3.198 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Købskontrakt på katte Købskontrakt på katte

Nu spørg jeg muligvis dumt, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om købekontrakter i forhold til katte. (Ja, det gælder vel samme regler for alle dyr, går jeg ud fra)

I flere annoncer på katte har jeg set at de bliver solgt med købskontrakt. Jeg er godt klar over, at der er forskellige ting og sager der kan skrives i de her kontrakter. Men hvor "bindende" er de egentlig? Kan man gå til advokat med dem? Altså hvis den ene eller den anden part ikke overholder kontrakten? Har man som sælger eller køber tryghed i en kontrakt?

Jeg kan også se, at en købekontrakt også bliver brugt af ikke-registrerede opdrættere. Er det samme regler der gælder der? (Ved godt man ikke har samme tryghed i form af stambog osv.) Men tænker her udelukkende på kontrakten. Og er en kontrakt overhovedet noget værd, når den er så "hjemmelavet" ?

Ja, jeg spørg altså bare af ren nysgerrighed? smiley Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der kan gøre mig klogere på området..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købskontrakt på katte
  • #2   30. nov 2015 Okay.. tak for svar... smiley

Jeg tænkte nok, at det var noget i den retning. smiley

• #3   30. nov 2015 Sacha - Nogle opdrættere har så faktisk fået en jurist til at udarbejde deres kontrakt, ligesom de større katteorganisationer ofte har en generel skabelon der er lavet af jurister/advokater smiley
    Dertil så behøver en kontrakt ikke være fyldt med alle mulige klausuler, den kan godt bare opridse hvem er sælger, hvem er køber ,og hvem er katten og hvad er der gjort ved den og hvad har den kostet og er der evt. givet noget afslag i prisen. En kontrakt behøver ikke være milelang og fyldt med forbehold for at den stadig giver både køber og sælger en større sikkerhed for hvad der egentlig er foregået ved salget af killingen.
    Langt de fleste opdrættere (i hvert fald de gode og seriøse) er faktisk udemærkede klar over hvad der egentlig er juridisk gyldigt og hvad der ikke er, for det lærer de jo (af jurister) på de kurser og seminarer som katteorganisationerne tilbyder. smiley

Dertil skal man så også lige skelne mellem salg ved opdrætter og privat og to opdrættere, der er to forskellige ting. Men kontrakten er der jo ikke kun for at beskytte opdrætter, den er der også for at beskytte køber smiley Og som privat køber har man jo så mulighed for at gå til forbrugerstyrelsen. De har jo desværre ikke samme håndhævelsesmuligheder som tidligere, men i hvert fald Felis Danica-opdrættere er forpligtede til at følge de domme som Forbrugerstyrelsen kommer med, ellers bliver de smidt ud af Felis Danica. smiley

• #4   30. nov 2015 Okay... ? også tak for dit svar... rart at blive lidt klogere på området.

• #5   1. dec 2015 Den kontrakt jeg bruger har i retten i Hillerød været brugt i en retssag om kat som godt eksempel.

Stort set identisk med en der tidligere i retten i Køge krævede køber leverede katten retur til sælger

Kommentér på:
Købskontrakt på katte

Annonce