Inde- til udekat - hvordan bedst? Inde- til udekat - hvordan bedst?
Glædelig jul til alle
Vores julegave til os selv i år var en smuk lille tiger-mis, der ikke fungerede som indekat i tidligere familie.
Vi hentede den meget uplanlagt d 23/12 om aftenen, og idag blev hun for første gang lukket ud i en fuglevoliere i en halv time (hun var meget nysgerrig på alt det nye, og meget utilfreds da hun blev lukket tilbage i skuret
Jer der har erfaring med indekatte til udekatte + integration med nuværende katte.....hvad er bedst (vil først være om 14 dage- 3 uger når hun er faldet til her):
1 lukke hende inde i værkstedet hvor de skal bo fremover alle 3? Ulempe, når hun så møder de andre katte kan hun måske stikke af så langt væk at hun ikke kan finde tilbage
2. Lukke de andre katte inde i værkstedet sammen med hende indtil hierarkiet er etableret? Ulempe; hun kan ikke trække sig
Vi spreder hendes lort og tis i haven, og de kan snuse gennem hegnet i volieren.
Er der nogen spørgsmål, så skriver i bare
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det syntes jeg godt nok er meget synd og en anden ting, det er en meget skidt årstid at gøre det på, hvis hun kun har været inde kat, så har hun jo slet ikke anlagt vinterpels og i risikere at hun bliver rigtig syg fordi hun ikke kan holde varmen.
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
Vi plejer at introducere kattene for hinanden med det samme. Katten får lov at sidde i transportkassen, de andre kan komme og snuse og kigge - når der er ro på bliver den lukket ud. Vi har aldrig haft problemer på den måde.
Og stort tillykke med jeres kat - husk at få den neutraliseret og mærket inden den kommer ud (hvis den ikke allerede er det).
Glædelig jul og godt nytår til jer.
nov 2015
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 18
Derfor jeg skrev man kunne spørge fremfor bare at gå ud fra vi overhovedet ikke har overvejet det.
Ja, hun skal være udekat/staldkat - i et opvarmet værksted med kattelem
Hun bor pt i et skur - der også er opvarmet (både med elradiator og så har vi hængt en kyllingelampe op over kurven). Volieren var hun i i 30 min sammen med mig, så hun kunne snuse til det der udendørs liv, og hun elskede det. Gode råd er velkomne, men forargelse burde være forbeholdt de tilfælde hvor der er grund til det, ellers udvandes effekten
nov 2015
Og tak for de gode råd der også er kommet
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Måske er det ikke ideelt det i har gjort/besluttet men er det eneste chance hun har, så husk hun nok skal have mere menneske kontakt, særligt i overgangen.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min mening er stadig den samme underordnet varme i skur og overvejelser, jeg syntes stadig det er synd at gøre en 100% indekat til 100% udekat/staldkat, grundet at katten er vant til at hygge sig med daglig menneske kontakt inden døre i bløde møbler, nu bliver den noget adgang til huset, noget den sikkert ikke helt forstår, og hvad så til sommer når det bliver lunt i vejret og døre og vinduer står åbnet bliver hun så jaget ud hvis hun søger huset eller hvordan, for det er jo sådan de fleste der har staldkat har staldkat te, de vil ikke se dem i huset og er henvist til den menneske kontakt der passer mennesket, og ikke hvad katten nødvendigvis har lyst til.
Jeg har intet imod staldkatte eller folk der holder staldkatte, det er fint for katten men min mening er blot at det skal være et liv katten er vant til altså født til, det lyder det jo ikke til at denne er.
Så fremt din mening ikke er at katten skal forvises fra huset hvis den søger det og forvilder sig ind så er det fint for så vælger katten jo selv om den ønsker fortrinsvis at være ude, hvilket mange katte der er vant til udelivet gør.
nov 2015
Selvfølgelig skal hun ikke være i huset, men nu har hun jo heller aldrig været vant til at komme ind i vores hus, da hun ikke har boet der
Vi fodrer 4 gange dagligt, og da de bor 2 meter fra hoveddøren er der også masser af nus og kontakt
Lige nu sætter vi os hos hende i adskillige timer hver dag og læser/nusser/snakker/hører musik, så hun kan vænne sig til os og stedet
Jeg glæder mig til hun kan komme ud og løbe frit (det var jo netop derfor tidligere ejere valgte os-fordi vi kunne tilbyde det KATTEN havde brug for)
sep 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 50
nov 2015
Glæder mig virkelig til hun kan komme ud, men af flere grunde (primært manglende vinterpels og tilhørsforhold), må hun vente
Inde- til udekat - hvordan bedst?