522 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
5 Svar
Kasterering?? Kasterering??
Hej alle.
Jeg har en huskat her hos mig og det er en han.
Han er en inde kat og kommer ikke ud.
Er der så nogen grund til han skal kastereres??
Hvad sker der hvis han ikke bliver det???
Hilsen tine
0 synes godt om
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
- Når han ikke kommer ud overhovedet, så ser jeg ingen grund til at han skal kastreres... Men begynder han at strinte, så få det gjort (for din egen skyld).
Har hørt, at hankatte let kan få testikelkræft når de kommer op i alderen - endnu en god grund til at kastrere. Men om det passer ved jeg ikke. Det må en eller anden herindefra kunne fortælle?
mar 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 8 Emner: 5 Svar: 113
"Kastrering (han) og Sterilisering (hun)
På et eller andet tidspunkt er den lille søde killing blevet stor og kønsmoden. Og så begynder problemerne!
Den kønsmodne kat:
Hankatten begynder at urinmarkere, dvs. at strinte, og hans urin får en utrolig kraftig og ram lugt. Lugten kan bedst sammenlignes med at stikke næsen ned i en flaske med tre dobbelt salmiak. Det er klart, at en sådan kat kan man ikke bo sammen med, og mange lukker så katten ud for, at den skal strinte udenfor.
Men så dukker der nye problemer op! En kønsmoden hankat vil vandre langt omkring i sin søgen efter små dejlige missertøser, og uanset hvor intelligent katten er, vil den altid være en idiot i trafikken. Du løber derfor en stor risiko for, at din kat bliver kørt over, og desværre er der mange, der bare kører videre uden at undersøge, om katten trænger til hjælp eller er øremærket.
Du vil sandsynligvis også få problemer med naboerne. En kønsmoden hankat vil alt efter hvor mange katte der er i området, indlemme naboens have, terrasse eller altan i sit territorium, og det skal urinmarkeres. Ikke sjældent ser man, at katten går ind i naboens beboelse og strinter på møbler og vægge - og så har man endnu en kattehader. Dernæst må man tænke på alle de uønskede killinger, din hankat kan blive far til. Hunkatten ændrer også opførsel, når den kommer i løbetid. Mange strinter ligesom hankattene, når de er i løbetid. Og de bliver gravide! Er du meget uheldig, kan din fritløbende hunkat blive mor til 4 kuld á 6 killinger, dvs. hun kan få op til 24 kilinger om året. Et antal det er helt umuligt at skaffe gode blivende hjem til."
Alt det og meget mere kan du læse om inde på hjemmesiden www.katteansvar.dk, som Inges Kattehjem står bag. Siden er bestemt et besøg værd, hvis du spørger mig.
Og jeg kan kun anbefale du får din(e) kat(te) neutraliseret - alle mine 10 katte er blevet neutraliseret. Samtidig vil jeg da også lige gøre opmærksom på, at det er vigtigt at du giver din kat det korrekte foder for, at forebygge og undgå sygdomme. Her kan jeg anbefale Royal Canin fra dyrlægen.
(link fjernet)
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?id=254478&r=1
Med venlig hilsen
Kat-ly
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 45 Svar: 106
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 45 Svar: 106
mar 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 8 Emner: 5 Svar: 113
Også det kan du finde svar på inde på www.katteansvar.dk
Citat: "Hvornår er katte klar til at blive steriliseret/ kastreret? Katte er kønsmodne fra 6 månedsalderen, og er nu klar til at blive neutraliseret." Citat slut.
Med venlig hilsen
Kat-ly
Kasterering??