{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.861 visninger | Oprettet:

Ferie og kat {{forumTopicSubject}}

Kære Kattegalleri

Jeg ved godt at der er mange emner om dette allerede, men jeg har brug for gode råd i min specifikke situation. Jeg kunne godt tænke mig jeres gode råd vedr. den bedste løsning vedr. vores kat, når vi skal på ferie (1 uge)

Vi har en hunkat på ca 4-5 år. Hun er ude/inde kat og bruger kattelem. Hun er en social kat, der kan lide mennesker, men hun kan også være ret ængstelig. Hun er næsten aldrig ude om vinteren, om sommeren går hun små ture ud i haven i dagstimerne. Hun er lavt rangerende blandt områdets katte, og er ret bange for andre katte.

Når vi tidligere har været på ferie har vi prøvet to muligheder:

1) Kattepension. Hun hadede det og var meget stresset, selvom det var et godt sted. Så det blev droppet igen

2) Hun er blevet hjemme og naboen har kigget ind dagligt og givet rent vand og mad. Hun har haft åben kattelem imens.
Den sidste løsning har egentlig fungeret ok, da vi helst vil lade hende blive hjemme. Men når vi er på ferie er vi altid enormt bange for, at der skal ske noget med hende udenfor f.eks. slåskamp med områdets katte, da hendes rutiner ændres, når vi er væk. Desuden har vi været lidt bange for, at hun gik ud for at lede efter os (da hun er meget knyttet til "sine" mennesker). Derfor har vi ikke rigtig kunnet slappe af på vores ferier:(

Vi er derfor begyndt at overveje en tredje løsning:
3) Hun bliver hjemme og naboen vil kigget ind dagligt og givet rent vand og mad og lidt nus samt ordne kattebakke, men vi lukker kattelemmet og holder hende inde hele ugen. Hun vil få adgang til hele huset.
Vi kan ikke rigtig finde ud af, om det er synd, når hun er vant til at komme ud? Vi tænker lidt at det trods alt er bedre end en ukendt kattepension, og vi ville nok selv bedre kunne nyde ferien.

Så erfarne kattefolk: Hvad tænker I?

(beklager det blev lidt langt)

PS: Er klar over at det mest optimale ville være at få nogen til at flytte ind, men dette er desværre ikke en mulighed. Eller at vi bliver hjemme... Men vi vil gerne på ferie:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ferie og kat
  • #1   3. maj 2017 jeg ville nok vælge nr 3

    har selv arbejdet på internat i flere år, og vi fik ind imellem efterlysninger på katte som var smuttet hjemmefra under ferie.
    derfor anbefalede vi aldrig at man havde ude/indekatte gående med fri adgang når man skulle på ferie. nogle katte forsøger nemlig at finde deres ejere. Og når de så har fri adgang til at komme ud, ja så er katten væk.

    så hvis den ikke er egnet til at komme på pensionat, ja så find nogle som kigger ind til katten min. 1 gang i døgnet. meget gerne 2 gange, hvor man giver mad og renser bakken.
    luk kattelemmen. den skal nok "overleve" det. katte kan ikke finde ud af hvor lang tid man er væk. vi passede engang en kat i pensionattet i 7 mdr og 7 dage. det tog ham vel 1 min inden at han lige opdagede at det var hans ejere som hentede ham. han kendte dem uden problemer. stod lige og kiggede og så var det det.


  • #2   3. maj 2017 Tak for dit svar! Interessant (eller rettere lidt skræmmende) at høre om dine erfaringer med katte, som forsvinder:( Det er lige præcis det vi frygter, heraf kom vi til at tale om løsning 3.

    Det er nok et spørgsmål om at finde "den mindst slemme" løsning med ferie.


  • #3   3. maj 2017 jep

    vi havde rigtig mange som havde det som dig. Men vi havde faktisk et rigtig godt pensionat, hvor kattene faktisk trives rigtig godt. I de 6 år jeg var der (var der hver dag hele året i de år) havde vi kun et sæt katte som måtte sendes hjem. det var et sæt genudsætningskatte, som vi bare ikke kunne få til at spise.
    de fleste katte fungere faktisk rimelig godt i pensionat hvis man finder det rigtige i forhold til sine egen kat.
    vi har haft rigtig mange ejere som har stået grædende og ikke viste hvad de skulle gøre. også nogle som har mistet deres kat i andre pensionatter eller de er endt med syge katte i andre pensionatter.
    det skal siges at vi vel havde over 100 faste kunder.
    men hvis det stod til efterspørglsen ja så kunne vi havde haft det dobbelte.
    men til dem som ikke kunne få plads gav vi ovennævnte løsning.





  • #5   3. maj 2017 Enig med de 2 andre. Hvis det giver jer mest ro at hun ikke kommer ud så er det den bedste løsning, hun bliver måske lidt sur over ikke at komme ud, eller også acceptere hun det og sover det meste af tiden. Mange vælger i øvrigt den løsning når de tager på ferie og har kat der kommer ud via kattelem, så det overlever din kat såmænd også og det er jo blot for en uge.

  • #6   4. maj 2017 Jeg "stjæler" lige tråden, hvor meget tilsyn skal der så være hvis man vælger mulighed 3.

    Hvis det en kat som er legesyg, tager den så "mental-skade" at den ikke kan lege med andre mennesker, i en uges tid?
    En 4 mulighed kunne være;
    At den flyttede ind til dem som passer den, især hvis "passeren" har langt vej? (Den kat jeg tænker på er 100% inde kat)

    vh dj


  • #8   4. maj 2017 Man kunne måske også tag den med på ferie?
    Jeg skal til Spanien og der har norwegian en fin ordning,

    https://www.norwegian.com/dk/rejseinformation/bagage/at-rejse-med-kaeledyr/

    Men det er måske lige så slemt? da det både er nyt sted og kommer til at være meget alene.


  • #10   4. maj 2017 Jeg vil gerne skrive tak for jeres svar. Det er pænt af jer alle sammen at give jer tid til at svare. Det værdsætter jeg!

    Jeg kommer lige med et bonusspørgsmål: Er det noget vi bør være særlig opmærksomme på eller noget vi kan gøre for "indendørs-alene-ugen" ikke giver vores søde kat varige (mentale) mén? Vi tænker at sætte nogle papkasser op, som hun kan kravle/sove/sidde i (hun elsker kasser), men ellers har vi ingen gode ideer...

    Tak igen:)


  • #11   4. maj 2017 PS: Her er et billede af den stakkels kat, som lider under at dens slaver tager på ferie.

    profilbillede
  • #12   4. maj 2017 Altså underholdning i kan komme i tanke om og som ikke katten kan komme til skade ved, tror jeg katten vil syntes er kærkommen.
    Jeg tvivler på at jeres kat vil få mentale men af oplevelsen, det er jo ikke værre at være lukket inde i eget hjem end på en pension, jeg tror faktisk at pension kan være en værre oplevelse for katten.

    Djhaaz: det var dog en skrækkelig ide at tage katten med på ferie, den vil totalt stresse hele tiden og det vil være mega synd. Klart hvis man skal være væk i flere måneder så kan det være en mulighed, men ikke for en uge eller to på ferie.


  • #13   4. maj 2017 ja, det har i nok ret i.... så må den "nøjes" med at være alene på toppen i en uges tid... smiley

  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #15   7. maj 2017 I skal bare være sikker på, at kattelemmen kan holde katten inde - også når den keder sig. Alle mine katte kan finde ud af, at få kattelemmen til at åbne ud af, men ingen af dem tænker på, at de skal åbne begge veje, så de ender altid med at komme ud og så ikke kunne komme ind igen.

    Kan døren ind til rummet med kattelemmen låses, er det jo ikke et problem. Det kan den desværre ikke her i hytten


  • #16   8. maj 2017 Igen tak for jeres svar!

    Sidsel: Det var en god idé at låse døren ind til værelset med kattelemmen for en sikkerheds skyld. Også selvom vores kat ikke er særlig kvik (men sød), så jeg tvivler meget på, at hun kan finde ud af at åbne:)


  • #17   8. maj 2017 Når vi har været væk, har vi fået en til at sove hos vores kat(te). Men det kan jo være vanskeligt at arrangere.

    Jeg tænker også at kugler med godbidder kan være fint selskab. (Har lagt foto op i anden forbindelse, men det er ikke sikkert at du har set det.


    profilbillede
  • #18   8. maj 2017 Hej
    Jeg vil vælge No 3, også tage nogle dage ind imellem op til hvor hun er inde hele dagen, hvor i er hjemme /på job. Se hendes reaktion.
    Jeg har norsk skovkat der er meget ude hele sommeren i kolonihaven. 1 Nov flytter vi begge hjem i lejlighed og det tager hun med ophøjet ro,- lige til lyset kalder på både hende og jeg. I marts tripper vi begge for at komme ud og være.
    Hun klarer også ferie i en-tre uger ved sin eks med mor. Falder hurtigt til.

    I kan lade noget brugt tøj eller en dyne være til katten, med jeres duft.
    Evt lade en radio spille klassisk lavt eller et snakke program, hvis i plejer at have musik i hjemmet.
    God tur. Katte er ofte ret gode til at tilpasse sig ?? Hellere en kat der har kedet sig end en kat på vildveje.
    Der findes også prof katte sittere. Hvis du er fra århus /ry kanten kender jeg en der er god og sød.


  • #19   8. maj 2017

    profilbillede
  • lone K
    lone K Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 14
    #20   8. maj 2017 Enig mht sidste af dine egne løsninger. Det stresser katten mindst, og det lader til, at du er meget opmærksom på, hvad din kat kan lide at underholde sig med.
    Vi har selv brugt den løsning, og det har fungeret fint. Vi kommer hjem til en rolig og meget kælen kat - hver gang.
    Men sæt flere skåle med vand og mad frem rundt omkring, hvor det er praktisk, så får den en fornemmelse af, at den selv kan finde føde og vand, - selvom den er "forladt af sin flok" en tid.
    Og vi sætter altid en extra skål med vand i køkkenvasken, for en sikkerheds skyld, men også fordi vores Maine Coon elsker at lege med vand.
    Held og lykke med en god ferie - for alle parter. .


  • #21   8. maj 2017 Jeg forstår godt dit problem. Jeg har for nogle år siden passet min genbos kat når de var på ferie, den skulle bare gå ude, var ellers en ude- inde kat, den var meget ked af det og der gik ikke længe før den flyttede over til mig og mine katte når de ikke var hjemme. Jeg har selv 2 ude- inde katte. Jeg har kun nogen til at passe dem i hjemmet hvis jeg kun er væk en enkel nat, den dag jeg rejser er de inde og får besøg 1-2 gange dagen efter hvor jeg kommer hjem går naboen over og fodre og lukker dem ud. Når vi er på ferie er de i verdens bedste Kattepension , som ejes af en ældre dame mine katte elsker hende, de er ellers ikke meget for fremmede. Hun er så god til katte, hver dag kommer de katte hun passer ud af burdet på skift , kun dem der er der sammen er ude på samme tid, de kommer også ud i en stor helt lukket have hvor de kan lege og klatre. Jeg ville nok prøve med pension endnu en gang. Jeg kunne jo anbefale dig den pension jeg bruger, men ved jo ikke hvor du er fra. Pensionen ligger i Nordjylland smiley

  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #22   8. maj 2017 Wilhelm er dummere end en dør, men at få åbnet kattelemmen kan han godt finde ud af og katten har jo god tid smiley Aktivitetsfoderlegetøj er for svært for ham. Til gengæld bliver han SÅ glad hver gang han finder tørfoder - i madskålen!

    Så jeg ville låse døren, bare for en sikkerheds skyld


  • #23   9. maj 2017 Gitte: Hun har tidligere været inde i 1-2 dage, når vi har været væk f.eks. over en weekend, da vi ikke havde sat kattelem op. Hun har været meget kælen og selskabelig når vi kom hjem, men virker ellers ikke til at have taget større skade:) Hun er generelt ikke særlig meget ude.

    Lone: God idé med vandskåle flere steder. Det råd vil jeg helt sikkert benytte.

    Ha ha Sidsel: Tillad mig at grine lidt over din kat:)
    Det lyder lidt som vores kat. Vi har købt adskillige aktivitetsdimser til vores kat, men ikke om hun vil nedværdige sig til den slags pjat... Døren bliver låst - tak for rådet:)

    Tak for alle jeres kommentarer. Jeg tror, at vi får en bedre og mere rolig ferie denne gang. Også selvom huset herskerinde måske keder sig lidt og ikke er helt tilfreds:)


  • #24   10. maj 2017 Har selv to kastrater, som konstant 'mishandles' af en omstrejfende intakt hankat,- har måttet anskaffe en chiplem, for at holde ham ude. Ville absolut vælge mulighed 3 af hensyn til kattens sikkerhed og jeres sjælefred ! Vh Marleen

  • #25   14. jul 2017 Jeg tænkte, at jeg ville komme med en opdatering, når nu jeg fik så mange gode råd her i tråden. Vi er nu kommet tilbage fra ferien. Vores kat var inde hele ugen med dagligt besøg, og det er gået rigtig fint. Hun virker ikke til at have ændret sig efter "indendørs ugen", men er bare glad og kælen, nu vi er kommet hjem. Så denne løsning fungerede fint for os.
    Jeg håber, at andre kan bruge mine og alle andre erfaringer her i tråden til noget.


  • #26   14. jul 2017 dejligt at høre, vi skal igennem samme mølle....

Kommentér på:
Ferie og kat

Annonce