Kat tynd, men må ikk give mere mad :'( {{forumTopicSubject}}
Nogle af vores katte er blevet ret så tynde, og en er meget slem, men de har så også alle sammen fået killinger, og det er det der gør det, og det eneste man så skal gøre er at sætte dem lidt op i foder ikke??
Men min far siger, at de ikke må få mere for "de kan bare lære at fange nogle mus!" som han siger.. men indtil videre er det kun den ældste kat som fanger en mus eller muldvarp hver 3-5. dag, hvorefter resten af kattene (16-19) skal deles om den + det de får om morgenen og om aftenen.. Og hvis en af kattene ikke kommer indenfor et kvarter efter der er blevet fodret, så for den ikke noget mad, for så er der ikke mere..
Hvad gør man så?? De får om morgenen ½ bæger, mens et helt bæger passer til dem.. Men så kan min far jo se at de ikke har "slikket skålene rene"..
Er der nogle, som kan hjælpe mig?? Jeg har prøvet at snakke med ham om det, men så siger han bare det der med musene, lige meget hvor tynde de er for "så lærer de det vel.."!!!!!!!!!
nov 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 49
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 693
Stakkels små missere. Måske I kan prøve med noget killingefoder istedet? Det koster det samme, men feder mere.
... Ved slet ikke hvad jeg ellers skal sige. FÅr helt ondt i hjertet af at tænke tanken om en masse tynde og sultne missere.
Jeg håber at din far finder ud af at katte altså ikke nødvendigvis får nok nærring af mus, fugle, og hvad de ellers fanger i naturen. Desuden er det meget muligt at de kan have orm, og ormen på den måde spiser maden for dem.
Held og lykke med dem. :0( *lusker med tårer i øjnene ud af tråden, og glæder mig over at mine kattes skåle altid er fulde af foder*
nov 2005
Ormekur har de været på for nylig..
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
Gitte: Jeg synes at du skal fortælle ham at det er dyreplageri, og at han, som ejer af gården, har det fulde ansvar for kattenes trivsel. Fortæl ham at hvis han ikke tager det ansvar, bør han ikke have de katte. Du kan jo, hvis du har mod på det, sige at hvis ikke han tager sig sammen, så melder du ham. Og ellers kan du jo fodre dem i smug. Det er dog bedre at fodre dem i smug, end at de ikke får noget.
Held og lykke med det.
nov 2005
apr 2006
nov 2005
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 693
Men kan også kun give de andre ret. Når man har katte tager man det fulde ansvar for dem, og missemødre har brug for mere næring og foder end normalt, når de nu har killinger..
En fødsel tager hårdt på mødrene, og de skal da have mulighed for at blive fedet op igen!!
... Øv hvor mit hjerte bløder for de små!
apr 2006
Men tag en snak me din far og vis ham evt. denne tråd, hvis du mener det kan hjælpe....
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
Det lyder som en meget gammeldags holdning og uvidenhed... Tror måske det er svært for dig som person at få ham overbevist om dette ikke er den korrekte måde at holde katte. Og ja, at melde sig egen far- må være et ømt emne.
Har du evt nogle andre voksne der kan hjælpe i din sag- eller ring og få råd af fx et internat.. De skal have mere mad.. Kan du evt selv betale noget af maden- hvis det evt er der skoen trykker..
nov 2005
Og så lige en ting til.. Vender moderen selv killingerne fra, eller bliver de først det, når de bliver solgt, for dieningen tager jo også på mødrene.. Det skal lige siges at killingerne er sunde og raske, det er slet ikke det.. og (hehe) de er også til salg, og jo flere vi kommer af med, jo mere mad har vores egne katte.. For 19 katte er også lidt mange og fodre på, så på det punkt forstår jeg godt min far, men det betyder ikke, at man skal lade være med at fodre dem, bare fordi de er lidt flere..
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 759
Hvis i skal beholde nogle katte så fo dem neutraliseret, både hankatte og hunkattene.
Han kattene vil jo parre alt og alle , ja selv naboen kat..
mvh sanne
nov 2005
apr 2006
Jeg ved godt at du nok ikke har råd til at sterilisere dem, men det må din far have. Han kan sikkert få noget mængderabat, hvis han kommer med 6 katte der skal neutraliseres...
nov 2005
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Dyrenes beskyttelse har lavet en piece: Landkatten skal også have et godt liv, som du kan finde her: (link fjernet) (hav tålmodighed - du viderestilles til DB's hjemmeside :-)) Den synes jeg du skal printe ud til ham.
Og fortæl ham så også at en velfodret kat er en bedre jæger end een, der er i underskud. Det "smarte" ved katte er, at de ikke jager af sult, så det er ikke nødvendigt at holde dem på sultegrænsen for at gøre dem til effektive jægere
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
I 2003 udgav Naturhistorisk Museum et hæfte om katten. Oplysningerne bygger på anerkendte undersøgelser og må derfor siges at være troværdige
Jeg har scannet en en enkelt side ind, som din far bør læse. Her forklares det, hvorfor en velfodret kat er en effektiv jæger. Læs fra den røde streg og ned.
http://www.beydana.dk/div/jagt.jpg
Hvis du gerne selv vil have hele hæftet kan det købes på Naturhistorisk Museum eller her i deres e-butik:
(link fjernet)
Håber det kan være en hjælp til at overbevise din far
nov 2005
nov 2005
nov 2005
Kat tynd, men må ikk give mere mad :'(