2.941 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Have kat, eller skille sig af med den? Have kat, eller skille sig af med den?

Hvad skal der ske før I kan finde på at skille jer af med jeres kat/katte?
Hvor går grænsen? Hvor går jeres grænse?

Vil I gøre alt for at beholde jeres kat/katte, eller er det bare et spørgsmål om tid, før der sker noget i jeres liv som gør der ikke er plads til katten/kattene mere..?

Hvad gør I:
- hvis I får børn?
- hvis I får en kæreste der ikke kan lide katte?
- hvis I får allergi? Eller bare en i jeres husstand får det?
- hvis I skal flytte til et mindre sted af en eller anden årsag?
- hvis I skal flytte til et sted hvor man ikke må have dyr?
- hvis I pludselig ikke har penge nok? (f.eks. pga. I har mistet jeres job, der har været en enormt stor dyrlægeregning eller noget andet)
- Hvis kæresten og dig går fra hinanden, og I har boet sammen, og været fælles om katten/kattene?

Der er sikkert mange flere eksempler.. Kan bare ikke komme på flere lige nu..
Håber nogen vil komme med nogle meninger til dette emne smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Have kat, eller skille sig af med den?
  • #1   24. jun 2007 vi vil gøre alt for at beholde vores dyr både katte og hunde.vi har valgt dem de valgte ikke at vi købte dem

• #3   24. jun 2007 det sker aldrig her
    kattene kommer i første række uanset hvad, vi har taget dem til os og har derfor også ansvaret for at de har det godt.
    men jeg syntes helt sikkert det er en god debat der her starter

• #4   24. jun 2007 Jeg har været nødt til at skille mig af med min meget dejlige huskat i forbindelse med en skilsmisse for godt 2 år siden. Jeg kunne ikke finde et sted at flytte hen, hvor jeg måtte have hende med. Vi fandt et dejligt hjem til hende og jeg besøgte hende i sidste uge. Åh hvor var det skønt, at hun kunne kende mig. Hun er bare SÅ skøn.

Nu vil jeg aldrig mere flytte et sted hen, hvor jeg ikke kan have mine katte med mig.

• #5   24. jun 2007 Jeg ville ikke skille mig af med mine katte af nogen som helst årsager, nogensinde. Og jeg gruer for den dag de skal herfra over regnbuebroen. For de betyder alt for mig. Selv nu, hvor jeg er på ferie hjemme hos min mor, og misserne er hjemme hos os selv, hos min kæreste, sidder jeg og savner dem, og kan sagtens finde på at ringe hjem og høre hvordan det går smiley

• #6   24. jun 2007 Ja, det er jo netop det.. I langt de fleste tilfælde, så er det altså os mennesker der vælger kattene.. Og man smider da ikke sine børn ud, bare fordi de roder, eller er små hidsige teenagere... Ja, nu sammenligende jeg lige katte og børn, håber det er ok smiley

En ekstra en til hvad gør I:
    - hvis kattene kradser i møbler og tapeter?
    - hvis kattene er urenlige?

• #7   24. jun 2007 Jeg har prøvet begge dele - katten er nu renlig, men møblerne ser stadig herrens ud. Og det er bare helt iorden. Har selvfølgelig afhjulpet det lidt, at de har fået høje klatremiljøer, men det går stadig lidt ud over sofaerne. Man må vælge - Pæne møbler eller kat smiley smiley

• #8   24. jun 2007 Den med allerig er den jeg umiddelbart synes er mest problematisk.. For ja, man kan få medicin mod det, men er jo heller ikke sjovt at leve i en frygt for at dø, hvis det er en der er så slem som den Christina skriver om..

TanjaMarie, Ja, men vælger tit, kat eller pæne møbler smiley

• #9   24. jun 2007 Jeg er single, husejer og to- (snart tre-)katte-ejer. En kæreste, der ikke KAN LIDE katte, vil aldrig holde her i huset og hvis han har allergi, så vil han blive sat på medicin, indtil jeg har besluttet mig, om det bliver ham eller kattene.

Jeg kommer aldrig til at flytte i noget, hvor jeg ikke må have dyr - og heller ikke, hvor andre bestemmer antallet - og udover, at jeg mener, man bør tage højde for rimelige dyrlægeregninger, når man anskaffer dyrene, så har jeg så høj en indtægt, at økonomien nok heller ikke kommer til at spille nogen rolle. Der kan være tidspunkter, hvor dyrlægeregningerne bliver for høje i forhold til, hvilken forskel det gør for katten - men det er en helt anden diskussion smiley

• #10   24. jun 2007 Hi hi..... Bebse kradsede skisme noget tapet af i dag i kådhed........ Hvad jeg gjorde smiley Tænkte at det da er træls, at vi skal til at tapetsere om på et tidspunkt. Og så fandt jeg noget til at spraye på, som skulle forhindre, at katten får lyst til at kradse der igen. Om det så hjælper - eller om hun gør det et andet sted, må tiden vise.

Hmmm de kan finde på at kradse i gulvtæppet, men så fandt jeg sådan nogle tæppefirkanter, der ligner det, man sætter på kradsetræer og dem har vi et par stykker liggende af - og de bruger dem med glæde.

Urenlige ...... det har Bebse også været (det er hende der er den meget frække her i huset). Men vi tog det som tegn på, at der var noget i vejen med hende. Efter hun har været hos dyrlægen og er i behandling, ja, så er det med urenligheden helt forsvundet.

Hvis de gør noget "grimt" forsøger jeg at finde ud af hvorfor. Og så gør jeg et eller andet, som forhåbentlig retter op på det.

• #11   24. jun 2007 Man dør ikke af allergi - man KAN (i meget voldsomme tilfælde) dø af et astma-anfald. Det er ikke det samme og hvis man har allergi, skal man "bare" huske at behandle den - så kan man i mange tilfælde undgå astmaen smiley

• #12   24. jun 2007 May-Britt, hehe, kan godt høre det er hende Bebse der har gang i en masse hos dig smiley

Der er jo bare nogen der kan tænde helt af over kattene kan finde på at kradse i møblerne og tapetet.. Er da også irriterende, men så må man jo tage fat om problemet..

• #13   24. jun 2007 Nej nej nej nej nej......

jeg vil aldrig skille mig af med en kat, "blot" fordi (et eller andet tåbeligt..)

Hvis mine børn udvikler allergi, der ikke kan afhjælpes på nogen måde, så vil jeg starte med at omplacere nogle af kattene, for at se om det hjælper. Hjælper det ikke, vil jeg omplacere et par stykker mere, så jeg kun har en eller 2 tilbage.. Hvis heller ikke det hjælper, vil jeg tilgodese mine børn.

Jeg kunne aldrig drømme om, at finde et sted, hvor jeg ikke må have mine katte. heller ikke at omplacere dem, hvis jeg skulle finde en anden der ikke kan lide dem (så må han ud af billedet igen..)
    kradser i møblerne - ææææhh nej. Vores dyre lædersofaer er sønderflænset (de er altså udskiftet nu) men vi har stadig vores katte.

Vi har selv valgt at have vores dyr, så derfor kan jeg ikke drømme om BARE at sælge dem hvis jeg mister interessen. (Men det sker så heller aldrig)

• #14   24. jun 2007 Jeg ville som jer andre også gøre alt hvad jeg kan for at kunne beholde min kat.
    Det eneste der kunne gøre at jeg fik ham afsat skulle være slem allergi, enten hvis jeg fik det eller min kæreste..
    Jeg elsker min kat, men jeg ville godt nok være ked af det hvis jeg skulle af med min kæreste pga den..

• #15   24. jun 2007 Selv om mange her er enige om at de ikke vil gå af med deres kat, uden det er med en meget meget god grund, så er det stadig skræmmende at se hvor mange annoncer der er med voksne katte der søger nyt hjem..

Det er ikke altid der står hvorfor, men grunde som:
    Jeg har ikke tiden mere..
    Jeg skal flytte..
    Jeg har ikke råd..
    Bliver brugt ofte nok til at jeg kan blive forarget..
    Det er jeg vel ikke ene om? hehe..

• #16   24. jun 2007 Jeg er singel og mine børn er flyttet hjemmefra

Så det med en kæreste, tja, hvis jeg skulle gå hen og finde en, og han så ikke kan lide mine katte, tja, ja, så er det ikke ham jeg skal være sammen med

Jeg kan ikke finde nogen grunde, der skulle får mig til at går af med dmine katte....

• #18   24. jun 2007 Jeg mener så også, at det kan være ansvarligt at skille sig af med sit dyr, hvis ikke man kan give det så godt et liv som det fortjener. Det er den måde, vi har fået alle vores katte forærende på.

Der kan også være en kat, som ikke trives i en flok og som vil have det bedre som alenekat.

Det jeg har det rigtig svært med, er den der køb og smid væk mentalitet.

• #19   24. jun 2007 ingen af vores katte har nogensinde kradset i andet end kradsetræet.
    daffy er nu og da lidt urenlig, han gør titi stort udenfor bakken, det må vi så bare leve med, medmindre vi vil ha bakker stående alle vegne, han gør det når han både skal stort og lille, og når han har gjort det lille vil han ikke lave stort på bakken bagefter ikke lige med det samme ihvertfald og så gør han det udenfor bakken

• #20   24. jun 2007 Den eneste grund til at jeg ville skille mig af med en af mine øjesten var, hvis den mistrivedes.Det har jeg så været udsat for, og selv om jeg kæmpede for min missepige,så hjalp det ikke ;o(((((

Uhelbredelig sygdom kan jo også ramme.

Er enig med dig Camilla..*jeg har ikke råd osv*...sætter men sig da for filan ikke bare sig lidt ind i hvordan det er at have husdyr ??
    Gælder sig både katte,hunde osv...

Sorry,men jeg harmes over,at man ikke har *råd* til at få neutraliliseret sine dyr,hvis man da ikke skal have killinger...

• #21   24. jun 2007 Jeg vil da lige sige, at vi har måtte omplacere to katte indtil videre. De var panelryttere - som jeg kalder det (de krøbb langs panelerne) og havde det ikke godt med de andre katte.
    Der er man nødt til at se på kattens trivsel og ikke min egen egoisme ....

Det er drøn hårdt og gør utroligt ondt, men for kattens eget bedste.

• #23   24. jun 2007 Jeg har en stump væg, hvor vi har fjeret en dør, og kattene mener åbenbart at det er det bedste sted at hvæse klørene, vi har båret dem ud til kradsetræet, hvergang vi har taget dem i at bruge væggen. og det har kunne gøre det.
    I tilfælde af sygdom, hvor jeg ikke ville kunne tage mig ordentlig af dyrene, ville jeg finde nye hjem til dem, det syntes jeg man har pligt til.

• #24   24. jun 2007 Jeg kan kun være enig med Annette. Det er dyrets trivsel man først og fremmest skal tænke på - og ikke at man skal beholde det for enhver pris. Men jeg mener, at man skal tage ansvar for, hvordan det går med dyret, når man er nødt til at sige farvel til det på den ene eller anden måde - og af den ene eller anden grund.

• #26   24. jun 2007 okay.. Der er jo lige dem, som ikke har det godt i flokken her hjemme, de har fået nye hjem...

• #27   24. jun 2007 Tja, ingen at de grund vil få mig til at komme af med mine katte, de er min famile og det vil ingen ting lave om på.

Selv da min allergi blev være her for 4 år siden, og gjorde at jeg måtte undvære at sove sammen med katten.

De ting kan være irraterne, at være udsat for, men her nå man undersøge hvad der ligger til grunde for de ting. Isteden for at vælge den lette løsning.

• #28   24. jun 2007 Hvad gør I:
    - hvis I får børn? Har vi allerede ! Ingen problemer i børn + kat

- hvis I får en kæreste der ikke kan lide katte? Ud med ham!

hvis mine unger blev allergiske, og medicin ikke hjalp, ville jeg finde gode hjem til mine katte - mine unger kommer nemlig i første række.

- hvis I skal flytte til et mindre sted af en eller anden årsag? Så må stedet lavet katteegnet, f.eks en lille lejlighed, så må væggen tages i brug, men klatremuligheder, og så ville det kun være midlertidig, da jeg nok hurtigt ville finde noget mere egnet.

Så hellere bo i telt på Lars Tyndskids pløjemark.

- hvis I pludselig ikke har penge nok? (f.eks. pga. I har mistet jeres job, der har været en enormt stor dyrlægeregning eller noget andet)
    Min bank elllllsker mig....

- Hvis kæresten og dig går fra hinanden, og I har boet sammen, og været fælles om katten/kattene?
    Så er de mine - bilerne er han´s :o)

Hmmm...det gør de allerede....ku vi ikke undvære

Ville prøve meget for at løse problemet, men findes der ingen løsning OVERHOVEDET, ville jeg finde en egnet gård og lade denne kat få et dejligt liv som neutraliseret gårdkat. Vil ikke bo i en kattebakke.

• #29   24. jun 2007 Kan kun sige nej til alle grundene... kattene kommer i første række.. eneste grund til at jeg nogensinde skulle skille mig af med en eneste kat ville være hvis katten ik trives og det ville være til kattens bedste at blive omplaceret..
    Her hvor vi bor nu må vi kun ha 1 kat pr husstand.. men da vi har valgt at få 2 så, er det bare ærgeligt hvis vi risikere at blive opsagt.. så flytter vi.. kunne aldrig drømme om at skille os af med vores dyr pga en lejlighed.. mener så osse at hvis man har sagt ja til at ha dyr så siger man ikke ja til at finde et nyt hus/ lejlighed hvor dyrene ikke er velkommen.. det ved man den dag man siger ja

• #30   24. jun 2007 Hvad gør I:

- hvis I får børn?
    Det har vi allerede og ingen problemer her smiley

Manden går lige så meget op i misserne hvis ikke mere.

Vil da se om ikke problemet ikke kunne løses på en eller anden måde. Hvis ikke måtte vi ud at finde rigtig gode hjem til misserne.

Så skulle de med og vi må tage den der fra.

Så ville jeg finde mig et andet meget meget hurtigt. Se om min fam. ikke kunne hjælpe i mellem tiden. Kun af yderst nød for ville da bo et stem hvor man må ha dyr.

Så tror jeg at banken ville blive glade for os. Og så må der jo afdrag til ...

Så må vi se på hvilken kat er knyttet mest til den ene eller den anden her. Selv om det ville gøre frygtelig ondt. Så de det dyret først i denne situation.

Det er sjældent for de bruger kradsetræerne.

Ville finde ud af hvorfor. Der kan jo være mange grunde. Tage stilling i den enkelte situation.

• #31   24. jun 2007 Hvad gør I:

- hvis I får børn?
    Lader dem vokse op sammen med dyrene....

Har ikke planer om at skifte manden ud, men skulle det en dag ske, ville dyrene komme i første række

Behandling med piller eller lign....

Hvor der er hjerterum, er der husrum

Ville aldrig ske igen - har mistet en hund på den konto.

Banken...... og ekstraarbejde....

Jeg tager 100% kattene med, hundene kan vi så diskutere, da det er ligeså meget hans - men jeg ville gætte på at jeg fik dem....

Det kunne jeg leve med, men de bruger nu mest træerne udenfor...

Finde en løsning, men ikke afhænde dem af den årsag....

• #32   24. jun 2007 Dødelig allergi hos mig eller mit barn.. Ellers ikk...

• #33   24. jun 2007 Hvad gør I:

- hvis I får børn?
    Lære børne hvordan man behandler og omgåes dyr.

Min kæreste elsker katte lige så højt som mig.

Det problem burde kunne løses med noget medicin.

2 af misserne har før levet et meget lille sted, alle 3 skulle nok klare sig til vi fandt en anden løsning.

Ja så flytter vi bare ikke, ellers som Betina skriver prøve at få venner eller familie til at hjælpe.

Min mor siger: Når banker har penge, har jeg penge = )

Ja det er lidt værre vi vi har en kat der er tæt knyttet til os hver og en mere eller mindre fælles kat, men det skulle vi nok finde ud af.

Ja man vidste jo hvad man gik ind til. Men vores gør det heldigvis ikke 7-9-13.

Snakke med dyrlægen, der må være en årsag.

Vi har faktisk et problem nu med vores hun kat. Vi ved ikke lige pt. hvad vi skal gøre med hende. Hun er virkelige sky.

Hun leger og hygger med vores Norske Skovkat, men bare vi rør os så farer hun sammen og prøver at flygte.

Det er lidt svært at skrive. Hun er virkelig mors kat, men hun bliver mere og mere sær. Min kæreste kan næsten ikke røre hende mere.

Hun er altis været lidt sky. Dyrlægen mente hun ikke vare mere end 8-10 uger da vi fik hende hun vejede ikke mere end lidt over 800 g og hendes mave fungerede ikke ordenligt. Vi tror noget stammer derfra, men hvorfor bliver det værre og værre?

Håber i har lidt råd og ideer.

• #34   24. jun 2007 Vi måtte desværre også skille os af med vores elskede Triton sidste år, pga han var stresset - han trivedes ikke hos os, og begyndte derfor at tisse over det hele... Vi var til dyrlægen med ham flere gange, fik ham kastreret, prøvede gå-væk-kat, Feliway, nyt grus mm. INTET virkede, derfor sendte vi ham tilbage til den gård hvor vi fik ham fra, og her trives han idag med sin mor og søster smiley

Men jeg vil sige at jeg vil gå gennem ild og vand for mine katte - det er jo trods alt mig der har besluttet at tage dem til mig, og ikke dem,...

• #35   25. jun 2007 Hvad gør I:
    - hvis I får børn?

Ikke noget. Mine børn er vokset op med dyr, fra de blev født. Det har aldrig været noget problem.

Ganske kort: Finde en anden kæreste

I første omgang medicinsk behandling. Og så ellers tage det derfra.
    For øvrigt synes jeg, man bør teste husstanden for allergi mod katte, hvis der ligger allergi i familien. Og gøre det FØR man anskaffer katte.

Ikke noget problem. Vi færdes på m2 i gulvniveau. Katte har mange flere niveauer at bevæge sig på.

Et sådant sted ville ikke komme på tale.

Har skam prøvet det. Så spiste jeg havregrød eller spagetti 4-5 gange om ugen og så ellers banken dybt i øjnene.

Ved en skilsmisse har jeg det med dyr som med børn.
    De oplever i forvejen et adskillelse mellem far og mor og skal ikke også opleve adskillelse fra hinanden. Så den, der er bedst egnet, bør få dyrene.

Hvis man ikke er indstillet på, at der kan komme rifter i tapetet eller trevler i gulvtæppet, bør man ikke anskaffe kat. Der er jo også den mulighed at have malede vægge og droppe gulvtæpperne. De er for øvrigt ikke særligt hygiejniske.

Med hensyn til urenlighed, så er det et symptom, man bør finde årsagen til.

• #36   25. jun 2007 Hvad gør I:

- hvis I får børn?
    Ikke aktuelt.

Han ville nok meget hurtigt blive træt af mig.

- hvis I får allergi?
    Det er svært at sige, for jeg ved ikke, hvor syg man kan blive af katteallergi, men jeg vil nok strække mig meget langt, fx flytte på landet, hvor kattene så kan være meget ude.

Gudforbydedet! Men jeg mener da, at katte kan få FOR lidt plads at røre sig på. Hvis de er vant til en herregård, skal de selvfølgelig ikke flytte til en étværelses. (Så det er måske meget godt, at man ikke er for godt vant).

Vil ikke bo sådan et sted! Må kun have én kat, hvor jeg bor nu, men har forsøgt at sikre mig ved at købe boligbreve til boligforeninger, hvor man må have to katte. Just in case….

Der skal nok være et andet sted at spare, end ligefrem at spare kattene væk.

Har prøvet det. Og det var hårdt!!! Jeg flyttede. Kattene blev hos kæresten - simpelthen fordi bedre sted for katte ikke var at finde, og det var synd at flytte kattene til noget ringere.

Hvis jeg af en eller anden grund ikke er i stand til at tage mig ordentligt af kattene eller får en dødelig sygdom med kort levetid tilbage, ville jeg da forsøge at finde et nyt hjem til dem. Hvis egnede adoptanter ikke kan findes, kan aflivning komme på tale. Jeg ville aldrig overlade mine katte til en uvis skæbne - og selvom mange katte får nye gode hjem via internat, er det ingen garanti, så af to onder ville jeg nok, med dybeste sorg og beklagelse, vælge aflivning.

Krads i møbler, tæpper og tapet
    Jeg kan overleve at en sofa bliver “ofret” pga. af katte, men ikke at katte bliver “ofret” pga. en sofa.

Urenlighed?
    Hvis det skulle ske, finder jeg forhåbentlig årsagen, så problemet kan løses.

Kommentér på:
Have kat, eller skille sig af med den?

Annonce