1.024 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Forl og udekat? Forl og udekat?

Måske tager jeg sorgerne lidt på forskud, men jeg vil også gerne være forberedt.

Tarzan har på trods af sin unge alder (1 år) problemer med bisserne. På mandag skal han i narkose og have en tandrendsning og taget røngten for at undersøge om forl kunne være årsagen.

Men hvad er prognoserne for ham hvis han har? Jeg ved godt at det vil betyde at de tænder der er påvirket skal ud.
Men vil han kunne klare sig som udekat uden tænder? Det kommer jo også an på hvor mange tænder der måske skal ud.

Er der nogen der har erfaringer med tandløse udekatte - jeg er jo bange for at han ikke vil kunne klare sig i slåskampe med andre katte(desværre er der kamplystne fertile hankatte i området,, selvom mit indtryk er at det som regel er Felix der slåsser med dem). Vil han kunne klare sig over for Felix - selvom de er venner, så går det altså lidt hårdt til når de tumler og Felix er ikke så god til at stoppe hvis der ikke bliver sagt hårdt fra. Jagt mæssigt vil det nok også være sværere for Tarzan, men han skal jo ikke leve af selvfanget mus og fugle.

Det er jo ikke sikkert at han har forl, så vi krydser stadig fingre for at det er noget der kan behandles. Lige nu får han gnuppet bisser med klorhexidingel 2 gange dagligt, men desværre uden virkning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forl og udekat?
  • #1   24. nov 2016 Det må komme an på en prøve... Katte spiser uden problemer tørfoder et stykke tid efter tandudtrækning... Personligt ville jeg prioritere et liv for katten uden tandpine. Hvis det visere sig, han ikke længere kan klare sig i slåskampe, kan du overveje at indhegne (en del af) haven, så han kan komme ud i luften uden risiko for slåskampe, eller at holde ham inde.

• #2   24. nov 2016 Du har nok ret at skulle det gå så galt at han mister alle nisserne så vil han være dårligere stillet i forhold til slåskampe og jagt, men det tror jeg helt klart han vil finde en løsning på selv, enten vil han hø!de sig mere hjemme eller også vil han finde en alternativ måde at klare sig over for andre katte på, med jagt fi der han hurtigt sin begrænsning og som du siger han skal ikke leve af sit bytte der er mad i skålen derhjemme smiley
    Så med mindre han kommer forslået hjem med talrige skader syntes jeg ikke du skal begrænse ham hvis det kommer dertil, kommer han skadet hjem så må du selvfølgelig tage den derfra.

I hans kæmpe hjemme så skal han nok finde en måde at hævde sig over for Felix på.

Men nu skal du jo ikke tage sorgerne på forskud, måske er det ikke forl og hvis det er, så er det jo ikke sikkert at alle tænder ryger sig en tur.

• #3   24. nov 2016 Jeg har 2 katte med FORL, for Røde betød det 5 operationer og ca 17500kr på mindre end 2 år, For Mitti går det langsommere med udviklingen af FORL, så han har fået 2 operationer på 2 år og skal opereres til februar igen, sidst var prisen omkring 3500kr pr gang, men prisen er nok steget?
    Mine er indekatte med have, men jeg vil fortælle de forandringer der har været for Røde som jo slet ingen tænder har.
    Mitti udnytter til fulde, at han har hjørnetænder, og at Røde ikke har, Røde er størst men giver sig når Mitti folder sig ud og vil have den gode plads.
    Røde var jæger i haven, og har fanget flere fugle hvert år, på de 30m2, men ikke efter han ingen tænder har. Ja selv insekterne har ikke samme interesse, det er ikke sjovt at knase bier og hvepse når det er med gummerne.
    Tørkost bliver altså ikke tygget af Røde!
    Jeg elsker Røde og Mitti, og de får den behandling de behøver, men der er 2 betingelser hver gang, de skal være unge og raske, det har været hårde omgange for dem, og helt klart så ville jeg ikke selv udsætte en udekamp for den omgang, og som udekat skal den efter min mening minimum have hjørnetænderne.
    Det var først efter de 2 sidste operationer, at jeg virkelig mærkede en forandring på Røde, men du må finde din grænse, både for det økonomiske ( forsikringen dækker ikke FORL) og for hvad din kat skal igennem, og om den kan være udekat uden tænder.
    Jeg er glad for, at Røde er færdig, han hader dyrlæger nu, ja selv hjemmebesøg er ikke sjovt, han skal til tjek til foråret, og jeg er spændt på hvordan det går.
    Jeg kan se han ikke har ondt mere og her hjemme er han mere udadvendt og kælen, så hurra for det smiley Mitti er ved at få dårlig ånde, men endnu ikke tegn på smerter, jeg har lært hvordan jeg kan tjekke det, ved hver tand, men jeg hader tanken om endnu en operation.

• #4   24. nov 2016 jeg har nr 3 nu uden tænder. mine går dog i løbegård - kunne ikk drømme om at lade mine rende ude.
    men jeg har aldrig haft problemer med dem som mangler. oftes har de spist tørkost allerede dagen efter at de har fået taget dem ud.

• #5   24. nov 2016 Jeg ville ikke lukke en kat hvis den har mistet mange af dine tænder

• #6   25. nov 2016 Jeg er glad for at høre jeres meninger - jeg er jo selv meget i tvivl, for for det første skal jeg jo ikke male fanden på væggen endnu.
    Vi ved jo ikke hvor slemt det er, men jeg synes ikke det tegner godt hvis han er angrebet allerede nu inden han bliver 1½ år.
    Jeg er sikker på at vi ikke kan gøre ham til indekat - så spørgsmålet er hvordan han ville kunne klare sig evt. med løbegård og om det overhovedet kan lade sig gøre, da han desværre er ret ferm til at låse kattelemmen op. Så vil Felix også skulle nøjes med løbegård og vil han være med til det?
    Samtidig siger min kæreste at hvis det er noget der kommer til at koste mange penge, så vil han aflive og jeg kan da godt følge ham, da pengene heller ikke hænger på træerne. Men vi elsker jo ham også, så han skal jo også have en chance.
    Jeg er ikke så bekymret for om han kan spise - det jeg har læst om sygdommen, siger alt at kattene godt kan leve et godt liv (indendørs) uden tænder.
    Men det kommer jo helt an på hvad dyrlægen finder på mandag og hvad de evt vil anbefale derudfra.

• #7   25. nov 2016 Jeg kan godt forstå din bekymring Betina, og nej du har helt ret, når først han har været udekat så kan du ikke gøre ham til indekat, det vil han ikke kunne forstå og ærinde sig med, om han vil kunne nøjes med en løbegård kan man jo ikke spå om, men det er jo et forsøg værd i værste tilfælde, og ellers må man tage konsekvensen deraf og enten lade ham sige farvel til denne verden eller lade ham få sin frihed, jeg er stadig overbevist om at katten nok selv skal finde de sin begrænsning, vilde katte mister også deres tænder, hvis de ikke kan klare sig i slåskampe m.m. så trækker de sig og holder sig til steder de er trygge ved.

Da min Smilla var omkring 1 år havde hun meget rødt tandkød og der var også mistanke om måske forl, men intet var som sådan synligt, indtil videre har hun ikke vist tegn på tandsygdomme og hendes tandkød er normalt igen, vi og dyrlægen har jo!et øje med det og gør det stadig, hun er 4 år nu.
    Forl har desværre ingen alder, ofte tror jeg faktisk den viser sig tidligt frem for sent. Men ja det koster mange penge, men det er jo meget forskelligt hvor voldsomt et angreb det er og hvor hurtigt det går.
    Jeg var en gang for nogle år siden til et foredrag om tandsygdomme hos min dyrlæge, og der fik jeg at vide at det langt fra er alle tænder der bliver angrebet, nogle gange er det blot nogle få, og så falder sygdommen til ro, man skal selvfølgelig hele tiden være obs og få tænderne tjekket regelmæssigt ( 1 gang om året), men det er jo til at leve med, man kan ikke stille noget op mod sygdommen, intet kan forhindre den eller forebygge den,det er så øv.

Men tag en snak med dyrlægen når du kommer dertil, en god dyrlæge vil anbefale hvad der er bedst for katten og ikke bedst for deres pengepung, ofte vil man også kunne lave en aftale om et fast beløb på sådan en behandling.

• #8   28. nov 2016 Så vil jeg lige komme med en update - Tarzan er kommet hjem fra hans tandrensning.
    Desværre så er det ikke så gode nyheder - 5 tænder er angrebet af forl, dog ikke så slemt endnu, så han har ikke ondt, men de skal nok fjernes om 6 mdr's tid. Derudover har han tandkødsbetændelse ved ALLE tænder, selv om han har fået klorhexidingel 2xdagligt i 3 uger. Dyrlægen mente at de kunne skyldes en overreaktion fra han immunsystem på plak. Så han skal til opfølgning allerede om en uge igen.

Så ØVØV. Men indtil videre har han det jo fint nok. Så må vi tage det som det kommer.

• #9   28. nov 2016 Jeg håber virkelig det bedste for din kat, men forstår altså ikke, at han bare lod de angrebne tænder side, det er så lille en ekstra udgift, at tage de tænder mens han nu var i narkose.
    Så nu kan du gå og spekulere på hvornår de begynder at gøre ondt smiley og somregel kan der kun nåes 3-5 + tandrens på det 2-3 timer de er i narkose, så jeg ville føle det som tidsspild og spild af penge, at der ikke blev taget nogle af de dårlige tænder denne gang.

• #10   28. nov 2016 Jeg kan ikke svare på hvorfor - måske fordi vi ikke havde en 100 % klar aftale om at hun måtte hive tænder ud(de fik at vide i morges at de måtte gøre det de mente var nødvendigt) eller der var bare ikke afsat nok tid eller om hun ikke mente at det var nødvendigt når tænder endnu kun var let angrebne.
    Jeg må spørge hende på mandag hvad grunden var.

Jeg har ikke så meget erfaring endnu indenfor det her, så evt råd og erfaringer sætter jeg pris på smiley

• #11   28. nov 2016 Råd? Det kan jeg nok ikke prale med, at jeg kan give, jeg har helt forladt mig på Malene Michel ,, Stave fejl kan forkomme ?? For hun er så godt som færdig med kursus i kæledyrenes tænder, med kurser både her i dk og jeg tror det var Tyskland.
    Jeg glæder mig til, at jeg må bruge hende igen, og håber Mitti kan vente til februar.

• #12   28. nov 2016 Jette - Jeg tjekkede lige din dyrlæge - hende som Tarzan er inde ved, har samme uddannelse(færdiggjort i 2014) indenfor tænder som din.
    Så jeg går ud fra at hun ved hvad hun laver smiley Det er ikke hende jeg normalt bruger, men det giver jo mening at bruge hende med tanduddannelse, når hun nu er i samme klinik som jeg plejer at bruge.

• Vicky S
    Vicky S Tilmeldt:
    feb 2020

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #13   8. feb 2020 Hej alle - vi har i går sagt farvel til vores lille øjesten Felix. Vi mistede ham til Forl. Han var angrebet i alle sine tænder, hvilket betød tandudtrækning på dem alle. Jeg vurderede at vores lille skat ikke ville opnå en ordentlig livskvalitet uden. Han er nemlig / var en lykkelig jæger på en stor gård. Den eneste rigtige jæger der stolt kom løbende henover gårdspladsen med det ene dyr efter det andet. Vores Felix ville ikke kunne blive lykkelig uden den mulighed. Hans smerte var stor, mem endnu større hvis han ikke kunne være den store dygtige jæger han var. Det gør ufatteligt ondt at miste sin lille kat. Han var meget betydningsfuld. Nok mere end hvad der er normalt for mig. Nu ligger han tæt på os i baghaven og er smertefri.

• #14   8. feb 2020 Føler med dig - RIP Felix smiley

• #15   8. feb 2020 Rip.
    Ja den beslutning er jeg 100% sikker på, var den rigtige, jeg har 2 helt tandløse katte, men de er indekatte, bare med adgang til egen lukkede have, og de ville ikke kunne klare sig blandt andre katte, ja selv da den ene var tandløs, ca 1 år før nr 2 var færdig, gav det en anden balance end nu hvor de er lige.
    Men selvom det er den rigtige beslutning, er det hårdt at sige farvel smiley

• #16   8. feb 2020 Forbandet med alle de tandproblemer smiley . Tænder er sådan en træls ting at skulle aflive pga. Men det kan være nødvendigt. Ikke bare fordi katten ikke kan være jæger, men også fordi den heller ikke kan bide fra sig, hvis den skulle blive overfaldet.

Det gør mig ondt med Felix, men helt klart den rette beslutning. Det lyder til at han har haft et dejligt katteliv på gården. Det er det vigtigste, og det som I skal se tilbage på.

Kommentér på:
Forl og udekat?

Annonce