{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

E
E
Tilmeldt:
21. jan 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

For tyk? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om min kat er blevet for tyk. Jeg er vant til hunde, vil gerne kunne se et par ribben, meget slank med tydelige muskler osv., men katte skal jo netop ikke se sådan ud...
Han er 3,5 år, kastreret, udekat, normalt meget aktiv og har faktisk haft svært ved at holde vægten oppe på ham. Han har altid haft fri adgang til tørfoder af høj kvalitet, og har fået enten råt eller vådfoder når han har bedt om mere.

Han er henover efteråret og vinteren næsten stoppet med at gå ud, nok på grund af det meget våde vejr vi har haft. Men synes i den sammenhæng at han er blevet lidt buttet at se på, men jeg kan ikke gennemskue om det er fordi jeg er vant til en meget slank kat, og han nu bare er normal? Han har ret tyk, strittende pels, lidt a la spidshunde, og den er jo også kun blevet tykkere henover vinteren.
Han har stadig fri adgang til foder, men har skiftet det normale ud med Kingsmoor Sterilised for en periode, fordi jeg netop er i tvivl om han er lidt for rund. Normalt får han Applaws, Bozita, TOTW, Orijen eller Real Nature, skifter lidt rundt.
Vådfoder og råt får han også stadig, bare lidt mindre portioner, eller blandet op med vand.

Kan mærke hans ribben og rygrad, men jeg synes bare at han ser rund ud smiley Har haft ham på vægten en gang om ugen den sidste måned, og den svinger op og ned mellem 8 og 8,2 - hvilket jeg også synes virker som rigtig meget.
Håber at I kattetosser kan hjælpe mig på rette vej smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For tyk?
  • E
    E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #1   21. jan 2018

    profilbillede
  • E
    E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   21. jan 2018

    profilbillede
  • #3   21. jan 2018 Ser ikke tyk ud for mig. Men det kan være svært at vurdere på billeder. De fleste katte er i bedre stand om vinteren end om sommeren da de ofte er mere inaktive. Til foråret smider han sikkert lidt igen. Han har også sat vinterpels, det fylder også

  • #4   21. jan 2018 Katte tager altid på om vinteren. Det smider han i løbet af foråret igen. smiley

  • #5   21. jan 2018 han ser smuk.
    hvis der er lidt ekstra på sidebenene, så ryger de jo til foråret igen. Men din herre ser faktisk pænt ud. Ikke for tynd og ikke for tyk

    du kan kigge på denne: gælder både for hund og kat



    profilbillede
  • #6   21. jan 2018 Han er ikke for tyk...
    Det er helt normalt for en kat at tage på om vinteren, det hænger sammen med mindre aktivitet om vinteren og et helt naturligt ur- instinkt kattehårene at om vinteren skal man spise sig huld til så man kan modstå kulden, en kat der lever vildt vil jo have sværere ved at finde mad når det er koldt, korrekt tamkatte har ikke det behov for de får maden serveret, men det ændre ikke ved instinktet.

    Dog vil jeg lige nævne at du roligt kan skifte tilbage til det normale foder, for ved at skifte til et såkaldt lightfoder som steriliced ofte er, så øger du faktisk blot hans madindtag, for light foder mætter ikke på samme måde som alt andet, sørg for at fodre med masser af proteiner som de fodermærker du normalt har fodret med jo indeholder godt mange af istedet for at give ham tomme kalorier som lightfoder er pumpet med.
    Jeg har selv lavet den fejl i tidens morgen og har nu et stærkt overvægtig kat som ikke kan snakkes.

    Sidst men ikke mindst, stop med at fokusere så meget på hvad din kat vejer, vær glad for han trives og er glad. Hvis du syntes han begynder at blive lidt rund ( kig på det skema Anja har postet) så leg mere med ham, sørg for han får masser af motion, det er vejen frem, ikke alt det lightfoder pjat. smiley


  • #7   21. jan 2018 motion er den bedste måde at slanke en kat på smiley
    havde en som gik fra 11 kg til 7 kg kun med motion

    men igen han er altså ikke for tyk.



  • E
    E Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   23. jan 2018 Tak for hjælpen. Han bliver leget med dagligt, både med os og hunden, han går bare ikke ture længere.
    Han er tilbage på sin normale foderplan. smiley

    Mit spørgsmål stammer nok egentlig fra at dyrlægen aaaltid belærer mig om at han vejer for meget, også da han var 1,5 kg lettere, selvom han uden tvivl var til den tynde side. Jeg ved ikke om de bare går efter en tabel for hvor meget huskatte skal veje?

    Men igen tak for hjælpen smiley


    profilbillede
  • #10   23. jan 2018 Tror at mange dyrlæger går efter tallene på vægten og ikke hvordan dyret ser ud. Og det er dæleme kikset, det ville være det samme som at sige at alle mennesker uanset højde skal veje det samme hahaha

  • #11   23. jan 2018 jeg har en stor kat på 7,5 kg - næsten 8 kg i perioder
    han var hos dyrlægen og blev vejet. det første dyrlægen sagde var at han er da for tyk....
    2 min efter - efter at hun faktisk havde kigget på katten - ja så var han lige pludselig ikke for tyk mere. så var han helt fint, og normal.

    tror rigtig mange dyrlæger mener at en hankat SKAL veje 4 kg og hunkatten 3 kg
    og det er det eneste de ser på.

    havde for mange år siden en ældre dyrlæge - og han var altså ældre over 80. han sagde altid at man skulle SE PÅ KATTEN - IKKE PÅ VÆGTEN


  • #12   24. jan 2018 Det har jeg også været ude for flere gange med mine to store tosser. Nu er de så begge til den tunge siden, men det var de dæleme ikke dengang dyrlægen sagde at de skulle tabe sig. Nu får jeg at vide at så længe de er glade og selv kan holde sig rene er det fint. Kan forøvrigt heller ikke gøre meget andet end jeg gør da de har modsatrettede udfordringer.

  • #13   24. jan 2018 Min tidligere huskat vejede 4 kilo, og hun var bestemt ikke for tyk nærmere til den tynde side. Men hun var også en ok høj stor pige. smiley

  • #14   24. jan 2018 Da mine huskatte var på 6,5-7 kg hver var de perfekt størrelse og form, de er begge meget høje og Sofie er også bredt bygget, så der skal nogle kg til. Nu er de begge på 7,5 kg og lidt for tunge begge to

Kommentér på:
For tyk?

Annonce