2.374 visninger
|
Oprettet:
ude- eller indekat?? fordele og ulemper.. {{forumTopicSubject}}
hvad mener i er fordele og ulemper ved en inde- eller udekat?
jeg står nemlig for måske at skulle have kat igen efter min gamle mis døde, men er i mellemtiden flyttet i en lille lejlighed, og vil være sikker på at en eventuel ny lille firbenet vil have det godt der hvor jeg bor . . .
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om ved en indekat er at den jo sviner lidt med hår i fældeperioderne, så det kræver lidt mere rengøring.
dec 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Emner: 20 Svar: 1.582
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 4 Svar: 17
for ja jeg kan da huske med min gamle kat at man altid var så bekymret for om den kom ind igen.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 4 Emner: 58 Svar: 1.448
Så du kan sagtens have en indekat.. og er jo rart at have en at komme hjem til
nov 2005
nov 2005
har bare været lidt i tvivl, da min forrige og eneste kat var udekat, og den blev da trods alt 17 år gammel :o)
nov 2005
nov 2005
feb 2007
nov 2005
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Jeg mener bestemt godt, at din kommende kat kan have et godt liv i en lejlighed. Så længe du sørger for at katten har aktivitetsmuligheder, i form af et krædsetræ den kan fræse op og ned ad, og den ikke kommer til at kede sig, så kan den sagtens have det godt i en lejlighed.
Hvis du har mulighed for det, så vil en legekammerat ofte være lykken for en kat, da den på intet tidspunkt vil være alene (og derved kede sig). To katte aktiverer hinanden men vil ikke blive mindre kælne af den grund.
Jeg synes du bør overveje om ikke du har pladsen til at have 2 katte;-)
Fordelen ved at have en indekat er, at
du ved hvor du har den.
den bliver ikke kørt over af bilerne.
den bliver ikke skambidt af hunde, ræve eller andre dyr
den kommer ikke op at slås med andre katte om sit territorie
den bliver ikke mishandlet af kattehadere
den pådrager sig ikke diverse sygdomme
den kommer ikke til at spise en mus, der har spist musegift (= forgiftning for katten)
Der er flere ting jeg ikke lige kan komme i tanke om lige nu, men jeg mener bestemt at fordelene er langt større end ulemperne..
feb 2007
Håber du finder lækker kat...ung som gammel *Ss*
nov 2005
altså lige nu har jeg ferie så der vil der ikke være nogle problemer..
men vil bare ikk anskaffe mig en kat, medmindre den bliver tilbudt ordentlige forhold :o)
nov 2005
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Hvis du er væk fra hjemmet i længere perioder (flere timer om dagen) vil en legekammerat være så meget desto større støtte for din evt. kommende kat
nov 2005
så det er stue, soveværelse og køkken i et.
ikke det mest spændende sted for en kat. der er ikk så mange udflugtsmuligheder :o)
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.547
Men var heldig at have over 3 meter til loftet, så der var god mulighed for at lave aktivering til katten... Dertil var der en lukket opgang, som hun lige var ude og snuse til, eller hun gik med mig ind i vaskeriet lige ved siden af...
Man kan jo også tage katten med ud på græs i en sele... hvis man syntes det er noget, der skal prøves...
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 40 Svar: 209
så jeg vil også mene at 2 katte er af foretrakke nu når de kun skal være inde.
men fordelen er bestemt at de ikke kan blive kørt ned eller slås med fremmede katte som man ikke ved hvad fejler og ikke lige pludselig er væk i flere dage.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg synes helt ærligt du skal vente til du selv er 100% sikker på at du gerne vil have kat - og forhåbentlig også får mere plads.
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 40 Svar: 209
det kan godt være svært at finde et sted og sætte den hvis du ikke har mere plads for det er måske ikke så sjovt og sidde og spise mens katten sk....! og det lugter jo heller ikke godt.
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 262
Den største fordel ved en indekat er nok at man altid ved hvor man har den. Fordelen ved en kat der også kan komme udenfor er at man er mindre afhængig af den. dvs. at den får brændt en masse krudt af udenfor, og vil være træt og meget snaksalig når den kommer ind igen, og den vil få mulighed for at bruge sit jagtinstinkt mere. Det er også meget sundt for den at komme ud i den friske luft og lege lidt, men der er selvfølgelig risiko for at den bliver kørt over e.l.
Jeg får min misser d. 11.august, og vi har valgt at han skal have mulighed for at komme udenfor i dagtimerne via. en kattelem, fordi vores baghave er en stor græsplæne og så kommer der en miniskov, så der er masser af natur, og miniskoven er dog så stor at når han bliver kastreret vil han ike løbe længere hjemmefra end hvor der er skov, så der er ikke så stor mulighed for at han bliver kørt over, og han har en masse natur at være på.
held og lykke med det.
ude- eller indekat?? fordele og ulemper..