{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

En kammerat til Saga? {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri,

jeg står overfor at skulle flytte ind i en lejlighed, hvor jeg må have to katte. Jeg har i forvejen Saga, min internatkat på 2 år. Jeg har længe tænkt på, om jeg skulle give hende en lillebrøster, hvis jeg flyttede et sted hen, hvor det ville være aktuelt.

Jeg ved godt, katte ikke er flokdyr. Årsagen er, at jeg ofte har set at 2+ katte kan have enorm glæde af hinanden. Jeg har dog også set det modsatte. Dertil kommer at Saga er en kat med en masse krudt i måsen, så hvis hun fik en kammerat, hun kunne lave ballade med, ville det lette mit hjerte meget. smiley

HVIS jeg nu skulle beslutte mig for at give Saga (og mig selv smiley ) en ny ven, hvad skulle jeg så gå efter? Det bliver fra internat igen.

En killing, ungkat eller voksen?
En hun- eller hankat?

Jeg har før læst at hunkat sammen med hunkat er no-go. Samtidig har jeg læst at hankatte og hunkatte leger forskelligt, hvorfor to af samme køn ville lege bedst sammen.

Katten(e) bliver indekat(te) i den nye lejlighed, men med adgang til en større altan der bliver hegnet ind og får kradsetræ/andet ud på, så de kan kigge ud i verden.

Hvilke erfaringer har I garvede kattemennesker med en kammerat til en 2-årig dame?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En kammerat til Saga?
  • #1   4. okt 2017 jeg ville nok sige at du bør finde en hunkat til. på kv anbefalede vi altid at hvis man havde en voksen hunkat så var en hunkat altid en god ide. Og så er det lidt mere op til dig om du vil have en killing eller voksen. jeg ville nok gå efter en fra i foråret
    og så skal du huske at vælge en kat som altid har været indekat. Lad være med at op den dem som påstår at den godt at blive det. find en 100% indekat. du får et bedre resultat med dette
    jeg har 13 i alderen fra 5 mdr til 15 år. Og de hygger sig sammen med de andre. Flere af dem elsker bare det at man har nogen som vil vaske en, sove sammen med en og så det at der altid er nogen at lege med.


    profilbillede
  • #2   4. okt 2017 Tusind tak for svar Anja. smiley Det lyder rigtig godt - det er lige sådan en ven jeg gerne vil have Saga får. Jeg ved selvfølgelig godt at der ikke er nogen garanti for at de gider ligge i ske. Jeg vil naturligvis gøre mit bedste for at sætte dem rigtigt sammen og lade dem vænne sig til hinandens duft.

    Jeg synes det er så svær med kønnet. Jeg er personligt ligeglad med kønnet, men jeg synes bare der de fleste steder frarådes at sætte to hunner sammen medmindre de har været killinger sammen. Men det lyder til du har gode erfaringer med netop det. Der er nemlig det med legen, jeg tænker på. Min mor har en han og en hun, som hun fik med en uges mellemrum, da de var 12-15 uger gamle. De leger vidt forskelligt, og hunnen synes faktisk hannen er lidt for voldsom. smiley

    PS. jeg går udelukkende efter 100% indekatte! Men tak for rådet! smiley


  • #3   4. okt 2017 hunkatte vil være lidt mere "sippet" end hankattene er. og det helt vildt forskel på hvordan de leger.
    jeg har fx selv valgt at få en hunkilling til min hankat på 2 år. For når han bliver 1 år mere så vil hunkatte være blevet "voksen" og derfor har ikke behov for at skulle lege på samme måde. så de to kan blive vokse op sammen

    når jeg siger en killing til din voksen kat, er fordi din kat jo ikke ligefrem har et behov for at skulle lege. jo hun vil sikkert gerne lege lidt, men i vildt i forhold til en hankat. hvis du så får en hunkilling så vil de kunne lege lidt, men på din voksne kats betingelser. vælger du en hankat risikere du at når han bliver kønsmoden, også selvom at han bliver neu - vil lege noget mere voldsomt, og jeg tvivler på at din voksne kat vil syntes godt om dette.
    det skal siges at da jeg var på kv fik vi flere hankatte ind, hvor ejeren havde fået dem som killing, til deres voksne hunkat. Og når så hankatten nåede 1 års tid, ja så blev han alt for meget for hunkatten. og så måtte de til at skulle vælge hvem der skulle blive i huset... og det gik altid ud over ungkatten


  • #4   4. okt 2017 Anja, tak for forklaringen. Det giver jo rigtig god mening! Jeg ønsker selvfølgelig to der kan med hinanden og ikke overskrider hinandens grænser. Mht. killing vs. voksen kat, er det så ikke nemmere at sætte en killing til en voksen kat? En voksen kat kan vel mærke om det er en killing, den står overfor eller en voksen, som den måske skal "vinde over". På den anden side kunne jeg godt blive bange for at killingen ville være så legesyg, at Saga ville blive træt af den i løbet af en time. Der er så mange ting at tænke over, men jeg vil selvfølgelig gerne give Saga og ny mis de bedste forudsætninger for at blive glade for hinanden. smiley

    Jeg troede egentligt ikke de blev kønsmodne når de var neutraliserede som killinger. Man lærer hver dag smiley


  • #5   4. okt 2017 de bliver ikke sådan rigtig kønsmoden, og alligvel... de kan ikke ikke laver killinger, og bliver hellere ikke sådan rigtig hankat. men deres leg bliver mere vild. de vil gerne "slås" med de andre.

    vil du have en voksen, så skal du ud og kigge på katte. For så skal du finde en som har samme temperman som din kat.
    snak med internattet - hvis det er der du vil have en fra. det er ikke lige sikkert at de har en her og nu. kig evt på de anders hjemmesider.

    jeg ville nok finde en på 1 års tid. en hunkat


  • #6   4. okt 2017 Tusind tak for dine råd, Anja. Det har virkelig sat alting lidt i perspektiv smiley

    Saga har en lidt speciel personlighed. Jeg har i hvert fald aldrig mødt en som hende. Hun er SÅ imødegående og ikke bange for noget. Hun har været med i Maxi zoo og ude at gå i snor, og hun er bare nysgerrig på det hele. Af lidt samme årsag går jeg lidt udenom de katte, der står "forsigtig" eller "reserveret" om når jeg for sjov kigger internatsider. Jeg skal nok have en med lige så meget gåpåmod som Saga har. smiley


  • #7   4. okt 2017 det tror jeg også er en god ide

  • #8   4. okt 2017 Jeg har 16 katte, hvor 6 er hankatte og resten er piger. Jeg personligt vil nok mene, at du skal vælge en ung kat på 5-6 måneder og gerne en hunkat, men ellers afhænger det i høj grad af sindet på din kat og den nye kat. De skal gerne passe sammen af sind. Det betyder i sidste ende mere end kønnet. smiley

  • #9   4. okt 2017 Tak for svar, Susanne! smiley

    Jeg tænker også mest på at finde en yngre model. smiley For nemhedens skyld - selvom mit hjerte banker lidt for de ældre årgange der sidder på internatet. Men jeg vurderer selv at chancerne for succes er større hvis jeg finder en ung kat.

    Det kommer godt nok bag på mig at I råder mig til endnu en hun. Men det giver mig lidt ro i sindet at flere peger i hunretningen - så har jeg da noget at gå efter. I min familie har vi altid haft hankatte, så jeg er vant til et andet sind. Men det lyder da ind til videre til at Saga skal have sig en lillesøster. smiley


  • #10   4. okt 2017 At have han- og hunkat sammen er ikke en umulighed. Som sagt kommer det meget an på kattenes sind. Her er det en han- og en hunkat sammen. smiley

    profilbillede
  • #11   4. okt 2017 Åh, det er bare målet dét der! smiley

    Jeg må se hvad der gemmer sig på internatet når vi er flyttet. Jeg ville ønske, Saga kunne komme med og selv pege. smiley smiley


  • #12   4. okt 2017 Jeg vil desværre komme en lille malurt i bægeret smiley
    Lad være med at svæve på en lyserød sky og tro at du vil få perlevenner der ligger i ske og elsker hinanden fra dag 1, for chancerne for det er uendeligt små, dermed ikke sagt at du ikke kan få en harmonisk flok med tiden, men du må ikke håbe på bedste venner for så risikere du at blive skuffet.
    Din hunkat lyder som en rummelig kat som egentligt er åben for forandringer så din basis er nok ret positiv, lige netop din beskrivelse af Saga gør at jeg tror du vil have succes med en katteven til hende, jeg er dog med på bølgen at du bør vælge en hunkat og helst en under 6-7 måneder, alternativt kan du være heldig af finde en rolig hankat som passer med Sagas sind og aktivitetsniveau. Sin, temperament og aktivitetsniveau er det vigtigste at gå efter frem for køn, kattene skal passe til hinanden så er der større chance for succes og netop det kan jo være svært at se ved en killing på 12 uger, men omvendt så er det ofte nemmere at sammenføre en killing med en voksen frem for 2 voksne.

    Held og lykke med det.


  • #14   5. okt 2017 Heidi, tak for svar. smiley Jeg ved udmærket godt, at katte ikke nødvendigvis bliver perlevenner, og jeg ved chancen for komplet succes er relativt lille. Netop fordi min kat er så nysgerrig og modig tænker jeg at jeg godt tør kaste mig ud i det. smiley Havde jeg haft en mere angst og forsigtig kat, havde jeg nok ikke valgt at bringe en ny kat i familien.

    Jeg er også indstillet på måske at ende med to katte der blot tolererer hinanden. Går det slet ikke, kommer den nye naturligvis tilbage på internatet, selvom det vil gøre ondt helt ind i hjertet.


  • #15   5. okt 2017 Når din kat, har det temperament som du beskriver, så tror jeg ikke ville betænke mig så meget på om hun skulle have en kammerat eller ej. Jeg ville springe ud i det og jeg ville også vælge en hunkat - en som har samme sind og temperament som din egen.

  • #16   5. okt 2017 Det lyder da godt nok somom jeg skal ud og finde mig en ekstra Saga smiley Tak for jeres råd! smiley

  • #17   9. okt 2017 Har disse to, de fungere rigtig godt sammen, men i starten var det så galt, at jeg overvejede, at skille dem og finde et nyt hjem til den ene, men i dag er de aller bedste venner, de tager mange ture rundt i lejligheden, og sover efter en sådan tagfat sammen i vindueskarmen smiley

    De er steriliseret hunkatte begge to, og lige gamle (et år), det var af netop samme årsag, havde en alene kat som jeg ville skaffe en ven til, og kom frem til en af samme køn, alder osv. Ville være det bedste match, det var det dog ikke i starten, men det er blevet rigtig godt smiley


    profilbillede
  • #18   9. okt 2017 Tanja, tak for din delte erfaring og ikke mindst dit skønne billede smiley Måske er de der hunkatte ikke sådan nogle divaer mod hinanden som jeg ellers havde troet. Jeg glæder mig allerede til at møde Sagas lillebrøster, når vi engang er flyttet og faldet på plads. smiley

  • #19   9. okt 2017 Den ene (den nye) var i starten, men syntes efterfølgende jeg har truffet et rigtig godt valg smiley Tak, og er glad for jeg kunne hjælpe for som sagt har jeg lige prøvet det samme smiley

    De er også rigtig skønne, og fortryder nu slet ikke jeg har valgt en hunkat mere, de fungere rigtig godt smiley

    Bliver da også spændende, du må lige nogen billeder op så smiley


Kommentér på:
En kammerat til Saga?

Annonce