{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Kan det lade sig gøre...? {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Jeg havde tre katte, to hanner og en hun. Alle tre fixet.
Der var meget stress hos min hunkat for hannerne jagtede hende dagligt.
Igår blev hun hentet, og kørt hjem til min hjælper, hvor hun fremadrettet skal bo. Jeg tog dette hårde valg, da min lille prinsesse blev mere og mere presset hvilket jo gjorde hun ikke trivedes. Hendes flytning er gået godt. Der er kommet ro på hende og hun er på et døgn gået fra at hade børn og mænd, til at ville kæles af min hjælpers mand og have godbidder af hendes søn på 3 år. Kan det virkelig være mig der har gjort hun har frygtet de ting som jeg skrev højere oppe?
Og derudover er mine to drenge pludselig helt rolige og hygger med hinanden og sådan noget, med leg og vasker hinanden. Efter blot et døgn, kan det passe?
Kan det handle om at der er blanding af køn ? Altså to hanner og en hun? Jeg håber det giver mening. smiley

Ønsker ingen negative kommentarer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det lade sig gøre...?
  • #1   10. nov 2016 Ja og nej. Det kan handle om mange ting. Her har vi både han- og hunkatte uden problemer, men det er alm. kendt, at hankatte ofte leger på en måde, og hunkatte leger på en anden.

    Og er der en i flokken, der laver uro, så bliver hele balancen kørt i sænk.


  • #2   10. nov 2016 Susanne * skør kattedame

    Så det du siger, er at en ny hankat fx ikke ville være et problem fordi de leger ens? smiley


  • #3   10. nov 2016 Jeg har i tidernes morgen haft 3 bimler sammen, 2 drenge som kom først og det havde det fint med hinanden, og sov altid sammen, for sådan skulle det være i følge Dee Jay.
    Året efter kom så en lille dame, og begge drengene var vilde med hende, men noget gik galt, det var alle fiksede, men da Tulla nåede 1 års alderen, så var det som om hun alligevel kom i løb, ikke så tit og ikke så længe som ellers, men den gik helt galt mellem drengene, de sloges om hende, sådan rigtigt for alvor, og de blev aldrig venner igen, for Tulla ville kun hygge med Birk, og DJ ville også være med smiley jeg var ude i at finde nyt hjem til Birk, fordi han blev trynet så voldsomt, og havde fundet et nyt hjem, men hun sprang heldigvis fra, for den dag hun skulle have hentet ham, måtte jeg aflive DJ, men det er så en helt anden historie,,, Birk og Tulla trivedes fra første øjeblik, DJ ikke var her mere.
    Så jeg tror bare noget er gået galt i din flok, og du har så valgt det rigtige, for nu er der ro igen smiley


  • #4   10. nov 2016 Hvor er det dejligt at høre at det tilsyneladende er den bedste løsning for dem alle - det er også en beslutning man må tage med som katte ejer, hvis kattene ikke fungere ordenligt og så skal man kun glæde sig over hvor godt det kan komme til at gå smiley

  • #5   10. nov 2016 Du har aldrig en garanti for, at en ny kat er lykken i flokken, den nye kat er noget du vil, og måske lykkes det, måske ikke.
    Efter Tulla har jeg haft flere katte sammen med Birk, men han levede for sig selv ( med mig) han sørgede for, at de andre katte ikke kom tæt på ham, så kunne de godt bo sammen.


  • #6   10. nov 2016 Jette L - jeg er ikke i tvivl om det er det rigtige. For mine dyr skal ikke være hos mig for MIN skyld, men for DERES. smiley .. Putte trivedes ikke og det måtte jeg reagere på for Puttes skyld. Jeg prøvede alt fra anti stress natur medicin til adfærdsterapeut, så har prøvet det jeg kunne for at redde hendes mulighed for at blive hos mig. Uden held desværre.

  • #7   10. nov 2016 Jette L

    Jeg forstår din pointe. Drenge har været de mest venlige og kærlige fra dag ét. Efter de første dages hvæsen. Så tror virkelig at det vil gå fint men aner det jo ikke:)


  • #8   10. nov 2016 A. P - ja det er jeg også glad for. Drengene har slet ikke ledt eller noget smiley

  • #9   10. nov 2016 Ja og nej. Det kommer meget an på dine nuværende katte og på din nye kats sind.

    Efter vores sidst ankomne hunkat er her ballade. Men hun var så også voksen, da jeg fik hende.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 498
    #10   10. nov 2016 sådan en "ballade" i flokken kan opstå ,nogle gange fra det ene øjeblik til det andet,nogle gange er det roderi i rangorden i flokken,andre gange kan det være så lidt,at hvis en har vist svaghed,f.eks overfor noget der sker,eller pludselige lyde,så er de andre efter den.
    jan også sygdom,kattene ved det mange gange først,hvis en i flokken skranter lidt,og deres instinkt fortæller dem,at en svag,eller syg kat er ikke godt for flokken,derfor vil de mange gange prøve at jage den væk
    der er nogle katte,som ligger allernederst i rangordenen,som vil være bedst at holde alene,uden andre katte,man må dog altid udelukke sygdom,når en kat pludseligt bliver jagtet af de Andre.

    men godt at høre,at kattene har det godt nu,også den der flyttede..:) helt sikkert det bedste at gøre..


  • #11   10. nov 2016 jeg har også den oplevelse at man skal passe på med hvordan man blander han og hunkatte.
    hankatte leger på en anden måde ende pigerne. desuden så bliver pigerne meget hurtigere "voksne" og oftes gider de så hellere ikke længere at lege med de andre.

    har selv 3 piger i min flok på 14. og drengene vil nu gerne drille dem. desværre for drengene så er det nogle gimper til piger jeg har. så de har måtte lærer det på den hårde måde.
    har da også mødt en del mennesker som har været søde ved deres gamle hunkat og har købt hende en lille hankatte-killing. og når så killingen er omkring 1 år, ja så starter problemerne. så det har endt med at en af kattene har måtte blive indleveret på internattet.

    så nej det lyder ikke unormalt at dine drenge er blevet mere nede på jorden.


  • #12   10. nov 2016 Berit

    Hun er testet for alt sygdom. Så det er der styr på


  • #13   10. nov 2016 Anja n

    Du beskriver nøjagtig det der er forgået her. At omkring nr to hankats 1 års alder, så er der opstået små problemer. Først tænkte jeg hun må være syg, for det skete ikke med min første hankat, så af sted til dyrlæge med hende, alt og jeg mener alt blev tjekket, ingen ting var der. Hun bliver så jagtet mere og mere, og jeg tog derfor beslutningen om at finde hende et dejligt hjem, for internat var ikke en mulighed - det var hun for sær til at kunne klare. Min hjælper sprang til og Putte er opvokset med hende, så det har været trygt for både Putte og jeg at hun er flyttet dertil.


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 498
    #14   10. nov 2016 Jeg tror så ikke,at man lige kan dele det op med hankatte eller hunkatte,det kommer mere an på styrke/svaghed ,det kan så være både hun eller han,der kan være det svage led i en flok..

  • #15   10. nov 2016 Jeg er enig med Berit. Det er ikke så enkel en ligning. Hvis det bare var. smiley

  • #16   11. nov 2016 min kusine har lige købt en tidligere avlhunkat. den kunne ikke sammen med hendes andre katte. de var efter hende hele tiden. hun blev urenlig, og en del andre ting.
    min kusine fik hende hjem, der gik ikke en time før katten vismede rundt i lejligheden. brugte en lukket bakke - til trods for at avleren havde sagt at den nægtede hun at bruge.
    hun var overhovedet ikke bange. hverken for det nye eller for min kusine og hendes søn (er så 15 år). og vi var på besøg kort efter, og det første katten gjorde da jeg kom i soveværelset var at klister til mig

    vi fik også en del ind af den slags på internattet. og der var en del af disse damer som næsten havde udgangsforbud fordi de var efter hankattene.
    fordelen var at hankattene oftes havde nogle at lege med, så pigerne var ikke så sjove igen. men pigerne kunne stadig ikke enes med nogen. de er bare mere enerådige. men sådan er det jo også ude i naturen. hunkatte har et mindre område som de passer super godt på. hankatte har et noget større område som de bare passer på. det bedste råd imod fremmende katte på ens grund, er jo faktisk en neu hunkat


    men når det er sagt, så er der altid nogle undtagelser. for katte er bare ikke ens. men man bør altid have det i overvejelsen når man sætte katte samme, hvilket køn det er. for deres udvilking følges ikke ad. nogle hunkatte vil acceptere det imens de fleste syntes at drengene er nogle ....
    har selv et par gange nu haft en af hver køn som er vokset op sammen. 1 gang gik det nogenlunde. men jeg har så i mange år haft den fordel at der er andre i flokken som de unge kan lege med.




  • #17   11. nov 2016 Her i huset er det lige omvendt. Hunkattene er bestemt ikke skrappe overfor hankattene, men de kan godt være skrappe overfor hinanden. smiley

    Og jeg har flest hunkatte. smiley


  • #18   11. nov 2016 Så vidt jeg kan læse, google research yay!
    Så former katte et hierarki og sociale strukturer baseret på deres territorier, også selvom de er neutraliseret og selv hvis de lever 100% indendørs.
    Nogle danner par, på tværs af alder og køn - jeg ville gætte på at dine to drenge har dannet par hvor de så tillader hinanden at være på territoriet.

    Man mener de er matriarkalske af natur og jeg kender da også mange hunkatte som dannede en slags par når de fik killinger - de tog sig af hinandens killinger .

    Måske har din hunkat haft svært ved at etablere et territorie og et sikkert sted. Da jeg læste om at introducere to katte var der også meget om at holde dem adskilt i starten så den nye kunne markere et territorie med duft, f.eks et kradsetræ. Det var meget vigtigt at de havde markeret det før man gik videre.
    Jeg oplevede det da mine to skulle introduceres, Akio hvæste og spruttede af Luna når hun kom i nærheden af hans kradsetræer, især det han har haft i længst tid. Hvis hun prøvede at hoppe op på det så gik han til angreb. Men så snart hendes lugt havde været der i noget tid, så gik pusten af ham og han blev mere interesseret i at lugte til hende

    Deres hierarki er så mere flydende end f.eks hundes - det kan ændre sig af selv de mindste ting. De to store punkter er kønsmoden og mentalt udviklet (det første sker vist indenfor 1 år mens det andet sker når de er omkring 2) Da min mor og fars yngste blev omkring to år begyndte de to at kæmpe om deres plads og gik fra at være nogenlunde venner til ikke at kunne sammen. Nogle gange kan de ligge tæt, men hvis den fremmede kat er i nærheden så reagerer den ældste voldsomt på ting der normalt ville være ok

    Jeg tænker ikke at det er din skyld - for du kan jo ikke styre om hun blev en del af deres gruppe eller ej. Jeg tror ikke det har noget med kønnene at gøre, enhver ny kat kan principielt ende i samme situation, eller måske oven i købet helt bryde det bånd som dine to drenge har i forvejen.


  • #19   11. nov 2016 Ida T

    Min hunkat var ikke ny, hun var faktisk hende jeg har haft længst. smiley


Kommentér på:
Kan det lade sig gøre...?

Annonce