osv. stortrives de - og især i sengen!
Nå, men jeg voksede op, blev mindre og mindre allergisk overfor katte og det er først vendt tilbage ved seneste test for et par år siden.
aug 2010
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Løbet kan vel ikke siges at være kørt, før man har fundet årsagen, OG alle tiltag for problemløsning er afprøvet uden effekt.
Det stopper næppe af sig selv. Så I må finde ud af hvad grunden er til urenlighed, så kattens problem bliver løst.
Som flere andre nævner kan urinvejslidelse være et bud. Men andet såsom (flytte)stress eller ændrede bakkeforhold kan også være årsag.
"Men første nat ude ved vennerne kom de til at lukke den ud i huset",
Ud i huset? fra et værelse den opholdt sig på eller?...
http://www.inges-kattehjem.dk/urenlighed
jun 2015
Det med at hvis man fjerner alt, så er det galt - det er INDEN man bliver allergisk - dvs børn som er vokset op i overrenlige hjem udvikler nemmere støvallergi.
Jeg har fuld forståelse for alle I glade katteelskere med stort K - men altså I kan umuligt have børn - min søns helbred er absolut førsteprioritering her - ligemeget hvor glad jeg er for katten (fantastisk overdrevet superlækker kat)
Jeg fylder ikke en lille baby med allergimedicin og jeg risikerer på ingen måde hverken multiallergikere reaktioner eller kronisk astma!!!!!
Jeg kan ikke med sikkerhed teste ham, da testen ikke viser et sikkert resultat før han er mindst 6 år gammel og en blodprøve vil i følge lægen være et decideret overgreb - derfor tænkte jeg at sætte ham på ferie i 14 dage et sted, hvor der var en reel mulighed for at han kunne blive, hvis det viste sig at min søn er allergisk. Hvis han skal flytte, så skal det under alle omstændigheder være nu mens han stadig er en stor killing. Han er en meget meget rolig og social kat, som ikke umiddelbart viser tegn på stres - desuden har mine venner to små søde piger som eeeeelsker den - tror simpelthen ikke den har fået så meget opmærksomhed, som den får lige nu + den får lov til at ligge i senge og alt muligt, som den ikke måtte her. Så jeg tror nærmere den er kommet i Slaraffenland. Men mit spørgsmål er om der er håb for at den stopper igen når den først er startet - vi er på tredjedagen nu - synes bare det generelt er sagt, at når de først får sådan en vane, så slipper de den ikke igen? Er der en mulighed for den stopper, når den er faldet helt til?
(Jeg får den lige tjekket for uronvejsimfektion - så det er tænkt i tilfælde af at der ikke er noget galt med den fysisk)
jun 2015
aug 2010
Pas på du ikke overreagerer.
Herinde er mange allergikere også med børn!! Sågar min dyrlæge har astma - slemme mand at han arbejder med dyr (ironi kan forekomme)
Nej, dit barn behøver ikke at udvikle multiallergi! Multiallergi betyder ikke at man kun er allergisk for alle dyr, men også samtlige pollen, mad osv.
Astma var slemt i 70'erne. Det er slet ikke så slemt! Faktisk er der mange børn der vokser fra det. Medicin mod allergi og alm. anfaldsmedicin mod astma er nærmest uden bivirkninger.
Hvis dit barn skal have taget en blodprøve, så er det IKKE et overgreb! Der er børn der skal udsættes for noget der er langt værre!!!
Så baby og bamse på armen og få så taget den blodprøve, jeg vil garantere dig for, at det gør mere ondt i dig end i dit barn
Hvorfor ikke tage din søn med på ferie hos en uden kat i stedet for omvendt???
jun 2015
kunne lige bære at skulle af med ham, hvis han kom til sådan et hjertevarmt sted - og så sker det her ??
jun 2015
sagt igen: ligegyldigt hvor meget jeg holder af katten, så løber jeg ikke sådan en risiko med mine børn og da især ikke, når jeg har en mulighed for at sende den sådan et rart sted hen!!!!!
aug 2010
Og jo, min dyrlæge har skam 3 små børn og både hund og kat
Jeg ved hvad astma er.............. jeg lever i pagt med det hver dag! Det handler også om ikke at overreagere, det smitter også af på dit barn.
Jeg kan fortælle dig, at babyer oftest har astmatisk bronkitis - altså ikke nødvendigvis allergisk betinget astma.
nov 2013
jun 2015
Synes ikke det er en overreaktion at handle på en potentiel allergisk reaktion - alt andet ville svare til, at jeg blev ved med at give ham kiwi, selvom han viste tegn på allergi overfor den frugt.
Jeg mente at det nok ikke er den dyrlæges børn, som har astma, men dyrlægen selv.
Og babyer der skal opereres pga af livstruende omstændigheder og andet, eller som skal have taget obligatoriske blodprøver o.a. synes jeg ikke kan sammenlignes med denne situation.
Desuden tester det bare, om han har en allergisk reaktion - ikke overfor hvad.
Under alle omstændigheder er vi så bare forskellige på dette punkt
Katten er kastreret, da han var 4,5 måneder gammel.
Mit spørgsmål er om der er mulighed for han stopper igen af sig selv, når han falder til ro, hvis det er stres ovenpå flytning?
dec 2006
Viser testen ikke noget, så må det være noget stress - muligvis kombineret med toiletforhold.
At det ikke har generet katten før at have mad og grusbakke sammen, betyder ikke, at det ikke gør det nu, hvor han ikke kan komme ud. Han HAR jo vænnet sig til at tisse udendørs (= langt væk fra sin madskål) hjemme hos jer, men nu kan han så pludselig ikke komme ud. Så det kan meget vel være en reaktion på det.
I det hele taget synes jeg, at det med at lukke katten i badeværelset er en dårlig ide. Det er noget helt andet at være lukket inde på det badeværelse, end selv at vælge et gulvvarmt badeværelse hjemme hos sig selv.
Hvis det er meningen, at katten skal blive hos jeres venner (?) så kunne de/I bygge en simpel midlertidig (men udbrydningssikker) hønsenetsvoliere i forbindelse med et vindue og lave en lille sand-eller jordplads i volieren, så han har adgang til at gå derud og tisse.
dec 2006
Nej, det skal I ikke regne med.
jun 2015
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.155
Ærgerligt nok, at du har fået råd om, at sende den på ferie, for det vil intet vise, medmindre du virkelig har gjort hovedrent, alle flader og sprækker er støvsuget ekstra grundigt og afvaskede, alt som kan vaskes i maskine er vasket og tørret hvor der ikke er kattehår eller andet fra kat, og så kan du alligevel ikke være 100% sikker på om en forbedring er pga af katten ikke er der eller ej.
Det mest sikre vil være en blodprøve, og jo det er synd, men nødvendigt, jeg ved det er hårdt, fordi jeg har oplevet det med mine egne børn og nu mit yngste barnebarn, som er opereret 3 gange og der ud over har fået taget prøver og masser af undersøgelser, og hun er et sart barn da hun er infantil autist, men når det gælder helbredet er det jo nødvendigt.
Jeg ville nok som dig vælge et nyt hjem, hvis der var bevis for allergi, da der ikke kan gives medicin i samme mængder til så lille et barn som du har, var dit barn en 4-5 år var det nemmere at medicinere.
Men jeg ville så få taget prøven og hvis den viste allergi for kat ville jeg sørge for et nyt permanent hjem til den, for det er vist ikke en kat der skal flyttes for meget med
Jeg har selv levet et liv uden kæledyr på grund af astma og jeg er multiallergikere, jeg har haft hund og kat som barn, og de forsvandt ud af mit liv, på grund af min astma, det hjalp nu ikke, for der var alt muligt andet jeg heller ikke tålte, og den største synder af alle kan ikke fjernes ( Birkepollen)
Idag har jeg levet med kat i hjemmet i over 10 år, og hr det bedre end jeg nogen sinde hr haft det, kun birkepollen kan vælte mit helbred, men det er så også fordi medicinen idag er meget bedre.
De fleste som dør af astma og allergi er fordi de ikke får medicin i rette mængder, måske spare på det fordi de eller forældrene tror medicinen er skadelig, men det hjælper og giver livskvalitet, og hvor ville jeg ønske, at jeg havde fået den medicin som barn, sikke et liv jeg så havde haft
Du står i en dum situation lige nu, for det er dit ansvar, at både dit barn og din kat får et godt liv, og jeg tror desværre din kat er blevet syg af stres, og har urinvejsproblemer som skal behandles, jeg håber dine venner er klar på, at behandle den og kan de ikke beholde den og den ikke kan komme hjem, så står du i en endnu værre situation, for så skal du vælge om din kat kan klare endnu en flytning, eller om den skal have fred
Jeg håber på det bedste for dig, familien og katten.
jun 2015
De er ved at vænne ham til at gå udenfor hos dem - han følger bare med dem rundt og snuser til alt - han er ikke en strejfer - men de har jo ikke kattelem og et åbent vindue er nok lige koldt nok.??
Øv
dec 2006
Som jeg nævnte ovenfor, kan det løses med behandling, hvis det skyldes urinvejslidelse.
Og er det bakkeforholdene (som jeg gætter på det er) så er der da også råd for det.
Flytning er stressende nok i sig selv. Men især det at han bliver lukket inde med grusbakke (som han var "vænnet fra") og mad i samme rum, synes jeg er problematisk. Og det tror jeg også katten synes.
dec 2006
Det gør mig lidt nervøs, at han allerede kommer ud hos nye mennesker. Er han øretatoveret? OG registreret i katteregister med korrekte ejeroplysninger?
jun 2015
Jeg har tænkt det samme - jeg har netop valgt den familie, fordi der var mulighed for den kunne blive - og har faktisk besluttet at hvis de elsker den og min søn ikke er allergisk, så tænker jeg at den skal blive for ikke at flytte igen - selvom min ældste dreng bliver ked af det!
Tanken var at gøre alt rent og se om han fik det bedre, og så få katten hjem igen og så se om det igen blev galt!
Men altså - vi har netop kun tænkt på astmatisk bronkitis indtil min mand en morgen lagde mærke til at min søn havde det font da han stod op - så kom katten ind og efter 10 min startede det hele med slimhost, nys og snot - så lukkede han katten ud - så stoppede det igen efter noget tid - og da jeg stod op og lukkede katten ind, så startede det igen efter ca. 10 min. Og nu efter tre dage har han det bedre end han har haft det i 2 måneder - såååå der er ret stor sandsynlighed tænker jeg!
Nå jeg må prøve at få ham til dyrlægen først og fremmest!
Er det så mig eller min ven, som skal tage den til dyrlæge?
jul 2008
på kv sagde vi op til 1 mdr inden man kan se om katten er faldet til eller ej.
og indtil der ja der vil katten oftes stresse, og mange viser det ikke tydeligt andet end at de bliver urenlige.
og så skal man huske at rengøre rigtigt - det vil sige at man skal bruge noget- fx rodalon - som tager duften af urin. Ellers bliver katten bare ved.
jeg tror bare at alle læger er modstander af dyr. eller rygning eller spegepølse for den sags skyld. hos mig faldt de over at mine forældre røg - det gør de nu stadig - og så at vi havde hund. jeg måtte ikke være i nærheden af heste/stalde pga støv. men jeg har altid redet, og har da også to heste selv i dag + de 13 katte. mærker det ikke
men kommer mine lillebrors 3 drenge og begynder at løbe rundt, ja så er den galt med det samme.
men hvorfor få en kat ind når der måske er en risiko? det er synd for katten at den skal flyttes rund i så ung en alder
på kv havde vi tit familier ude som lige skulle tjekke. det er den bedste måde at tjekke på om man har allergi overfor kat. besøg et internat - fordi der er mange katte, så ser man tydelig om det er der problemet er.
dec 2006
jun 2015
Jeg har spurgt de kattemennesker jeg kender og de siger det handler om han er vant til at være ude - jeg troede de skulle være 14 dage i et nyt hjem før man prøvede det - men åbenbart ikke (ifølge dem) men som sagt er han både en rolig kat og ikke en strejfer - han har aldrig gået længere væk end han kunne se os eller huset. Derudover har de strøet hans brugte kattegrus (biohalløjsa) rundt om grunden.
Kan de godt skifte madskålenes placering nu - vil det ikke stresse ham ydeligere?
jun 2015
Super - jeg får fat i det kattegrus - perfekt!
Ej der lettede lige nogle sten fra hjertet
Det med Rodalon har jeg tænkt på - men det virker til at være alt stof han tisser på nu
Startede med en trøje og nu er det både håndklæder, måtter og hans kurv - det ville være nemmere, hvis det var et bestemt sted tænker jeg - det virker mere som at det er stoffet i sig selv - og så virker den del bare lidt umulig.
jul 2008
og når den så slet ikke er vant til at bo der?
typisk fejl at nye katteejer laver.
min kusine har lige fundet nyt hjem til sin voksne hunkat - 2 dage efter blev hun lukket ud, og pist væk var hun. og hun er stadig ikke fundet
man bør altid vente 2-3 uger inden man begynder. netop for at undgå at katten smutter.
det er jo ikke i nogens interesse at katten bliver væk. for så ville en aflivning have været mere human.
ja jeg lyder hård - men har set mange katte smutte på den måde. og oftes ender det bare ikke godt.
maj 2012
Ja man plejer, at holde katten inde i 14+ dage når de kommer til et nyt hjem.
maj 2012
dec 2006
Han vil nok blive glad for ikke at være spærret inde på badeværelset hele natten.
Som det er fat lige nu forstår jeg godt hvis vennerne ikke har lyst til at risikere tis på dyner. Men udenfor badeværelset må der vel være en entre eller lignende(?), som katten så også kan få adgang til om natten.
Lige nu har katten enten urinvejsbøvl, eller han er stresset og reagerer - forståeligt nok - på nogle ændringer. Så mon ikke han nok skal blive renlig igen, når der bliver gjort, hvad der nu er nødvendigt.
Giv gerne en opdatering når der er nyt.
aug 2010
Hvis din søn har astma, så vil du typisk opleve problemer når han enten vågner eller lige er stået op.
Der kan gå op til ½ år før alle allergener fra katten er væk, så den form for test som lægen har foreslået er ude i hampen.
På denne årstid (faktisk hele året) trives husstøvmider især i sengen.
Har du (inden katten blev sendt på ferie) prøvet at vaske dyne og pude ved 60 grader og tumble den samt putte madrassen i fryseren? Så lad endelig være med at rede sengen om morgenen imens den er varm, miderne elsker det.
Linned skal skiftes mindst 1 gang om ugen. Jeg må tilstå at jeg har større mistanke til husstøvmider for det er oftest dem der er problemet.
Du skriver at din store søn bliver ked af det hvis I kommer af med katten...
Husk din søns behov, ønsker og drømme midt i alt sygdomskaos.
Børn ser mere end du regner med. Det kan min storesøster skrive under på og det hævnede sig da hun blev teenager.
Og endelig... gør ikke medicinen mere giftig end den er. Jeg har også oplevet babyer der er blevet udsat for det du måske ser som et overgreb - få maske op til 6 gange dagligt. Se den blodprøve som rutine. Hvis det virkelig er astma, skal han alligevel have taget det jævnligt de næste år.
Skulle han være syg, så undgå at pylre, det gavner ikke dit barn.
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 5
jun 2015
maj 2012
aug 2010
dec 2006
Måske en ekstra bakke kan hjælpe.... (nogle katte vil bare ikke tisse og pølle i samme bakke). Bed vennerne om at stille en ekstra bakke til ham - evt. bare en balje med grus og/eller jord eller sand udefra. Og hellere nu end om en time.
dec 2006
jun 2015
vores søn begyndte at hoste igen inden katten kom tilbage, så vi kunne deraf afgøre at det ikke havde noget med den at gøre.
Så den er hjemme igen for at blive
Den tissede lige en enkelt gang indenfor, men det tror jeg mest var fordi den havde fået det der calm og så kom vores yngste lige og tog fat i den i begejstring. den har ikke gjort det siden og alt er fjing! Så det hele endte lykkeligt
dec 2006
Kat tisser efter flytning