Kat virker pludselig utilfreds med sin mad. Kat virker pludselig utilfreds med sin mad.
Vi har vores røde han mis Simba som er 1 år og der kastreret. Han har altid været let med foder og spist alt.
Men pludselig inden for de sidste 3 ugers tid virker han utilfreds med det han plejer at få? Han miaver en del i køkkenet omkring maden, er begyndt at springe op på køkkenbordet og spise rester osv. Hvilket han tidligere ikke har gjort. Jeg kan ikke nærmere mig køkkenet uden, at han hænger rundt om mine ben, hopper op og miaver. Vi kan næsten heller ik sidde og spise uden han er på vej op på bordet. Det er ved at være utrolig trættende hele tiden at skulle være efter ham.
Det virker som om han ik vil spise maden medmindre den lige er hældt op i skålen. Han får vådfoder en gang i mellem samt kogt kylling osv. Når jeg laver det til aftensmaden, men det har været sådan hele vejen igennem uden problemer, så forstår ik hvorfor han pludselig er så utilfreds? Nogen ideér?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Og katten er tydeligvis sulten. Giv ham noget andet tørfoder, og dertil vådfoder eller kød 2 x dagligt.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.351
Et eller andet sted lyder det for mig som om, at han ikke får sine ernæringsmæssige behov dækket.
Mine får vådfoder to gange om dagen.
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Min Akio gjorde præcis det samme i en periode, det viste sig at han havde brug for en hel del mere mad (men kræsen som han er skulle det være noget HELT andet) og så meget oftere
okt 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Hvor lang tid kan en åben pose foder holde sig? Har nemlig en pose på 10 kg der lige er åbnet ??
Han spiser maden efter først at have gennemsøgt køkkenet og miavet om andet mad.
Med det samme jeg hælder nyt foder op til ham (af det han plejer at få) så spiser han med det samme, men så går der kun nogle timer også er vi ved samme problematik.
nov 2013
Jeg ville nok give ham noget vådfoder i hvert fald en gange dagligt og se, om det kunne hjælpe.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
På den måde kommer foderet til at stå for længe fremme og blive kedeligt og ufrisk. Og det fortæller han selv så fint her:
"Med det samme jeg hælder nyt foder op til ham (af det han plejer at få) så spiser han med det samme, men så går der kun nogle timer også er vi ved samme problematik. "
Forestil dig hvordan knækbrød eller småkager, der har stået fremme i halve og hele dage, vil være i smag og konsistens.
Bedre at fylde mindre portioner tørfoder i skålen flere gange dagligt.
Jeg fylder kun ca. ½ dl i ad gangen. Så bliver det spist. Og hvis der alligevel skulle være nogle få foderstykker tilbage i skålen, så smider jeg det ud, inden jeg hælder nyt op.
Mht holdbarhed i posen: Hvis du hælder et par kilo af tørfoderet over i tætsluttende beholder, og taper posen tæt til, indtil du skal fylde over næste gang, så kan det nok godt holde et halvt års tid.
Jeg tror ikke det er det, der er problemet for jer, men foder kan også være dårligt - fx lagermider, eller et eller andet, der er gået galt under produktionen (det er set før).
Og mere vådfoder/kød er en god ide.
Hvis han kan lide Topic fra Aldi, så er det ok vådfoder til billige penge (415 g for en femmer).
Hvis du giver ham ½ - 1 dåse dagligt (selvfølgelig fordelt over flere gange, så han kan spise op). Og frisk tørfoder flere gange dagligt, så tør jeg vædde med, at alle bliver glade
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
nov 2013
nov 2013
okt 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
maj 2016
Følger: 26 Følgere: 41 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 58
Kat virker pludselig utilfreds med sin mad.