{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.318 visninger | Oprettet:

Min ældste er begyndt at jagte min yngste... hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej med-kattevenner

Felix (min ældste) er de sidste 2mdr ca, begyndt at jagte Pjok rundt og slå løs på hende, hun gør ingenting, mange gang ligger hun endda i et andet rum og sover.
Han følger hende rundt, knurrer og slår hende så hun nu gemmer sig under skabe, sofa & seng, med ham meget målrettet efter.
Nu er hun self. blevet bange, både for ham, og os.

Jeg er efter ham hver gang jeg ser det, men det hjælper ikke, og hver gang han ser at jeg holder øje med ham går han væk, så han ved han ikke må.

Hvis det betyder noget, Felix er ca 4 år, Pjok er omkring 1½

Nogen gode forslag??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min ældste er begyndt at jagte min yngste... hvad gør jeg?
  • #1   7. jan 2017 Er de begge neutraliserede??

    Jeg formoder de har gået sammen i lidt over et år, altså antaget at du har fået dem som killinger, så det tidligere har været font mellem dem, så det er et problem der er jo meget i denfor de sidste par måneder.

    Ofte når man oplever sådan en ændring mellem 2 katte der ellers har haft det fint sammen, så kan det skyldes sygdom/smerter hos den ene part, ofte hos den der angriber, angreb er jo det bedste forsvar.


  • #2   7. jan 2017 Har haft Felix siden han var ca 3 mdr, Pjok er født her i huset. og der har ellers ikke været problemer, de har leget meget sammen, da Felix stadig er en stor killing.

    Men under antagelse af at det ka være sygdom/smerter... hvorfor så Pjok, bare fordi hun er den eneste der ikke slår igen ?


  • #3   7. jan 2017 Er de neutraliserede begge 2??

  • #4   7. jan 2017 Ja

  • #5   7. jan 2017 Jeg ville få tjekket begge ved dyrlægen, se om der er smerter eller sygdom ved en af dem.
    Jeg har selv prøvet turen, og begge katte var flere gange til dyrlæge, og årstjek, uden at grunden blev fundet, så opdagede jeg, at min store dreng ikke kunne tage et spring han plejede at tage, og det viste sig han havde mega dårlige hofter, HD, og han kunne ikke gøres smertefri, selv om han fik mere end normal dags dosis, derfor måtte jeg aflive ham smiley


  • #6   7. jan 2017 Super.
    Så er mit råd at du får begge katte undersøgt ved dyrlægen, for så tænker jeg at smerter eller ungdom kan være årsagen det er det mest oplagte hvis ingen andre ændringer er sket i husstanden inden for de sidste par måneder så det handler om stress.
    Det kan måske være en ide i en periode at enten sætte en feliway op eller give calm foder / zylkene så der kommer ro på gemytterne og din hunkat igen kan føle sig tryg.
    Men du er nød til at gøre noget nu, for ellers går det meget lang tid før hun genvinder tilliden.


  • #7   7. jan 2017 Der er ikke noget der tyder på smerter ved nogen af dem, de leger begge 2 hver dag, med de andre, og bruger gerne hele huset....

    Pjok blev kort forinden behandlet for hudinfektion, ekstremt loppe angreb, og muligt øremider... hun fik derfor halsbånd på.

    Vi legede også med tanken om at Felix var misundelig på halsbåndet, og han fik også et, det hjalp ikke.

    Men begge løber, klatrer og hopper som de plejer, og mere end de burde.

    Feliway ? er det noget der virker?


  • #8   7. jan 2017 Katte skjuler smerter ekstrem godt, så man kan aldrig udelukke smerter blot ved at se på katten.
    Men nu skriver du jo at hun er blevet behandlet for en hudinfektion, samt lopper ( tænker at de 2 ting hænger sammen så hun nok har loppeallergi) altså har hun jo været syg og ved dyrlægen, så hun er jo kommer hjem og lugtet anderledes, altså har hankatten ikke kunne genkende hende, og derfor forsøgt at kage hende væk, hun har derimod vidst at hun ikke kunne klare ham og flygtet, nu lugter hun godt nok som hun skal men hun har udvist tegn på frygt og svaghed så nu vil han bare kue hende.
    Jeg forstår ikke helt Halsbåndet, for hvis i har valgt at give loppehalsbånd på i stedet for noget at det langt mere effektive loppemiddel der findes på markedet såsom capstarpillen og advantage så forstår jeg ikke jeres dyrlæge. Og en kat bliver ikke misundelig på et halsbånd, den reagere på den fremmede lugt som den anden kat nu får pga et loppehalsbånd som lugter afskyeligt.

    Du skriver muligt øremider??? En dyrlæge er slet ikke i tvivl om det er øremider eller ej så har hun øremider eller ej??


  • #9   7. jan 2017 Han mente at der var øremider men sagde også at han ikke kunne se dem i mikroskopet, så hun fik stronghold kur, for at ta begge dele, han mente også at hud infektionen var resultat at overdreven kløen efter lopperne, og loppeallergi.

    halsbåndet var så for at hun ikke fik lopper igen, hvis hun rent faktisk reagere voldsomt på lopper.

    Men det at halsbåndet lugter, burde det ikke udligne at han selv fik et på, og lugter ligesådan ?
    Hvis det er pga. hun viste svaghed, hvordan får vi så den lavet om, når hun ikke slår igen?
    Hun kan godt kæmpe, hun jorde både sin søster, og sin mor, men vil ikke tæve ham.


  • #10   7. jan 2017 Er enig med Heidi i det meste, men halsbåndet er virkelig effektivt! Det er samme indholdsstof som advantage, og virker i 8 mdr, men man skal overveje meget før man putter det på en kat, fordi katte kan komme galt af sted.
    Min datter har brugt dem i 2 omgange, da hun ikke kunne/ville sprøjte i hjemmet med en baby som var over alt.
    Så i 2 omgange har det redet min datter ved en flytning hvor hun er flyttet i bolig hvor der var masser af lopper.


  • #11   7. jan 2017 Loppehalsbånd er ikke vejen frem i bekæmpelse af lopper, det slår jo kun de voksne lopper ihjel, og kun de lopper som forvilder sig op omkring hovedreglen, hvilket langtfra alle lopper gør når nu man ved at loppers ynglingssteder bla er lysken, armhulen ja og så selvfølgelig halsen og nakken. Nå men dig om det, husk nu at det ikke er nok kun at behandle katten mod lopper, det er alle dyr i husstanden samt hele huset med grundig rengøring og loppespray, for hvis katten har lopper så har huset også, de er overalt og er enormt sejlivede.

    Problemet i lugten ligger i at han allerede da hun kom retur fra dyrlægen ikke genkendte hende pga lugten, og loppehalsbånd forst?Flere så den fremmede lugt, at han selv fik et på ændrede ikke ved noget for allerede der havde hun udvist svaghedstegn ved at flygte fra ham, så han havde overtaget.

    Hun slår ikke igen fordi han er øverst i hierarkiet og dermed lederen, hun er sikkert nu kommet nederst i hvertfald i hans optik.
    Hvordan i får det vendt, ja det er det helt store tusindekroners spørgsmål, fordi måske lykkedes det aldrig, det handler om at hun får sin slevtillid tilbage, måske det kan lykkedes med en feliway i stikkontakten men som jeg forstår så kommer kattene ud, så effekten er måske ikke den bedste i det tilfælde men det er jo et forsøg værd.
    Så er der muligheden at forsøge at fodre alle med Royal canin Calm i en periode, det indeholder er stressende sættene stof som hedder zylkene, det er et naturprodukt udvundet af modermælk, det er ikke sløvende en beroligende på nerver og stress, man kan også give zylkene, tænker blot det er enklere med det som foder.

    Men ellers kontakt Michelle Garnier hun er adfærds terapeut, du kan også vende problemet med din dyrlæge, begge kan måske give nogle andre muligheder for at genvinde dynamikken i jeres flok.


  • #12   7. jan 2017 OK måske er jeg forudindtaget hvad angår loppehalsbånd, men halsbånd på katte der kommer ud er jeg aldrig rigtig tilhænger af smiley

  • #13   7. jan 2017 Jeg er selv imod halsbånd, men jeg har mere imod at sprøjte gift på dem...

    Og Felix er ikke øverst, i bedste fald er han nr 2.. Kia er øverst, men hun jagter ik Pjok, tvært imod, når Pjok nærmer sig "da hun altid har set op til Kia) knurrer Kia af hende og går sin vej, eller lægger sig og venter på at Pjok går.

    Felix er ganske vist ældst og størst, men han er og bli'r en killing..
    Alle de andre kan tæve Felix, men gør det kun i leg.

    Kunne da godt være men sku prøve Calm foder et på mdr. og se om det hjælper.
    For de SKAL alle være her.


  • #14   7. jan 2017 Jeg vil lige sige at hvis du ikke kender til Michelle Garnier, så er hun rigtig dygtig hun kan sig kram, så er du helt ude i hampen så er hun værd at komme gange, hun har en hjemmeside så det er bare at skrive til hende, hvad det koster ved jeg ikke, men hun er dygtig og kan noget ikke ret mange andre kan når det kommer til adfærdsproblemer.

  • #15   7. jan 2017 Kender hende ikke, men jeg skal i hvert fald, ha skrevet navnet ned, for der er et par andre ting, jeg kunne bruge hjælp til.

    Jeg henter sæk Calm i morgen... og prøver...
    Notere også lige Michelle's navn til evt senere brug...

    Mange Tak for hjælpen smiley
    Altid rart med en støttegruppe.. Fruen siger jo bare jeg er tosset... måske, men ikke særlig konstruktivt.


  • #16   7. jan 2017 Ja det er frustrende når der er uro i flokke, også fordi man bare er så magtesløs når kattene ikke selv siger fra.
    Jeg håber at calm kan hjælpe, jeg ved mange har haft god glæde af det, du skal forvente en 14 dages tid før du kan se en ændring hvis det hjælper. Jeg vil anbefale dig blot at blande det i det foder de får nu så du ikke nødvendigvis digvis giver det rent.

    Forresten er jeg ikke sikker på at du kan købe det i en normal dyrehandel, jeg tror det vist kun er dyrlæger der forhandler det, og så kan det måske købes på zooplus, jeg er ikke sikker men mener det er sådan desværre.


  • #17   7. jan 2017 Petworld har det..

    Jeg giver dem bare Calm i 2 af deres skåle, så har de stadig 2 med alm. mad
    så kan de vælge, de plejer at elske når de får nyt mad... forståeligt nok, vi andre gider jo heller ik æde det samme 365 dage om året.


  • #18   7. jan 2017 Fantastisk smiley

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #19   11. jan 2017 Jeg ved ikke hvor Du bor, men en anden dygtig katte-adfærds-kvinde er Ayoe Hoff. Hun har klinik i Københavns omegn og ved både lidt om sygdomme og MEGET om adfærd smiley

    Indtil videre kan Du selv træne med kattene én ad gangen og med godbidder som belønning (overdriv IKKE)

    For at have noget Du kan "betale med" går jeg IKKE ind for permanent fyldte katte-madskåle - der skal serveres nok til at kattene bliver mætte, men ikke mere, end der kan spises op ca. 1-3 timer før næste fodring. - Det giver også kattene noget at være sammen om, når de sammen er interesserede i den nye servering smiley

    Allerhelst, skal Du træne alle kattene én ad gangen og med én kat som publikum.

    Du kan vælge dyre intelligensspil til katte, men Du kan også improvisere og forsøge med en hjemmelavet agilitybane med

    urtepotter (med eller uden planter) stillet så katten kan zik-zakke fremad mellem dem i jagten på en "drillepind" eller en godbid,

    lave små spring-forhindringer med et kosteskaft og støvsugerslangen fantasifuldt anbragt,

    gemme godbidder underligere steder, hvor katten skal bruge sin intelligens og råstyrke for at få fat i lækkerbidskenerne -

    find selv på mere smiley

    I starten må Du kun træne lette øvelser og højst 5 minutter for hver kat ad gangen - ellers bliver de trætte af det og u-samarbejdsvillige smiley

    Senere vil kattene måske slet ikke have, at I stopper legen, men dét skal altid gøres, mens legen er GOD!

    De allerbedste hilsener


  • #20   11. jan 2017 Der er nogle råd i denne artikel http://www.kattepote.dk/katte-artikler/218-Naar-katte-slaas . Hvis ikke du selv har fundet den og læst den. Jeg synes A.I råd er godt og tror i måske kan ændre kemien det til det bedre ved at arbejde med kattene. Hvis det er dårlig kemi der er årsagen til slåsseriet. I artiklen er der også nogle råd til hvordan man griber det an så kattene får det bedre sammen men det kræver en stor indsats fra kattens mennesker.

  • #21   11. jan 2017 Der er ikke tale om slås, Felix kan ligge om sove, Pjok går forbi, har måske spist og er på vej tilbage til badeværelse gulvet (gulvvarme) Han hopper ned på gulvet, følger efter og slår til hende.. og lign. scenarier.

  • #22   1. jun 2017 En forsinket opfølgning:

    Jeg prøvede at gi dem alle Calm i 5-7 uger.. bortset fra at de åd meget mere end de plejer, det smagte åbenbart bedre, havde det ingen effekt. Det går stadig skidt imellem de 2 og Felix får en tænkepause i en andet rum af og til.

    Et hvert godt forslag vil være velkommen til hvordan jeg får ham vendt af med at være så ondskabsfuld..


  • #23   1. jun 2017 Felix ser det ganske sikkert ikke som en tænkepause, det kræver at en kat kan tænke og resonere, det kan den ikke når det ikke gælder overlevelse i naturen, den vil nærmere tage det som en dum straf, som intet hjælper.
    Jeg har kun en gang oplevet virkelige kampe mellem 2 af mine katte, og det viste sig, at den ene havde stærke smerter.


  • #24   1. jun 2017 Ang tænkepausen. Det virkede da han skulle lære ikke at jage fugle. Men jeg har prøvet at undersøge for smerter, jeg ka ælta jam overalt uden nogen reaktion, men jeg kan heller ik se hvordan eventuelle smerter skulle resulterer i at han kun går efter Pjok, han leger bare med de 3 andre

  • #25   1. jun 2017 Så er det pjok som skal undersøges!
    Særligt når det kun går ud over en kat, men ellers vil jeg sige, at selvom du ælter og røre over alt, så kan de fleste katte dække over smerter.


  • #26   1. jun 2017 PS, man hverken kan eller skal lære en kat ikke at jage fugle, så vil du ikke have de fanger fugle, så må du have løbegård med låg på, for jagt er kattens natur, og derfor skal vi erstatte jagt med lege jagt, når vi har indekatte, eller med lille lukket have.

Kommentér på:
Min ældste er begyndt at jagte min yngste... hvad gør jeg?

Annonce