{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om Reersø, Tyrkisk Angoram.m {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg længe gået og tænkt over disse ting, så nu må jeg hellere spørge herinde smiley

Er Reersø katten i virkeligheden en helt almindelig huskat, - bare uden hale?? Hvis ikke - hvad er så forskellen?

Er en Tyrkisk Angoras pels ligeså blød som Angora?/ Er dens pels angora?

Hvad er forskellen på en Sibirsk Kat og en Norsk Skovkat?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om Reersø, Tyrkisk Angoram.m
  • #1   24. jun 2007 Jeg kan ikke udtale mig om reersøkatten, så det vil jeg lade andre om ;-))

    Jeg ved ikke hvad du mener med angorakatten, for nogle betegner en perser som en angore, hvor andre snakker om en helt anden race, men katten/racen Tyrkisk Angora er en dejlig blød kat ;-))

    Forskellen på en norsk skovkat og en sibirsk skovkat er, at den sibirske skovkat er medium i alt. Den er medium i størrelse, medium profil, medium ører osv. hvor skovkatten er stor i alt. Lang krop, store ører, lang lige profil osv...



  • #2   24. jun 2007 Hej Mie-Lykke M.

    Ved godt at man har kaldt en persen for en angora.

    Desværre tager folk stadig fejl af disse 2 racer. En Peser (langhårs kat) har daglig pelspleje, hvor imod den tyrsike angora (semilanghårs kat) ikke har den krævende pelspleje.

    Jeg er opdrætter af den tyrsike angora og deres pels er utrolig blød. Du kan gå ind på min hjemmeside og læs om den tyrkiske angora og tyrkisk van.

    Du er velkommen til at kontakte mig. Har pt. et ungdyr (TUA n 09 24) og en killing (TUA w 63) til salg.

    Med venlig hilsen Barbara H.


  • #3   24. jun 2007 Det jeg mener med Angora er, om pelsen er sådan helt speciel blød. F.eks. som angora kaninens pels? Der er jo ikke noget bedre end sådan en angora sweater f.eks.. Så tænkte bare på, om den tyrkiske Angoras pels var lige så blød og meget andeledes end f.eks. Maine Coon og den Norske Skovkat? smiley

    Annette: Dvs. Den sirbirske skovkat er bare mindre i alt end en norsk skovkat, på samme måde som den norske skovkat så er mindre end en Maine Coon i alt, ikke? Har jeg forstået det rigtigt?

    Barbara H: Jeg ved ikke, at nogle kalder perseren for en angora, - jeg har kun set de angora katte, som har profil herinde.. :-))

    Jeg har også svært ved at se forskel på den sibirske skovkat og en angora..?? Men det er måske pelsen??

    - I kan godt høre, jeg er noget forvirret ;-)) Men det er jo bare med at spørge så, ikk! smiley hehe


  • #4   24. jun 2007 Reersøkatten stammer oprindeligt fra Man og kom til Reersø via et skibsvrag (hvis jeg husker historien rigtigt). Da den nedstammer fra Manx-katte, som er en haleløs race, har Reersø-katte heller ingen (eller kun lidt)hale.

  • #5   24. jun 2007 Slambert: Der kan man bare se - sikke en røver-historie ;-)) Men hvad er en Manx kat? Er der sådan nogle herinde?

  • #6   24. jun 2007 Jooh lidt i den stil. en norske skovkat har bare et andet ansigtstræk end Maine Coon katten har, ligesom den sibirske skovkat har en anelse anderledes træk end den norske skovkat *GGG*
    Det hjalp dig ikke ret meget eller???

    Det er trækket i det hele samt størrelsen, der afgør om det er en sibirsk, norsk eller maine coon.. (og selvfølgelig tavlen ;-)) )



  • #7   24. jun 2007 Jah Maine Coon er nu rimelig let at genkende fra de andre, synes jeg... Men ellers ;-S hehe..

    Det hjalp mig en del - men har svært ved at kende forskel på den sirbirske skovkat, den norske og angora for den sags skyld... Synes de ligner hinanden meget...


  • #8   24. jun 2007 Joo de ligner hinandenlidt, men hvis du ser en (god) sibirsk skovkat ved siden af en (god) norsk skovkat vil du nemt kunne se forskellen.
    Deres hovede er nemlig ret forskellige ;-)) Men det er ikke nemt at se, hvis det ikke lige er opdræt eller udstilling man interesserer sig mest for ;-))
    (og det er bestemt ikke ment negativt..)


  • #9   24. jun 2007 Nej, det jo det.. Og så når man ikke ser dem i virkeligheden, er det nok også svært smiley
    Jeg ser kun billederne herinde, og der kan jeg jo heller ikke så forskellen i størrelse osv...


  • #10   24. jun 2007 Nej, så vidt jeg kan se, er der ingen manx-katte herinde - der er i hvert fald ingen kategori for dem :). Men du kan se lidt om dem her: (link fjernet)

  • #11   24. jun 2007 For øvrigt er det nu ikke en røverhistorie angående Reersø-katte - der kan bare godt være nogen herinde, der kan detaljerne bedre end jeg kan :).

  • #12   24. jun 2007 Ej hvor skægt Slambert... dejligt at lære noget nyt smiley

  • #13   24. jun 2007 Den "officielle historie" om Reersø-kattenes oprindelse kan læses her: (link fjernet)

  • #14   24. jun 2007 ...Sjovt smiley

  • #15   24. jun 2007 Hejsa

    Jeg tillader mig at modsige Annette en lille smule her, nu jeg opdrætter Sibiriske skovkatte og i mange år har delt hjem med en norsk skovkat.

    Så Annette, ikke for at støde dig.

    Hannerne i Norsk skovkat og Sibirisk skovkat har stort set samme størrelse, det varierer fra linjer mellem 6-11 kg.
    Der hvor størrelsesforskellen kommer ind er hos hunkattene. Sibireren er den race hvor der er størts forskel på hanner og hunner, og det er ikke usædvanligt at hannerne er over dobbelt så store som hunnerne.

    Hvis man kigger på udseender skal norske skovkatte give et trekanten indtryk, sibireren er rundt indtryk og maine coonen et firkantet indtryk.

    Der hvor der er størts forskel på de 3 racer er i temperementet. Jeg har delt hjem med alle 3 racer og de er meegt forskellige i deres sind.
    Den norske skovkat er en social og loyal kat der gider båd sine ejere og gæster.
    Maine Cooner er mere af alt, mere klistret, mere livlig, mere kærlig og er kort sagt over alt.
    Sibireren er mere reserveret, især over for fremmede. De knytter sig meget tæt til en person og skal ofte se gæster an inden de hilset på.

    Selvfølgeligt er der variationer inden for racerne, og hvert individ har sit eget temperement.

    /Mvh Helle


  • #16   25. jun 2007 Helle: Tak for inputtet! Spændende smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om Reersø, Tyrkisk Angoram.m

Annonce