1.646 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

kat på udstilling, hvordan ? kat på udstilling, hvordan ?

Ja jeg kom til at tænke på, hvordan man udstiller sin kat og er kommet i tanke om en masse spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med.

Når kattene skal bedømmes, bedømmer dommeren den så i buret ? eller skal han have den ud ? Holder man den selv, eller skal den stå på et eller andet ? og på en bestemt måde ?

Måske er det ret usandsynligt, men giver i jeres kat snor på når den skal fremvises ?
Jeg tænker bare på hvis den skulle slippe fri fra en af dommerne eller en selv, hvis den skal være ude under fremvisning...

Bliver kattene ikke stresset af at være på udstilling ? altså at være i bur, med så mange mennesker der kommer forbi.
Hvad gør i med kattebakke under udstillingen ? og hvad har i ellers med til jeres kat ?

Jeg ved der er en del katteklubber, men er udstillingerne noget der er fælles, så det er ligemeget hvilken klub man er medlem af ?
eller er det den enkelte klub der arrangere udstillingerne, så man skal være medlem af den pågældende klub for at være med på "deres" udstilling ?

mvh Heidi smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kat på udstilling, hvordan ?
  • #1   19. okt 2006 Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan men har altså kun været afsted en gang...

Du skal bære din kat over til dommeren der så vil pille og rode ved din kat for at finde ud af om den er som den skal være i følge Racen....
    Nu har jeg været inde og se at deter en huskat du har og den skal du ikke holde på en særlig måde men på den måde du synes klær din din kat bedst. Min bengal skal f.eks. strækkes ud men en perser skal "foldes" lidt sammen....

Din kat skal ikke have snor på, men hvis uheldt er ude så råber man fri kat og så blir alle døre smækket i med det samme, jeg har dog aldrig hørt om at det er sket....

Det er jo en anderledes situation for din kat, det er bedst hvis de bliver vænnet til det fra de er små, Jeg tror godt kattene kan blive forvirret da der jo sker meget uvandt om dem....

Altså Du kan prøve at se inde på mit album fra da mine misser var på udstilling. De har en Killinge bakke i buret men mange katte bruger den slet ikke, mine gjorde ihvertfald ikke.

Ting vi havde med.
    Katten;-)
    Burgardiner
    Noget til bunden af buret evt en tæppe rest.
    Vand
    Sand(kan også fås på udstillingen)
    Killinge bakke
    Mad og vand skål.
    Lille Potion mad.
    Godbider
    Pleje produkter
    Legetøj, kan også købes der ude.
    EVT en hule eller seng.

Til jer.
    Gode sko
    evt klap stole
    Frokost
    lidt sødt.
    Drikke vare
    Kamera
    Penge der er mange gode ting.

Jeg har sikkert glemt nogle ting....

Håber du kan bruge mine svar til noget

Naja

• #2   19. okt 2006 Hej Heidi :o)

Jeg starter lige fra en ende af - og kommer du på flere, så skyder du bare løs smiley

Dommeren kommer ikke og bedømmer din kat i buret.
    Dommerne står opstillet med nogen mellemrum gerne ved ydermurene i en hal - enten bagtil eller lign. Det er dog lidt forskelligt, men der er skilte mv. så man kan se dommerens navn samt hvilke grupper og numre dommeren skal dømme - dette findes også i kataloget, som man får udleveret ved in-check.
    Hvis man er hurtigt på plads med katten i buret, kan man være med til dommer-præsentationen i starten af udstillingen, så man lige har ansigt på den dommer man skal op til. Du skal selv bringe din kat op til dommeren og have klargjort den inden. Er du forsinket og dommeren mangler katten, bliver det råbt op i højtaleren - sker der stadig ikke noget, vil en steward komme og hente katten inde i buret - men det er jo rarest at præsentere katten selv og det ser også bedst ud!

Du starter med at få katten i et bur bag dommeren, når dit nummer kommer på burene. Herefter når det er din tur, tager du den selv ud og holden den flot hen mod dommeren, hvor du så sætter katten på bordet foran dommeren, når dommeren gør tegn til det. Nu tager dommeren over og du står og lytter og nusser evt. din kat lidt.
    Herefter skal du alt efter om der er andre i klassen, sætte den tilbage i buret indtil alle er bedømte og så er det den skal holdes op ( jeg forklarer om lidt hvordan ) for dommeren ved siden af de andre modstandere i klassen, så dommeren kan sammenligne og vurdere.

- Og alt efter hvilken race det er, skal de holdes på en bestemt måde.
    En NFO, som jeg jo her, skal holdes strakt med halen til siden mod dommeren, så den falder langt kroppen - og forbenene strakt ud og en finger imellem forbenene og så med front mod dommeren og gerne lidt med siden til.
    - Du kan se lidt om hvad jeg mener med at strække af billederne af JAGUAR på min profil.

Katten må ikke have snor på, den skal blot holdes - det viser jo også noget om dens temperament. Og de er også optaget af situationen og den legepind, som dommeren står med, så den fokuserer på dette.

Katte har jo forskelligt temperament, derfor bliver nogle katte lette stressede af udstilling og nogle elsker opmærksomheden. Dog kan du hjælpe din misser, ved at anrette et hjørne eller en hule til katten i buret, hvor den kan være i fred og ro for larmen mv.

Ang. kattebakker, så kan du købe små toiletter på udstillingen, som du så fylder kattesand i - du kan enten få noget på udstillingen fra de firmaer der udstiller, eller du kan tage dit eget med hjemmefra. Personligt tager jeg altid mit eget med, i de tilfælde, hvor de ikke har mit mærke - da jeg synes der sker nok nyt for katten den dag, så den skal kende til sin egen bakkelugt og være fortrolig med at benytte denne.
    Du kan også som start selv finde en nogenlunde flad beholder, som du fylder sand i, men de koster ikke mere end ca. 30 kr.

Derudover skal du jo have burgardiner (helst naturstoffer, som er åndbart fremfor kunststoffer, som godt nok er pænere) til buret - størrelse, alt efter enkelt eller dobbeltbur. Vand/madskåle, måske vandflaske, foder, godbidder så katten belønnes efter show, lidt legetøj og kendte ting og dufte fra hjemmet. Kattetæppe, kurv eller hvad din kat nu har af særlige ønsker. Husk også underlag til buret, så det er behageligt for missen samt børste og hvad du ellers vil bruge af produkter til at shine op. ( Husk katten skal vaskes inden- det er jo en skønheds konkurrence. )
    En god idé er også, at tage en stol med til dig selv, dagen kan blive land - og måske en stol, som du kan sætte katten på, mens du klargører den.
    Vigtigt er også at huske tilmeldingsblanketter, stamtavle, vaccinationsattest mv.

For at udstille, skal du være medlem af en hovedklub - herefter er udstillingerne fælles.

Håber det hjalp lidt, skriv endelig ved flere spørgsmål - hvis jeg i farten har glemt nogle ting, skal jeg nok tilføje det senere smiley

Stor hilsen fra Lykke og skovtroldene smiley

• #3   19. okt 2006 okay! men en fx.NFO ved den selv hvordan den skal holde halen...altså falder det naturligt for den eller skal den trænes til det ? (dumt spørgsmål *flov smiley*)

Du kommer holder katten op til at starte med, foran dommeren og tilsidst når alle er blevet bedømt...så skulle man holde dem op igen ? Bliver det så bare kaldt over speakeren, skal man så samlet op til dommeren og vise sin kat frem ? eller bare holde den op ved der ved sit bur ?

DK kastbjerg: først lige, stort tillykke med Diva!

Men når man får en champion, skal man så forsvar 'titlen' dvs. den er måske gældende for dét år man fik den i? også næste år så skal man forsøge igen ? eller hænger titlen ved ?

Nu når Diva er blev International Champion bliver det så skrevet i stamtavlen på fx. hendes killingers stamtavle? og hvis det gør, bliver champion så også ?

• #4   19. okt 2006 Hej igen Heidi. =)

Når du skal op, kan det fx. være, at der er 3 mere i din kats klasse. Derfor skal du jo starte med, at præsentere din kat for dommeren - først komme hen med den, hvor du holder den, så stiller den på bordet og lader dommeren "undersøge". Herefter skal din kat tilbage i dommerburene bagved, mens de øvrige 3 katte i din klasse ( farve og alder ) bliver bedømt. Når alle kattene i klassen er bedømt, skal I alle 4 tage jeres kat ud af dommerburene og holde dem foran dommeren ved siden af hinanden ( ikke helt tæt, men så kattene kan lide det ) - nu vurderer dommeren og dømmer dem ved siden af hinanden og vælger derfor hendes EX 1, 2, 3 og 4.
    Så det er først her du rigtigt skal holde katten længe.

Ang. halen på en NFO - så når du tager katten op, har man tit halen bag bagdelen, men hvis man bare lige husker med en finger eller få en anden en til at vifte halen om på siden, så ligger den jo der.
    Nogle katte stritter med halen, så det slet ikke er noget problem og nogle "logrer", så den skal jo ikke hænge perfekt - men gerne vises, den er jo et vartegn for racen og er den flot, skal den jo rigtig vises frem.
    Dommeren har dog set halen på bordet jo, men er det nu et plus din kat har, så skal den da være synlig, når dommeren skal sammenligne ( så man kan kalde det et lille fif, i stedet for - ikke et must. )

MANGE TAK med lykønskningerne til Diva - hun er bare såå lækker og har klaret det til UG, hun har praktisk talt valset igennem til at blive IC, til trods for mange konkurrenter, så jeg er meget stolt. Hun har ALDRIG været alene i hendes klasse :o) Så det er flot, det er jo let at vinde, hvis man ingen modstandere har, selvom katten skal kvalificere sig.

Og ja, hvis jeg får killinger nu, kan der på deres stamtavle stå IC DK Lindskjalv's Sol som mor ( det er hendes stamnavm ) - så titlen bliver påført. Dog skal du jo sørge for at det er registreret hos klubben at hun har vundet titlerne, så hun er IC eller hvad det nu måtte være.
    Og når katten først har opnået en titel, så kan katten ikke miste den. Katten rykker så op i en højere klasse og kæmper mod andre IC'er - og kan kun komme fremad, men ikke miste titlen. Titlen er fortjent og hendes for altid.

- Lige nu holder Diva dog udstillingspause, fordi jeg planlægger killinger, så snart Jaguar er stor nok - og han prøver allerede :o)

• #5   19. okt 2006 Jeg "hopper " lige med i denne tråd ,med et spørgsmål.
    Jeg har tilmeldt Sylfiden online til udstillingen i hillerød, og der stod noget med at man skulle få en bekræftelses mail.

Hvor hurtigt kommer sådan en ? For det er et par dage siden jeg tilmeldte ham....

• #6   19. okt 2006 Poly... det kan godt gå nogen dage..... hvor mange dage er der gået...??

Naja

• #7   19. okt 2006 * Poly-Cats * . :
    Den burde være kommet samme dag eller i hvert fald nu - dog er racekatten gerne en lille uge om at sende bekræftelses mailen.

Hvis jeg var dig, ville jeg lige skrive en opfølgende mail med dine data og dit navn + nummer, så de lige kan tjekke op for dig og evt. liiige huske at bekræfte.
    Du skulle jo nødig gå glip af udstillingen af samme grund.

Pøj pøj, når mislingerne skal udstilles smiley

• #8   19. okt 2006 Jeg vil lige tilføje en ting til det Lykke skriver..... for da vi var på udstilling skulle jeg slet ikke vise mine to frem på den måde....

Er der nogen der har en ide til hvorfor... havde dommeren allede valgt eller hvad...

Var faktisk ernormt skuffet over vores dommer hun måtte side og slå op i en bog om hvordan en bengal skulle se ud... men jeg nu også godt at sne ben er sjældne i dk men aligevel...

Naja

• #9   19. okt 2006 PS.
    Hvis din kat så vinder, skal den jo videre til at vurderes mod andre i BIV ( bedst i variatet ) - hvorfor den jo så skal fremvises igen mod de andre, der er nomineret til BIV - og ligeledes igen til NOM ( nominering ) .- hvis dette bliver aktuelt.

• #10   19. okt 2006 Kommer jo lige til at tænke på det selvfølgelig var fordi vi var alene i klassen..... Jeg viste sesse frem da der skulle vælges nom........ Dahhhh tænk dig om naja.....:-)

Naja

• #11   19. okt 2006 Naja:
    Nu er din race jo meget sjælden i DK, hvorfor der ikke er så mange i klasserne. Og har du været i den situation, at der ingen konkurrenter var, skal din kat jo ikke sammenlignes med nogen og derfor er bedømmelsen på bordet hos dommeren nok.

Men du kom jo flot videre til NOM alligevel, hvor du så skulle fremvise din dejlige misser igen smiley

• #12   19. okt 2006 HI HI - godt vi er enige Naja :o)

• #13   19. okt 2006 Jeg har sendt dem en mail - så må vi se ........!
    Håber da at han ER tilmeldt :o)

• #14   19. okt 2006 Poly... mon ikke han er... det kan også være der er fuldt booket... men krydser fingre for dig......

Naja

• #15   19. okt 2006 Jep...

Naja

• #16   19. okt 2006 Har fået mail - han er tilmeldt :o)

• #17   19. okt 2006 Ja, så må jeg jo lige stille et par spørgsmål i denne tråd smiley

Der er forresten mange gode råd her...

Men mht. udstilling så er jeg lidt bekymret for hvorsan Røskva vil tage det oppe ved bordet. Hun tager det i stiv arm i buret, det har hun prøvet før, men hvis hun opfører sig lige så tosset som hos dyrlægen, så er det altså mig der skal råbe "Fri Kat"...

Så har I et godt råd til hvad vi skal gøre? Det kan jo være at jeg tager sorgerne på forskud, men jeg så ski** nervøs. Det smitter jo helt sikkert hende...

Men gør det noget ifh. til "Dommen" at katten er lettere nervøs? Og er de ikke allesammen det den 1. gang? Det er vel tilvænning ligesom så meget andet?

• #18   19. okt 2006 Cemile.... kender hun dyrlægen for noget dårligt... han Han/hun engang rødt et ømt sted eller er hun blver opereret.... så kan det være lugten hos din dyr læge hun kender for noget dårligt....

Men ellers vil jeg forslå at du bær meget på hende evt tjekker øre, mund og øjne på hende så hun er vandt til det.... Evt lad en masse "fremmede" pille, nusse og holde hende..... og så skal du jo huske at øve dig at holde hende......

Håber det bare er lidt brugbart...

Naja

• #19   19. okt 2006 Cemile: Jeg har en der er fuldstændig skrækslagen hos dyrlægen - hun har opført sig akkurat lige sådan på de 1½ udstilling hun har været til, både i dyrlægetjekket og hos dommeren.

Hvis du er meget nervøs kan det også anbefales at få en bekendt eller en steward til at håndtere katten hos dommeren. Røskva vil kunne mærke dine nerver og det kan gøre hende mere nervøs. Det primære er at give hende en god oplevelse på hendes første udstilling.

• #20   19. okt 2006 Gizzemissen: ja det er det jeg er bange for at hun ikke får pga mig... tilgengæld tror jeg også helst at hun vil bæres af mig, men det nytter jo ikke hvis jeg er ved at dåne af nervøsitet... hvordan fungerer det så med en steward?

Naja: ja det har vi skam også gjort, og jo hun har haft en dårlig oplevelse hos dyrlægen (chipmærkningen). Der var hun helt vild og ville intet, men det var også en hård tur. Ormekur, øremidestik og chip...
    Men mht til det med fremmede tror jeg hun er meget som sin mor. Hun har intet imod dem, hun skal bare have tid til at se dem an. Det tager ca 10 min herhjemme, men det har vi jo ikke på udstillingen. Nu får vi at se... hvis der går hat og briller i det hele, så er det nok første og sidste gang hun kommer på udstilling. Men hvis hun bare er lidt nervøs, så vil vi prøve igen. Røskva skal nemlig have serveret tingene flere gange inden hun er helt med på dem...

• #21   20. okt 2006 Hej Camille.

Nervøsitet kan være en helt normal ting på en udstilling, både for katten og dig. ( Tro mig, jeg har været god til at blive nervøs - og det mærker katten, de mærker jo åndedrættet mv. )
    Det skal lige siges, at din fine Røskva jo ikke er så gammel - hun er stadig meget ung og derfor fuld af hormoner - det kan påvirke meget, når der er så mange andre katte rundt om. Nogle dommere er opmærksomme på dette, andre ikke.
    Og for at svare konkret på dit spørgsmål, om det gør noget i forhold til "dommen" - så må jeg skuffe dig med at sige ja - det viser stadig noget om temperamentet og pupillerne kan være så store, at det "ødelægger" udtrykket (det er fx. tilfældet tit ved NFO, så syner de ikke længere af mandelformede øjne). Og står du ved siden af en modstander, der bare hænger perfekt og de er nogelunde lige - jamen så vil det jo også påvirke dommen, da dommeren jo også skal tænke længere og skal tænke nominering. Om en kat, der er meget urolig, utryg osv. er måske ikke den kat, som dommeren evt. påtænker at sende på scenen. Det er nogle gange lidt tarveligt, men sandt. Det er jo et show og dommeren skal "forsvare" de katte, der sendes på scenen - så der tænker de jo lidt længere.

MEN.. Jeg kan kun sige, at selvom det kan være træls ( DET SKAL JO LIGE SIGES, DET KAN VÆRE HUN OPFØRER SIG PERFEKT OG MÅSKE ENDDA BLIVER HELT GENERT, NÅR DU FØRST ER PÅ OG EN HELT ANDEN smiley ) - men så vil det nok være en god idé, at øve hende nogle gange både før, men også bruge udstillingerne. For så skal hun sikkert nok blive bedre med tiden. For det er jo vigtigere, at hun er tryg ved det, fremfor at vinde - når man tænker fremadrettet.
    Håber du kan følge mig.

HVIS hun skaber sig helt enormt og du ikke kan holde hende på søndag, så sæt hende ned på gulvet, og tag hende kun lige op, når dommeren kommer over, i stedet for at tvinge hende. Eller holde hende op til dig og vend dig mod dommeren med Røskva's hoved. Det virker trods alt bedre, end at "kæmpe".
    Hun skal jo stadig have en god oplevelse ud af det.

Hvis du har flere spørgsmål eller lign., så skriver du bare.
    Jeg husker tydligt, hvor glad jeg blev for alle gode råd og erfaringer.

Et STORT pøj pøj med udstillingen, øv dig selv i, at trække vejret stille og roligt, snakke stille til Røskva - hendes styrke henter hun i dig!

Rigtig god dag og weekend.
    ( og husk, alle kan have dage, hvor ens kat bare ikke vil. )

• #22   20. okt 2006 Camille = Cemile.

SORRY ;o)

• #23   20. okt 2006 Da jeg skulle udstille Sesse ville hun bestemt ikke holdes... men når jeg lige satte hende ned på gulvet var hun lige klar i 2-3 min igen bag efter så det er et rigtig godt trick....

Naja

• #24   20. okt 2006 Cemile... hvornår skal du afsted...??

Naja

• #25   20. okt 2006 Naja : Jeg tror hun skal afsted søndag til Middelfart.
    Det står i hvert fald på hendes profil.

Og den med gulvet, har jeg også brugt, som skrevet i mit indlæg smiley

• #26   20. okt 2006 Naja: Jeg kommer her søndag i Middelfart med kæresten og Røskva smiley

DK Kastbjerg: Manga mange mange tak for dit lange indlæg smiley Det var lige hvad jeg har brug for at vide.
    Vi regner alligevel ikke med at vinde noget, da Røskva overhovedet ikke ligner en Brite endnu *gg* For store øre, og for tynd osv osv. Hende linie vokser langsomt og er først konkurrence egnede i 4 års alderen (der plejer de tilgengæld også at vinde stort *gg*). Vi tager hende kun til udstillingerne for at lære noget om det hele og for at hun skal vænnes til det. Jeg kender hende jo, og hun skal have tingene serveret i små bidder. Derfor har vi brugt meget tid på at vænne hende til forskellige ting, men man ved jo aldrig hvordan de reagerer alligevel.

Vores 1. pririotet er netop at Røskva skal have en god dag. Hun skal prøve at være hos en dommer og det er det. Vi har været til 2 hobby udstillinger før med hende, hvor hun lærte at begå sig i et bur. Vi tager hende ud nogle gange og sidder med hende foran buret, men eller får hun lov til at være i fred.

Jeg tror ikke det bliver noget problem med at holde hende i armene. det er mere det med at holde korrekt, men det tror jeg bare vi sk**** på denne første gang *gg* Jeg holder hende så hun er tryg, og kæreste og jeg mandsopdækker bordet når hun er der på, så hun ikke hopper ned. Hun skal ikke finde ud af at hun kan slippe afsted.

Men jeg håber det går smiley Vi har heldigvis en anden brite opdrætter derovre, som har lovet at fungere som mentor for os, så det er fint nok smiley og ellers så må vi jo bare spørge os for.

Men jeg tror jeg skal tage mig gevaldigt sammen for ikke at være for nervøs. Måske en lille drink vill ehjælpe på det *gg*

Men igen, tak tak for de gode råd i denne tråd smiley

Poteklem Cemile

• #27   21. okt 2006 Helle A: Det vidste jeg ikke man kunne, men det vil jeg klart skrive mig bag ørene smiley

Men vi har jo de næste par år at øve os i, så det går nok... smiley

Men tak for alle de gode råd. Jeg har også instrueret kæresten og sat ham til at læse denne tråd, så vi er 100 % sikre på hvilke muligheder vi har.

Så nu skal vi bare have pakket... Så er vi ihvertfald parate til vores 1. udstilling smiley

Tak igen, alle sammen smiley

• #28   22. okt 2006 Tak for alle jeres svar og vil ønske dig held og lykke med udstillingen Cemile H, håber alt er gået godt(?)

Men jeg kom til at tænke på, de der burgardiner...nu så jeg en der havde været på udstilling og der lå et stof over buret, så sider og bag var camoufleret. Er det bare sådan ? skal man så bare sy kanterne op, så det ser lidt mere fancy ud ? Skal det være så man kan dække katten til, hvis man skal være der i lang tid ?

hehe...ved godt det er lidt dumt, men havde nærmest forstillet mig en snor der var hængt op hele vejen rundt i buret også skulle man have gardiner til det, så man kunne trække fra og for. Så er glad for at jeg så nogle billeder af sådan et udstillingsbur, ellers havde jeg nok spurgt om snoren fulgte med buret eller man selv skulle sørge for "gardin-stang".

Kommentér på:
kat på udstilling, hvordan ?

Annonce