{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

Fra inde- til udekat {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle sammen smiley

Jeg ville høre hvad jeres erfaringer er, med at jeres katte er gået fra indekat til udekat ?

I øjeblikket bor vi i lejlighed, men flytter i hus inden for et halvt år, så lige nu tumler vi rundt med vores dejlige Maine Coon Bøf. smiley

Men vores indtryk af vores Bøf (som er indekat) i forhold til andre (som er udekatte) er, at han er lidt vild og skør i bolden. Er det rigtig at en kat kan blive lidt skør af ikke og komme ud ? Eller det bare en skrøne ?

Hilsen fra Bøf's ejere:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra inde- til udekat
  • #1   1. feb 2015 Personligt ville jeg sørge for at indrette det nye hjem så han kan komme højt til vejrs og lege med ham. Her kommer kattene ikke ud og løbe frit omkring af flere årsager.

    Mange katte forsvinder - og mange af dem kommer ikke hjem igen.
    Sure naboer (i op til 5 km radius fra hjemmet)
    Risiko for mishandling af andre som ikke bryder sig om kat.
    Risiko for at den bliver kørt ned
    Sår fra slåskampe med andre katte -deraf dyrlægeregninger.

    Har 5 der kommer ud i stor løbegård i haven



  • #2   1. feb 2015 Enig med Lena. Bare sørg for at lege godt med ham hver dag, og lav evt. en "svalegang" af hylder rundt i rummet, så han kan komme op i højderne. Det gør at han har mere overblik over sit territorium, og så han har lyst til at brænde krudtet af smiley
    Her kommer missen heller ikke ud, af fare for at miste hende, da der f.eks. kan opstå slåskampe, de kan blive kørt ned eller smidtet af en farlig sygdom fra andre udekatte, f.eks. Feline Leukemia (og de får også lettere lopper og orm!) Der er også folk der tager katte til sig, da de tror de er ejerløse og fortabte. Så jeg vil ikke risikere at en skulle "stjæle" min kat.. En løbegård ville være et fint alternativ. Men det er selvfølgelig helt dit eget valg, om du vil lukke missen ud smiley


  • #3   1. feb 2015 Hvis I har egen have, der hvor I flytter hen, kunne en god løsning være at indhegne haven smiley Der er mange måder at gøre det på. www.katteindhegning.dk

  • #4   1. feb 2015 Hvis han ikke har været fritløber/udekat før så ved han heller ikke hvad der er derude.

  • #5   1. feb 2015 Tak for jeres svar Lena og JaNinja smiley

    Vi har haft en del af det som i nævner oppe og vende, f.eks. et gulv-til-loft kradsetræ (hylder er vi ikke vilde med) og så har vi snakket om, at hvis det hus vi får købt, har muligheden for det, så vil vi lave et voliere til ham, hvis vi ikke føler os helt trygge ved at han skal ud. Men vi tænker at han skal prøve at komme ud, som udgangspunkt smiley

    Vi har tænkt over det som der kan vente ham, når han en dag skal ud, men vi kan ikke leve hele livet med bekymringer om hvad måske eller måske ikke sker med vores Bøf.


  • #6   1. feb 2015 Hvis I påtænker at bygge et voliere til ham, så lav det og derefter lukker I ham ud - bare ud i volieren

  • #7   1. feb 2015 Har oplevet at miste en kat. Aner ikke hvad der er blevet af ham. Han var en meget smuk Skovkatteblandning. Kom hjem hver dag - pånær en dag i juli måned 2013 og er ikke set siden

  • #8   1. feb 2015 Du behøver ikke at sætte hylder osv decideret lavet til katte op. Alm. Boghylder kan gøre det

  • #9   1. feb 2015 Hvis i først lukker ham helt ud, er det svært, at ændre på det selvom i skulle finde en god grund for, at han ikke burde være ude.

    Men indhegning eller voliere vil katten klart sætte pris på, og jo de forandre sig noget når de har udeliv, selv et begrænset udeliv, de bliver nemlig jægere!
    Min datters 2 katte var indekatte ( lejlighed uden altan) til de var 5 år, men de trivedes hurtig med 1000m2 indhegnet have, og masser af ting, at lave smiley
    Deres hegn er kun 120cm og de er aldrig stukket over, men de er jo også et par store Main Coon katte.
    Indekatte, selv med lille have som jeg har, kræver mere underholdning, for en kat som ikke sover er jo normalt på jagt.
    Røde vil helst have sin fugl med ind smiley jeg vil helst, at han spiser den udenfor


    profilbillede
  • #10   1. feb 2015 jeg har 16 katte som alle er indekatte med adgang til stor løbegård - det bedste jeg nogensinde har lavet.

    har også arbejdet for kv i en del år, og her var vores anbefalning da også at hvis man virkelig er glad for sin kat, ja så er det bedst at lave en løbegård
    må så også sige at i de 8 år jeg var der, havde vi faktisk rigtig mange efterlysninger på langhårskatte, som var smuttet - eller rettere vi havde en kraftig mistanke til at folk havde snuppet dem fra ejeren. Må sige at der lugter lige når over 75% af vores efterlysninger i perioder var langhårskatte.
    vi fik en gang en kat ind, langhårskat, som virkelig ikke havde været passet. Han fik en omtale i vores lokale avis. Og så til vores åben hus, et par dage efter, ja så kom der en dame som kunne fortælle at det var hendes kat, og at han havde været væk i 1 år (var smuttet 2 dage før at han havde en tid hos dyrlægen). Sjovt nok boede hun i samme kvatere som hvor han var fundet. Hun havde været ud og kalde hver dag i lang tid efter han var smuttet. Og hun havde virkelig brugt året på at lede efter ham med efterlysninger mm.
    det som var lidt for underligt var at han er fundet ved samme boligblok som hun bor i.
    så vi var af den mening at der var nogen som havde fået en "gratis" kat, men som ikke har kunne holde hans pels.

    så hvis jeg var dig og virkelig holdt af min kat, så var en løbegård en rigtig god løsning. Og når du kun har et barn, så behøver du altså ikke lige at lukke hele haven inde. Det vigtigste er at katten kan komme op i højden - det er her tingene er sjove.
    på min side er der billeder af min løbegård - som var en terasse da vi købte huset.så vi har muligheden for at have døren til udestuen stående åbent - hele døgnet hvis vi ellers havde lyst til det.

    jeg ved at der er blevet flere og flere som vælger den løsning. Man bliver jo glad for sine dyr.
    og jeg syntes også at vi for tit hører at der er nogen som har været dumme over for andre folks katte


  • #12   2. feb 2015 Min kat er opvokset de første 3 år af hendes liv som indekat. Da vi så købte hus, ja så skulle der ikke spares på indhegning af have, og løbegård smiley Tror bare jeg glemte at katten er indekat - hun er ALDRIG ude. Hun kan bruge kattelemmen som hun ønsker, men dét der "udenfor", det er altså noget man kigger på gennem vinduerne her hos os.

  • #13   2. feb 2015 Vores er fritløbere og de elsker det. De første tre år med kat var hun kun indekat men hun er blevet en helt anden og meget gladere kat efter hun har fået lov at komme ud.

Kommentér på:
Fra inde- til udekat

Annonce