{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

annika ..
annika ..
Tilmeldt:
6. okt 2011
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111

Sætte to ældre katte sammen {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har haft min dejlige kat Molly i nu 12 år. Vi har boet hos mine forældre i de fleste år, men har i de sidste 3-4 år levet sammen alene. Hun har altid været knyttet til mig, og været meget sky. Hun har aldrig knyttet sig til andre katte (med undtagelse af en killing), og har elsket freden og roen hos mig i min lejlighed.

Nu står vi desværre i den situation at min far skal flytte fra mit barndomshjem og ikke kan have hans 2 katte længere. Vi har prøvet og prøvet men det jo nærmest umuligt at finde et nyt hjem til katte i øjeblikket, da internatterne har overflod af dem. Jeg bliver derfor nød til at tage den ene kat til mig. Det enten det eller et internat (hvis der overhovedet er nogle som tager flere katte ind).
Katten er utrolig sød, og har aldrig revet eller bidt nogen. Han er også en ældre kat på 9 år, og foretrækker bare at ligge og slappe af, få kærlighed og fred. Han minder meget om min Molly, dog er han faktisk mere fredelig, så jeg tror bestemt ikke han vil angribe Molly tværtimod.

Er det meget dumt at sætte de to sammen? Jeg ville normalt ikke have fundet en anden kat til Molly, men står i en meget presset situation hvor jeg ikke ser andre muligheder.
Jeg vil selvfølgelig præsentere de to meget langsomt for hinanden, med at de er i hvert sit rum (skiftevis), så de han vænne sig til hinandens dufte. Når de får lov til at møde hinanden i starten er det kun imens jeg er der, når jeg skal arbejde får de hvert sit rum igen, det første stykke tid smiley

Lyder det hele som en okay plan? Eller tror i min kat Molly ikke vil kunne klare det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sætte to ældre katte sammen
  • #1   3. aug 2016 I din situation, er det vel et spørgsmål om at prøve ad, for ellers må den ældre herre nok aflives, og jeg står lidt på vippen til at mene det måske er bedst at aflive smiley
    Men jeg har da haft en kat på 5-7 år da der kom ny kat/killing i huset, men der var en yngre kat mere, og Birk har kun boet alene i en kort periode, og det var så ikke hans valg at der kom ny kat smiley han ville hellere undvære.
    Personligt ville jeg nok ikke gøre det, for hvem ved hvor længe du har din 12årige kat? Det er måske den sidste bid af livet, som bliver kaotisk for hende, og måske kan det påvirke hendes helbred.
    Det er noget af en kattepine for dig, men lov mig, at i ikke sender en 9 årig kat på internatet, det ville være synd, så hellere aflivning.


  • #2   3. aug 2016 Jeg er ret enig med Jette.
    Personligt ville jeg ikke forsøge at sætte 2 katte i den alder sammen i en lejlighed, men de lyder jo begge til at være rimeligt rolige, det der bekymre mig mest er at du skriver din hunkat er meget sky, så jeg frygter lidt at hun vil trække sig væk og gemme sig, men omvendt hvis hankatten er rolig og omgængelig og ikke gør hunkatten noget så kommer hun måske ud af sin skal.

    Overvej om det er det værd og hav en god plan B hvis det går galt, faktisk må jeg nok holde med Jette og sige at det bedste nok er aflivning hvis det ikke går. Meget få vil have en kat på 9 år.

    En anden ting jeg lige skal høre om er med i tankerne, er hankatten vant til at kunne komme ud og hvis han er kan han så også det hos dig??


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #4   3. aug 2016 Aflivning vil aldrig være en mulighed smiley ville heller ikke aflive et barn hvis et barn kom i samme situation, og dyr er lige så meget værd som mennesker (men det en helt anden diskution). Tak for jeres svar smiley hankatten er også sky, ligeså meget som min hunkat, så hvis det endelig skal være så tror jeg han er perfekt til hende.
    Jeg bliver nød til at prøve, og hvis ikke det går har jeg måske en plan b, da en veninde står og mangler en kat (men det først om nogle måneder).
    Jeg håber virkelig ikke min hunkat bliver syg af det, det ville knuse mit hjerte. I den sammenhæng har hun også lige været til dyrlæge for at være sikker på hendes helbred var okay. Der var nogle små ting, men ikke noget alvorligt (gudskelov).
    Min kat har heldigvis været vant til andre dyr, men som sagt er det 3-4 år siden nu smiley
    Min fars kat har prøvet at være ude, men er blevet så sky at han ikke længere vil ud, men foretrækker at blive indenfor (har ikke været udenfor i snart 1,5 år).


  • annika ..
    annika .. Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 19 Svar: 111
    #6   3. aug 2016 Den vil aldrig ende som en kasteboldt. Hvis det ikke går hos mig er min veninde hans sidste og forevige hjem, uanset hvad smiley

  • #8   4. aug 2016 Har de været sammen før? Det kan godt lade sig gøre at sætte 2 lidt ældre katte sammen, det skal bare ske lidt i deres tempo og de skal hver især have deres "sted", så start med rum til den nye og stille og roligt introducer dem til hinanden efter en lille uges tid - til da kan du prøve at dele deres kattegrus mellem dem så de kan dufte hinanden. Hvis der er udeadgang må du i perioden ikke lukke ham ud og være varsom med hende, for hun kan vælge at ville "flytte hjemmefra" hvis hun synes det bliver for meget med ham.

Kommentér på:
Sætte to ældre katte sammen

Annonce