{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.375 visninger | Oprettet:

Påkørt kat {{forumTopicSubject}}

Jeg havde en grim oplevelse i denne uge. smiley
Kommer kørende med min datter på Oddervej i Århus og kan se der ligger en stor sort kat og kravler rundt midt på vejen. Alle biler, busser og lastbiler suser bare lige fordi den. Og flere personer står på fortorvet og kigger. smiley
Jeg kaster bilen ind til siden og løber tilbage. Stopper trafikken og løfter katten væk fra vejen.
Det er mørkt og det regner så jeg kan ikke se om den er øremærket.
Den bløder ud af øret og dens ene øje hænger ud af hovedet. Det var virkelig så ulækkert og synd. Stakkels lille mis smiley
Vi ligger den på nogle tæpper i bagagerummet og ringer til vagtdyrlægen og siger vi er på vej.
Den er øremærket og dyrlægen får heldigvis fat på ejeren.
Ejer vil helst have katten aflivet med det samme. Så det bliver den selvfølgelig.
Øv hvor en træls oplevelse smiley Stakkels mis smiley
Hvorfor kan folk dog ikke gøre mere for at holde deres katte hjemme?
Og så stopper man da når man påkøre et dyr smiley og tjekker om dyret er dødt og fjerner det fra vejen samt ringer og anmelder det! Øv!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Påkørt kat
  • #1   7. jan 2017 Det er sjældent, at en påkørt kat bliver liggende. De par stykker min mand har påkørt, de er løbet.



  • #2   7. jan 2017 Jeg tror den var så desorienteret og i chok. Desuden manglede den jo synet på det ene øje.
    Jeg ved ikke hvor længe den har ligget på vejen før vi kom.
    Men flere havde ringet til dyrenes beskyttelse at den var der. Det glemte jeg helt i farten. Det gjorde sekretæren ved dyrlægen da jeg kom ind med katten så jeg ikke skulle betale. Men nu fandt de jo ejeren.


  • #3   7. jan 2017 At folk ikke holder deres katte hjemme er sådanset folks egen sag, det med hvordan man tolker om det er lovlig eller ej er en helt anden sag. I min verden er man ikke pålagt at holde sin kat på egen grund såfremt den ikke genere nogen , er den til gene for naboerne er det en helt anden sag. Men den lader vi lige ligge for nu..

    At man ikke stopper når man på kører et dyr mener jeg også er uansvarligt, men nogle opdager det altså bare ikke. De mennesker der stod og så til turde måske ikke gå ud på vejen og hente katten, ja det gjorde du, men nu kan jeg ikke sige hvor befærdet en vej det var, men jeg havde nok heller ikke risikerer liv og lemmer for en kat jeg ikke kendte ophavet af, hvad hvis den var vild og flåede mig i tusinde stumper fordi jeg ville hjælpe den, i det mindste havde de da ringet til DB.

    Det er super at du gjorde noget og skønt at den i det mindste var øremærket så ejer kunne kontaktes, så blev det jo alligevel en semi god ende på det hele, ja katten betalte med sig liv, det er trist men desværre en af de ulemper der er ved at have fritløbende kat, som nogle mennesker mener er de eneste rigtige.


  • #4   7. jan 2017 Nej, det er netop ikke folks egen sag, om de holder deres katte på egen matrikel. Det siger lovgivningen jo netop.

  • #5   7. jan 2017 Ahh det kommer helt an på hvordan lovgivningen tolkes.
    Rent faktisk hvis man nærlæser og ikke bare læser det som dyreforeningerne poster ( de laver deres egen tolkning) så står der at man godt må have sin kat til at gå frit såfremt den ikke er til gene for naboerne m.m. hvis katten er til gene for andre har man pligt til at holde katten på egen matrikel.
    Hvilket jo er derfor der er komme en ny regel i lovgivningen om at man som nabo ikke længere har ret til at aflive andres uønskede ejerdyr på sin matrikel. Man må kører dem til dyrlægen og lade dem overtage sagen og melde det uønskede dyr samt ejer til politiet.


  • #6   8. jan 2017 Næh faktisk ikke.

    profilbillede
  • #7   8. jan 2017 Det er op til folk selv om de vil overholde loven eller ej. Jeg synes dog det er frygteligt irriterende hvis en ejer af en fritløbende kat skriver grimt om den person der har påkørt katten. Fej foran egen dør først tak!! Det er ikke bilisterne der lukker kattene ud så de kan springe ud foran deres biler.

    Nu er det jo heller ikke kun naboerne ved siden af vel! Og hvor mange kender alle mennesker og ved katten inden for 5 km afstand fra hjemmet ?? Næppe allesammen. Så i virkeligheden aner ingen om alle virkelig er SÅ glade for besøg af andres kæledyr. Hvem går det ud over? Kattene


  • #8   8. jan 2017 Loven er IKKE til egen fri fortolkning

  • #9   8. jan 2017 Nej loven er ikke til fri fortolkning, men når nu politikerne som laver loven end ikke er enige eller ved hvad der er rigtigt og forkert så er det lidt svært at tolke den korrekt.
    Det ene sted siges der at katte ikke er inde under mark og vejfredsloven, men at de skal holdes på egen grund hvis de er til gene for naboerne. Det andet sted siges at de er inde under mark og vejfredsloven og skal jo!Des på egen grund, så det jo mere an på hvem du lytter til for i gen ved rigtig hav den anden siger og mener. Nej lad os nu en gang for alle få en natteliv ligesom vi har en Hundeloven så alle ved 100% hvad der er loven eller ej.
    Og så bliver problemet med de vildekatte, for når man flere vildekatte som en god sameritaner er man så ejer af kattene, skal man så hegne sin grund ind så de vilde katte ikke kan komme ud af ens grund??? Ja ejerforholdet er også til diskution der for spørger man DB så har man taget ansvaret for katten i det øjeblik man fodre den, men spørger man Dyreværnet eller Kattens Værn så har man ikke ansvaret for en vildkat blot fordi man fodre den og ikke vil lade den sulte ihjel.

    Jeg har set det brev du poster Susanne, men jeg har desværre også set andre breve fra politikerne på de sociale medier hvor der ikke er samme svar som i det brev, så derfor hvem skal man tro på??


  • #10   8. jan 2017 Det er Fødevarestyrrelsen der styrer den lov. Se billeddok. Længere oppe. Der står sort på Hvidt den gælder for katte.

    Det er ikke alle lovovertrædelser der medfører en fængselsstraf. Nogle medfører "kun" en bøde og evt erstatningsansvar.



  • #11   8. jan 2017 Fødevarestyrelsen laver ikke love det gør politikerne, jeg har set og læst brevet som jeg også skriver. Men slut prut vi bliver ikke enige og det gør politikerne og Fødevarestyrelsen nok heller ikke før der kommer en reel kattelov.

  • #12   8. jan 2017 Jeg retter mig efter den lov, der er. Og den siger, at man skal holde katte på egen matrikel.

  • #13   8. jan 2017 Fødevarestyrrelsen er en del af Fødevareministeriet

  • #14   8. jan 2017 Ja det gør jeg jo sådan set også selv ved det at jeg har i dekatte og er i fuld gang med at indhegne hele min grund til kattene så de kan komme ud på et tidspunkt. Men hvor ville jeg syntes det var trist hvis ikke min nabos dejlige kat kom på besøg i ny og næ og sagde hej. Men den er heller ikke til gene, det er der heldigvis i gen af vores nabos katte der er, vi er sluppet af med den ene der strintende på vores havemøbler. Men nu bor vi også på landet med en masse gårde omkring os og dermed sikkert en del gårdkatte.

    Jeg er faktisk enig i at man burde holde katte på egen grund, men modsat så mange andre foragter jeg ikke folk der vælger at lade deres katte gå frit. Det er så forskellen.


  • #15   8. jan 2017 Tror iøvrigt at vi får en kattelov der bla. Omfatter obligatorisk mærkning og registrering. Så bliver det nemt at finde frem til ejer

  • #16   8. jan 2017 Jeg er så træt af naboernes katte. De har kostet mig flere tusinde i byggematerialer, som de har ødelagt. Jeg har så meget lyst til at indfange dem.

  • #17   8. jan 2017 Jamen det står dig jo frit for, det er du jo i din gode ret til. Sådan er det jo så forskelligt afhængigt af hvor man bor.

  • #18   8. jan 2017 Vi havde en rendende i sommers. Den gjorde ikke andet end jamre i nogle timer for den var skidebange for lyden fra trådhegnet når den kom fir tæt på og mine fem misser besprang hegnet

  • #19   8. jan 2017 Jeg ender nok også med at hegne haven ind, når jeg får sparet sammen til dette. For jeg har så meget nok af andres katte. Men sørgeligt at det er nødvendigt. smiley

  • #20   8. jan 2017 AG - Gudskelov at du kom forbi! smiley

  • #21   9. jan 2017 Ja eksempel får lavet en kattegård så bliver der ingen katte påkørt jeg har selv prøvet at få katte kørt over derfor fik jeg lavet. En kattegård

  • #24   9. jan 2017 The never ending story - inde/udekattedebatten. Ligeså mange medarbejdere der sidder i Fødevarestyrelsen - inklusiv de sekretærer der sidder og skriver de breve der besvarer folks spørgsmål om tolkning af Mark- og Vejfredsloven - ligeså mange tolkninger er der af selvsamme. Jeg vil næsten vædde med, at hvis en af de medarbejdere der sidder og skriver de breve, har en fritløber, så er svaret anderledes.

    Nå, men det er et emne der aldrig får en ende og som vi kan blive enige i at være ueninge om smiley

    Og supergod - og lidt modig, grænsende sig til det dumdristige - stil af AG.

    Skrevet uden at kende trafiktætheden på strækningen, den må dog have være betragtelig siden det var nødvendigt at stoppe trafikken. Jeg syntes det er flot gjort - håber du havde din egen sikkerhed i tankerne allerførst.

    smiley


  • Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
    #25   9. jan 2017 Summa summarum , katten blev påkørt og måtte betale med livet smiley

    Forstår ikke i gider debattere loven på området , nogle folk har ude katte , nogle har inde katte , personligt er vores katte kun indekatte , vil simpelhen ikke kunne bære det hvis de aldrig kom hjem igen


  • Pia H
    Pia H Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Katte: 1 Svar: 3
    #26   9. jan 2017 Hvor dejligt at du stoppede og fik den stakkel kat til dyrlægen, så dens lidelser fik en ende. Har selv oplevet at se en stor flot hankat blive påkørt, hvor bilisten bare forsatte, de to biler foran mig kørte også videre. Katten var slået bevidstløs og den's klør sad godt fast nede i asfalten.. fik den til dyrlægen hvor den blev undersøgt og ejer underrettes. Den slap tilsydenladen godt fra påkørelsen. En af de sjældne gode historier

  • #28   9. jan 2017 AG - Godt at du kom forbi!

    Mon ikke vi skal formode at AG har helt styr på hvad han/hun foretog sig og ikke satte livet på spil, men handlede. Det forekommer faktisk, at forbipasserende undlader at handle (også når det handler om mennesker der er kommet til skade), men i stedet stiller op for at følge begivenhedernes gang. Formentlig af usikkerhed på situationen og hvad der skal gøres.

    Og hvad betyder loven og vores forhold til inde/ude-katte i denne sammenhæng. Det har jeg vanskeligt ved at se.

    Mine katte er ude om sommeren, hvor vi er i sommerhus. Om vinteren er vi i lejlighed og de har derfor ikke muligheden. Det indebærer en risiko. Men det gør det også når jeg selv går udenfor døren - og jeg vil mene at mit liv ville være lidt fattigt, hvis jeg udelukkende var henvist til at leve inde i sikkerhed...


  • #29   9. jan 2017 Vi påkørte også en gang to killinger. Den ene var død på steder, og den anden var hårdt kvæstet (så meget at den ikke kunne reddes). Der var midt om natten, og vil kunne se hvilket hus kattene kom fra, så vil bankede på døren, dog uden respons. Min far tog derefter beslutningen at slå den helt ihjel, så den ikke led mere. Vil var udenbys og kendte ingen dyrlæger i nærheden - og igen så var staklen nok død alligevel inden vi ville nå frem.

    Vores egen kat går hvor det passer den, men vil bor også i et roligt kvarter uden store veje i nærheden, så han er ikke i stor fare for påkørsel.


  • #31   9. jan 2017 AGs indsats er prisværdig. Hvis det havde været min kat hun havde hjulpet, havde hun fået en medalje!
    Alene dette at se en påkørt levende kat i så dårlig forfatning smiley og så tilmed på den stærkt trafikerede Oddervej, og flere mennesker til stede, der intet gjorde smiley , må have været en skrækkelig oplevelse!

    Og hvad er responsen?.... Straks bliver det den sædvanlige sang om udekatte smiley Det er sgu da bizart og sørgeligt.


  • #32   9. jan 2017 Colir - Han er ikke så aktiv, og han går aldrig langt hjemmefra. Han sover stort set inde hele dagen.

  • #33   9. jan 2017 Colir

    Jeg kan også gå flere kilometer dagligt uden at bevæge mig langt væk fra matriklen. Alene det at slå græs giver den første km. Og hvis jeg lige spæder den op med x antal omgange på min grund, så skal jeg nok nå i mål.

    Og seriøst.... neutraliserede katte går faktisk normalt ikke så hulens langt væk fra sit hjem. Det fik en engelsk undersøgelse påvist. Den blev vist som dokumentar på tv for et stykke tid siden. Så når katte bliver kørt over er de som regel ikke langt hjemmefra.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #34   9. jan 2017 Vi mangler det sædvanlige ekstra aspekt i debatten om udekatte:

    I hvert fald siden jernalderen har der levet katte frit i den Danske natur. Der er fundet katte-skeletter i forbindelse med menneskers grave.

    Billister køre efter forholdene og, som der står i færdselsloven: efter forholdene og aldrig hurtigere, end den fulde standselængde kan overskues. Kig jævnligt i bakspejlet og hold 2 sekunders afstand til forankørende! Så kan de fleste katastrofeopbremsninger erstattes af en løftet højre fod ;o)

    Værd at stræbe efter. Smal rabat uden fortov/cykelsti: kør lidt langsommere og hold en anelse mod venstre side af kørebanen. Blot en brøkdel af et sekund ekstra kan redde livet for katte, harer, pindsvin, børn med bolde, bilister som ikke overholder vigepligten m.fl.

    De allerbedste hilsener


  • Lisa T
    Lisa T Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 9
    #36   9. jan 2017 Susanne #16 hvad nytter det at indfange katten? Du må jo ikke gøre den ondt og du har pligt til atgive ejer besked på at hente en. Du har desuden pligt til at tage dig forsvarligt af katten indtil ejeren henter den! Ejeren har jvf lovgivningen 24 timer til at afhente, så du skal sørge for foder mv i det tidsrum. Så jeg kan ikke se hvordan du mener det vil ændre på noget at du indfanger den?

  • #37   9. jan 2017 Du har lov til at indfange uønskede katte på din grund og aflevere dem til et internat, internatet vil så tage kontakt til ejer såfremt katten er mærket og så kommer ejer til at skulle betale for kattens ophold på internatet, når man som ejer har prøvet det tilstrækkelig mange gange så bliver man nok træt af det og får måske lyst til at gøre noget ved problemet.

  • #38   9. jan 2017 Jeg afleverer selvfølgelig katten. Kan ejer findes, så bliver vedkommende kontaktet. Og hvis ikke, så har jeg et problem mindre.

  • Lisa T
    Lisa T Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 9
    #39   9. jan 2017 Men hvorfor ty til så asociale metoder ... hvorfor ikke gå i dialog med naboen. 99% af gangene er de faktisk interesseret i at finde en løsning. Jeg havde engang en kat der gik ind i naboens baggang og hun kom og sagde til mig at det var hun træt af. Vi blev enige om at hun skulle prøve at kaste en spand vand efter den og det hjalp smiley Og katten kunne fortsat nyde udelivet uden at genere nogen!! Så alt det der hævntørst kommer man sjældent langt med, og det kan da helt ærligt heller ikke være særlig tilfredstillende at gå rundt og være så bitter indeni ... Men ja, hvis man ikke selv vil passe den i indfangningsperioden kan man ringe til politi eller dyreværn (som de fleste tilfælde siger "vi kommer når vi har tid" så man ender med at stå med ansvaret alligevel ... Man kan ikke bare droppe naboens kat af på et internat, det er kun politiet der kan det ... Men ja, mark og vejfredsloven er jo ganske klar og kan ikke fotolkes på forskellige måder som nogen hentyder til. Der står sort på hvidt Bekendtgørelse af lov om mark- og vejfred paragraf 1!!! https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=174802

  • #40   9. jan 2017 Lisa, dialog? Med alle katteejere i 5 km omkreds? Næh du det har jeg ikke tænkt mig. Det er ikke min opgave.

  • #41   9. jan 2017 Det er helt vildt skræmmende at folk bare køre videre og er så ligeglad ?? da vores ene hunkat blev kørt over (så Hende fise under den bil) vedkommende kørte bare videre der nåede at køre 2 biler mere over hende før jeg kunne nå til hende. Da jeg endelig kunne komme til hende havde hun intet tilbage.. Det gjorte så ondt.. Værste oplevelse at den første ikke stoppede for at tjekke.

  • #43   9. jan 2017 Selvfølgelig er det et valg man træffer, når man vælger at lade katten nyde livet for fuld gas og løbe frit. MVL kan som før nævnt tolkes på flere måder alt efter hvilke briller man har på. Mens jeg (vi) havde fritløbere havde vi hverken besøg af Peter Betjent eller nogen sure naboer - så jeg vælger min tolkning - det er ikke ulovligt at lade katten løbe frit.

    At der så er risiko for at katten bliver kørt over,mister sit kompas og bliver væk, bliver stjålet, katnappet osv osv er jo en helt anden sag. Man må gøre op med sig selv om man har is nok i maven til at bære den risiko. Indekatte er da hyggelige at have, og selvom vi fandt os nødsaget til at holde møfferne inde til sidst og bygge en 60 m2 stor løbegård til dem istedet, så mener jeg stadig at en fritløber er det fedeste liv en kat kan have, så længe den holder sig fri af biler og sure naboer.


  • #44   10. jan 2017 Hmm hvor gik det lige fra EN kat som var blevet påkørt, AG hjalp den stakkels kat som var ramt og andre der var ligeglade, som man netop får af vide ved dyrenes bedskyttelse, er dyret levende eller død? Ja, ringer man så bør man jo have stoppet op for at finde ud af det, fint de ringede til dem, men er der ikke en i nærheden til at afhente det så vil det blot ligge og dø hvis det er levende når de ringer.. Man burde have en udryknings enhed hvor private kan kontaktes hvis de melder ind at de kan køre og i hvor stor en radius fra sit hjem.. Det ville kunne redde mange flere dyr ved påkørsel og hvis ikke så vil det forkorte deres lidelse ved ikke at vente på dyreambulancen!

    I må meget undskylde, men hvorfor skulle det gå over i om en kat må være ude eller inde og hvad loven siger. Det er sgu da totalt ligemeget i dette tilfælde, katten var ramt, efterladt og det er sgu ikke i orden, ville den samme person have gjort det hvis det var en hund, næææææh nej det er der jo forskel på har jeg hørt folk sige og jeg kan ikke se forskellen.. Om det er en hund, kat, dådyr, fasan, hare osv. så bør man sgu stoppe og tjekke dyret hvis man rammer det! Jeg har ramt en fasan, for et par måneder siden, fløj lige ud foran mig og lige efter hannen, så kunne intet gøre.. Jeg bakkede og tjekkede hende og hun var død, lagde hende pænt ind til siden da jeg ikke har andre steder at ligge den og aner ikke hvem der ejer den, men ringer til dyrenes beskyttelse og fortæller dem at den ligger der. Det er hvad jeg kan gøre. Havde det fx været en kat og den var ved bevisthed, så havde jeg ringet til min lokale dyrlæge, for loige meget hvad hvis de har lukket, så vil de nævne nummeret til dyrelægevagten. Og jeg ville uden tøven køre den til dyrlægen, selvom der ville være op til 1 times kørsen, hvis dyrlægen ikke kan få fat på ejeren. Hvis de kan, så kører jeg dem gerne i møde på vej til dyrlægen så de selv kan tage over og køre videre med deres dyr...

    Men stop venligst at være så negative mod hinanden, man skulle tro nogen havde startet 2017 som hade år?? Ja jeg undres..
    Og jeg har selv udekat, ved har går lidt væk, men ikke nok til at jeg ikke kan kalde ham hjem igen, men har er så heller ikke ude længe.. Han blev væk fra sin sti 11 dage efter han endelig kom ud og det var gået så fint. Tror han var fulgt efter manden og jeg ned mod købmanden og mistet sin sti og min duft..
    Så efter han plejer at komme retur efter de 4 timer var det pludselig 6½ timer. Så blev jeg bekumret.. Endelig efter 2½ times kalden kommer han tilbage efter 9 timer ude, han lignede en der var i panik og klamrede sig ind til mig da jeg kom tilbage fra turen for at lede, manden var hjemme da han kom.. Og lige siden som var sommeren sidste år har han maks været væk i 2 timer aller højest 2½ i enkelte tilfælde.. Og nu er det mere ud, tuller rundt og så ind igen, som om han på ingen måder skal nyde af at blive væk igen! Og min hun kat hun forlader på ingen måder haven, kun til hækken og ikke længere ligemeget hvilken vej hun vimser og helst ikke for tæt på hækken omme bag huset, for så er hun pludselig for langt fra kattelemmen.. Ja hun er umådelig bande for fremmede, men det er godt, så ved jeg hvor hun er smiley

    Og hvis man lader sine katte komme ud, så bør man også forberede sig på de kan blive ramt da de jo kan løbe over vejene, desværre..

    Knus til alle og lad nu vær med at skændes om en lov, det er sgu så sjælden folk bliver enig om den smiley

    Knus til alle smiley


  • #45   10. jan 2017 Der var for nylig en ung kvinde der lavede en underskriftindsamling om at det skulle være lovligt at have fritløbende katte. Hun glemte lige at fortælle dem baggrundshistorien. Tumpen havde mistet hele 3 katte til den samme idiotiske nabo og hun ønskede så at ramme ham med loven.

    Mage til idioti skulle man lede længe efter og det fik trunten at vide.

    Hvad mener I?

    At katte bliver mishandlet sker desværre oftere og oftere.

    Jeg har selv haft fritløbende katte og de samme "forklaringer " som ses her og andre steder.

    Jeg har også en "nabo" 150 m. Fra boligen, som hader katte og skyder dem. Ja, det sker stadig fordi der endnu ikke er fældende beviser for det.

    Bor ud til et trafikeret vejkryds oveni.

    Set i bakspejlet kan jeg godt se hvorfor mange ikke er glade for fritløbende katte.

    Vi mennesker kender de mulige risici ved at rende udenfor egen dør og grund. Det gør katten ikke


  • #46   10. jan 2017 Har også prøvet at køre en kat ihjel. Jeg kørte den tilladte hastighed og efter forholdene en tidlig morgen. Pludselig var den der.

    Den blev slynget op i luften og landede i grøften. Den blev tjekket. Den var død.

    Ejer? Aner ikke hvem det var - ingen mærkning


  • #47   10. jan 2017 Jeg har skam også engang haft ude-/indekatte. Men man har jo lov til at lære og tage ved lære. Og også blive mere bevidst om ens ansvar overfor sine dyr, og overfor andre. smiley

    Iøvrigt truede min nabo med at skyde min katte, hvortil jeg så truede ham med en anmeldelse, da det ikke er tilladt at skyde inde i en by med tæt bebyggelse. smiley

    At han så oveni lader sin hund løbe, når han har drukket, det gør ikke sagen bedre. smiley

    Men hvorfor skal JEG finde mig i, at JEG skal betale x-antal dyrlægeregninger, fordi ANDRES katte kommer og generer mine katte i min løbegård på min matrikel?

    Hvorfor skal jeg finde mig i, at mine byggematerialer overpisses, når de ligger i mit skur på min matrikel?

    Hvorfor?


  • #48   10. jan 2017 Der er farer for alle udenfor .

    Men forskellen på mennesker og dyr inkl. Katte, er at vi kan udregne mulige risici og lave foranstaltninger for så vidt muligt at undgå - VI KAN TÆNKE ABSTRAKT.

    Den evne har katte (og andre dyr) altså ikke.

    Så et argument om der er farer derude for alle falder til jorden på det


  • #49   10. jan 2017 Vidste den mis AG tog sig så godt af at den kunne blive kørt over ved bare at løbe over vejen - så havde den næppe gjort det.

  • #50   10. jan 2017 Lisa T:

    ""Susanne #16 hvad nytter det at indfange katten? Du må jo ikke gøre den ondt og du har pligt til atgive ejer besked på at hente en. Du har desuden pligt til at tage dig forsvarligt af katten indtil ejeren henter den! Ejeren har jvf lovgivningen 24 timer til at afhente, så du skal sørge for foder mv i det tidsrum. Så jeg kan ikke se hvordan du mener det vil ændre på noget at du indfanger den? ""

    Indfanges katten og indleveres den til dyrlæge eller internat, så skal betale for at få katten udleveret. Så ejer rammes på pengepungen.

    En indlevering til internat eller dyrlæge er også at sørge ordenligt for katten.

    Vælger indfanger selv at "opbevare" katten, kan indfanger fremsætte krav til ejer om at udgifterne der har været i forbindelse med "optagelsen " skal erstattes. Det kræver dog at "optagelsen" oplyses til Politiet og selvfølgelig ejer


  • #52   10. jan 2017 "Du skøre katte dame med 20 katte. Du kunne jo lukke dit skur så der ikke kan komme fremmede katte ind. Min kat er også blevet overfaldet af andre katte og ja det har koste en del penge hos dyrlægen, men jeg kunne da aldrig finde på at be ejerne om at holde deres katte på egen grund. Katte slagsmål er altså, selvom det er synd for den kat som kommer til skade, en helt naturlig del af det at være kat.
    Katte har været fritløbende dyr i alle tider og det skal de efter min have lov til at blive ved med at være. "

    Synes du selv det er på sin plads at gå efter personen istedet for bolden??

    Meget dårlig stil det der


  • #53   10. jan 2017 Må medlemmer så kalde dig sure møgkælling??

    Nej vel


  • #54   10. jan 2017 Anette, det gør jeg bare, betaler du? Jeg sidder i kørestol, så hvordan har du tænkt dig, at jeg skal lukke skuret?

    Og hvad med dyrlægeregningerne på mine katte i min løbegård? Løbegården er ligesom aflukket med tråd. Det er jo ikke mine katte, der går ind til naboen og skader deres katte. Og jeg er sikker på, at en fuldvoksen mco nok skal kunne flå en bette huskat til ukendelighed.


  • #57   10. jan 2017 Jeg har aldrig grinet af fritløbende hunde. Det har mine forældre heller ikke.

  • #58   10. jan 2017 Jeg tror det ændrede sig sidst i 70erne, så hunde ikke længere måtte rende frit omkring.

    Mine forældres gravhund rendte frit.


  • #59   10. jan 2017 Jeg hedder faktisk Susanne. JA, det er mit navn.

  • #61   10. jan 2017 Tror mange ville blive pænt sure hvis naboen lod deres hunde skide i andres haver

  • #62   10. jan 2017 Jeg var allerede som barn træt af naboens halvbidske Schæfer, der nakkede naboernes katte, og som gik frit omkring. Der var heller ingen, der klappede af begejstring over en anden nabos løbske tæve. Men da hun nedkom med 11 hvalpe, fik de travlt med at komme af med samtlige hunde.


  • #64   10. jan 2017 Ka du ikke bare holde mund og smutte Annette

  • #65   10. jan 2017 Altså med mindre du har noget konstruktivt at skrive

  • #66   10. jan 2017 Majbritt: Desværre din egen skyld... det er jo ikke billisternes ansvar men dit

    Sikke da en udtalelse! Tror du at diverse dyr har bestilt en selvmords.taxa???
    Bilisterne skal køre efter forholdene - men det er der mange der glemmer.
    Anyway, så fik vi endnu en ude/indekat debat
    smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #67   11. jan 2017 Kære Susanne - ... - nu med 19 katte

    Du fortæller, at Du sidder i kørestol. Vil Du ikke fortælle lidt mere om Dine katte. Hvordan bor de, og hvordan kan Du overkomme at have så mange katte og evt. hvorfor Du har så mange smiley

    De allerbedste hilsener


  • #68   11. jan 2017 Tjuhej hvor den sobre debat dog kører og de fine ord fyger mellem voksne mennesker...

    Flot. Godt gået...

    En katteejer er ikke skyld i at katten bliver kørt over. Man lukker jo ikke katten ud med det formål at en bilist skal tage den af dage, vel? Uheldet er bare ude en gang imellem.

    Desværre findes der bilister der ser villaveje og andre mindre veje som deres private og midlertidige racerbane. Og når katte bliver kørt over på disse veje så er det fordi at bilisten ikke har overholdt hastighedsgrænsen, ikke har været opmærksom eller slet og ret har været ligeglad.

    Teddy endte sine dage under en bil. Han døde på stedet. Bilen var ført af en ung mand der lige havde fået kørekort og han var selv inde og fortælle. Han var meget ulykkelig. Men stort respekt til ham fordi han lige sagde det. Ingen klandrede ham. Og det fordi der ikke altid skal være et indædt behov for at placere skyld og skam i noget der bare er sort uheld.

    Den unge man kørte jo heller ikke ud med det ene formål at tage livet af katten, vel?

    En lidt mere nuanceret debat kunne være ønskeligt herinde ind imellem


  • #69   11. jan 2017 A. I, hvad vedkommer det egentlig dig? Du kunne jo starte med at læse min profil, der har du nogle af svarene.

  • #70   11. jan 2017 Jesus kristus. Sikke en debat. Forstår ikke behovet for at skyde grimme bemærkninger den ene eller den anden vej. Hvorfor skal ude og indekatte debatten ENDNU engang tages? Folk bliver jo forpokker aldrig enige. Hvad med bare at blive enige om, at det er forkert at efterlade et dyr, når man er bevidst om at have påkørt det og at det var SUPER flot at TS hjalp katten. Så er den skid vel egentlig slået, eller hvad?

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #71   11. jan 2017 Hvis man ikke kan skrive i et sobert sprog til hinanden eller bliver personlige over for ens meddebattør, så bliver tråden her lukket eller helt slettet. Tak


Kommentér på:
Påkørt kat

Annonce