Købskontrakt på katte Købskontrakt på katte
Nu spørg jeg muligvis dumt, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om købekontrakter i forhold til katte. (Ja, det gælder vel samme regler for alle dyr, går jeg ud fra)
I flere annoncer på katte har jeg set at de bliver solgt med købskontrakt. Jeg er godt klar over, at der er forskellige ting og sager der kan skrives i de her kontrakter. Men hvor "bindende" er de egentlig? Kan man gå til advokat med dem? Altså hvis den ene eller den anden part ikke overholder kontrakten? Har man som sælger eller køber tryghed i en kontrakt?
Jeg kan også se, at en købekontrakt også bliver brugt af ikke-registrerede opdrættere. Er det samme regler der gælder der? (Ved godt man ikke har samme tryghed i form af stambog osv.) Men tænker her udelukkende på kontrakten. Og er en kontrakt overhovedet noget værd, når den er så "hjemmelavet" ?
Ja, jeg spørg altså bare af ren nysgerrighed? Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der kan gøre mig klogere på området..
nov 2015
Følger: 4 Følgere: 57 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 109
Jeg tænkte nok, at det var noget i den retning.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Dertil så behøver en kontrakt ikke være fyldt med alle mulige klausuler, den kan godt bare opridse hvem er sælger, hvem er køber ,og hvem er katten og hvad er der gjort ved den og hvad har den kostet og er der evt. givet noget afslag i prisen. En kontrakt behøver ikke være milelang og fyldt med forbehold for at den stadig giver både køber og sælger en større sikkerhed for hvad der egentlig er foregået ved salget af killingen.
Langt de fleste opdrættere (i hvert fald de gode og seriøse) er faktisk udemærkede klar over hvad der egentlig er juridisk gyldigt og hvad der ikke er, for det lærer de jo (af jurister) på de kurser og seminarer som katteorganisationerne tilbyder.
Dertil skal man så også lige skelne mellem salg ved opdrætter og privat og to opdrættere, der er to forskellige ting. Men kontrakten er der jo ikke kun for at beskytte opdrætter, den er der også for at beskytte køber
nov 2015
Følger: 4 Følgere: 57 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 109
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Stort set identisk med en der tidligere i retten i Køge krævede køber leverede katten retur til sælger
Købskontrakt på katte