Kat vil ikke spise tørfoder! Kat vil ikke spise tørfoder!
Hej
Jeg har det problem at min kat vægrer sig lidt ved det tørfoder, som jeg serverer for den. Den spiser kun ganske lidt af det. Den plejer at få et brev Whiskas vådfoder til morgenmad og tørfoder til aftensmad. Den er vild med vådfoderet og det vil den kun spise, hvis den selv kunne få lov at bestemme.
Jeg har oplevet at den på det seneste er blevet en lille smule irritabel ved at den løber rundt i lejligheden, kradser i sofa og tæppe og miaver. Det tørfoder den får er fra Maxi Zoo og hedder "Select Gold Sterilised Fisch Und Kartoffeln Adult".
Det er en steriliseret kat. Hvilket tørfoder kan i anbefale. Jeg stoler ikke på Maxi Zoo. Jeg har dem mistænkt for kun at sælge det, som der er størst avance på.
På forhånd tak for hjælpen.
I får lige et link til det omtalte produkt her: http://www.maxizoo.dk/select-gold-adult-sterilised-fisk-10-kg.html
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
Du bør have tørkost stående fremme, katte er småt spisende, men spiser mange gange i løbet af dagen.
Det er rigtigt godt du giver vådkost hver dag, det er tættere på kattens naturlige kost, fordi det indeholder ca 80% væske, det gør mus og fugle også.
Jeg kender ikke det foder du bruger, men når du ser på indholdslisten, så bør de første 2-3 ting som står der, være kød, for katte er kødædere, og listen starter med det der er mest af.
Jeg personligt køber foder med meget højt kødindhold og det meste er uden korn, det gør jeg fordi katte er kødædere, og faktisk ikke kan fordøje korn, så de kan optage planteprotein.
Det foder jeg bruger hedder Orijen, og så blander jeg lidt andet i, men mine katte får meget vådkost, ca 4-500g om dagen, så de spiser ikke ret meget tørkost længere
Orijen har 80% kød indhold, du kan finde det på nettet, det er ret dyrt, men det er drøjt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Prøv evt. Topic fra Aldi, det koster kun 5 kr for 400 gram, og er uden sukker, korn og tilsætningsstoffer.
Hvis hun synes om det, så trap gerne gradvist op til en hel dåse pr dag (serveres fordelt over 4-5 x dagligt).
Tørfoder kan du prøve dig frem med ved at købe de små (prøve)poser.
Hav altid en lille skål (eller aktivitetsbræt) med tørfoder stående.
Hvis katten primært får vådfoder, så tror jeg ikke det er afgørende, om der suppleres med det ene eller det andet mærke tørfoder - bare katten kan lide det, og trives godt på det.
Både mine katte og jeg synes det er rart med variation af tørfoder, så jeg skifter og blander. Nu er de så kommet på gigtfoder
Orijen, som Jette nævner ovenfor, og andre kornfrie, har vi også prøvet. Det smager rigtig godt, synes kattene.
PS: Husk gradvis tilvænning ved foderskift (af hensyn til maven).
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.353
Et ordentlig tørfoder bør indeholde over 20% fedt og over 30% protein fra kød.
Sterilized produkter indeholder generelt alt for lidt fedt og kød.
Desuden så ville jeg lade katten have fri adgang til tørfoder og gerne give vådfoder alt det, den kan spise op på en gang mindst to gange om dagen.
Vådfoder er med til at forebygge urinvejs- og nyreproblemer.
Ved vådfoder er det vigtigt, at det er uden sukker. Whiskas er generelt af for dårlig kvalitet, og katten bliver ikke ordentlig mæt. Topic fra Aldi er godt vådfoder til prisen, og ellers er der flere gode mærker på zooplus.
Vi personligt fodrer med Porta 21 Heaven, Concept for Life Maine Coon, Iams anti-hairball og Concept for Life kitten tørfoder.
Vådfoder består af Bozita i sovs, Cosma, Lux portionsposer i sovs og Topic i gelé.
maj 2015
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 12 Svar: 16
Så må jeg sørge for at have en ekstra skål stående med tørkost. Tror jeg vil prøve de små poser til, at jeg finder noget han kan lide. Hvor køber i tørkost i de små poser. Kom gerne med nogle links.
Jeg vil prøve at købe Topic vådfoder fra Aldi og fodre ham lidt oftere med det. Undrer mig dog over at Topic er billigere end Whiskas, men bedre kvalitet.
Jeg har også forstået at jeg ikke skal købe tørfoder med grøntsager i. Når der står på pakken at en af ingredienserne er kartoffeller, så bør man gå uden om det, da katte kun er kødædende.
Grunden til, at jeg køber steriliseret tørfoder er at sælgerne anbefaler den type foder til en kastreret kat.
nov 2013
maj 2012
Men vil din kat kun spise Whiskas, så er det det du giver.
Vil du gerne prøve rigtigt lækkert mad til din kat ? Så kik på zoopluds.dk de har rigtigt meget forskelligt, jeg tager lige et billede af mine kattes ynglings mad, men de får det altså ikke 3 gange om dagen
maj 2012
Carny ocean, laks og sardin unger , du kan se og lugte det er frisk fisk.
2x ok til O'canis for cats fjerkræ med lakseolie. Pate
Kanin og høne med lakseolie, pate.
Smilla, fjerkræ og lam, pate
Granapet fisk og høne, så bit jeg husker også pate, og and og fjerkræ.
Filine Porta 21 kylling, den rene, du kan dufte det er kylling, og se det er kylling, og de er vilde med det.
Cats finefood : kylling og tun, den er også pate, og mine er glade for den.
Dagen starter altid med topic, mine vil kun have kødpostej, og kun kylling fisk og and går også an.
Det er ikke så tit det er de store dåser, for Røde er ikke så glad for store klumper, han er tandløs.
Men ved jeg at jeg er væk det meste af dagen, så får de sådan en om morgenen, det hele, så kan de klare sig til jeg er hjemme igen ( tørt står fremme)
Men der er stor forskel på hvad katte kan lide, der er også forskel på mine drenge, men jeg skifter meget, feks bruger jeg også Sheba den som hedder klassisk og fin mousse er uden korn og anden tilsætning. Og mine drenge vil helst have med laks og kylling
Jeg har efter hånden lært, at mine hverken gider okse eller vildt, uanset hvilket mærke.
Jeg har købt mange prøvepakker og så notere jeg hvad de spiser.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men hvis katten ikke kan lide det, så må du fi de et andet foder, Maxi Zoo har smagsgaranti garanti, du skal bare gemme bonen og så skal der være minimum 75% foder tilbage i posen så kan du altid returnere fodret, dette gælder både tør og våd foder. Så på den måde behøver du ikke købe dig fattig i forskellige fodervarianter. Nu har du jo købt tørfoderet med fisk, kunne det tænkes at det er den s mag katten ikke er vild med, mine hader alt foder med fisk ( bortset fra laks og tun) men er vilde med smagen af kylling ( blot en lille fodnote).
Om du vælger tørfoder med eller uden korn er en smagssag for ejer, og der er lige så mange meninger som der er fodervarianter.
Selv er jeg ligeglad med om der er korn i tørfoderet, men vådfoder vil jeg have uden korn og sukker.
At et produkt er dyrt gør det jo ikke nødvendigvis bedst. Så vidt jeg husker så laver Whiskas efterhånden også dåser uden korn og sukker, men om det er alle varianter eller kun nogle ved jeg ikke, min får af princip ikke Whiskas. Jeg køber mit foder i Maxi Zoo, de får dåsefoder fra Select gold, Real Nature og multifit, de er alle med højt kødi dho!d og uden korn og sukker.
I øvrigt kan du måske overveje at købe Maxi zoo's tørfoder der hedder Real Nature Wilderness, jeg har en veninde hvis kat var virkelig kræsen og han var vild med wilderness, det endte med at være det eneste han Gad spise, og som sagt så har de smagsgaranti så kan din kat ikke lide det, så kan du returnere det.
dec 2006
nov 2013
maj 2012
Mine gider stadig ikke vådfoder der har været på køl, så de får altid nyåbnet foder og det hele, også når det er en 500g dåse.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
jeg bruger royal canin sterilsed til mine. mest fordi det er et godt produkt som gør at kattene drikker mere end normalt. mine trives super på det
nu har jeg så en hunkat som ikke må få fed mad.
mine har tørkost stående fremme 24/7, og så får de vådmad efter behov/lyst. nogle spiser det kun til aften, andre spiser det vel 3-4 gange om dagen.
bruger lidt forskelligt - eller retter meget - har nogle kræsne katte
whiskas pose
felix dåse
cosma natur med ren tun- det får de også som morgen mad
gourmet
gourmet perle
miamor
sheba
schmusy - 2 slags
Feringa
Catessy
kitekat
bozita
men prøv at tjek zooplus.dk eller zooplus.de - mange bruger den tyske da den er billigst.
de har prøvetilbud på en del af foderet, og mange dåser kan man nøjes med at købe 1 af. de har også små poser af tørkosten - i de fleste produkter. så prøv dig frem. det vigtigste er at finde noget som katten faktisk kan lide og trives på. for det er meget forskelligt. mine trives som sagt på royal canin, andre trives på hills og andre igen på whiskas.
nov 2013
jul 2008
nov 2013
Det er til dato det eneste mærke tørfoder, hvor jeg har hørt flere eksempler på dårligt foder, der er skyld i kattedød.
jul 2008
har hørt dårligt nogle af de kornfrie produkter og så barf
men igen mine trives på det.
dec 2006
I perioder er jeg også på topic-turné. Det skal jo både være rigtig farve og rigtig dato :-S så jeg må tit starte ud med at købe et par enkelte "test-dato-dåser", og hvis datoen falder i smag, så afsted og hamstre flere.
Har været i Århus i dag for at købe topic. I Viby har de nemlig købt pallevis ind af "forkert dato", den ladning skal vi sikkert trækkes med indtil næste år
Men går det helt galt med topic, kan man heldigvis få 'Bozita sensitive stomach med elg' i Petworld. Dét smager gåååt!
dec 2006
nov 2013
Bozita er også kun tre af dem, der glider ned.
maj 2012
Når der er tilbud på RC vådmad, køber jeg også det, helst til killing, det vil de helst have, og klumperne er så små, at Røde godt vil æde dem, men jeg vil altså ikke give fuld pris for det
maj 2012
Det er lige som om de bliver træt af LUX/topic og Bozita, når de har fået det for tit, når jeg så holder pause nogle uger, så er det ok igen.
dec 2006
Det er vel ligesom Kohberg brød, der ikke er bedre end discountbrød.
Hos mine kattes tidligere ejer fik de Whiskas - både tør- og vådfoder. Det farvestofbefængte tørfoder skiftede jeg straks ud. Og så prøvede jeg mig frem med forskelligt vådfoder. Tilfældigvis, og heldigvis for pengepungen ;-), var Topic noget af det, de syntes bedst om
Serverer jeg ret små portioner ad gangen, så bliver det hele dog som regel ædt.
dec 2006
Nej, jeg vil heller ikke betale fuld (åger)pris for de hypede mærker, hvis jeg kan undgå det. Køber det faktisk kun på tilbud.
Gigtfoder er det indtil videre også lykkedes mig at få med lidt rabat (momsfri weekend på petworld vet.)
jul 2008
med 14 rovdyr så kigger man altid pris. og mærke når man nu har et par kræsne dyr.sjovt nok er den værste ham jeg fandt på motorvejen - man skulle da tro at han var mere taknemlig....
hos zooplus laver de tit sparepakker. købte engang 1 stor kasse whiskas blandet småposer. der var næsten 200 i. den holdt jo i 3 mdr eller mere.
oftes går jeg efter disse sparepakker. jeg vil helst købe poserne fremfor dåser. de fylder for meget i skraldeposen.
det største problem jeg nok har er pladsmangel. det begrænser en del at jeg "kun" har et bord i vores vaskerum at sætte det i. godt nok kan jeg bruge højden - der står vel 10 kasser i den. men jeg skal jo også kunne nå
nok det bedste i mine kattes smag er cosma natur med tun eller laks. det er dog lidt dyrt i længden.
men igen har jeg hr motorvejskat - han spiser IKKE fisk......
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
Jeg har så kun prøvet 1 gang, at der var noget Speedy ikke ville have (man er vel lidt madglad)
Jeg blander altid flere slags tørfoder sammen, så der er variation. og her sidste gang købte jeg 10 kg foder (det bliver vist også sidste gang, da det er lidt vel meget når man blander) og så køber jeg en pose eller 2 (3kg) af noget andet, som jeg så blander i samme mængde, således at der er variation.
Nogen katte kræver lang indkøringsperiode med nyt foder, andre knap så meget, men det er noget du må prøve af, for at finde ud af hvordan din kats mave har det.
Jeg har skiftet en del foder, fordi det giver en stærk mave og jeg kan i dag sagtens blande en del nyt foder i det jeg har uden at det giver nogen som helst former for ændret afføring.
Jeg kan dog ikke anbefale noget supermarkeds tørfoder, da jeg synes det alt alt for ringe en kvalitet. Det er bedst hvis der står kød på de første 2-3 pladser på ingrediens listen.
Prøv at kigge på dette link, her kan du vælge mindre portioner, både i tørfoder og i vådfoder.
http://www.zooplus.dk/specials/kat/trial_specials
Her kan du også købe godt grus, der ofte er billigere end i supermarkederne.
Som alting, skal man ikke lade sig narre at en billig pris, men i langt højere grad kigge på kilo prisen.
maj 2012
Det er godt at have fodret i original poser, luk dem godt til, og i en bøtte ( jeg har en fra pet world, den kan tage en 10kg pose + et par minder poser) jeg blander en lille dåse ad gangen, den jeg bruger nu er en rund dåse fra Wasa knækbrød, så åbner jeg ikke så tit den store, for særligt med få katte, skal man passe meget på, at fodret ikke bliver for gammelt/ forringet, fedtet kan harskne, vitaminer og smag forsvinder/ forringes, derfor vil en kat tit blive helt vild med en ny pose, selv af samme slags.
Orijen købt jeg i den store pose, men jeg bytter jo et par kilo med min datter, og køber nogle små poser, fordi jeg blander, 1/2 Orijen og den anden det til 2-3 andre slags.
Prøveposer og pakker er bare sagen når der skal varieres.
Men husk, at der skal laaaang overgang til kornfrit, og du indføre kun en slags ad gangen, og når de så er oppe på 3-4 slags, kan et altid byttes, uden problemer, og det betyder du kan kikke på hvad der er godt og på tilbud.
apr 2014
jul 2008
apr 2014
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Jag kan anbefale zooplus.de, hvis dit tysk er ok. Der er de fleste varer billigere end på den danske side. Du skal i så fald handle stort ind, da fragten er 79 kr. Det er uanset vægt. Så bare gå til den, eller køb til andre kattefolk mens du er i gang. Så kan i dele fragten.
Min får lidt af hvert. Real Nature fra Maxi Zoo. Den koster dog 17 kr for 400 gr. Jeg har så kun en dame at fodre på.
Rå kalkun fra RIgtighundemad, er et hit. Der er kråse, indmad og kød. Store stykker, så der skal rives, bides, rystes mm. Andet råt fra Rigtighundemad, kan også bruges. Dog er katte om end endnu mere kræsne, når det kommer til råt. Kalkun er det eneste min vil have af det. Jeg solgte altid rester til en nabo, som har hund. Min vil dog gerne have rå kylling. lår, vinger gump og hals.
jeg fodrer 3 gange dagligt men fjerner det våde, når hun er færdig første - anden gang.
Jeg bruger pt. NOW som tørkost. Ellers fra Essential, Wolf Blutt osv.
Jeg laver ikke lange foderskift. Hun får det bare og har en fin mave.
okt 2016
Følger: 1 Svar: 1
Giv ikke din kat det billige mad...men ordentligt foder.??
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og Aldis dåsemad er af en udemærket kvalitet uden korn og sukker.
Korrekt at tørkosten skal være af en god kvalitet og ikke Supermarkeds foder.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 13 Katte: 7 Svar: 52
Og så skal jeg passe på Miws mave, hun har en sarty mave desværre.
Af tørfoder kan jeg kun bruge Vircac, med forebyggelse mod urinvejsinfektioner, da hun desværre led af det da hun var 5 år og et år frem, først da hun ramte Virbac forblev det væk og hun drikker meget vand,, det gør de alle tre, det vil de helst.
Men husk at hvis du køber foder ved Petworld, MaxiZoo eller Olivers Petfood, så har de smagsgaranti på maden Og det har dyrlægerne også på det meste af deres foder
Så små poser kan koste kassen i sidste ende, for dem bytter de sjældent da der skal være over halvdelen i og det er der ikke altid i en prøvepose når man ved om de kan lide det eller ej, for det ved man oftest efter lidt tid, da de også kan være "nyt foder" kræsne lige når det kommer, eller så kan de først lide det og så kan de lige pludselig ikke..
Men der er ikke andet for at prøve dig frem, da din kat ikke er som vores jo, så det er individuelt
Men for guds skyld hold dig så langt fra Whiskas som du kan, der er en grund til at din ikke gider andet og det er at de bruger tilsætningsstoffer i deres foder så kattene bliver afhængig.. Først var det Nikotin, så blevv det salt om det stadig er det eller om det er andet det ved jeg ikke, men det er bare ikke et sundt produkt
nov 2013
Vådfoder er en super slankekur til overvægtige katte.
Jeg har selv et par stykker, der primært lever af vådfoder og kun spiser en lille bitte smule tørt.
maj 2012
Jeg er ikke fortaler for vådt med korn eller/og sukker, men hvis man absolut ikke kan få katten til at spise andet, så er min holdning, at så må de have det, for vådkost og råt er langt bedre for katten, tørkost er for vores skyld, fordi det er nemt og billigere end dåsemad og råt, og det er selvfølgelig fordi råvarerne er billigere, og du kan også regne med, at de er ringere.
jun 2007
Så hun er i stedet på diæt for at forebygge urinvejsproblemer, da hun dejede med det en overgang men der nu intet har været siden hun fik virbac som slankemad men ikke tabte sig efter der røg 400 g, så var det forbi og derfor valgte jeg at skifte over til Urology, da hun ikke tager på af et, det begyndte hun på ved slanke kosten da hun ikke følte mætheden ved det.. Så giver hende ikke bare vådfoder sådan lige.. Så får de "mamas" som deres snolder heder, stænger som de få en sjælden gang, for at de bliver lidt forkælet, men igen heller ikke for meget da hendes mave spadser af.. Så det er sgu ikke nemt for mig.. Så vil kunne forstå hvis en anden har en kat der ikke ønsker at spise hvad som helst, men det er kun at prøve sig frem til hvad den vil have og ikke hvad vi ønsker at give kun
Dog elsker hun lan og kylling hvis det er tilberedt som vores mad, det skal ikke bare koges til hende, det gider hun dælme heller ikke, min dejlige tossede fatass som jeg kalder Miw da hun har en lille tyk mås og hun er bare så dejlig at hun resgerer på det ord "fatass" og Znip min anden reagerer på "prut"
Og Zero på "ballemand" yep, de har tossede navne her, men de resgerer på alle deres nicknames
nov 2013
Desuden skal ts ikke tro, at vådfoder ikke mætter, for det er langt fra tilfældet.
Mine katte har måtte lære at spise vådfoder for de flestes vedkommende og er startet langsomt op for at undgå splatmave.
jun 2007
Hun kunne ikke sluge sine piller til sidst, hun var vewd at kaste op, bare den kom på tungen eller jeg lagde op til hun skulle have den, det lille pus..
Så knuste pillen i en tsk vådfoder og så gled det ned, men hun fik heller ikke mere da hun ellers vil få så dårlig mave og hun var på grænsen med bare den smule, så jeg vil stadig råde til at man ikke bare smider alt hvad de kan spise på en tallerken fra første forsøg, men prøve sig frem og sikre sig at deres afføring ikke bliver smattet, for det bliver nogen flove over, Miw gør, hun bliver ked af det og og flov over det og det kan ses på hende og det er synd.. Så hvis det sker for hende, så pyller jeg om hende og fortæller hende det ikke er hendes skyld at det var dårligt foder for hendes mave.. For hun kan jo ikke gøre for det
Så mit råd vil altid være, forsøg dig frem stille og roligt og ikke bare lade katten æde løs.. Da det kan gøre mere ondt på den end gavn
nov 2013
Kat vil ikke spise tørfoder!