DK vrimler med katte {{forumTopicSubject}}
Idag sad jeg med en avis og læste, at de på roskilde Dyreinternat ikke har plads til at modtage flere katte, og at samme problem er på mange andre internater. Når folk er blevet afvist nok gange, så skyller de killingerne ud i toilettet, eller gør andre ting med dem, for så er det problem løst..
Hvad kan man så lære af det? Dette her gør mig måske lidt upopulær, men jeg må have min mening ud. Jeg synes at mange skal lade sine dyr neutralisere (kasterere, sterealiserer). Nu skal i ikke tro at jeg ikke gider, at min lille Nuggi ikke skal have killinger en dag, for det vil jeg gerne. men jeg mener bare at man skal overveje det igennem før man lader sin kat få killinger.
Jeg vil helst ikke have at hun skal have killinger, før jeg er sikker på at jeg kan tage mig af dem, hvis der nu ikke kommer nogen som vil have en af killingerne. Jeg synes det er lidt langt ude når man bare lader sine dyr få unger, uden at tænke på konsekvenserne bagefter. Hvorfor lade en masse unger aflive, bare fordi man var egoist?
Jeg kan desværre bare ikke helt selv bestemme, om Nuggi skal på ppiller eller sterealiseres, da vi bor flere mennesker i samme hus, som ejer hende.
Jeg håber ikkei tager emnet ilde op, er bare træt af, at der er så mange mennesker der ser internater og aflivning som en udvej, bare fordi de gerne ville lege med nogle dyrebørn i 12 uger....:(
jul 2006
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 61 Svar: 304
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
Jeg vil så sige at herinde på KG, får de uplanlagte kuld (såkaldte ups-kuld) en god start på livet og folk er gode til at få dem afsat til de rigtige hjem. Men folk herinde er jo også katte entusiaster...
Ude i Danmark er der mange katte der bare går for lud og koldt vand, og katten rangerer mange steder på linje med en rotte (læs = skadedyr). Det er denne holdning vi skal have ændret, så tror jeg også at antallet af uønskede killinger falder.
Altså en holdningsændring og en kattelov.
jul 2006
Der står også flere steder på nettet: Killinger gives væk! Kan folk ikke bare få det ordnet så de ikke kommer i vanskeligheder med de killinger??
apr 2006
Og så synes jge slet ikke vi skal komme ind på gårdkatte, som tit lever de mest kummerlige tilværelser.... Der er det altså ejeren af gården, som har ansvaret for fodring, neutralisering og evt. aflivning af kattene. Jo mere de ignorerer problemet, jo mere kommer det til at koste dem i sidste ende...
jul 2006
Du har helt ret.. Min kæreste (Nikolaj) forhandler ligenu også med resten af dem i huset om nuggi kan blive sterealiseret.. Da vi var inde på internatet og hente nuggi var der så mange killinger som bare var blevet forladt. Nuggi var jo også blevet inleveret fordi moderen døde, og ejerne gad ikke beholde killinger- de mente det var for hårdt arbejde..
jeg synes at folk skal tage at tænke sig om, og ikke kun med katte!!! FX. uden at nævne navne på personerne, så ser jeg tit inde på hestegalleri (hvor mine veninder har oprettet deres stutteri) at 13årige piger skriver at nu skal deres hest have føl, da de gerne må det for deres forældre, på den betingelse at de sælger føllet efter 6måneder. så allerede før føllet er født finder de interesserede.. 13ÅRIGE piger, som ikke ved hvad de laver?!?! jeg er træt af at man ikke ser på dyr som noegt der har brug for at blive passet på, folk ser det nærmet som en få og smid væk genstand :S
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
Der dør ufatteligt mange katte i trafikken, folk afliver katte på de mest bestialske måder "for sjov" eller for at slippe af med dem.
Ræve og hunde er farlige fjender, sult, sygdomme og andre ulykker gør også deres indhug i kattebestanden. Men hvad man bliver mest harm over, er når mennesker med fuldt overlæg påfører dyr smerte – enten under aflivning eller ”i morskab”.
At mærke hengivenhed, måske endda kærlighed, fra et andet levende væsen er det højeste man i min verden kan opnå. Men mennesket har altid været en grusom størrelse. Det de ikke forstår, det forsøger de at udrydde, på den ene eller den anden måde.
Forældre der ikke lærer deres børn respekt overfor alt levende, får frustrerede børn der ikke ejer empati, der kan skade andre levende væsner uden at blinke.
Er det værste i verden ikke at dræbe? Er det mest bestialske man kan gøre ikke at tage liv? Hvad opnår man ved det?
Jeg tror ikke man opnår andet, end at folk som os føler afsky for deres måde at leve på. Kujoner, der gør hvad de kan for at føle sig magtfulde!
Jeg mener, hvad ser og hører man oftest om: En smart teenageknægt der provokerer en rocker? Eller ham og hans venner der mishandler dyr og andre børn?
(Det er ikke meningen at jeg vil udsætte teenageknægtene– det er blot et eksempel).
Det er egoisme, svaghed, magtsyge og magelighed der har skabt mennesker der føler trang til at skade andre – fra forældrene og dem selv.
Jeg mener, hvilket menneske, der altid har lært at passe på de svage og har fået en form for moral med i opdragelsen, kunne nogensinde finde på at skade andre?
Måske er det misundelse fra mishandlernes side? Hos hvilke andre væsner end dyr finder man skønhed uden forfængelighed? Venskab uden misundelse? Det gør man hos vores kæledyr, og fortjener de virkelig al den smerte de udsættes for?
Hvis én kunne give mig en god grund, og den skal være meget god, til at more sig på bekostning af dyreliv, så vil jeg gerne høre den grund.
Og jeg ser heldigvis mig selv som et menneske der har moral nok til at se hvad der er rigtig og forkert.. - I hvert fald i den sag!
Ve det menneske der forsøger at mishandle et dyr, hvis jeg ser det!
Der er intet jeg hader mere end uretfærdighed… Og jeg bruger det stærke ord ”hader”, fordi jeg mener det helt ind i hjertet.
Ligesom jeg er sikker på, at mange af jer også mener…
Det blev lidt langt… Sorry…
jul 2006
jul 2006
jul 2006
Min mor og jeg er fx medlem af pindsvinevennerne, da pindsvinebestanden i danmark er svundet meget ind. fordi børn bruger dem som fodbolde, og hvad voksne ikke også gør ved dem. Vi tager ud og fodre dem, fanger dem hvis de er syge, og samler pindsvin in dom efteråret, og leverer dem til de mennesker som kan tage sig af dem indtil foråret kommer.
Vi skal til at tænke med hjertet!!!
Hilsen achena
apr 2006
Achena: ja det er netop det der alt for tit sker med gårdkatte... eller man køber en gård og så "glemmer" forrige ejer lige at sige at der altså er 40 vilde gårdkatte med i handlen.. så står man i problemer til halsen.. der er jo næsten ingen der har råd til så mange sterilisationer...
apr 2006
jul 2006
jul 2006
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
Mange tak for de pæne ord. Dejligt at høre, at i gør noget for pindsvinene – for der har du ganske ret. Der bliver gjort alt for lidt for dem. Man ser ofte pindsvin der er kørt ned, er døde af sult fordi de har hængt fast i fodboldnet eller bare generelt er døde en alt andet end unaturlig død.
Vi giver ikke plads til særligt mange dyr i vores menneske-verden, det må vi få gjort noget ved i fællesskab – selvom det er en langsommelig proces, desværre…
Cemile H:
Vil også give dig ret – har faktisk selv arbejdet i en børnehave, og har set det du beskriver et par gange. Jeg er ellers ikke meget for at opdrage på andres børn, men på det punkt har jeg altid sat hælene i, og fortalt børnene at jeg ikke kunne acceptere deres opførsel.
Det er almindeligt at man opdrager sine børn, og dét på alle punkter. Deres forhold til dyr må være blandt de vigtigste ting de lærer – ikke noget der ligger på en sidsteplads eller bliver puffet ud i periferien…
Sara C: Mange tak, er glad for at du er enig
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 4 Svar: 9
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Naja
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 122
Min kat skulle også bare være aflivet hvis jeg ikke havde taget hende til mig!. Inden da havde jeg godt nok tænkt mig meget om, for selvom jeg aldrig havde haft kat vidste jeg godt at det var et stort ansvar at tage, og at der ikke følger fortrydelsesret med!!.....
Jeg kan blive så sur/ked af det når jeg tænker på hvor mange katte der lider...tænk sig at folk der er medvirkende til deres lidelser kan stå op hver morgen og se sig selv i øjnene og være fuldstændig ligeglade...det synes jeg godt nok er meget svært at forstå!!
DK vrimler med katte