{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.823 visninger | Oprettet:

Avler vs opdrætter {{forumTopicSubject}}

Vi har hver vores holdning om ord, men hvordan definere i order avler i forhold til opdrætter. når man snakker katte smiley

For mig er ordet avler negativ i forbindelse med katte, mens den jo er almindelig i forbindelse med hunde, hvor man også bruger ordet kendel smiley

personlig er jeg opdrætter af Kurilean Bobtail og ikke avler smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avler vs opdrætter
  • #1   13. jul 2016 Min definition af avler i forhold!d til opdrætter er at en avler er en der gør det for pengenes skyld og ikke henter stamtavler på kattene. En opdrætter en en der gør det fordi de elsker racen og vil forbedre/ forædle den, de gør det ikke nødvendigvis for pengenes skyld men for racens skyld samt lysten til katten/racen, der hentes altid stamtavler hos en opdrætter.

• #2   13. jul 2016 Når jeg skriver betyder avler og opdrætter det samme, jeg omtaler folk der gør det for pengene som en BYB. Jeg tror ikke jeg ser en forskel på de to, for mig er en opdrætter det samme som en avler. Jeg har aldrig rigtigt tænkt over at der skulle være forskel

• #4   13. jul 2016 Samtidig med at ordet avler er blevet mere almindelig at bruge, syntes jeg også at flere kalder det en kendel i stedet for et opdræt el. katteri, samt hunkatte kaldes for tæver smiley

#1 Heidi N
    Indrømmer for mig kan begrebet avler også bruges om en der søger stamtavler på killingerne. Da Maine Coon var mest populær kom der utrolig mange opdrættere til af racen. Jeg fik kontakt til en der havde 7-8 kuld om året og solgt alt til avl. uanset type i mine øjne er hun ikke meget bedre end en byb'er smiley Hun har i øvrigt lukket ned igen smiley

#2 Ida T
    Ja flere og flere bruger ordet avler om registrerede opdrættere, men som skrevet er der jo også stor forskel på opdrættere. Jeg kender en opdrætter af min egen race, "opdrætteren er ikke fra Danmark" som har sine katte ude i bure og killinger kun er inde i huset til de er max 12 uger. alle killinger sælges med åben stamtavle for mig er det også en avler, selv om killingerne har stamtavler
    BYB fortæller jo helt klar at det er uden stamtavler.

• #6   13. jul 2016 Som opdrætter har vi alle forskellige holdninger, personligt sælger jeg max to fra et kuld til avl, og kun hvis typen til både avl og show er der, samtidig giver jeg en garanti på at, der ikke senere vil blive solgt killinger fra sammen kombination til den pågældende land. Resten af kuldet neutraliseres inden de forlader os. Kæle show katte har samme pris, for det vigtigste er det rette hjem for den enkelte killing, så en familie der har god kemi meden show egnet killing, skal ikke betale mere af den grund smiley

Jeg har ikke sagt at de ikke burde være i en katte klub, for ingen regler forbyder at sælge alt til avl. Men vi kan godt blive enig om at det er forkert at sælge alt til avl uanset type, for det ødelægger racen.

• #7   13. jul 2016 For mig, er en ansvarlig opdrætter, en som først af alt, tænker på at deres rase skal videreføres på bedste vis, holder øje med helbredet på rasen generelt, og tester når og hvis det er nødvendigt.
    En opdrætter udvælger nøje sine avlsdyr, og lever med håbet om den særlige killing de skal have i avl, og sælger måske en i ny og næ, men sørger for at resten sælges som neutraliserede/ lukkede tavler, til kærlige kælekatte hjem.
    Det er hvad jeg forventer af opdrættere der opdrættere med tavle.
    Selvfølgelig skal udseendet også være som standarden kræver.
    Hvis disse ting ikke er tilstede i opdrættet, så er man ikke opdrætter men avler, og de findes også med tavle smiley man må kikke sig godt for, og håbe at man opdager hvis alt ikke er ok.
    For jer med kuriller, må det være svært, for i henter/ får katte fra Rusland og må håbe i kan stole på dem i handler med.
    Killinger og katte i udendørs bure er ikke i orden i min verden, men jeg ved det forekommer.

• #8   13. jul 2016 Det med at folk tror at ''Avler'' gør det for pengene - er jeg så dybt uenige i, men det er nok fordi jeg er meget mere åben over for de to ord. Da jeg begår mig nogle steder hvor begge ord bliver brugt (som noget positivt) smiley Tror det er folk som er lidt uvidende om at der faktisk findes mange rigtig gode *avler* inden for andre dyrearter på lige fod som ''opdrætter'' smiley

Jeg begår mig i heste verden hvor det så fint kaldes for avler, og der smider man altså ofte flere penge i sine dyr, end hvad der kommer ind - så nej ikke for pengens skyld.

Der næst er vi (min mand og jeg) Kanin avler (opdrætter kært barn har mange navne.) Vi går meget op i vores linjer, henter dyr fra udlandet, trækker tavler/stambog, og sørger for kun de bedste typer osv. går i avlen og udstiller vores dyr - Faktisk gør vi mange ting på næsten lige fod som opdrætter af katte smiley Og NEJ vi tjener ikke én krone på at være Kanin avler, da vores dyr ofte koster 1000kr+ (da vi har racer som ikke er udbredt i DK, og derfor skal hente nyt i udlandet) og så skal der jo også penge til at hente dem hjem, pasning osv. Og vi sælger bestemt ikke bare sådan ud af vores kaniner, da det ikke er i vores interesse da VI har dette for egen skyld som hobby på lige fod med vores elskede katte. Vi ønsker at værne om de racer vi har, og brænder for dem lige som alt andet.

Der næst, ja så er vi Katte opdrætter af Hellig Birma. Og ja her skal man passe meget på med at kalde sig for avler, og her bruger vi skam også ordet opdrætter - Netop fordi klangen af det andet åbenbart virker forkert i nogle ører (og vi er farvet af andres opdrætters holdning til dette ord. Da de jo netop altid omtaler Avler som noget negativt), men personligt tror jeg lige så meget det er uvidenhed og gammel holdning for i bund og grund er Avler og Opdrætter faktisk det samme i mine øjne (vi laver killinger, og opdrætter dem til de kan flytte hjemmefra). Og der er både gode og dårlige Avler/Opdrætter sådan vil det altid være. Vi avler jo på vores katte, så vi er i bund og grund avler smiley Ordet opdrætter er for mig bare det samme som hunde verden bruger ordet Kennel, og heste verden bruger ordet Stutteri sådan en generel betegnelse over ''sin husholdning'' smiley For hvis man ser helt firkantet på det så dækker ordet opdræt jo over vi er der gennem opvæksten af vores dyr smiley Og derfor er de opdræt, men igen vi har jo lavet dem, hvilket vil sige vi avler.

Avler: Frembringer afkom af dyr

Opdrætter/Opdrætte: Person der opdrætter dyr, ofte erhvervsmæssigt/pleje og behandle dyr til de er voksne eller på anden måde parate til fx salg, slagtning eller udsætning. Kommer jo fra at - opdrage/oplære.

- Super spænende debat, og det sætter helt klart masser tanker i gang smiley

• #9   13. jul 2016 Juvena, jeg har det på samme måde, Avler er ikke negativt i mine øjne og er, for mig, sådan jeg omtaler en opdrætter.

• #10   14. jul 2016 Jeg kalder det opdrætter, men kun fordi det lyder mest professionelt.
    Om folk kalder det avler eller opdrætter, det er jeg faktisk fuldstændig ligeglad med. Jeg gider bestemt ikke spilde min tid på at blive stødt over at blive kaldt avler, hvis det bare er fordi folk ikke kalder det opdrætter, men intet ondt mener med det. Hvis det virkelig skal være negativt, så bruger folk ordet "fabrik". Derfor kan jeg virkelig ikke se, hvorfor det skal være så stor en debat, om det bliver kaldt "opdrætter" eller "avler". Man har med AVL at gøre, ergo så er man vel også avler.

Kommentér på:
Avler vs opdrætter

Annonce