{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

Alder på killinger. {{forumTopicSubject}}

Det kan aldrig siges ofte nok, og det kan aldrig genopfriskes nok, at killinger der tages fra deres mor SKAL være mindst 12 uger ifølge den gældende lovgivning.

Desværre står killingesæsonen for døren, og man hører altid et utal af undskyldninger for, hvorfor ens killing ikke liiiige var 12 uger, da man fik den. Der findes ingen gyldige undskyldninger, sådan som loven er skruet sammen.

Jeg forstår simpelthen ikke dem, der ligefrem sidder og praler af, at de har fået deres killinger, da disse var under 12 uger. smiley

Det gør mig SÅ ondt for disse killinger. smiley

Og ja, jeg har også engang haft killinger, der var under 12 uger. Faktisk hhv. 7 og 5 uger, og det er IKKE noget, jeg kan anbefale til nogen. Uden ammekat dur det bare ikke.


Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:
§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
Justitsministeriet, den 29. oktober 2009

Brian Mikkelsen
/ Cristina A. Gulisano


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder på killinger.
  • #1   2. apr 2016 At nogle kan finde på det - det forstår jeg simpelthen ikke. De mangler jo så meget i deres udvikling som de skal lære hos mor og evt søskende... smiley

  • #3   2. apr 2016 Og så er der mange af dem, der bagefter ikke forstår, at de står med en urenlig kat eller måske endda i værste fald en kat, der overfalder dem. smiley

  • #5   2. apr 2016 Hvordan er det nu den er med moderløse killinger... Er det så noget med de ikke må flyttes?

  • #6   2. apr 2016 Moderløse killinger må ikke videreformidles, før de er 12 uger, og hvis de bliver nød til at flyttes, så skal det være til en ammekat eller en godkendt plejestation.

  • #7   3. apr 2016 Helt enig Sådanne, det er så trist for disse killinger, for langt de fleste ender som skadede katte, de får ofte adfærd vanskeligheder af større eller mindre art, og ofte opdager folk dem først senere i kattens liv.
    Jeg har selv oplevet sådanne katte på godt og ondt, min veninde har sådan en kat, da var killingerne så godt nok 10 uger men problemet her var at killingerne mor også var skadet, så hun forstod slet ikke katte sprog og formåede ikke at opdrage killingerne.
    Min venindes kat er nu 4 år og kastreret så han giver ikke de dårlige gener viste, men han udviser aggressiv adfærd særligt over for den yngste af børnene som i dag er 15 år men han har forsøgt at dominere hende siden han var 4 mdr.
    Han er for det meste en sød og kærlig kat men pludselig farer en djævel i ham eller han får pludselig nok og så angriber han, han siger ikke bare fra som andre katte og går, nej han angriber og holder stand, og går man så ikke væk fra ham så angriber han igen, eller i datterens tilfælde så kan han finde på at forfølge og dermed jagte hende.
    Det sker heldigvis sjældent og hun har selvfølgelig også lært at læse ham bedre så det er mest i perioder, særligt hvis der sker ændringer i hverdagen eller han er meget alene nogle dage.


  • #8   3. apr 2016 Det er uendelig trist, for det går ikke kun ud over menneskene, men katten har det heller ikke godt. Begge mine piger der var kommet for tidlig fra, de var sære, kunne ikke kattesprog, den ældste angreb fremmede, hvis de kom for tæt på, og den yngste blev urenlig og brugte sønnens seng som tissebakke. smiley

  • #9   3. apr 2016 Nej det er jo præcis det katten trives ikke.
    Og samtidig er det så forbandet svært som ejer at sige hvornår er nok nok, hvornår har man prøvet alt og skal sige stop, for katten vil jo næsten altid have perioder hvor alt er fint, men så falder kort huset igen og den trives ikke, men man holder jo af dyret så hvornår siger man nu er det slut..

    Mange tror jo at de gør katten en tjeneste ved at flaske den op eller tage en killing til sig som er blevet kasseret eller hvad nu årsagen er til at tage en killing under 12 uger til sig, men i virkeligheden går de både sig selv og katten en bjørnetjeneste, og desværre opfatter de først det alt for sent, og desværre er der også mange der ikke vil lytte til gode råd fra folk der har prøvet det..
    Jeg bliver så ked af det når jeg hører om disse killinger under 12 uger, netop fordi jeg kender konsekvensen og har set det, helt fra jeg var lille, jeg tror jeg oplevede sådanne skadede katte første gang da jeg var omkring 7-8 år, dengang vidste jeg det ikke, men som voksen forstod jeg hvorfor, men allerede dengang vidst jeg at det ikke var normal adfærd.
    Dengang var det jo normalt at killinger blev taget fra ved 8 uger og vores nabo havde fået 2 otteugers killinger, begge killinger suttede på mig når jeg sad med dem, det gjorde de meget længe, jeg husker ikke om de udviklede andre adfærdsmønstre men de var jo også gårdkatte så det med urenlighed osv blev nok ikke bemærket, de kom ind i huset men var jo erhvervet for at holde mus mm nede.


  • #10   3. apr 2016 Min den ældste af pigerne suttede på min bluse, når hun var rigtig kælen. Det var lidt hyggeligt. Hun var mors pige, og ingen andre kunne komme sådan rigtig til hende.

Kommentér på:
Alder på killinger.

Annonce