1.303 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Sælge gamle katte videre Sælge gamle katte videre
Min mor viste mig en annonce igår med en kat på 14 år (mener jeg den var) der skulle sælges videre. Hvad er jeres holdning til at sælge en så gammel kat?
Personligt synes jeg det er synd for katten, fordi det at flytte er en stor stressfaktor. Havde det været mig der var nødsaget til at skulle af med den, så havde jeg nok valgt at aflive i stedet for.
1 synes godt om
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 50
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 35 Svar: 392
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 2 Emner: 118 Svar: 7.388
jul 2013
nov 2013
Aldrig om jeg ville gøre det mod mine egne katte. En sprøjte gør trods alt ikke ondt. Og ja, jeg har selv aflivet en "sund og rask kat". En kat der ikke havde det godt i sit sind.
jul 2013
nov 2013
Ved dyrlægen måtte han bedøves, når han skulle vaccineres mm.
Sådan en kat sender man bare ikke videre, heller ikke selvom han ikke var ret gammel.
jul 2013
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 50
jul 2013
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Men jeg synes dog, det må være en vurdering i det enkelte tilfælde, da katte også er meget forskellige, og når man tager i betragtning, at en kat snildt kan blive 18-20 år gammel; nogle gange endda endnu ældre, kan den jo godt have mange gode år tilbage endnu, selv om den f.eks. er 10 år gammel. Det er jo f.eks. heller ikke uden betydning, om katten kommer ud i et hjem, hvor den skal være enehersker, eller om den skal sammenføres med andre voksne katte.
jul 2013
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Birmaen kom tilbage til sin opdrætter, som jeg fik kontakt med, men selv om Maine Coon'en havde stamtavle, lykkedes det mig ikke at finde frem til hans opdrætter - muligvis var de stoppet med at opdrætte. Beholde ham selv kunne jeg ikke, så derfor besluttede jeg mig for at forsøge at give ham et nyt, godt hjem, da jeg dengang ligesom Amalie var meget stor modstander af at aflive sunde og raske dyr, og katten i øvrigt var sød og velfungerende.
Det lykkedes heldigvis også at finde det helt perfekte hjem til ham, hvor han levede et rigtig godt katteliv, til han var 14 år gammel og døde, formodentlig af alderdom (han var i hvert fald ikke syg).
Omvendt har jeg selv prøvet at tage en 9 år gammel kat ind, og det gik slet, slet ikke. Hun stressede så voldsomt, at hun blev urenlig og tabte næsten al sin pels, så det endte med en aflivning, alt til trods - hvis hun blot var blevet lagt til at sove i trygge omgivelser, kunne hun have været sparet for en rigtig træls sidste tid af sit liv.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.157
Mine katte er unge nu, 2 1/2 og 4, skulle de af en eller anden grund væk her fra er der få muligheder jeg vil gå med til ( hvis jeg stiller træskoene) at en af mine børn ønsker, at overtage dem, at opdrætterene vil formidle dem til nyt hjem, eller aflivning.
Som situationen er lige pt, er Røde jo tandløs og færdigopereret, og vil nok klare en flytning ( helst til min yngste datter som har en kuril, fra samme opdrætter.
Min lille dreng er ikke ret gammel, men hvem vil overtage en kat som de ved skal opereres mere for FORL? Det er dyrt og som sagt er der mange katte der ude,,, jeg bruger pengene på ham, fordi jeg elsker den lille stump, han er ung og rask, og det er grundlaget for, at gå videre, selv jeg ville ikke gå videre hvis han fejlede ditten og datten, for flere operationer og 17000kr er hårdt, at gå igennem både for katten og mig.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men jeg har da engang selv overtaget en gammel kat. Hun flyttede ind hos mig omkring sin 12 års fødselsdag, og faldt til fra dag ét uden problemer.
Hun var sund og frisk, indtil hun 5 år senere pludselig fik en hjerneblødning (var det vist).
Tror dog ikke jeg vil overtage en SÅ gammel kat igen - alene af den grund at gamle katte har det med at mjave meget højt, når de mister hørelsen
Louise # 13 "Omvendt har jeg selv prøvet at tage en 9 år gammel kat ind, og det gik slet, slet ikke. Hun stressede så voldsomt, at hun blev urenlig og tabte næsten al sin pels, så det endte med en aflivning, alt til trods - hvis hun blot var blevet lagt til at sove i trygge omgivelser, kunne hun have været sparet for en rigtig træls sidste tid af sit liv."
Åh, hende husker jeg godt. Det var så trist
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.291
Men uanset hvad, jeg ville aldrig videreformidle / sælge en gammel kat på 14 år, det er synd for både kat og ejer.
Ejeren har ikke katten i ret mange år og med den alder følger der aldersbetingede sygdomme med - på et eller andet tidspunkt.
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Men som skrevet, det kommer helt an på katten og dens helbred og det kræver at det nye hjem vil tilbyde katten det liv den har levet hidtil, dvs. er den vant til at kunne komme ud som den har lyst, ja så skal den fortsætte med det og man skal kke lave en inde kat om til ude kat.
Helt konkret kan jeg sige jeg har oplevet en kastreret han kat på 14 få nyt hjem fordi ejeren døde, den flyttede ind i sit nye hjem, som den altid havde boet der.
men igen, det skal vurderes fra kat til kat
Sælge gamle katte videre