Fra indekatte til udekatte...i tvivl! {{forumTopicSubject}}
Kære alle
Lille spørgsmål: Bertil og Felix er netop blevet 3 år...og de har altid boet i vores 1 sals lejlighed og på 58 kvm og har kun været ude i sele meget få gange. For en måned siden flyttede vi til et lille rækkehus på 86 kvm og var oven i købet så heldige at få en have på ca 20-30 kvm med i købet. så er det så bare jeg er lidt i tvivl...er det en god ide at lukke kattene ud på egen hånd?. De er begge meget aktive og meget nysgerige og ivrige efter at komme ud på opdagelse...! Er bare bange for om de kan finde ud af at færdes og sådan. Havde egentlig overvejet at bygge en lille løbegård , men det virker bare som om det stadig vil begrænse dem lige så meget som hvis de forblev indekatte. En anden overvejelse går på at hegne baghaven ind?! Havde vi haft alm huskatte ville jeg nok ikke være så meget i tvivl da der render massere rundt i nabolaget...jeg synes bare så tit man hører at store langhårskatte letter bliver stjålet....!
Er vildt meget i tvivl om hvad der er bedst!
Kan i hjælpe??
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 91
feb 2006
feb 2006
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 262
God fornøjelse med det :-))
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis du søger på indhegning eller løbegård vil du finde de første 20-30 links med fotos, ideer og anvisninger.
ps: Nogle katte graver.
dec 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 5 Emner: 24 Svar: 79
Mine erfaringer nemlig, at hvis man holder dem inde i huset det første lille års tid, så kan man sagtens lukke dem ud uden at de strejfer for meget. Vi har en kat (Bamse) som er en rigtig udekat, men ham lukkede vi også lidt tidligt ud. De andre to går også ude meget, men kommer altid ind med jævne mellemrum engang imellem.
Ingen af vores katte strejfer - overhovedet! Bamse går måske hen til næste stikvej, men så er det også det.
Når man holder kattene inde det første halve til hele år, strejfer de normalt ikke så meget og kommer også ind om natten (For det meste, findus har været ude om natten et par gange, men han er også natteaktiv)
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 83
Det er simpelthen for weird det her...
For 1½ siden flyttede min kæreste og jeg i rækkehus på 86 m2 med 20-30 m2 have, ( ikke i Næstved )
Jeg havde præcis de samme tanker som dig. Min plan var at de skulle være indekatte og haven blev indhegnet...
Men jeg kunne mærke på kattene at det ikke helt var nok.. De var meget glade for at være ude, men viste også stor interesse for at komme helt ud.
Jeg havde det skidt med at frarøve dem deres 'frihed', specielt da min hankat begyndte at grave sig ud under havelågen.
( Så jo, katte kan sagtens grave ! )
Jeg begyndte så at tage min hankat i snor og min hunkat fulgte efter og så har jeg ellers gået aftenture med området. De var noget usikre, men glade for at komme ud når jeg var med.
Og nu kan de selv gå ud som de har lyst. Jeg er bare så glad for det og er sikker på at de kan finde hjem.
De løber ikke så langt og kan bedst li' når jeg er ude med dem, så føler de sig mere sikre. Så jeg går aftenture med dem hver aften hvor de løber rundt og leger og undersøger imens...
Det er noget af det bedste at se på..
Jeg har haft dem i henholdsvis 6 år 4 år og de har aldrig været ude.....
Jeg synes at hvis området er stille og uden store veje, så skal du lukke dem ud.. Du vil elske at se deres glæde når de hopper efter sommerfugle og lukker under træerne og soler sig
/Stine
Fra indekatte til udekatte...i tvivl!