1.303 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Sælge gamle katte videre Sælge gamle katte videre

Min mor viste mig en annonce igår med en kat på 14 år (mener jeg den var) der skulle sælges videre. Hvad er jeres holdning til at sælge en så gammel kat?

Personligt synes jeg det er synd for katten, fordi det at flytte er en stor stressfaktor. Havde det været mig der var nødsaget til at skulle af med den, så havde jeg nok valgt at aflive i stedet for.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Herregårdssten 45 m2 2.700 kr.
  • Samle ikea pax 2.500 kr.
  • Hjælp til at flytte jord 2.000 kr.
  • Skifte batteri på citroen c4 grand picasso 1.650 kr.
  • Møbelsamling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sælge gamle katte videre
  • #1   19. nov 2015 Jeg er generelt meget imod aflivning af raske dyr, så personligt ville jeg nok give den en chance for at blive flyttet inden jeg tog et så drastisk valg - det ville man så kunne gøre hvis det ikke fungerede for katten. Nogle katte kan altså godt klare at finde nyt hjem, jeg har været i praktik ved kv, og de har jo mange succeshistorier om ældre katte der får nye hjem smiley jeg synes folk tager meget let på aflivning, det burde være en sidste udvej, ikke en nem løsning smiley men det er bare min måde at se tingene på

• #2   19. nov 2015 Amalie: Kan godt se hvad du mener og vil egentlig gerne ændre mening, for det har du jo ret i - fik nok lavet en lige grov nok generalisering. smiley

• #3   19. nov 2015 Generelt mener jeg ikke, at man skal flytte så gammel en kat.

• #4   19. nov 2015 Susanne: Nej, det synes jeg heller ikke - men kan også godt se hvad Amalie mener. Argh, jeg har det sådan lidt ambivalent med det lige nu. smiley

• #5   19. nov 2015 Der er så mange overskudskatte, at en så gammel kat næppe har en chance for at få et nyt hjem. Desuden synes jeg, at man skylder katten en værdig afslutning, frem for at den risikerer at blive kastebold i den alder.

Aldrig om jeg ville gøre det mod mine egne katte. En sprøjte gør trods alt ikke ondt. Og ja, jeg har selv aflivet en "sund og rask kat". En kat der ikke havde det godt i sit sind.

• #6   19. nov 2015 Susanne: Præcis. Folk går jo som regel efter at få en killing eller en yngre kat. Personligt ville jeg heller aldrig selv købe en så gammel kat. Jeg ville heller aldrig selv kunne drømme om at sælge den, jeg havde til en hver tid fået den aflivet - en død kat lider ikke. smiley jeg havde 2 kasterater på et tidspunkt - Speedy jeg havde fået først og så Gråmis som kom som tilløber og lignede noget hunden slæbt ind. De to kunne slet ikke sammen og måtte ende med at få aflivet Gråmis, ellers havde det endt meget voldsomt og med store dyrlæge regninger. Nu var han en meget speciel kat og han var omkring de 9 år - han blev altså også aflivet. ALDRIG i livet, om han skulle et andet sted hen. Jeg vidste at han havde fået en fantastisk alderdom og slutning på sit liv hos mig. Jeg ville ikke byde ham at skulle ud i et nyt hjem. Mange har det sådan, som Amalie nævner, at aflivning er en ''hurtig og nem'' udvej - men jeg tøver aldrig med at gøre det.

• #7   19. nov 2015 Vi har fået aflivet vores Lille Mand, fordi han ikke kunne håndteres. Han trivedes ikke længere hos os, og vi kunne kun lige til nøds få lov til at ae ham kortvarigt. Forsøgte man at holde på ham eller bære ham, kunne man være sikker på, at han bed.

Ved dyrlægen måtte han bedøves, når han skulle vaccineres mm.

Sådan en kat sender man bare ikke videre, heller ikke selvom han ikke var ret gammel.

• #8   19. nov 2015 Susanne: Ej hvor forfærdeligt :C det var det helt rigtig valg!

• #9   19. nov 2015 Jeg vil bestemt ikke udelukke at jeg selv kunne finde på at anskaffe mig en ældre kat, noget en del ældre mennesker også foretrækker da der er lidt mindre fart på .. Nu vil jeg så heller ikke betegne en kat der ikke har det godt psykisk som en sund og rask kat smiley

• #10   19. nov 2015 Amalie: helt sikkert, men man ser bare tit at de ældre katte sidder tilbage mens de yngre nærmest knap nok når at komme ind før de er ude igen smiley

• #11   19. nov 2015 Jeg er meget enig med dig i, Sandra, at når vi taler om gamle katte på 10-15 år eller mere, så vil aflivning i mange tilfælde være bedre end omplacering, grundet den stresspåvirkning en flytning og tilvænning til et nyt hjem og nye mennesker medfører.

Men jeg synes dog, det må være en vurdering i det enkelte tilfælde, da katte også er meget forskellige, og når man tager i betragtning, at en kat snildt kan blive 18-20 år gammel; nogle gange endda endnu ældre, kan den jo godt have mange gode år tilbage endnu, selv om den f.eks. er 10 år gammel. Det er jo f.eks. heller ikke uden betydning, om katten kommer ud i et hjem, hvor den skal være enehersker, eller om den skal sammenføres med andre voksne katte.

• #12   19. nov 2015 Louise: Helt korrekt - det er også lidt det Amalie hentyder til. Kan se den fra begge sider og at man helt sikkert skal kigge på den enkelte kat smiley

• #13   19. nov 2015 Jeg fik for nogle år siden to ældre katte ind; en Birma og en Maine Coon. Det var katte, jeg hentede akut, da de ellers var blevet skudt. Birmaen var 8 år gammel, og Maine Coonen var 9 år gammel, og begge var lettere misligholdte.

Birmaen kom tilbage til sin opdrætter, som jeg fik kontakt med, men selv om Maine Coon'en havde stamtavle, lykkedes det mig ikke at finde frem til hans opdrætter - muligvis var de stoppet med at opdrætte. Beholde ham selv kunne jeg ikke, så derfor besluttede jeg mig for at forsøge at give ham et nyt, godt hjem, da jeg dengang ligesom Amalie var meget stor modstander af at aflive sunde og raske dyr, og katten i øvrigt var sød og velfungerende.

Det lykkedes heldigvis også at finde det helt perfekte hjem til ham, hvor han levede et rigtig godt katteliv, til han var 14 år gammel og døde, formodentlig af alderdom (han var i hvert fald ikke syg).

Omvendt har jeg selv prøvet at tage en 9 år gammel kat ind, og det gik slet, slet ikke. Hun stressede så voldsomt, at hun blev urenlig og tabte næsten al sin pels, så det endte med en aflivning, alt til trods - hvis hun blot var blevet lagt til at sove i trygge omgivelser, kunne hun have været sparet for en rigtig træls sidste tid af sit liv.

• #15   19. nov 2015 Jeg ville ikke videregive så gammel en kat.
    Mine katte er unge nu, 2 1/2 og 4, skulle de af en eller anden grund væk her fra er der få muligheder jeg vil gå med til ( hvis jeg stiller træskoene) at en af mine børn ønsker, at overtage dem, at opdrætterene vil formidle dem til nyt hjem, eller aflivning.
    Som situationen er lige pt, er Røde jo tandløs og færdigopereret, og vil nok klare en flytning ( helst til min yngste datter som har en kuril, fra samme opdrætter.
    Min lille dreng er ikke ret gammel, men hvem vil overtage en kat som de ved skal opereres mere for FORL? Det er dyrt og som sagt er der mange katte der ude,,, jeg bruger pengene på ham, fordi jeg elsker den lille stump, han er ung og rask, og det er grundlaget for, at gå videre, selv jeg ville ikke gå videre hvis han fejlede ditten og datten, for flere operationer og 17000kr er hårdt, at gå igennem både for katten og mig.

• #17   19. nov 2015 Synes det er en for gammel kat at give videre, 14 år er altså en høj alder, og risikoen for at katten ender sine dage stresset og utryg er for stor. Tror nu heller ikke at der er rift om en så gammel kat.
    Men jeg har da engang selv overtaget en gammel kat. Hun flyttede ind hos mig omkring sin 12 års fødselsdag, og faldt til fra dag ét uden problemer.
    Hun var sund og frisk, indtil hun 5 år senere pludselig fik en hjerneblødning (var det vist).
    Tror dog ikke jeg vil overtage en SÅ gammel kat igen - alene af den grund at gamle katte har det med at mjave meget højt, når de mister hørelsen smiley , og dét er et stort problem for mig. Så der må godt gå en årrække uden stressende mjaven. Af den grund vil jeg heller ikke have en døv ungkat.

Louise # 13 "Omvendt har jeg selv prøvet at tage en 9 år gammel kat ind, og det gik slet, slet ikke. Hun stressede så voldsomt, at hun blev urenlig og tabte næsten al sin pels, så det endte med en aflivning, alt til trods - hvis hun blot var blevet lagt til at sove i trygge omgivelser, kunne hun have været sparet for en rigtig træls sidste tid af sit liv."

Åh, hende husker jeg godt. Det var så trist smiley

• #18   19. nov 2015 Hvis vi forestiller os, at jeg skulle købe en kat fra internat, så ville jeg vælge en voksen.
    Men uanset hvad, jeg ville aldrig videreformidle / sælge en gammel kat på 14 år, det er synd for både kat og ejer.
    Ejeren har ikke katten i ret mange år og med den alder følger der aldersbetingede sygdomme med - på et eller andet tidspunkt.

• #19   20. nov 2015 Det kommer helt an på katten, hvis den er sund og rask, så kan den sagtens får mindst 5 gode år mere, da katte jo godt kan bliver over 20 år.

Men som skrevet, det kommer helt an på katten og dens helbred og det kræver at det nye hjem vil tilbyde katten det liv den har levet hidtil, dvs. er den vant til at kunne komme ud som den har lyst, ja så skal den fortsætte med det og man skal kke lave en inde kat om til ude kat.

Helt konkret kan jeg sige jeg har oplevet en kastreret han kat på 14 få nyt hjem fordi ejeren døde, den flyttede ind i sit nye hjem, som den altid havde boet der. smiley

men igen, det skal vurderes fra kat til kat smiley

Kommentér på:
Sælge gamle katte videre

Annonce