Avlskat stukket af! ØV Avlskat stukket af! ØV
Ja, så skete det selvfølgelig for mig!
Vores bagdør er enten ikke blevet lukket ordentligt eller også har sønnen på 2 år formodet at åbne døren, mens far lige kiggede væk imorges. Min fertile hunkat og kommende avlskat er løbet ud og er nu væk! Jeg synes det er noget rigtig lort, rent ud sagt, og jeg går mellem en halvdepressiv tilstand og en ilter satan. Den bagdør skulle bare ikke være åben! Jeg er ved at gå til at bekymring! Bare hun kommer hjem i god behold!
Hun er gudskelov chippet og vaccineret, selvom hun er indekat.
Hun er ikke i løbetid, så jeg håber, håber, HÅBER hun ikke kommer hjem og er drægtig. Derudover har vi en stor hankat (kastrat), der som regel parrer hende, når hun er i løbetid, så det er gudskelov heller ikke så tit hun er det. Men i værste fald, hvordan står jeg? Jeg har allerede stamnavn, og jeg skal jo melde killingernes ankomst. Men det er jo mit FØRSTE kuld, så det sætter mig i virkelig dårligt lys ift. avl, gør det ikke? Det virker jo umiddelbart ret ansvarsløst og useriøst.
Jeg er så ked af at det skete. Hvis hun er drægtig, har jeg faktisk overvejet bare at lade hende sterilisere, men der findes jo også en p-sprøjte af en art, men det ser desværre ud til, at den kan have en del bivirkninger.
Hvad ville I gøre??? Egentlig mest henvendt på andre opdrættere.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Jeg ved der kan ske uheld, med hankat som trænger ind til damerne, og så bliver de registreret ved forbundet, og neutraliseret til kæl, som det uheld de nu er.
Men opdrætterene kommer nok med råd til dig.
Jeg håber du finder hende, og du har vel været ude med brugt grus i nærområdet, så hun kan dufte hvor hun høre til.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 811 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.761
Men du er hverken den første eller sidste, der får et ups kuld, hvis det er.
maj 2011
Følger: 16 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 17 Svar: 195
Jeg ved de skal registreres, såfremt jeg vælger at få dem. Men jeg vil helst undgå det. Og jeg ville selvf. også helst undgå at sterilisere hende, men det er lidt et chok for mig, især oven i, at vi lige har været i et sygdomsforløb med hende pga. øregangsbetændelse. Jeg føler alt avl hele tiden bliver skudt ud i fremtiden pga. det ene eller det andet, og nu dette. Hold nu op, det er trættende, når jeg bare så gerne ville i gang i god tid
maj 2011
Men det er mit første kuld. Hvor øv kan det have lov at være?
Bevares, om det så er de grimmeste grå huskattekillinger hun plopper ud, så kommer de ikke til at mangle kærlighed og omsorg!
nov 2013
Jeg har engang haft en kat fra det opdræt, som jeg forgæves forsøgte at redde. Mit indtryk af opdrættet er ikke det bedste.
Skulle hun blive drægtig med en huskat, så prøver du bare næste år med dit første kuld NFO.
nov 2013
maj 2011
Har sendt dig en privatbesked, Susanne.
maj 2011
Umiddelbart har jeg set andre opdrættere nærmest forbyde avle efter 2 år pga. bækkenet bliver stift. Og hun er jo en smal pige.
nov 2013
Jeg krydser fingre for, at de begge er hjemme i aften.
nov 2013
maj 2011
Det er kun min kommende avlskat, som også er fertil, der er væk. De andre har sovet i stuen, som vi lukker til for hundene pga. kanin.
Godt du gik på kompromis
Og du havde ikke en kastrat, der gik og parrede hende inden møderne?
nov 2013
maj 2011
Men jeg må nok ud og lede i nattens mulm og mørke. Gudskelov arbejder kæresten på aftenhold, så han er først hjemme ved en 23.30-tiden, så vi er jo alligevel vågne. Jeg har allerede tømt hele hendes bakke ud i hækken og gået rundt og lignede en idiot i joggingtøj og morgenhår, mens jeg kalder på noget.
nov 2013
maj 2011
"Hej. Det er mig, der hele tiden mangler dyr!" xD
Ej,det er fordi jeg havde en kanin gående i stor løbegård for en del måneder siden, og desværre kom han ud og var ikke til at indfange igen. Jeg havde lige overtaget hankaninen fra mindre gode forhold, hvor den gik i et lille bur med broren. De to prøvede af gode (kønsmodne) grunde at kastrere hinanden. Jeg gav ham plads, han aldrig havde set før. Hvad er takken??? Smutter bare.
nov 2013
maj 2011
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Det er langt fra altid en dans på roser at opdrætte, det er nok også derfor mange lukker ned igen efter få år. og uanset hvordan man gør vil der altid være nogle som kan finde et eller andet at pege fingre af, så det vigtigste er du er tro mod dig selv og kan stå inde for dine handlinger. Vi andre kan kun råde dig og ja, det bliver jo ud fra egne holdninger.
Skulle hun være drægtig, skal du overveje for og imod en abort på hende, det er trods alt medikamenter, som er beregnet til hund m,an bruger.
Jeg ved mange har valgt at få blandingskuldet i stedet for, og det bliver hvordan du sender de killinger hjemmefra, der vil være afgørende for hvordan der snakkes om det ups kuld.
Jeg vil råde dig til at lade hende føde killingerne og få dem vaccineret og neutraliseret inde de flytter ud i nye hjem. Dette vil give dig stor respekt blandt andre opdrætter.
Jeg er af den mening at alle opdrætter kommer ud for et upskuld på et eller andet tidspunkt, uanset om det er en kat der stikker af eller en ikke planlagt parring. Jeg havde selv en sidste år, dog var dette blandt to katte som godt måtte parre sig sammen, bare ikke lige på det tidspunkt.
maj 2011
Og nu begynder det at give regn og torden...
maj 2011
maj 2007
regner med at I har været ude og snakke med naboer osv.
Kender i øvrigt flere der har haft ups kuld efter en strøjftur, og ifølge har det i starten været mega træls, men når killingerne er kommet har det alligevel være fornøjeligt og lærerigt omend en minus på den økonomiske konto
maj 2011
Vi har heldigvis også et godt forhold til naboerne.
Jeg er også helt med på det økonomiske aspekt - at der ikke vil komme overskud. I det mindste har jeg så min kat igen, og jeg lader det være en lærestreg. Døren skal låses. Men her låser vi ikke rigtig døre, så det er ikke en vane for os.
Alt hvad folk stjæler fra matriklen, tager vi som oprydning
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min den lille har også været sluppet ud et par gange og hver gang er hun kommet retur når hun høre mig rasle med godbidderne
Men der er i hvert fald ikke andet for end at blive ved med at kalde og kalde, gå evt en tur en gang i timen, for hun er nok ikke langt væk, med mindre hun er blevet jagtet. Kald, Lyt, kald, Lyt og gå så et stykke videre for så at gentage processen.
maj 2011
Om døren har været åben hele natten eller først er blevet åbnet her imorges, det ved vi ikke. Det er et under vores hunde ikke er rendt ud, især den ene, der for det første er ny i hytten, og for det andet er en ret sjælden race i DK (ja, selv i dens hjemland.. Men siden hundene ikke har gjort opmærksom på det, så tvivler jeg på, at døren har været åben i nat. Men den har i hvert fald været åben længe nok til at hunkatten er rendt laaangt væk. Har været rundt i kvarteret flere gange, omme på markedspladsen, omme i vores nabohaver.
Jeg kan ikke gå så ofte, da jeg jo er alene med barnet. Vi tager på tur om lidt såfremt vejret er til det, og så bliver det dét for idag indtil barnet bliver lagt i seng og/eller min kæreste er hjemme igen.
nov 2013
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 73 Svar: 262
- Dog lige en lille tilføjelse, nu da du er ny opdrætter. Syntes jeg man skal passe meget på med den ordlyd *Jeg er også helt med på det økonomiske aspekt - at der ikke vil komme overskud* For det lyder som om du regner med dit UPS kuld giver underskud - men dine rene kuld kommer til at give profit. For så er det altså ikke opdrætter du skal være
Sikkert ikke sådan du havde ment det, men personligt syntes jeg man skal tænke over hvad man skriver offentligt på nettet, da alt står til frit tolkning, og det vil jeg faktisk studse mere over, end at opdrætter har haft Ups kuld, Shit happens. Selv for de aller bedste!
Ofte tænker andre opdrætter nemlig dette omkring sådan ét uheldigt ordvalg, *Nå endnu en ny der tror det giver plus på kontoen, som så lukker igen om nogle år, når pengen ikke strømmer ind! - Det koster penge, blod, sved og tåre at være opdrætter og er en hobby man kaster mange penge i.*
Alt held og lykke med dit fremtidige opdræt, og ellers kan jeg virkelig varmt anbefale dig denne ordning: http://www.felisdanica.dk/Organisation/Raad%20og%20udvalg/Mentorraad.aspx (At få Mentor koblet på)
nov 2013
Men ja at opdrætte er en stor underskudsforretning. Så det er på ren hobbybasis.
maj 2011
Og her mente jeg generelt
jan 2012
Har du været ude og kalde?? Blot fordi du ikke kan forlade huset så kan du jo godt gå udenfor døren og kalde, katte har en god hørelse og hun kan sikkert godt finde hjem hvis hun vil og ikke er styrtet skræmt afsted.
maj 2011
Og selvfølgelig går jeg uden for og kalder, sådan set hele tiden.
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 431
Vi har ladet vores hoved dør stå åben og låst en bryggers dør og sat huler frem så der er steder med tryghed og steder der lugter af hende..
maj 2011
Vi har allerede spredt grus.
Flyers kommer op imorgen..
maj 2011
Kæresten og jeg sidder oppe endnu, da jeg her kl. 00.40 hører en lyd fra bryggerset, noget der bliver væltet ned. Min kæreste og jeg kigger på hinanden, og jeg siger "Skynd dig lige ud og se hvad for en kat det er!"
Vi har nemlig kun EN kat, der vælter ting ned her i hytten!!! (men vi var bange for det var en fremmede kat) og min kæreste skynder sig derud og siger så "Hej Kikiiiiii!"
Først tror jeg han laver sjov, men skynder mig nu alligevel op fra sofaen og ser min lille kat komme traskende helt cool, som om vi er komplette idioter, og hun jo bare lige har været ude i en dags tid, og hvorfor vi dog snakker så meget med den glade stemme
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
jan 2012
Godt hun kom hjem i god behold, nu sover hun nog godt og længe med alle de nye indtryk hun har fået.
maj 2007
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
nov 2013
Så hjalp de krydsede fingre.
maj 2011
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 73 Svar: 262
Christina: Nu tager jeg det bare helt som jeg tolker det, ud fra det du skriver lige i denne tråd, og syntes ikke det fremgik tydeligt af hvad du faktisk mente. Da snakken jo netop går på ét eventuelt UPS kuld. Og derfor syntes jeg forsat det er meget uheldigt at skrive:
Jeg er også helt med på det økonomiske aspekt - at der ikke vil komme overskud. I det mindste har jeg så min kat igen, og jeg lader det være en lærestreg. - Om kuldet havde været ønsket eller ej, så vil der altså ikke komme overskud. (og igen jeg ser det ikke klart, som du mener generelt - da der netop snakkes om ét uønsket kuld.) Og det var blot ét venligt lille pip her fra, da det netop står så ALLE på nettet kan læse det, og tolke det som DE vil. Derfor syntes jeg det er vigtigt at man formulere sig meget klart.
maj 2011
At det ikke vil give overskud, at mange stopper inden for de første 5 år, at man bør neutralisere killinger osv., er jo det aller første opdrættere råber højt om, når man nævner avl. Så det er jeg som sagt helt klar over.
Jeg kan desværre bare godt tænke lidt, at man bliver behandlet som et barn, der ønsker sig et kæledyr. Som voksent menneske, bør man jo undersøge og være klar over de ting..
Ikke at jeg tager dine gode råd for dét, bare generelt
nov 2013
maj 2011
Men jeg synes ikke det skal være mit ansvar, at andre voksne mennesker VIL være negative og sprede falske rygter på usikkert grundlag, fordi jeg ikke skar det ud i pap. Og selv hvis jeg gjorde, skal der stadig nok være nogen, der får det vendt. Det ser man jo alle steder
Nu har jeg jo heldigvis skåret det ud i pap gennem dialogen med jer, så der ikke er nogen, der kan misforstå det med mindre de absolut vil.
Har en veninde, en virkelig sød pige, der var på udstilling med sin kat en af de første gange, og få meter derfra stod der en flok voksne mennesker og svinede hende til, og var fuldstændig ligeglad med, om hun kunne høre det, både om hende og hendes kat. Det er sørgeligt. Og sådan nogen mennesker kan man vel ikke gøre så meget ved?
maj 2011
maj 2011
Fordøren har en lille haspeting, som er UVR (Uden for Valdemars Rækkevidde), og som vi altid slår til, når vi kommer ind.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Mærk hende igennem fra snude til hale for skader
maj 2011
Det var kattesyge jeg kom til at tænke som FIV.. Det er hvad der sker, når man overtænker
nov 2008
nov 2008
Avlskat stukket af! ØV