{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Kat tynd, men må ikk give mere mad :'( {{forumTopicSubject}}

Nogle af vores katte er blevet ret så tynde, og en er meget slem, men de har så også alle sammen fået killinger, og det er det der gør det, og det eneste man så skal gøre er at sætte dem lidt op i foder ikke??

Men min far siger, at de ikke må få mere for "de kan bare lære at fange nogle mus!" som han siger.. men indtil videre er det kun den ældste kat som fanger en mus eller muldvarp hver 3-5. dag, hvorefter resten af kattene (16-19) skal deles om den + det de får om morgenen og om aftenen.. Og hvis en af kattene ikke kommer indenfor et kvarter efter der er blevet fodret, så for den ikke noget mad, for så er der ikke mere..

Hvad gør man så?? De får om morgenen ½ bæger, mens et helt bæger passer til dem.. Men så kan min far jo se at de ikke har "slikket skålene rene"..

Er der nogle, som kan hjælpe mig?? Jeg har prøvet at snakke med ham om det, men så siger han bare det der med musene, lige meget hvor tynde de er for "så lærer de det vel.."!!!!!!!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat tynd, men må ikk give mere mad :'(
  • #1   26. jul 2006 Jeg vil meget gerne have hjælp :'(, for det er jo syndt for kattene..

• #2   26. jul 2006 Puuuha..
    Stakkels små missere. Måske I kan prøve med noget killingefoder istedet? Det koster det samme, men feder mere.
    ... Ved slet ikke hvad jeg ellers skal sige. FÅr helt ondt i hjertet af at tænke tanken om en masse tynde og sultne missere.
    Jeg håber at din far finder ud af at katte altså ikke nødvendigvis får nok nærring af mus, fugle, og hvad de ellers fanger i naturen. Desuden er det meget muligt at de kan have orm, og ormen på den måde spiser maden for dem.
    Held og lykke med dem. :0( *lusker med tårer i øjnene ud af tråden, og glæder mig over at mine kattes skåle altid er fulde af foder*

• #3   26. jul 2006 Ja, jeg har også gået med den tanke om at mælde ham, men de er ikke ligefrem udsultede, de er bare for tynde, så de godt kunne bruge lidt mere, og min far mener det ikke ondt.. Han fatter bare ikke at katte sådan uden videre ikke lærer at fange mus med det samme, og en af mødrene kommer også fra et "ikke-gårdhjem" og hun har fået to killinger, som har fået killinger, og de aner jo ikke hvordan man fanger mus, da de ikke har lært det (eller der det forkert opfattet??)..
    Ormekur har de været på for nylig..

• #4   26. jul 2006 Tuttelut: Nu er det nok meget svært at melde sin egen far til dyrenes beskyttelse....

Gitte: Jeg synes at du skal fortælle ham at det er dyreplageri, og at han, som ejer af gården, har det fulde ansvar for kattenes trivsel. Fortæl ham at hvis han ikke tager det ansvar, bør han ikke have de katte. Du kan jo, hvis du har mod på det, sige at hvis ikke han tager sig sammen, så melder du ham. Og ellers kan du jo fodre dem i smug. Det er dog bedre at fodre dem i smug, end at de ikke får noget.

Held og lykke med det.

• #5   26. jul 2006 Jeg overvejer bare (for jeg fodre om morgenen) at putte et helt bæger i, da det er nok, og så tage skideballen for det..

• #6   26. jul 2006 Gitte W: Ja gør det. en skideballe betyder intet ifh. til kattenes trivsel.

• #7   26. jul 2006 Næmlig!! og når man holder af dyr, så gør man stort set alt for dem! og jeg mener at jeg holder meget af dyr!!!

• #8   26. jul 2006 Gitte, du kan jo også bare vaske skålene når de er færdige med foderet hvis han kigger efter om det er slikket rent.. (åååårh.. Bare at de slikker skålene helt rene, vidner da om at de er sultne de små pus)

Men kan også kun give de andre ret. Når man har katte tager man det fulde ansvar for dem, og missemødre har brug for mere næring og foder end normalt, når de nu har killinger..
    En fødsel tager hårdt på mødrene, og de skal da have mulighed for at blive fedet op igen!!
    ... Øv hvor mit hjerte bløder for de små!

• #9   26. jul 2006 Og så kan du evt købe noget foder for dine egne penge.. killinge foder skal de ihvertfald have...

Men tag en snak me din far og vis ham evt. denne tråd, hvis du mener det kan hjælpe....

• #10   26. jul 2006 Puh ha- sådan har min egen jo levet engang:-((( blev købt fra internatet og fjernet derfra igen:-(( Og det er ikke holdbart

Det lyder som en meget gammeldags holdning og uvidenhed... Tror måske det er svært for dig som person at få ham overbevist om dette ikke er den korrekte måde at holde katte. Og ja, at melde sig egen far- må være et ømt emne.

Har du evt nogle andre voksne der kan hjælpe i din sag- eller ring og få råd af fx et internat.. De skal have mere mad.. Kan du evt selv betale noget af maden- hvis det evt er der skoen trykker..

• #11   26. jul 2006 Min far syns vi bruger for mange penge på kattene, når nu vi har dem for at holde musene væk.. Med årets første kuld killinger købte jeg selv noget foder, og der syntes min far det var fjollet, men det kostede jo ikke ham nået, så jeg fik lov til det, problemet er bare, at det er dyrere end normalt foder herude hos os, for når vi køber kattefoder køber vi 5 eller 10 kg sække.. Men min far syns vi bruger dem for hurtigt, så det er derfor de ikke må sættes op..

Og så lige en ting til.. Vender moderen selv killingerne fra, eller bliver de først det, når de bliver solgt, for dieningen tager jo også på mødrene.. Det skal lige siges at killingerne er sunde og raske, det er slet ikke det.. og (hehe) de er også til salg, og jo flere vi kommer af med, jo mere mad har vores egne katte.. For 19 katte er også lidt mange og fodre på, så på det punkt forstår jeg godt min far, men det betyder ikke, at man skal lade være med at fodre dem, bare fordi de er lidt flere..

• #13   26. jul 2006 Jeg synes du skulle vise denne tråd til din far - det kunne være at han blev nød til at tænke så !

• #14   26. jul 2006 det bliver jo dyre og dyre for jer at holde katte hvis de bare formere sig hele tiden. Jo flere katte jo mere foder.
    Hvis i skal beholde nogle katte så fo dem neutraliseret, både hankatte og hunkattene.

Han kattene vil jo parre alt og alle , ja selv naboen kat..

mvh sanne

• #15   26. jul 2006 Ja, det har i ret i, men det skal lige siges at 13 af de 19 katte er killinger, som vi forsøger at sælge, så vi er skam godt igang.. Nu skal de også lige blive gamle nok, til at de kan sælges.. Så hvis vi kommer af med alle sammen, så har vi kun seks, hvoraf den ene er vores hankat.. Det med at neutralisere dem, det snakker vi stadig om, for det er ikke fordi nogen af os vil dem det ondt, vi skal bare lige have det samme syn på tingene alle sammen..

• #16   26. jul 2006 Gitte W: det er heller ikke ondt at neutralisere en kat. Jeres hunkatte ender som fødemaskiner, hvis de ikke bliver steriliseret, og det er ondt.
    Jeg ved godt at du nok ikke har råd til at sterilisere dem, men det må din far have. Han kan sikkert få noget mængderabat, hvis han kommer med 6 katte der skal neutraliseres...

• #17   26. jul 2006 Hehe.. Tak for tipsne.. Jeg vil snakke med ham om det, og hvis han ikke vil lytte, viser jeg ham tråden, men det bliver først i morgen, ellers kommer der garanteret ikke noget godt ud af det! Men mange tak for alle tipsne!!

• #18   27. jul 2006 Er din far landmand? Ved han, at han i så fald kan trække udgiften til kattefoder fra på selvangivelsen?

Dyrenes beskyttelse har lavet en piece: Landkatten skal også have et godt liv, som du kan finde her: (link fjernet) (hav tålmodighed - du viderestilles til DB's hjemmeside :-)) Den synes jeg du skal printe ud til ham.

Og fortæl ham så også at en velfodret kat er en bedre jæger end een, der er i underskud. Det "smarte" ved katte er, at de ikke jager af sult, så det er ikke nødvendigt at holde dem på sultegrænsen for at gøre dem til effektive jægere smiley

• #19   27. jul 2006 Jeg vidste jeg havde læst det et sted........

I 2003 udgav Naturhistorisk Museum et hæfte om katten. Oplysningerne bygger på anerkendte undersøgelser og må derfor siges at være troværdige smiley

Jeg har scannet en en enkelt side ind, som din far bør læse. Her forklares det, hvorfor en velfodret kat er en effektiv jæger. Læs fra den røde streg og ned.
    http://www.beydana.dk/div/jagt.jpg

Hvis du gerne selv vil have hele hæftet kan det købes på Naturhistorisk Museum eller her i deres e-butik:
    (link fjernet)

Håber det kan være en hjælp til at overbevise din far smiley

• #20   27. jul 2006 Mange tak for linksne Katrine N, Jeg vil vise dem til min far, og jeg tror han vil fatte det nu, eller det håber jeg i hvert fald..

• #21   27. jul 2006 Hele dette indlæg kan godt lyde som om, at kattene er på grænsen til døden, men de er undervægtige fordi de har fået killinger, og mit problem er bare, at min far ikke ville sætte dem op i foder, og de sidste to meddelelser fra Katrine N er nok dem, som hjælper mig bedst i situationen. Jeg viste linket til min søster, og hun syntes at jeg overreagerede, og når jeg læser mit første indlæg igennem, så kan jeg godt se, at det lyder sådan. Så nu har i fået det helt på det rene, så det er ikke noget, som min far kan meldes for, han skal bare se katten i et lidt andet syn. Men tak for snakken alle sammen!

• #23   29. jul 2006 Det har du ret i Fonz.. Men som sagt, så snakker vi også om det herhjemme, og der bliver snakket kraftigt om det. Det skal lige siges, at jeg har snakket med min far, og jeg får lov til at fodre dem, så der er nok.. Så "sagen er afsluttet" smiley Heldigvis!!

Kommentér på:
Kat tynd, men må ikk give mere mad :'(

Annonce