{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.913 visninger | Oprettet:

Overvejer indekat(te) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har tidligere haft huskatte, der løb frit og hund. Nu er jeg i gang med at forestille mig, som kattejer igen. Denne gang skal det være med stambog og indekatte pga. trafikken er ændret....og ...det er jo en helt andet måde at have kat på. Jeg vil rigtig gerne, høre hvad I tænker:)

Jeg har tænkt på:

- at kattesikre vinduerne.

- at lave min terrasse om til et "bur", så den/de ikke løber væk, når døren er åben fra stue til terrasse.....men hvad tænker du, at den ikke har en decideret løbegård? Jeg forestiller mig, at en del racer, er mere eller mindre egnet til mig, når jeg ikke har løbegård.

...pt...har jeg slet ikke overskud til at kattesikre hele haven....men den/de kan måske få sele på...og på den måde være med mig i haven, når jeg luger?

- at jeg ikke skal have en meget snakkende race.

- at her kommer mange - især voksne...så racen skal ikke stresse af det, men behøver ikke at tage kontakt til dem...bare have det godt med at her pludselig er andre end mig og den/dem.

- jeg er vant til aktivering af hunde.

- jeg ønsker en godmodig kat...gerne en der vil have kropskontakt, der ikke er kedelig.

Pelspleje: synes det kunne være fint med ca. En halv times tid ugentligt ...har haft en langhåret hund engang smiley ...og vil hellere bare lege og nusse.

- at jeg har fået smag for at tage væk en uge/14 dage i ny og næ....kan kattene , hvis der er flere, så nøjes med at blive set til i mit hjem, en til to gange om dagen...eller skal de i pension?

Jeg har følgende racer i tankerne:

British shorthair
Ragdoll...men pelsplejen er måske for meget for mig? Er der udbredt døvhed?
Balineser
Main coon ...er jeg nået frem til skal have en Kattesikret have/løbegård....eller? ...og pelsplejen?

Hvilke andre racer skal jeg overveje?






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer indekat(te)
  • #1   6. feb 2016 jeg er huskatte fan smiley

  • #2   6. feb 2016 Ud fra det har jeg læst i min egen søgen, så er Balineseren ret "støjende".
    Sibirsk skovkat, Norsk Skovkat, British Shorthair, Ragdoll og Hellig Birma er mine bud ~ selvom de nok alle kræver lidt pleje, men pleje kan sagtens blive til kæl. Især hvis man starter hvor de er unge og lærer dem/den at det er blive børstet er en dejlig ting smiley


  • #3   6. feb 2016 N9nna: jeg har bestemt mig for en race denne gang, hvis jeg finder et match...og får hjemmet gjort katteklart . smiley

    Ida: Hellig Birma...jo, det kan også være en mulighed. Jeg tror, skovkattene har bedst af at komme ud...? smiley



  • #4   6. feb 2016 huskat er altså også en race...

  • #5   6. feb 2016 Norsk Skovkat behøver ikke at komme ud.

    Jeg personligt ville nok vælge British Shorthair, hvis jeg skal finde noget, der passer til dine ønsker.

    Maine Coonerne kan godt være lidt vokale. I hvert fald nogle af dem. Ud af et kuld på fem killinger, er to af dem nogen, der godt kan lide at give lyd fra sig. At de så har en forholdsvis ynkelig stemme i forhold til størrelsen, det gør dem ikke mindre snaksagelige. smiley


  • #6   7. feb 2016 Så er der Europé
    Huskatte er altså ikke en "race" når hun snakker om en med stambog


  • #7   7. feb 2016 Europæer er bare noget mere aktive end British Shorthair. Så de kræver noget mere aktivering. smiley

  • #8   7. feb 2016 du kan på min side se billeder af min løbegård. den er lavet på terassen. godt nok en større en af slagsen. men har så også lige 14 misser

    det vigtigste er at der er udkigspladser.


  • #9   7. feb 2016 Birma støjer gerne, hvis det er støjende at den gerne snakker med, bla når man taler i tlf.
    Hvis du vil have bimser, så skal du passe på med linierne, jeg har haft bimser som stort set ingen pelspleje krævede, nu har jeg en som skal børstes dagligt, ja i perioder 2 gange om dagen.
    Jeg tror du skal kikke på korthårede katte, minus orintalere, de er aktive og snakkende, men også kontaktsøgende.
    Main Coon kræver altså temmelig meget pelspleje, eller også skal du have en fra linier med god pels.
    Nu er jeg jo glad for min kurilian bobtail, de fåes både med lang og kort pels, min med lang, kræver ikke meget pelspleje, men han nyder at blive kæmmet, jeg behøver bare vise ham kammen så kommer han.


  • #11   7. feb 2016 ida t, der står intet om stambog og huskat er en race. er godt klar over at det ikke er det ts mener, er bare træt af at folk tror huskatte bare er blandinger...

  • #13   7. feb 2016 Glider I lige læse hendes post?
    **Jeg har tidligere haft huskatte, der løb frit og hund. Nu er jeg i gang med at forestille mig, som kattejer igen. Denne gang skal det være med stambog og indekatte pga. trafikken er ændret....og ...det er jo en helt andet måde at have kat på. **
    Jeg siger ikke noget om at jeg tror det bare er blandinger - jeg siger at du tydeligvis har misset det første stykke af hendes post


  • #14   7. feb 2016 jeps, det med stambogen er gået min næse forbi.
    holder mig dog stadig til huskatte, de er skønne smiley smiley


  • #15   7. feb 2016 N9nna: smiley Jeg havde faktisk hørt om at huskatten, var blevet en stambogsført race ...men havde lige glemt det. Det er nok stadig ualmindeligt at vide det i den brede befolkning.mDejligt at nogle som dig vil arbejde med den!

    Susanne: Tillykke med kuldet. Hvor er de charmerende! <3Europé vil jeg kigge nærmere på. Jeg er vant til aktivering af hunde...og forestiller nok også mest af jeg skal have to.
    Norsk skovkat: troede der var mere pelspleje end ved main coon..?

    Panther: Jeg vil gerne afsted på ferie en tre gange om året. Er det så bedre at få dem i pension, end den anden løsning, hvor de er hjemme? smiley

    Jette: den må gerne snakke, men jeg har mødt nogle orientalere, hvor jeg synes de gjorde det uafbrudt. Jeg kigger videre :)...også på Bobtail nu.

    Anja: super! Kigger om lidt. Lukker du op hele året? Det med udsigtspladser har jeg også tænkt på i stuen.


  • #16   7. feb 2016 Angående pelspleje ved Maine Coon og Norsk Skovkat. Jeg tjekker en gang om ugen, om de har en filt under armhulerne, i bukserne (bagpå), i halen og i kraven. Har de det, fjerner jeg den. Det er egentlig den pelspleje, jeg gør. Og det foregår, når katten alligevel er oppe hos en af os.

    Man skal selvfølgelig passe lidt på med linier. Men de fleste opdrættere sorterer dem med alt for bøvlet pels fra, for det er naturracer, og skal som sådan stort set kunne holde deres pels selv. smiley

    Maine Coonerne kan dog i mange tilfælde godt lide at "tale" med deres ejer. Ikke sådan at de går konstant og miaver, men der vil for de fleste være tidspunkter på dagen, hvor de vil "tale" med dig. smiley Jeg synes så bare, at det er en ekstra charme. smiley


  • #17   7. feb 2016 Susanne: Jeg har engang haft en puddel, så jeg kender til pelspleje...og det der lyder nemt nok:)
    Er det sølv og blå, der er den mest bøvlede pels? Synes jeg har læst det..

    Jeg sidder her og kigger rundt i min stue: hængende potteplanter, lamelgardiner, reoler med planter og pynteting, ledninger .... ?? smiley ... = Spændende kilingelegetøj overalt!
    I køkkenet har jeg hylder uden låger smiley .....I bryggerset er det det samme! smiley


  • #18   7. feb 2016 Den ene af mine blå skal jeg være lidt ekstra opmærksom på, når det er fældetid. Men nej, jeg synes ikke, at jeg oplever den store forskel i forhold til farver.

    Potteplanter er noget, vi kun har i soveværelset, hvor kattene ikke er. Lamelgardiner har vi opgivet. Vi har skabe, hvor de ikke må være, men det er en evig kamp at holde dem nede. Pynteting er til for at smadres eller låses inde. Ledninger lærer mine efterhånde at lade være. Hylder uden låger er til for at soves på uden undtagelser. Det lyder vældig hyggeligt at skulle være kat hos dig. smiley :D smiley :D smiley :D smiley


  • #19   7. feb 2016 smiley smiley kan se jeg skal have...eller får et nyt hjem...hvis det bliver til et Kattehjem...elsker mine gardiner og planter smiley

  • #20   7. feb 2016 Jeg har så også flere katte end gennemsnit herinde. smiley

    Pt. har jeg 12 voksne katte og 6 killinger. smiley :D smiley smiley


  • #21   7. feb 2016 smiley hold da op! smiley

  • #22   7. feb 2016 IMO holder det ikke at tage på lange ferier flere gange om året, hvis man ikke har god mulighed for kattesitter i hjemmet. Og er det langhårskatte, så kræver det, at kattesitteren er indstillet på - og kompetent til - daglig pelspleje.

  • #24   7. feb 2016 jeg har kattelem i døren fra udestuen til løbegården. alt efter vejret så er de ude det meste af dagen - eller rettere de har muligheden for at gå ud det meste af dagen. især de ældre katte vil hellere bare ligge i sengen/sofaen eller andre steder.
    nu har jeg så tag på det halve af min gård, så er er altid tørt i den ene ende.
    og så er der forskellige planter i krukker.
    et godt råd til at have planter indenfor: køb kattegræs og have stående. har altid 6-8 stykker stående og har ikke nogen som æder min potteplanter. det eneste den ene kat elsker er min mors roser i vase..


    det med at få dem passet, så kan jeg anbefale at finde et godt pensionat. har selv arbejdet på kv i odense, og vores var rigtig godt besøgt. det hedder bare Min ven kattens pensionat odense, i dag. vi passede katte i op til næsten 1 år af gangen. har kunder fra både jylland og sjælland.
    men det vigtigste er at man tager ud og besøger stedet. må man ikke se hvor katten skal sove, så er det ikke der man skal have sin kat passet.
    personligt vil jeg hellere ikke have at mine katte går sammen med andre katte.
    der hvor jeg arbejde havde alle katte en stor volurer med højt til loftet - god plads til to katte.
    har selv haft alle mine - på det tidspunkt havde jeg lidt flere end nu - på ferie i 1 mdr - godt nok med selvpas.



  • #25   7. feb 2016 smiley tak for alle rådene. Jeg tænker.

  • #26   9. feb 2016 Jeg kan varmt anbefale en exotic - den trives rigtigt godt som indekat med løbegård. Og så er der ikke særlig meget pelspleje, da den er korthåret. Skøn race smiley

  • #27   9. feb 2016 Saan: smiley de virker til at have et superdejligt sind, men pga. større risici for for gener/sygdomme end andre racer, så vil jeg ikke have perser/exotic.

  • #28   9. feb 2016 De har da ikke flere sygdomme end andre racekatte. Bare sørg for at købe hos PKD fri opdrætter smiley

  • #29   10. feb 2016 Hvor er det dejligt at læse alle de tanker du har gjort dig smiley

    Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få to katte, evt. kuldsøskende, men især helst af samme køn. Årsagerne er at to katte både giver dig større frihed til at være væk hjemmefra på ferie, hvor de sagtens kan blive set efter 1-2 gange dagligt af en bekendt. Men også løbende i dagligdagen hvor du måske skal flere ting i løbet af en dag. Samt det er bare så meget sjovere at se to katte lege sammen, sove sammen etc., og det gør ikke at de kommer mindre til mennesket, bare typisk for kvalitetessamværd i stedet for at "hænge desperat" på dig når du kommer hjem efter at have været væk en hel dag og katten har kedet sig smiley

    Dine katte vil helt sikkert værdsætte at få en løbegård/terrasebur (hvad vi nu kalder det) til at få lidt vind i næsen og fange insekter i. Men de kan også sagtens klare sig uden, evt. til du får en sat op. Jeg ville holde igen med sele-idéen, da du kan vække et behov som du ikke kan stille uden at gå ture med den dagligt. Så hellere have det at kattene kan være med i haven og hygge sig med dig som motivator til at få indhegnet haven smiley

    Ragdoll er nok den roligste race der er, efterfulgt af briter og perser/exotics. De fleste briter er noget satte i deres rytmer, og er ikke voldsomt glade for gæster. Ragdoll har ingen problemer med døvhed? Hvide katte, især dem med blå øjne, er der desværre en risiko for er døve, men ragdolls er ikke hvide smiley Når du pointere du ikke vil have dem for kedelige, så kan det godt være at disse racer ikke er aktive nok til din smag.
    Balineser, som er en langhåret siameser, hører til i den anden ende af aktivtetsspektret, og skal generelt altid have en bunke-makker (kat der vil ligge i bunke) for at være glade. De er ikke nødvendigvis mere aktive end de medium aktive racer, men har typisk et ekstra "gear" i forhold til disse. Samt kan være ganske "pilpotede" smiley De vil meget gerne ligge tæt på deres ejere, helt oppe på brystkassen helst.
    Maine coon er hos de medium aktive racer, og er nogle godmodige klumpedumper, der kan være lidt en udfordring i forhold til at de er glade for at lege med generelt alt i hjemmet, hehe. Pelsplejen kan variere meget. Vi har haft fra ham, der skulle børstes hver-hveranden dag, og var meget pelsrig og besværlig at holde og til ham vi har nu, der er OK kortpelset (bortset fra halen) og som lige får en hurtig kam hver 2.-3. uge, og der intet er at komme efter der. Så med alle de langhårede, så kig til forældrene og spørg til hvor meget de skal pelsplejes.

    Andre racer du måske kan overveje er burmeser, europé, kurilian bobtail (fås både i kort- og langhår). Burmeseren er en medium aktiv bunkekat. Européen er en medium aktiv kat, der er glad for gæster og at blie leget med, men også er god til at beskæftige sig selv. Racen er glad for mentale udfordringer som klikkertræning, og vil gerne ligge på skødet. Bobtailen minder meget om européen er det mit indtryk, og er alligevel lidt anderledes.

    Jeg vil anbefale dig at læse lidt på f.eks. racernes special klubber om det typiske temperament, og når du så har fået listen snævret lidt ind, så se f.eks. om du må komme på besøg hos opdrættere af racen (gerne når de ikke har killinger for at opleve de voksne). Det er ikke alle opdrættere der har tid til det, men nogle har, og vi har f.eks. flere gange haft folk på besøg, der var interesseret i européen smiley
    Evt. kan du starte med at møde racerne på udstilling og få et indtryk der smiley Der er en udstilling i Grindsted i marts, og en i Hedensted i april, hvis det er.
    www.killingelisten.dk har faktisk en racebeskrivelse (ofte lavet af racens special klub) for en god del af racerne smiley


  • #30   11. feb 2016 *De er ikke nødvendigvis aktive i længere tid af gangen end de medium aktive racer, men har typisk et ekstra "gear" i forhold til disse. (skulle der stå)

  • #31   11. feb 2016 Mine Maine Coons er nu ikke specielt aktive, med mindre jeg har killinger i huset, der får sat lidt fut i de gamle også. Men til gengæld er de kluntede, og nogle af dem stjæler alt. En enkelt jeg har haft, han skulle vælte alt ned - bare for at se, hvad der så skete. Og pt. har jeg en meget "døv" kat. Hun hører med vilje ikke, når jeg siger nej. Men er der godbidder, så skal hun nok være der. smiley

    Min mest aktive kat pt. ud over killingerne er nok min huskat. Nå ja og så min teenage Maine Coon, som nok har lidt mere krudt i numsen end gennemsnittet.


  • #32   11. feb 2016 Eva: smiley Tusinde tak for dit indlæg. Det er meget brugbart! Jeg tror, det ender med katte efter eller i slutningen af sommerferien. Så kan jeg nemlig nå at få sikret min terasse og vinduer...og mit larm fra noget stuerenovering er færdig. Nu har jeg lang tid at overveje i endnu smiley

    Jeg forestiller mig mere og mere to katte og tænker det kunne være sjovt med to forskellige racer og begge neutraliserede. Killinger er bedårende, sjove mv...men jeg er også åben for at det kunne være at en eller begge katte er voksne. De skal bare være psykiske og fysiske sunde...og se godt ud smiley

    Susanne smiley jeg tror main coon ungkatte er for meget til mig: Jeg skal lave om på alt herhjemme! smiley så bliver det en mail Colin, bliver det en voksen af de mindre pilfingrede smiley


  • #33   11. feb 2016 Mail Colin = min iPads måde at skrive main coon på!

  • #34   11. feb 2016 Ha ha der findes også rigtig mange søde voksne Maine Coon katte derude, som mangler et kærligt hjem. Og da er du også mere sikker på, hvad sind katten er endt ud med, for selvom der er en lang række fællestræk for racen, så er der også individuelle forskelle. smiley

    Jeg elsker Maine Coonen, fordi den er så herligt lalleglad. smiley


  • #35   13. feb 2016 Pt har vi en mindre flok katte hvori de fleste er Kurilian Bobtail. De er alle inde katte med udgang til stor løbegård døgens 24 timer. Vores han kat har dog hans egen rum med tilhørnede løbegård også 24/7. I hans rum opbevare jeg alle blomster fra drivhuset plus dem vi har i krukker om sommeren i vinterperioden, og han elsker dem. Ellers har vi hele huset mere eller mindre fyldt med blomster i næsten alle vinduer, vores hus er i 3 etage så der er jo fint plads til kattene. De har stort set fri adgang til det meste. smiley

  • #36   13. feb 2016 Her ser du lidt af blomsterne

    profilbillede
  • #37   13. feb 2016 Wow, der er mange XD

  • #38   13. feb 2016 Hanne - Så lidt. Godt du kan bruge det. Jeg kan godt forstå overvejelsen med to forskellige racer, når der er så mange spændende og søde racer. Bare husk når du overvejer forskellige racer at de skal være "kompatible" i aktivitetsniveau og evt. putte/bunke behov med andre katte smiley

    Det samme gælder forresten med køn, grunden til jeg nævner der er at han og hunkatte (især som voksne) leger ret forskelligt, og hvis man vælger to af hvert sit køn kan man stå med en frustreret dreng, der ikke forstår hvorfor hende pigen bare ikke vil tumle og slås for sjov, og et jævnt gnavent pigebarn, der ikke fatter hvorfor alle de sjove fangelege skal afsluttes med at hun væltes over ende, hehe

    Tanken om en voksen med en ungkat/killing er heller ikke dum smiley


  • #39   13. feb 2016 Poul Frøik:
    Åh, hvor er jeg glad for dit foto! smiley det betyder jo at jeg også kan kombinere katte og planter og ikke behøver vælge.
    Hvad tænker du om at have katte, der ikke har fri adgang til løbegård? Mine vil blive indekatte med adgang til terrasse, men kun når jeg åbner døren der til.

    Eva:
    Ja, det skal være racer der matcher....og samme køn så smiley


  • #40   14. feb 2016 Hej Hanne. Det er også en fin løsning. Jette Lykke gør også det med at lukke terrassedøren op så hendes katte kan komme ud og det går rigtig godt, bare det at de får lov til det i ny og næ. smiley

  • #41   15. feb 2016 Hanne - Det kan man i hvert fald sagtens, jeg er også ret glad for planter (og min have), og mens jeg ikke har i nærheden af hvad Poul viser, så har vi også en del. smiley

  • #42   25. feb 2016 Jeg skal have to katte og samme køn og neutraliserede..har jeg nærmest bestemt smiley
    Race og alder (fx en voksen og killing) er endnu ikke besluttet. I næste uge starter jeg på et kæmpe gulvrenovering i huset! Godt jeg ikke har dyr pt! ...og tænker at det er netop sådan noget,der kan få flere katte til at stresse ...og dermed begynde at tisse på steder, jeg ikke ønsker smiley .

    Det får mig til at tænke på, om det er sådan at der er bestemte racer, der mere er i risiko for tisseri udenfor kattebakkerne? - altså ikke at jeg skal renovere stuegulv igen smiley -men jeg har fx besøg af min søn og børnebørn i 14 dage af gangen et par gange om året..og det er jo pludselig en anden hverdag? Er der noget jeg kan overveje her mht. Racevalg?


  • #43   25. feb 2016 Nej, racekat går mest på farver, aktivitetsniveau og personlighed(selvom alle katte er forskellige, så arver de vist 20% personlighed fra mor og far). Der er nogle der har højere risiko for urinvejssygdomme, men det burde ikke være et problem hvis de har adgang til vand og godt med vådfoder til mad smiley Kastrerede hankatte har større risiko.

  • #44   25. feb 2016 Tak Ida....så kan det være det skal være to hunner smiley , jeg skal have.

  • #45   25. feb 2016 Hanne - Jeg er så ikke enig med Ida smiley Selvfølgelig er der individuelle forskelle, ligesom socialiseringen betyder enormt meget, men der er også meget typiske racetræk. Og her har vi nogle racer som bliver væsenligt mere "satte" i deres vaner, og nødigt ændre dem, samt andre racer der er væsentligt mere følsomme overfor forandringer og stresser. Og så det store midterspektre med en masse generelt meget kaosrobuste racer smiley

    Men jeg vil så sige at det ikke er normalt at en kat bliver urenlig pga ændringer, selvom det dog er en risiko smiley






  • #46   25. feb 2016 Jeg læser og læser om de forskellige racer. I næste måned vil jeg finde tid til at besøge nogle levende katte smiley
    På den ene side, vil jeg gerne have en kat jeg kan træne lidt ( jeg har før trænet dyr). De mest intelligente er også de mest spændende...og levende smiley .
    På den anden side vil jeg rigtig gerne have et hjem, der minder om det jeg har nu: blomster, planter, lidt reoler med ting, lamelgardiner....og så ser det ud som om de "spændende" racer så som: orientalere, Maine coon ikke passer ind smiley

    Eva: de kaosrobuste racer er det persere og orientalere?



  • #47   25. feb 2016 Der er også Toyger - intelligente men ikke sindssygt aktive.
    De er dog ret dyre ^^ kun ca. 35 avlere i verden og vi er så heldige at have en i DK


  • #48   25. feb 2016 Ida: ja, de er smukt designede...men jeg tror ikke lige det bliver en toyger...alene pga. de er så ny en race og prisen smiley

  • #49   25. feb 2016 Ah ja, jeg leder også selv ^^ er nok mest til siameser / bengaler smiley Det lave aktivitetsniveau tiltaler ikke mig ~ lidt sjovt at vi begge læser om racerne XD

  • #50   25. feb 2016 skal du have en kat som kan lære noget så er denne den helt rigtige
    http://killingelisten.dk/info/alinfo.php?ems=crex&race=Cornish%20rex&hvad=Cornich%20Rex

    de er vildt lærenemme. lidt anderledes.
    hende jeg har købt min siam af havde nogle stykker til avl/udstiling, og det var vildt sjovt at møde især hendes Tippi.

    et godt råd, tjek killingelisten.dk en gang imellem. her kommer også voksne katte på


  • #51   25. feb 2016 Anja: De virker perfekte på mange måder, når jeg læser om dem.. smiley .men hvordan er det nu med sygdomme og rex? Er det hjertesygdomme det er mange der får?
    ...hov, det er dem der skal bades tit! Passer ikke til mig.


  • #52   26. feb 2016 lige dem med sygdomme, her må jeg være svar skyldig
    https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=cornish+rex+sygdom

    for der er der delte meninger om

    det med vask, der står faktisk i det første link at det netop ikke er som sådan skal vaskes. det er derimod de hårløse misser - kan ikke stave til det smiley de er nu også meget sjove. har tit mødt dem på udstillinger, og kan ikke lade være med at pille. har fået lov smiley


  • #53   26. feb 2016 Hanne - Jeg tror du må tænke på sphynx? Som sammen med bengal, maine coon og brite er nogle af dem, hvor der er en øget risiko for hjertesygdommen HCM i racen.
    Samme gælder ifht vask at det er de skaldede som sphynx, peterbald etc. smiley
    Cornish Rex'erne har jeg indtryk af er ca. ligeså aktive som orientalerne.



Kommentér på:
Overvejer indekat(te)

Annonce