{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.047 visninger | Oprettet:

Tænder {{forumTopicSubject}}

For ikke at i skal tro, at det er noget jeg bare ryster ud af ærmet, så er mange katte ramt af tandproblemer og tandsygdom. Flere af tilstandene kræver flere dyrlægebesøg, røntgen og udtrækning af tænder. Min egen dyrlæge(er) siger også, at det er et problem, der tit først opdages når katten komme ind for noget andet. Her er et par links om problemet.


http://www.haderslev-dyrehospital.dk/tandproblemer-kat/

https://www.netdyredoktor.dk/kat/tema/stu/tandproblemer-hos-kat/

http://taastrupdyreklinik.dk/tandproblemer-hos-katte/


Kommentarer på:  Tænder
  • #1   5. feb 2018 Uuuuh det behøver du ikke fortælle mig smiley smiley jeg har 2 unge katte, på 5-6år som ingen tænder har pga FORL/TR, det har været en dyr omgang, ca 3500kr pr operation og for de 2 katte har det været 5 operationer hver, men de trives, på Mitti mærker jeg slet ikke, at han ingen tænder har, Røde kan ikke selv spise græs og er langsom til, at fange mad op fra gulvet, det er nemmere for ham, når han spiser af skål, som runder godt i bunden, altså ikke flad bund.

  • #2   9. feb 2018 Ja det er desvære et større problem end jeg har troede det var. Jeg finder det ret skræmmende. Der må være noget galt med avl, foder elller andet, siden det er så voldsomt et problem. Når jeg så tænker på, hvor mange katte, der nok ikke ser en dyrlæge regelmæssigt, får jeg helt ondt i maven, af at tænke på de katte, der. Må lide i “stilhed” .

    Jette. Vi kender så prisen for sådan en tur, og anden og tredje, bliver ikke bedre! Så vælger mange nok at aflive. Det gør selvfølgelig ikke ondt på katten, men med det antal dårlige tænder i kattene, er det alligevel uacceptabelt. smiley


  • #3   9. feb 2018 Selv løver, Tiger og de andre store katte kan lide af det, de fleste har kun nogle få tænder som der er problemer med, og de starter langt senere end mine to.
    Både Røde og Mitti tabte nogle af de små fortænder, før de blev 1 år, men det gør mange katte, de sidder ikke så fast og kan ryge ud ved leg.
    Året efter havde Røde tabt et par mere, men stadig ikke noget at være nervøs for, og han og Mitti havde ellers flotte tænder og flot tandkød, men til næste besøg blev begge drenge lagt i narkose, for der manglede igen flere små tænder, og så faldt dommen.
    Nogle katte kan have fået ordnet en eller to tænder, uden der er blevet nævnt FORL/TR og er aldrig blevet røntgenfotograferet, og når det så bliver slemt, og man har en udekat, så tager man en anden beslutning end jeg har, og hvis mine var udekatte, så må jeg indrømme de ikke havde været i live idag, for tandløse katte høre ikke hjemme uden for i min optik, de er jo forsvarsløse i kamp.
    I USA er der fortalere for, at tørkost er medskyldig i at katte får FORL, fordi fodret skal knuses, og ikke klippes og skæres, jeg ved mine to var flittige til at knase tørkost som unge, men det stoppede ret hurtigt smiley


  • #4   11. feb 2018 Min ene dyrlæge siger, at rent kød ikke har den store effekt. Hvis det skal batte noget, skal det var hele dyr. Det kan jeg endelig godt følge hende i.

    Det tørkost der er beregnet til dyr med dårlige tænder, skulle gøre det, at katten bidder i en tørbid og så kradser flagerne langs tanden og derved skrabes plak mm. af. SIGES DER. Min vil ikke have det. Så her hjælper kun turene til tandlægen hver 3-4 måned. Jeg giver hende en kyllingehals hverdag, i håb om at gnaveriet gør lidt gavn.


  • #5   11. feb 2018 Det tandfoder har jeg brugt tidligere, ikke med disse 2 drenge, og der lå altid smykker fra det, rundt om skålen, jeg har ikke stor fidus til det, så hellere kyllingehalse og daggamle kyllinger.
    Rent kød uden ben brusk og sener hjælper ikkemeget.
    Mine får nu og de råt, men uden tænder, bliver det til små stykker rent kød, så de ikke kvæles i det.


  • #6   14. feb 2018 Jeg har også tænkt på at købe daggamle kyllinger og evt fodermus. Bruger du også mus?

  • #7   14. feb 2018 Mine er jo tandløse smiley så de spiser ikke den slags mere.
    Men kyllinger skal hjem i store partier, jeg har fået af min opdrætter, som selv henter, ellers halse og vinger og nu og da lår, da røde havde tænder, var der kun den største fodledsknogle tilbage, når han fik lår.
    I Århus er der en dyrehandel som sælger daggamle mus og rotter, mine ville ikke spise dem, men min datters katte spiser gerne mussebabyer, men de har også fået dem direkte fra reden i deres skur smiley men rotter røre de ikke.
    Mine får stadig lidt kød nu og da, men det skal være ganske små stykker, så de ikke kvæles i det smiley


Kommentér på:
Tænder

Annonce