2.915 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Må en huskat gerne få RC Maine Coon foder? Må en huskat gerne få RC Maine Coon foder?

Ja overskriften siger egentlig det hele... smiley

Jeg har i forvejen en langhåret blandingskat, men til Marts får vi en lækker MCO stamtavle - fyr i huset. Han skal have MCO Kitten i starten og senere over på voksen MCO. Må min alm. pige gerne få det? (hvis hun altså vil have det)

Min hunkat vil være neutraliseret, inden vi får ham. Og hun er en lille kat der er i den tynde ende af normalvægtig.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må en huskat gerne få RC Maine Coon foder?
  • #1   7. jan 2016 Ja, selvfølgelig må hun det. At RC voksenfoder så er noget dyrt gang korn, som intet godt gør for kattenes pels, det er så en hel anden sag.

• #2   7. jan 2016 Nå okay...

Ja dyrt det er det ihvertfald. Hvad bruger du da? smiley

• #4   7. jan 2016 Mine fik tør, kedelig pels og skæl af RC. smiley

Desuden kastede de op og havde lind afføring.

• #5   7. jan 2016 Okay... jeg har bare altid haft et positivt indtryk af RC. Jeg har dog kun erfaring med RC Kitten 36, som alle x-killinger i vores hus har elsket. Så jeg tænkte at det samme galt med andet RC...

• #6   7. jan 2016 Katte er kødædere. Royal canin er primært lavet af korn. Det må være svar nok smiley

• #7   7. jan 2016 Jeg er også tilhænger af kornfrit, men vælger du RC kan du sagtens give det til begge katte, katte er nu en gang katte, og alt foder skal overholde nogle minimums krav.
    Jeg blander så flere slags, og på den måde kan der også være forskel på biddernes størrelse.
    Nu vælger jeg så kun foder med små bidder, det fungere bedst med en tandløs kat og en som skal have fjernet tænderne.

• #8   7. jan 2016 Okay... ? Hvilke mærker er så kornfri?

• #9   7. jan 2016 Orijen, Acana, Applaws, Kingsmoor, Ziwipeak, Taste of the wild (mener det har ret høj indhold af magnesium), nogle af Select Gold udgaverne m.fl.

Fodrer selv med Kingsmoor, men det er fordi, det er det kattene bedst kan lide smiley

• #10   7. jan 2016 Okay.... ?

• #11   7. jan 2016 lige et supplement spørgsmål hvis det er i orden nu vi er inde på kornfrit. Min dyrlæge siger jeg også skal se efter om foderet er fyldt med kartofler, men kan det så passe at Orijen regional red er det eneste kornfrie foder uden kartofler, og har ikke set andre herinde snakke så meget om det, så hvor vigtigt er det at foderet ikke indeholder kartofler?

• #12   7. jan 2016 Helt enkelt, fodr med det kattene trives på. Nogle trives bedst på kornfrit og andre på det med korn. Der er i mine øjne ikke noget facit på hvad der er rigtigt og forkert smiley
    Og ja din huskat må gerne få MCO foderet smiley

• #13   7. jan 2016 det svinger meget hvad der er i RC, så tjek det selv ud

jeg bruger, og har brugt rc sterilised til mine, og de har alle flot pels. og har ingen problemer med maverne eller andet. har brugt det i over 10 år.

vedr kornfrit.... tjaa nu er ikke alle dyrlæger lige glade for det. der er nemlig en større risiko for at katten udvikler foderallergi ved at bruge kornfrit. kender desværre selv flere som er endt med en kat med allergi, hvor synderen har været foderet.
    selv min egen dyrlæge vil slet ikke anbefale kornfrit fordi de har fået flere ind med allergi pga kornfrit foder.

ja de kan altså også få foderallgeri af korn/majs men i forhold til det med korn, så er der en større risiko med det uden.

bruger som sagt sterilsed og så får de godt med vådfoder hver dag.

mit råd, prøv dig frem. for det er vigtigere at dine katte trives på det, end at man bruger det ene frem for noget andet - tror at der lidt med moden at man går op i det.
    det eneste du bør kigge godt og grundigt på er magnesiumen. det må ikke være for højt

• #15   8. jan 2016 Jeg tror heller ikke der er kartoffel i ziwipeak. Men det koster til gengæld også en halv arm smiley

• #16   8. jan 2016 Huske katte er ørken dyr og kødædere der er under 30% kød i Royal canin main coon kitten og adult, (bruger det selv)

Læs på nettet hvad indhold der er i

• #17   8. jan 2016 Anja, jeg ville godt se det på skrift, med allergi af kornfrit, for det er godtnok ikke mange katte som jeg har hørt eller læst om, som har allergi overfor kød, det har jeg fortrinsvis hørt om hunde, og vi har haft en i familien, men katte skal have kød, hvor de ikke er bygget til korn, der sker godt nok en udvikling i deres enzymer som gør at de er bedre til det idag, fordi de nu en gang får så meget korn.
    Det jeg har læst og erfaret, er at det er fint med kød, og selvfølgelig kan de blive allergiske over for en enkelt proteinkilde, og det er oftest kylling, fordi så meget kattefoder er lavet på kylling, og det bliver for ensidigt, og ensidighed kan altid føre til allergi, som regel ved individer som er disponeret.
    Det første min dyrlæge opfordrede til, da jeg havde kat med allergi, var at komme væk fra kylling, og Manne trivedes rigtigt fint på kornfrit, ja han levede af Ziwi Peak i flere år, både som vådt og tørt.
    Idag bruger jeg Orijen som hoved foder, men blander flere, og det er betydeligt billigere, og desværre vil mine nuværende katte ikke rigtig spise det vådfoder jeg køber fra Ziwi Peak, smiley det er så Røde som ikke vil smiley

• #18   8. jan 2016 95% af allergi opstår pga korn i foder, katte skal have kød for at overleve pg underligt hvis de for allergi for kød for så skal de aflives

• #20   8. jan 2016 det er nu ikke pga kødet at de får allergi pga kornfrit
    men da der skal være stivelse i foderet når de laver det, og de ikke vil bruge kornprodukter, ja så vælger de bare noget andet. og det som giver større risiko for allergi.
    prøv at læs hvad der ellers er i foderet, ud over kød. det kan være græskar, kartofler, tang, ærter og mange andre mærkelig ting - nogle gange skulle man tro at det var foder til kaniner fremfor til katte

ja de kan godt allergi overfor kød, men så vælger man noget andet. har selv haft en som ikke kunne tåle kylling.

• IK
    IK Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #22   13. jan 2016 Jeg vil bruge select gold MCO i stedet hvis jeg var dig smiley

og ja det må den.

• #23   13. jan 2016 Det er da også derfor jeg helst køber foder med 80% kød, så er der ikke plads til så meget andet.
    Jeg ved, at i USA er majs den største synder med hensyn til allergi, og jordnødesmør, al overdrivelse er en risiko, og er det en ting som forekommer over alt, så er det et problem.
    Feks er jeg selv allergisk over for soya, og det må proppes i næsten hvad som helst ( under en vis grænse) uden at skrive det, også i hakket kød smiley

• #24   13. jan 2016 puha kan være jeg skal skære ned på mængden af peanutbutter/jordnøddesmør så. Jeg får hurtigt ædt et helt glas smiley :'D

• #26   13. jan 2016 Jeg ville nok også bruge et andet foder uden alt for meget korn i.
    Ved at Oliverspetfood har kornfri foder og mine katte elsker det, men desværre måtte jeg stoppe med at bruge det da jeg har en lille missepige som tog på af det, selvom det var deres light, de andre to skete der ikke noget med. Så jeg endte på Virbac, som så skiftede produkterne ud med nye der var mindre korn i og det gjorde at flere dyrlæger ikke har købt det hjem, da de ikke ved hvordan det virker.
    Men der har jeg så valgt at købe det nye igennem en hjemmeside og få det leveret til døren uden det koster mig noget (så slipper jeg for at køre efter det smiley )
    Jeg brugte den der var mere fiber i til den sartes mave, da hun havde haft en reaktion i maven grundet en antibiotika behandling efter hun blev neutraliseret og fik en infektion. Men nu er maven okay og samme fiber indhold skulle være i deres Urology produkt og det hverken tager hun på af eller har dårlig mave på + hun har en forebyggelse på at hun ikke får urinvejsproblemer igen, da hun er uheldig at have arvet en sart mave og urinvejsproblemer fra hendea afdøde mor. Jeg giver dog ikke bare slip på hende når hun ikke lider og ikke er syg. (først når hun får en ny urin infektion eller krystaller i urinen og ville skulle på antibiotika igen må jeg sige stop, da hun ikke tåler mere antibiotika desværre og hun skal ikke lide under en behandling igen, det gør for ondt på mig.

Men tjek evt Olivers petfood og hvis du nogensinde skal have foder som dyrlægen kun sælger, så kan det garanteret købes på denne side ved dyrlægens ernæringscenter. Det er nemlig et dyrlæge produkt jeg giver mine nu for at de ikke har risikoen for at få urinvejsproblemer smiley

Held og lykke med valget, der er jo så mange smiley
    Ps. MaxiZoo har også en del produkter som er kornfri. Bare spørg en medarbejder smiley

• #27   13. jan 2016 Der hvor jeg boede før, kom naboen s huskat nogen gange på besøg, jeg har rc MC foder til min MC og det kunne huskatten ikke tåle. Den kastede det op igen udenfor. Den var vant til småt tørkost og paté, så det var ligesom for voldsomt for dens mave gætter jeg på.

Det indholdet en del mere protein f.eks end alm katte mad, så det kommer vel an på huskatten har brug for det.
    MC tørkost er mere hen af foder med ekstra ernæring end alm katte mad, for huskatte, små katte, gætter jeg på smiley

• #28   14. jan 2016 Maria der er jeg ikke enig smiley alt kattefoder skal overholde nogle minimums krav, og det gør de lige netop.
    Jeg tror nærmere at din nabos kat har over spist, ny smag og der for spist mere, og når det så udvider sig ( det gør tørkost, så har det været for meget, og er kommet op igen stort set ufordøjet.
    Ja det kan endda være at nabo katten er vandt til afmålt mad, så har den jo været i slaraffen land smiley

• #29   14. jan 2016 Vores katte fodres med Kingsmoor til store katte, Porta 21 kornfrit og Iams anti-hairball. Derudover får de Concept for Life killingefoder, og det trives de super på.

Nej, jeg undgår ikke helt korn, men korn giver kun mere aff. i kattebakken. Så jeg prøver på at begrænse deres indtag af unødvendige ting, de alligevel ikke kan fordøje.

• Laila J
    Laila J Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
    #30   14. jan 2016 Vi fodrer vores tre huskatte med RC (fit32) og kom engang til at købe en sæk RC Maine Coon (manden var sendt afsted smiley )
    Gode råd var dyre for det var weekend og kattene sultne.
    De spiste også af foderet, men de to kørte meget hurtigt træt i det - pillerne er meget store, hvilket så kunne være en fordel for den ene af vore katte, som har en tendens til overspisning. Han kunne godt klare de store piller, da han er meget stor af bygning og måske er en blanding med en større race, men ellers korthåret.
    De to små kunne ikke klare de store piller.
    Vi valgte at gøre brug af Petworlds byttegaranti den følgende uge og byttede tilbage til det foder, kattene er vant til smiley
    Vi supplerer piller med vådfoder og sørger for, at de får rigelig at drikke. Af og til får de lidt råt kød. Det er kun de to, der kan lide det - heraf kan den ene også rigtig godt lide grønsager især kål og man får ikke fred, før hun får lidt smiley
    Den store hankat får en lille smule vand på sine piller - Han har tendens til at kaste ufordøjede tørre piller op - Kan se at han bare sluger dem, for de er ikke knækkede. Der er meget lidt opkastning, når han får vand på. Vi fik ham som voksen og det har været lidt af en opgave at finde ud af, hvad han kan tåle og trives med. Han er også svær at kontrollere, da han altid går i de andres madskåle og spiser alt op.
    Held og lykke med din nye kat, men tænk på, at pillerne i MC foderet måske er for store til din huskat. Det finder du kun ud af ved at prøve smiley

Kommentér på:
Må en huskat gerne få RC Maine Coon foder?

Annonce